Deze kan ik jullie toch ook echt niet onthouden , de column van Jan Mulder in het belgische blad Humo afgelopen DINSDAG :
Negatief daglicht
De tuchtcommissie van de Uefa begint een zaak tegen Mourinho de coach van Chelsea.
Hij zou het voetbal in discrediet gebracht hebben met de mededeling dat trainer Rijkaard van Barcelona in de rust bij scheidsrechter Frisk in de kleedkamer was geweest.
De UEFA: 'Dat is niet waar, Mourinho heeft gelogen. Dat mag niet."
Mijn gedachten gaan naar de oud-voorzitter van Ajax, Jaap Van Praag. Jaap loog ook vaak, maar hij loog in 'het belang van Ajax', zoals hij het zelf zei, en dan mag het. (Jaap heeft gelijk. Zonder het niet-spreken van de volledige waarheid kom je nergens in de voetbalwereld)
Trainers, tuchtcommissie, verantwoording, je kunt wel aan de gang blijven. Trainers roepen almaar rare dingen, vooral vlak na de wedstrijd. Vergeet de supporters ook nie. En gekke voorzitters. En de club die in verre landen kinderen van acht jaar al voor veel geld kopen.
Maar Mourinho heeft opeens een 'vergiftigde sfeer gecreëerd' en 'het voetbal in een negatief daglicht gesteld'.
De voorzitter van de scheidsrechterscommissie van de Uefa, Volker Roth, heeft Mourinho al de 'vijand van het voetbal' genoemd. (er ging een siddering van angst en afgrijzen door de Chelsea-gelederen)
Wat moet iemand als Goethals dan geweest zijn? De Voetbal-satan hemzelve?
Even series.
De eerste die het voetbal in discrediet brengt is de UEFA zelf. Wanneer het voetbal weer ergens eens behoorlijk is vergiftigd (pakweg omkoping van scheidsrechter) komt de UEFA niet graag in actie. Men wil het niet weten dat iemand z'n voetbal in discrediet brengt, zeker scheidsrechters niet, en als het wel is gebeurd: gauw zand erover.
In Londen heeft journalist Brian Glanville na jaren van gedegen onderzoek een kast vol omkopingen van scheidsrechters in de jaren '60 en '70 bij elkaar geschreven. De UEFA heeft er zich nooit iets van aangetrokken. Al waren de bewijzen nog zo sterk, de UEFA haalde de schouders op.
Al bekenden gestopte omgekochte Hongaren met een fluitje in de mond zélf in een weekblad dat ze wedstrijden hadden gemanipuleerd, de UEFA keek weg.
In Londen hebben ze het Wembleystadion gesloopt.
Ik herhaal.
In Londen hebben ze het Wembleystadion gesloopt.
Wilt u nog meer negatief handelen in het daglicht? Was dat geen terroristische aanslag op deze sport? De Uefa heeft natuurlijk geen macht of zeggenschap in dezen, maar zij liet de allergrootste tempel die het voetbal heeft gekend met de grond gelijkmaken zonder enig commentaar. Het gaat je door merg en been, maar het kan hen geen moer schelen: een nieuw stadion is goed voor de sponsoren en nieuwe stromen van geld. Schoonheid? Traditie? Voetbalherinneringen? In het eeuwige discrediet ermee.
Woordvoerder William Gaillard van de UEFA zei tegen de BBC dat een diskwalificatie van Chelsea in de CL tot de mogelijkheden behoort.
Mourinho zorgde ervoor dat voor het eerst in jaren tijd half Europa klaarzat voor de TV om nog eens een match te volgen en dan dit?
Moet Gaillard niet naar de tuchtcommissie?
De UEFA en Mourinho komen op 31 maart bijeen. Ik geef u alvast de uitspraak: een geldboete van 50.000 ¤ en een verbanning naar de tribune voor twee wedstrijden.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)