abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25657071
quote:
MAARSSEN - Levensmiddelenconcern Unilever sleept Albert Heijn (AH) voor het gerecht. De supermarktketen zou zijn huismerkproducten bewust zo verpakken dat ze lijken op de producten van Unilever.


Unilever eist nu dat AH de betreffende artikelen uit de schappen haalt en de verpakkingen aanpast.
De strijd gaat om artikelen als ijsthee, pindakaas en margarine, die Unilever verkoopt onder de merknamen Lipton, Calvé, Becel, Blue Band, Bertolli en Croma.
Veel geld mislopen
Het levensmiddelenconcern beschuldigt de grootgrutter ervan 'kleuren, letters, verpakkingen en teksten te gebruiken die precies of bijna hetzelfde' zijn als die van Unilever, zo bericht De Telegraaf.
Door de bewuste imitatie zouden klanten 'per ongeluk' producten kopen van het AH-huismerk in plaats van de A-merken van Unilever. Het levensmiddelenconcern zou daardoor 'veel geld' mislopen.

Verplaatsen producten
Behalve het kopiëren van de 'vorm, kleur, lettertype en woordkeus' van de producten zou AH ook zijn eigen producten hebben verplaatst naar de schappen waar eerst de Unilever-artikelen lagen. Daarmee zou AH bewust zijn klanten op het verkeerde been zetten.
Unilever zegt dat het een keer kan voorkomen dat een verpakking sprekend lijkt op die van een andere fabrikant. Maar als dat twaalf keer voorkomt, dan is er meer aan de hand, aldus het concern. AH zegt met Unilever over de kwestie te spreken. Op 12 april start de rechtszaak die Unilever heeft aangespannen.
De Telegraaf meldt dat de directeur van Unox (ook een Unilever-merk) onaangenaam verrast zou zijn geweest toen zijn vrouw hem een worst van AH voorzette. Zelfs zij had zich vergist omdat de AH-verpakking zo op die van Unox leek en in de schap lag waar eerst de Unox-worsten lagen.
AH huismerken lijken wel bijna erg op A-merk - maar ook al AH heeft het recht om zo´n product te leveren met een AH logo dat recht . Unilever wil gewoon aandacht net als Peijnenburg .
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 13:02:21 #2
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_25657435
Iemand foto's?
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_25657505
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 12:44 schreef Meki het volgende:
AH huismerken lijken wel bijna erg op A-merk - maar ook al AH heeft het recht om zo´n product te leveren met een AH logo dat recht . Unilever wil gewoon aandacht net als Peijnenburg .
Kan iemand dit vertalen?
pi_25657527
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 12:44 schreef Meki het volgende:

[..]

AH huismerken lijken wel bijna erg op A-merk - maar ook al AH heeft het recht om zo'n product te leveren met een AH logo dat recht . Unilever wil gewoon aandacht net als Peijnenburg .
Ik weet niet wat er in het contract staat t.a.v. schapruimtes en dergelijke. Wat ik wel weet is dat producten niet nagemaakt mogen worden qua uiterlijk. Als dit daadwerkelijk gebeurt, vind dat wel schandalig van AH.
Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 13:09:14 #5
17550 machteld
Arafat should have dyed
pi_25657556
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 12:44 schreef Meki het volgende:

[..]

AH huismerken lijken wel bijna erg op A-merk - maar ook al AH heeft het recht om zo´n product te leveren met een AH logo dat recht . Unilever wil gewoon aandacht net als Peijnenburg .
???
Doe toch eens normaal!
Koranfascisme bedankt Islam
pi_25657624
tja, dat is natuurlijk altijd lastig. De supermarkt die jouw produkten verkoopt, produceert en verkoopt zelf ook produkten. In feite laat je je concurrent zorgdragen voor de verkoop van jouw produkten en die van de concurrent zelf. Ja, hoe opmerkelijk is het dan dat de produkten van de concurrent een streepje voor hebben in de winkel van de concurrent? Wat die verpakkingen betreft? Tja, dat is een andere kwestie.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_25657709
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 13:12 schreef Argento het volgende:
tja, dat is natuurlijk altijd lastig. De supermarkt die jouw produkten verkoopt, produceert en verkoopt zelf ook produkten. In feite laat je je concurrent zorgdragen voor de verkoop van jouw produkten en die van de concurrent zelf. Ja, hoe opmerkelijk is het dan dat de produkten van de concurrent een streepje voor hebben in de winkel van de concurrent? Wat die verpakkingen betreft? Tja, dat is een andere kwestie.
AH heeft in ieder geval óók een probleem als Unilever al haar producten niet meer levert Andersom misschien nog wel erger, maar het geeft wel een duidelijke statement van: niet continue blijven kloten met je leveranciers, dat gaat een keer fout.
Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 13:43:05 #8
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_25658281
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 13:12 schreef Argento het volgende:
tja, dat is natuurlijk altijd lastig. De supermarkt die jouw produkten verkoopt, produceert en verkoopt zelf ook produkten. In feite laat je je concurrent zorgdragen voor de verkoop van jouw produkten en die van de concurrent zelf. Ja, hoe opmerkelijk is het dan dat de produkten van de concurrent een streepje voor hebben in de winkel van de concurrent? Wat die verpakkingen betreft? Tja, dat is een andere kwestie.
Die huismerk artikelen komen ook van Unilever (alleen is dat tegen een lagere prijs verkocht aan AH).
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  dinsdag 22 maart 2005 @ 13:44:48 #9
72979 Stoelpoot
Stoelpoot vermoord
pi_25658325
AH :R
02-11-2003 - 28-03-2005 R.I.P. ;( Vermoord door Rhapsody :(
pi_25664249
De verpakking van de AH sultana's lijkt ook wel op die van de echte sultana. Ik heb zelf een aantal keer per ongeluk de verkeerde gekocht. :|
pi_25664333
De AH doet dat uiteraard expres, en dat is niet netjes, maar ik denk niet dat de consument 'per ongeluk' verkeerde producten koopt, althans, niet vaak, en dus is Unilever aan het miepen. Gratis reclame is nooit weg, en met een beetje geluk wordt Unilever nog in het gelijk gesteld ook.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_25664752


Ja, dat Appie die kleuren heeft gekozen zal heus wel niet zonder reden zijn.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 19:10:26 #13
101723 LePenseur
*kraak* *kraak*
pi_25665534
AH heeft zoveel macht binnen Nederland en die macht breidt zich alleen maar uit. Natuurlijk doet AH dit bewust maar ik moet nog maar zien of er iets tegen gedaan kan worden.
De Albert Heijn olievlek breidt zich steeds verder uit en binnen enkele jaren zijn alle branchegenoten weggeconcureerd, is menig kleine ondernemer kapot gegaan aan de concurrentie met dat AH Huismerk en kunnen we alleen nog maar voor Appie kiezen! Dag marktwerking, dat worden lekkere woekerprijzen binnenkort
If your havin' girl problems i feel bad for you son,,,
I got 99 problems but a bitch ain't one!
Feauteau Bouque
  dinsdag 22 maart 2005 @ 19:14:08 #14
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_25665660
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 18:43 schreef schatje het volgende:
[afbeelding]

Ja, dat Appie die kleuren heeft gekozen zal heus wel niet zonder reden zijn.
Heb je haar weer.
.

Ontopic : begrijpelijk dat AH dit doet en ik ben er ook niet per sé op tegen. Van Unilever ook begrijpelijk natuurlijk, heel frustrerend als je zelf ook een b-produkt maakt voor een AH en datdan ook nog eens in nagenoeg hetzelfde wikkel ziet in de schappen.

Ik ben erg benieuwd hoe de rechter hier over denkt, er is ook al een vergelijkbare discussie tussen de ANWB en Route Mobiel, schijnt iets met geel te maken .... Overigens heeft AH net de rechtzaak (om een wijnetiket) met [merknaam kwijt] gewonnen.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 19:14:29 #15
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_25665680
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 19:10 schreef LePenseur het volgende:
AH heeft zoveel macht binnen Nederland en die macht breidt zich alleen maar uit. Natuurlijk doet AH dit bewust maar ik moet nog maar zien of er iets tegen gedaan kan worden.
De Albert Heijn olievlek breidt zich steeds verder uit en binnen enkele jaren zijn alle branchegenoten weggeconcureerd, is menig kleine ondernemer kapot gegaan aan de concurrentie met dat AH Huismerk en kunnen we alleen nog maar voor Appie kiezen! Dag marktwerking, dat worden lekkere woekerprijzen binnenkort
. De AH heeft nu hooguit 35% van de markt, en ik denk niet dat ze ooit hoger dan 40% zullen komen. Bovendien zijn die buurtwinkels nu qua prijs ook al absoluut geen concurrenten, en de afgelopen jaren heb je aan de LIDL en de Aldi kunnen zien dat er vanzelf wel nieuwe winkels bijkomen als er ruimte is binnen een segment.

Ergo: storm in een glas water.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 19:23:29 #16
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_25666012
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 19:14 schreef I.R.Baboon het volgende:
. De AH heeft nu hooguit 35% van de markt, en ik denk niet dat ze ooit hoger dan 40% zullen komen. Bovendien zijn die buurtwinkels nu qua prijs ook al absoluut geen concurrenten, en de afgelopen jaren heb je aan de LIDL en de Aldi kunnen zien dat er vanzelf wel nieuwe winkels bijkomen als er ruimte is binnen een segment.

Ergo: storm in een glas water.
Toch klopt dat verhaaltje van LP wel. AH is de concurentie aan het slopen (getuige Casino/Laurus (Holding van Konmar, de Boer en blablabla)). En uiteindelijk is vooral de kleine buurtsuper op de hoek de pineut.
quote:
AMSTERDAM (Dow Jones/DFT) - De omzet van supermarkten is vorig jaar 700 miljoen lager uitgekomen dan onderzoeksbureau GfK had voorspeld. GfK wijt de daling aan de prijzenoorlog. Ten opzichte van 2003 daalde de omzet met 0,3 procent.

De 700 miljoen euro is het verschil tussen de daadwerkelijk gerealiseerde omzet en de prognose die GfK in september 2003 afgaf, zegt GfK-directeur Joop Holla. "We hebben in september 2003 een omzetgroei van 2,5 procent naar 25,4 miljard euro voorspeld voor 2004, maar de maand daarna brak de prijzenoorlog uit. Daardoor is de omzetontwikkeling anders gelopen dan we hadden geraamd."

De totale omzet van de supermarkten in Nederland in 2004 kwam volgens GfK uit op 24,7 miljard, 0,3 procent lager dan een jaar eerder. In 2003 was nog sprake van een omzetstijging van 1,8 procent ten opzichte van 2002.
Voor 2005 verwacht GfK dat de omzet met 1,4 procent zal groeien ten opzichte van de 24,7 miljard euro in 2004.

De gemiddelde omzet per kassabon daalde in 2004 met 2,4 procent tot 19,47 euro. In 2003 daalde de gemiddelde omzet per kassabon met 3,5 procent.
GfK signaleert verder dat Koninklijke Ahold nv-dochter Albert Heijn sinds begin dit jaar meer klanten over de vloer krijgt. In de weken 2 tot en met 4 van 2005 trokken de zogeheten hamsterweken meer klandizie, aldus GfK.
In de weken 6 tot en met 9 kwamen 220.000 huishoudens meer per week over de vloer dan in dezelfde weken in 2004. Wekelijks bezocht in de genoemde weken 39 procent van de 7 miljoen huishoudens een Albert Heijn-winkel.
Uit de DFT

Overigens is de opmars van Lidl en Aldi al aardig terug gelopen, daarvalt ook niet veel terrein meer te winnen. Mensen lijken toch te vallen voor dat beetje extra dat AH geeft (of lijkt te geven). Mensen kijken erg naar hun portemonnee, maar ook naar de winkel zelf, dat blijkt uit alles. De prijzenoorlog lijkt leuk, maar dat is echt een korte termijn verhaal.

Het is dus een pure investering op gebied van klantenwerving en die slag lijkt AH toch flink te winnen, zelfs door niet eens de goedkoopste te zijn, de formule werkt gewoon.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_25666434
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 18:43 schreef schatje het volgende:
[afbeelding]

Ja, dat Appie die kleuren heeft gekozen zal heus wel niet zonder reden zijn.
Ehm, die verpakkingen lijken dus totaal niet op elkaar.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 19:53:24 #18
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_25666575
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 19:14 schreef elcastel het volgende:
...
Overigens heeft AH net de rechtzaak (om een wijnetiket) met [merknaam kwijt] gewonnen.
J.P.Chenet dus.
quote:
Rechter akkoord met wijnetiket AH

DEN HAAG (ANP) - Albert Heijn hoeft het nieuwe etiket voor de wijnflessen van het merk J.A. Vigneau niet te veranderen. Het etiket wijkt voldoende af van de plakker op de flessen van J.P. Chenet. Dat heeft de rechtbank in Den Haag vrijdag bepaald in een kort geding dat was aangespannen door de supermarktketen.


De uitspraak van de rechter vormt een nieuw hoofdstuk in de twist tussen Albert Heijn en het Franse wijnhuis Les Grands Chais de France, de producent van Chenet. Het conflict laaide eind vorig jaar op. Toen de Fransen hun prijs flink verhoogden, besloot AH een eigen wijnfles te introduceren onder het Vigneau-merk. In december bepaalde de rechter echter dat de AH-flessen te veel leken op die van J.P. Chenet. Het supermarktbedrijf kreeg drie weken de tijd om het afgekeurde etiket te veranderen.

Een nieuw etiket zag het levenslicht. Uit voorzorg legde Albert Heijn die nieuwe vondst voor aan de Franse wijnproducent, die niet akkoord ging. "Vervolgens hebben we de rechter laten toetsen of het nieuwe etiket voldoende afwijkt van het Chenet-etiket, wat zo is", vatte een AH-woordvoerster de uitspraak van vrijdag samen.

Het merkenbureau Shield Mark stelde in een reactie dat deze uitspraak weer eens laat zien hoe subtiel het er in merkenkwesties aan toe kan gaan. "Verplaatsing van een enkel streepje of wijziging van een kleurtje kan het verschil al maken", zei directeur Bas Kist.

Volgens Kist is het logisch dat Albert Heijn heeft geprobeerd zijn Vigneau-etiket zo veel mogelijk te laten lijken op de plakker van Chenet. "Toen ze vorig jaar de Chenet-wijn de deur uitdeden, moesten ze hun klanten een lekkere wijn als alternatief bieden. En zo’n fles moet dan wel opvallen in het schap." Dat AH niet koos voor een geheel ander etiket, heeft volgens Kist te maken met de supermarktoorlog. "Ik denk dat AH graag in de buurt van de uitstraling van de A-merken blijft."
bron DFT
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_25667016
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 19:40 schreef k_man het volgende:

[..]

Ehm, die verpakkingen lijken dus totaal niet op elkaar.
Net op rtl4 nieuws gezien? In grote lijnen kun je spreken van grote gelijkenis. Ik dacht altijd dat merken zichzelf door uiterlijk wilden onderscheiden? Het lijkt erop dat albert heijn makkelijk ( = goedkoop) mee wil liften op het na jaren opgebouwde succes van anderen. Erg slap dus.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 20:16:12 #20
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_25667173
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 19:23 schreef elcastel het volgende:

[..]

Toch klopt dat verhaaltje van LP wel. AH is de concurentie aan het slopen (getuige Casino/Laurus (Holding van Konmar, de Boer en blablabla)). En uiteindelijk is vooral de kleine buurtsuper op de hoek de pineut.
[..]

Uit de DFT

Overigens is de opmars van Lidl en Aldi al aardig terug gelopen, daarvalt ook niet veel terrein meer te winnen. Mensen lijken toch te vallen voor dat beetje extra dat AH geeft (of lijkt te geven). Mensen kijken erg naar hun portemonnee, maar ook naar de winkel zelf, dat blijkt uit alles. De prijzenoorlog lijkt leuk, maar dat is echt een korte termijn verhaal.

Het is dus een pure investering op gebied van klantenwerving en die slag lijkt AH toch flink te winnen, zelfs door niet eens de goedkoopste te zijn, de formule werkt gewoon.
Ja, dat weet ik, maar dit is alleen nog maar marktaandeel inhalen wat de AH de afgelopen jaren is kwijtgeraakt. Ik denk dat de traditionele buurtwinkels sowieso wel verdwijnen, en dat alleen islamitische of op een andere specifieke doelgroep gerichte kleine winkels echt nog toekomst hebben.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 20:17:01 #21
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_25667202
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 20:11 schreef Redux het volgende:
Net op rtl4 nieuws gezien? In grote lijnen kun je spreken van grote gelijkenis. Ik dacht altijd dat merken zichzelf door uiterlijk wilden onderscheiden? Het lijkt erop dat albert heijn makkelijk ( = goedkoop) mee wil liften op het na jaren opgebouwde succes van anderen. Erg slap dus.
Ach hoe lang lopen 'nep' cola's als 3es en anderen al niet in een rood jasje met een rode dop ? Waarom zou je geen gebruik maken van bepaalde herkenningspunten ? Het proberen waard lijkt me, Unilever pakt zelf wsl ook maar al te graag ideetjes van buitenlandse maatschappijen, iedereen doet het.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_25667251
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 20:17 schreef elcastel het volgende:

[..]

Ach hoe lang lopen 'nep' cola's als 3es en anderen al niet in een rood jasje met een rode dop ? Waarom zou je geen gebruik maken van bepaalde herkenningspunten ? Het proberen waard lijkt me, Unilever pakt zelf wsl ook maar al te graag ideetjes van buitenlandse maatschappijen, iedereen doet het.
Ik heb me nog nooit kunnen vergissen tussen een fles van 3es, herschi of ander cola merk met een coca cola fles. Wat albert heijn hier doet is verdergaan dan gebruik maken van bepaalde herkenningspunten.
En je mening sterken met een aanname (Unilever pakt zelf wsl ook maar al te graag ideetjes van buitenlandse maatschappijen) gaat natuurlijk niet op he?!
pi_25667258
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 20:11 schreef Redux het volgende:
Net op rtl4 nieuws gezien? In grote lijnen kun je spreken van grote gelijkenis.
Kun je het nog vager formuleren?

De enige overeenkomst is dat in de verpakking van AH en die van Becel beiden blauw zit. Nou nou, poe poe.
pi_25667289
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 20:19 schreef k_man het volgende:

[..]

Kun je het nog vager formuleren?

De enige overeenkomst is dat in de verpakking van AH en die van Becel beiden blauw zit. Nou nou, poe poe.
Ja heel mooi, maar blijkbaar denkt unilever daar toch heel anders over, en ik geef ze groot gelijk.
pi_25667343
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 20:20 schreef Redux het volgende:

[..]

Ja heel mooi, maar blijkbaar denkt unilever daar toch heel anders over, en ik geef ze groot gelijk.
Daar zullen ze blij mee zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')