mijn pa is net met de vut bij de politie. m'n moeder zit er nog wel.quote:Op maandag 21 maart 2005 20:23 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
'k Zal even aan mijn pa vragen. Die zit bij de politie.![]()
Maar als je leeft kun je altijd nog bekeren en gered worden.quote:Op maandag 21 maart 2005 20:30 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
De fundi's willen graag dat leven een plicht is.Wat ik me afvraag is wat zij te winnen hebben bij het feit dat ik niet mag sterven als ik dat wil. Ik geloof er geen zak van dat het ze alleen om mijn welzijn te doen is (ik ga immers naar de hel als ik zelfmoord pleeg - ook wel als ik dat niet doe, maar dat laten we even buiten beschouwing).
In dat geval ligt het iets moeilijker. Ik wil zelf echter ook naar het aspect kwaliteit van leven kijken, en voor een foetus die ongewenst is (Met waarschijnlijk een moeder die geen moeder kan zijn) is de kans groot dat dit laag zal liggen.quote:Even geredeneerd vanuit deze definitie: hoe zit het dan met abortus wat jou betreft? Heeft een foetus 'recht op leven'? In elk geval kan een foetus niet vrijwillig afstand doen van dat recht.
Ik denk soms wel eens hele gemene dingen, en heel soms deel ik die met jullie.quote:Zoiets zou ik niet eens zeggen!
M'n pa is een atheïstische politievader.quote:Op maandag 21 maart 2005 20:30 schreef het_fokschaap het volgende:
mijn pa is net met de vut bij de politie. m'n moeder zit er nog wel.
protestantse politie ouders
Een vriendje of vriendinnetje bij de politie lijkt me wel wat (Maar dan wel een echte politieagent(e), niet die slappe hap die tegenwoordig in grote getale in uniform loopt).quote:Op maandag 21 maart 2005 20:30 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
mijn pa is net met de vut bij de politie. m'n moeder zit er nog wel.
protestantse politie ouders
En ook daar hebben zij niets bij te winnen lijkt mij. Tenzij ze graag de eeuwigheid met mij willen delen, maar dat betwijfel ik ten zeerste.quote:Op maandag 21 maart 2005 20:33 schreef Alicey het volgende:
Maar als je leeft kun je altijd nog bekeren en gered worden.
Okee. Mag je dan ook euthanaseren als dit niet iemands uitdrukkelijke wens is, maar als de kwaliteit van leven wel zeer laag is?quote:In dat geval ligt het iets moeilijker. Ik wil zelf echter ook naar het aspect kwaliteit van leven kijken, en voor een foetus die ongewenst is (Met waarschijnlijk een moeder die geen moeder kan zijn) is de kans groot dat dit laag zal liggen.
Doe dat maar niet te vaak dan.quote:Ik denk soms wel eens hele gemene dingen, en heel soms deel ik die met jullie.
Misschien kan ik beter mijn vader in mijn plaats laten gaan over een paar weken.quote:Op maandag 21 maart 2005 20:35 schreef Alicey het volgende:
Ik ben benieuwd of er naar aanleiding van deze posts nieuwe roddels de wereld in worden geblazen.![]()
Nouja, ze zullen altijd zeggen van wel.quote:Op maandag 21 maart 2005 20:41 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
En ook daar hebben zij niets bij te winnen lijkt mij. Tenzij ze graag de eeuwigheid met mij willen delen, maar dat betwijfel ik ten zeerste.
Als iemand niet meer in staat is om zijn/haar wens kenbaar te maken, vind ik van wel.quote:Okee. Mag je dan ook euthanaseren als dit niet iemands uitdrukkelijke wens is, maar als de kwaliteit van leven wel zeer laag is?
Je weet toch dat ik normaal heel lief ben?quote:Doe dat maar niet te vaak dan.
quote:Op maandag 21 maart 2005 20:42 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Misschien kan ik beter mijn vader in mijn plaats laten gaan over een paar weken.
Nee, maar serieus... What do they get out of it? Ik snap dat echt niet.quote:
Ah, okee. Daar ben ik het wel mee eens eigenlijk.quote:Als iemand niet meer in staat is om zijn/haar wens kenbaar te maken, vind ik van wel.
Ja, maar dat blijkt dus eigenlijk maar schijn te zijn.quote:Je weet toch dat ik normaal heel lief ben?
Nou, ik niet, geloof ik. Enlighten us!quote:Op maandag 21 maart 2005 20:46 schreef Alicey het volgende:
Ik vraag me trouwens af of iemand hier ook maar enig benul heb waar ik op doelde met die eerdere opmerking over roddels.![]()
en dat noemt zichzelf taalpurist...quote:Op maandag 21 maart 2005 20:46 schreef Alicey het volgende:
Ik vraag me trouwens af of iemand hier ook maar enig benul hebheeft waar ik op doelde met die eerdere opmerking over roddels.![]()
Nouja, het is hun plicht. Ze moeten er niet bij nadenken wat het voor nut heeft, het is hen immers bevolen..quote:Op maandag 21 maart 2005 20:47 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Nee, maar serieus... What do they get out of it? Ik snap dat echt niet.
Ik hoop dat als ik zelf er in zo'n situatie bijlig, dat er gewoon beslist wordt om maar te stoppen.quote:Ah, okee. Daar ben ik het wel mee eens eigenlijk.
Ik heb ook nooit gezegd dat ik lief ben, jullie zijn het steeds die dat volhouden!quote:Ja, maar dat blijkt dus eigenlijk maar schijn te zijn.![]()
quote:Op maandag 21 maart 2005 20:49 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
en dat noemt zichzelf taalpurist...
Leg ik volgende maand wel uit dan.quote:Op maandag 21 maart 2005 20:48 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Nou, ik niet, geloof ik. Enlighten us!
Befehl ist Befehl!quote:Op maandag 21 maart 2005 20:49 schreef Alicey het volgende:
Nouja, het is hun plicht. Ze moeten er niet bij nadenken wat het voor nut heeft, het is hen immers bevolen..
Dat hoop ik ook voor mezelf, en dat weten de mensen om mij heen ook wel.quote:Ik hoop dat als ik zelf er in zo'n situatie bijlig, dat er gewoon beslist wordt om maar te stoppen.
Ik heb nimmer iets van dien aard beweerd, edelachtbare.quote:Ik heb ook nooit gezegd dat ik lief ben, jullie zijn het steeds die dat volhouden!
Dat idee ja..quote:
Ik weet niet of de mensen om mij heen dat weten, en weet ook niet of zij wanneer die situatie zich voordoet de moed hebben.quote:Dat hoop ik ook voor mezelf, en dat weten de mensen om mij heen ook wel.
Mijn excuses, ik generaliseerde even alle slowchatters.quote:Ik heb nimmer iets van dien aard beweerd, edelachtbare.
Misschien een idee om dat soort dingen te laten vastleggen? Ik heb bijvoorbeeld mijn hele crematie al geregeld.quote:Op maandag 21 maart 2005 20:54 schreef Alicey het volgende:
Ik weet niet of de mensen om mij heen dat weten, en weet ook niet of zij wanneer die situatie zich voordoet de moed hebben.
Op welke manier is zoiets vast te leggen? Er zijn mij geen officiele registers bekend, en het lijkt mij ook erg lastig, daar euthanasie nog steeds geen echte legale status heeft.quote:Op maandag 21 maart 2005 21:02 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Misschien een idee om dat soort dingen te laten vastleggen?
Of ik gecremeerd of begraven wordt interesseert me niet zo heel erg veel, daar hoef ik zelf niet bij te zijn.. Wanneer ik echter niet zelf wilsbekwaam ben, wil ik dat er een einde aan mijn leven wordt gemaakt. Zoals gezegd lijkt mij dat echter moeilijk vast te leggen..quote:Ik heb bijvoorbeeld mijn hele crematie al geregeld.Maar sommige mensen vinden het eng om over dat soort dingen na te denken. Ik vind het juist leuk...
Als je (geestelijk) gezond bent en het bij een notaris laat opschrijven geldt het toch? Dat was nu iig het probleem in Amerika. Ze heeft ooit gezegd dat als ze een kasplantje wordt, dat ze dan dood wil. Haar man wil dat nu, Alleen haar ouders willen dat nietquote:Op maandag 21 maart 2005 21:04 schreef Alicey het volgende:
Wanneer ik echter niet zelf wilsbekwaam ben, wil ik dat er een einde aan mijn leven wordt gemaakt. Zoals gezegd lijkt mij dat echter moeilijk vast te leggen..
Volgens mij kan het wel gewoon. Je kunt toch ook laten vastleggen dat je in bepaalde gevallen niet gereanimeerd wil worden? Hoe precies weet ik niet, maar zou een ondertekend document dat je bij een notaris neerlegt niet al genoeg zijn?quote:Op maandag 21 maart 2005 21:04 schreef Alicey het volgende:
Op welke manier is zoiets vast te leggen? Er zijn mij geen officiele registers bekend, en het lijkt mij ook erg lastig, daar euthanasie nog steeds geen echte legale status heeft.
Of ik gecremeerd of begraven wordt interesseert me niet zo heel erg veel, daar hoef ik zelf niet bij te zijn.. Wanneer ik echter niet zelf wilsbekwaam ben, wil ik dat er een einde aan mijn leven wordt gemaakt. Zoals gezegd lijkt mij dat echter moeilijk vast te leggen..
Maar wat als iemand dat terzijde legt? Voor testamenten is bijvoorbeeld een centraal register. Na een overlijden wordt het register geraadpleegd. Wanneer er een akte wordt opgesteld, maar de akte kan nergens worden ingeschreven, is de kans groot dat de akte niet wordt gevonden of wordt genegeerd.quote:Op maandag 21 maart 2005 21:07 schreef qu63 het volgende:
[..]
Als je (geestelijk) gezond bent en het bij een notaris laat opschrijven geldt het toch?
Ik weet niet hoe de wet in de VS is ten aanzien van dergelijke verklaringen eik..quote:Dat was nu iig het probleem in Amerika. Ze heeft ooit gezegd dat als ze een kasplantje wordt, dat ze dan dood wil. Haar man wil dat nu, Alleen haar ouders willen dat niet
De notaris moet het document dan ergens kunnen inschrijven wil je zekerheid hebben.quote:Op maandag 21 maart 2005 21:08 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Volgens mij kan het wel gewoon. Je kunt toch ook laten vastleggen dat je in bepaalde gevallen niet gereanimeerd wil worden? Hoe precies weet ik niet, maar zou een ondertekend document dat je bij een notaris neerlegt niet al genoeg zijn?
ik heb helemaal niets geregeld, vind het ook niet eng ofzo. wat mij betreft gooien ze me op de vuilnishoop. ik ben toch dood. enige vervelende van dat soort dingen is dat familie opeens aansprakelijk gesteld kan worden voor zaken waar ze geen flikker mee te maken haddenquote:Op maandag 21 maart 2005 21:02 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Misschien een idee om dat soort dingen te laten vastleggen? Ik heb bijvoorbeeld mijn hele crematie al geregeld.Maar sommige mensen vinden het eng om over dat soort dingen na te denken. Ik vind het juist leuk...
Dat kan toch niet zomaar?quote:Op maandag 21 maart 2005 21:09 schreef Alicey het volgende:
Maar wat als iemand dat terzijde legt?
Zorgen dat 'ie gevonden wordt lijkt me niet zo moeilijk. Als een aantal mensen die jij vertrouwt weten waar het document te vinden is...quote:Voor testamenten is bijvoorbeeld een centraal register. Na een overlijden wordt het register geraadpleegd. Wanneer er een akte wordt opgesteld, maar de akte kan nergens worden ingeschreven, is de kans groot dat de akte niet wordt gevonden of wordt genegeerd.
Ja, ergens maakt het mij ook niet zoveel uit. Aan de andere kant vind ik het leuk om zelf een deel van de dienst te bepalen, zoals de muziek.quote:Op maandag 21 maart 2005 21:10 schreef het_fokschaap het volgende:
ik heb helemaal niets geregeld, vind het ook niet eng ofzo. wat mij betreft gooien ze me op de vuilnishoop. ik ben toch dood. enige vervelende van dat soort dingen is dat familie opeens aansprakelijk gesteld kan worden voor zaken waar ze geen flikker mee te maken hadden
In de meeste gevallen kunnen dergelijke erfenissen verworpen worden.quote:Op maandag 21 maart 2005 21:10 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
ik heb helemaal niets geregeld, vind het ook niet eng ofzo. wat mij betreft gooien ze me op de vuilnishoop. ik ben toch dood. enige vervelende van dat soort dingen is dat familie opeens aansprakelijk gesteld kan worden voor zaken waar ze geen flikker mee te maken hadden
dienst ? klinkt als een kerkdienstquote:Op maandag 21 maart 2005 21:11 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ja, ergens maakt het mij ook niet zoveel uit. Aan de andere kant vind ik het leuk om zelf een deel van de dienst te bepalen, zoals de muziek.
Waarom niet? Een document zoek laten raken is niet zo moeilijk hoor. Pas wanneer er een centraal register achterstaat wordt dat onmogelijk gemaakt.quote:
Misschien wel iets over na te denken..quote:Zorgen dat 'ie gevonden wordt lijkt me niet zo moeilijk. Als een aantal mensen die jij vertrouwt weten waar het document te vinden is...
Hoe het prrecies met inschrijving in registers enzo weet ik niet, maar je kunt bij de notaris een codicil (eventueel bij een testament of samenlevingscontract of andere notariele zaken) laten opstellen waarin je aangeeft onder welke voorwaarden je wilt dat medische zorg wordt gestopt. Zo'n codicil is 5 jaar geldig. Verleng je het niet, vervalt het automatissch.quote:Op maandag 21 maart 2005 21:09 schreef Alicey het volgende:
[..]
De notaris moet het document dan ergens kunnen inschrijven wil je zekerheid hebben.
ik heb daar weinig kennis van eigenlijk. gaat dat nou zo dat ze eerst vragen of ze de erfenis willen hebben en als ze ja zeggen dat ze pas horen of dat negatief of positief is ?quote:Op maandag 21 maart 2005 21:13 schreef Alicey het volgende:
[..]
In de meeste gevallen kunnen dergelijke erfenissen verworpen worden.
Evenwel erg lastig. Er zou maar 1 persoon zijn die ik voor de volle 100% vertrouw op dit gebied, en dat is geen familie van me, en niet eens iemand die ik zelfs maar regelmatig spreek.quote:
Misschien iets voor me om binnenkort uit te zoeken dan.quote:Op maandag 21 maart 2005 21:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hoe het prrecies met inschrijving in registers enzo weet ik niet, maar je kunt bij de notaris een codicil (eventueel bij een testament of samenlevingscontract of andere notariele zaken) laten opstellen waarin je aangeeft onder welke voorwaarden je wilt dat medische zorg wordt gestopt. Zo'n codicil is 5 jaar geldig. Verleng je het niet, vervalt het automatissch.
Zo was het tenminste een aantal jaren geleden, weet neit of er iets gewijzigd is.
Ik heb ook wel eea vastgelegd. Hetgeen ik vooral wilde vastleggen was dat ik geen bloemenkransen enzo wil. Als iemand een bloemetje achter wil laten of tijdens de uitvaart op de kist wil hebben ofzo, prima, maar dan wil ik alleen bosjes zoals ze bij de bloemist liggen. En dan kan men gewoon een mooi bosje halen en dat neerleggen. Al die akelige kransen met linten...brrrrquote:Op maandag 21 maart 2005 21:11 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ja, ergens maakt het mij ook niet zoveel uit. Aan de andere kant vind ik het leuk om zelf een deel van de dienst te bepalen, zoals de muziek.
Je kunt een erfenis in het geheel accepteren (Je ontvangt baten en draait op voor alle schulden)quote:Op maandag 21 maart 2005 21:15 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
ik heb daar weinig kennis van eigenlijk. gaat dat nou zo dat ze eerst vragen of ze de erfenis willen hebben en als ze ja zeggen dat ze pas horen of dat negatief of positief is ?
quote:Op maandag 21 maart 2005 21:13 schreef het_fokschaap het volgende:
dienst ? klinkt als een kerkdienst
Een goedkope kist en verder geen uitgebreide ceremonie zou moeten werken.. Ik weet alleen niet of je dat kan laten vastleggen.quote:Op maandag 21 maart 2005 21:18 schreef het_fokschaap het volgende:
bestaat er iets van budget uitvaart ofzo ? de goedkoopste manier zoek ik...d'r hoeft niemand wat te verdienen/verliezen aan mijn dood.
ok. mooi. laatst vertelde iemand mij dat nog levende ouders of broers/zussen aansprakelijk zouden zijn voor evt. schulden die ik nog had staan.quote:Op maandag 21 maart 2005 21:18 schreef Alicey het volgende:
[..]
Je kunt een erfenis in het geheel accepteren (Je ontvangt baten en draait op voor alle schulden)
Je kunt een erfenis in het geheel verwerpen (Je bent niet aansprakelijk voor schulden, maar je ontvangt er niets uit, zelfs geen fotolijstje).
Je kunt een erfenis aanvaarden onder voorbehoud van boedelbeschrijving. Er wordt dan eerst beschreven waar de erfenis uit bestaat. Aan de boedelbeschrijving zijn uiteraard wel kosten verbonden, maar het is wel veilig als je te weinig van de overledene afweet op gebied van vermogen.
quote:Op maandag 21 maart 2005 21:20 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]Nee! Maar ze noemen zoiets toch een dienst? Of 'plechtigheid'?
Maar één persoon? Oh jee, dan wordt het wel lastig. Nou ja, je hebt het in elk geval in deze slowchat laten vastleggen.quote:Op maandag 21 maart 2005 21:15 schreef Alicey het volgende:
Evenwel erg lastig. Er zou maar 1 persoon zijn die ik voor de volle 100% vertrouw op dit gebied, en dat is geen familie van me, en niet eens iemand die ik zelfs maar regelmatig spreek.
het maakt me niet uit. begraven of crematie. crematie lijkt me minder ruimte in te nemen.quote:Op maandag 21 maart 2005 21:20 schreef Alicey het volgende:
[..]
Een goedkope kist en verder geen uitgebreide ceremonie zou moeten werken.. Ik weet alleen niet of je dat kan laten vastleggen.
Als ik voor mezelf zou kiezen zou ik het ook niet uitgebreid willen, ik denk ook dat ik eerder voor crematie zou gaan met uitstrooiing van alle as.
Niet dus wanneer ze de erfenis verwerpen of beneficiair aanvaarden. Uiteraard moet je er wel rekening mee houden dat ze advocaten op hun dak zullen krijgen die alsnog zullen trachten zoveel mogelijk los te maken.quote:Op maandag 21 maart 2005 21:20 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
ok. mooi. laatst vertelde iemand mij dat nog levende ouders of broers/zussen aansprakelijk zouden zijn voor evt. schulden die ik nog had staan.
Zonder kist is ook mogelijk. Ik heb zelf gekozen voor alleen een wit laken. Dat kan, volgens de mensen van Scenarium.quote:Op maandag 21 maart 2005 21:20 schreef Alicey het volgende:
Een goedkope kist en verder geen uitgebreide ceremonie zou moeten werken.. Ik weet alleen niet of je dat kan laten vastleggen.
Ik word ook gecremeerd, en mijn as wordt verstrooid in een natuurgebied hier in Fryslân, de Princenhof.quote:Als ik voor mezelf zou kiezen zou ik het ook niet uitgebreid willen, ik denk ook dat ik eerder voor crematie zou gaan met uitstrooiing van alle as.
tja, heb een hypotheek waar een levensverzekering bij moest worden afgesloten. is dat het ?quote:Op maandag 21 maart 2005 21:23 schreef Alicey het volgende:
[..]
Niet dus wanneer ze de erfenis verwerpen of beneficiair aanvaarden. Uiteraard moet je er wel rekening mee houden dat ze advocaten op hun dak zullen krijgen die alsnog zullen trachten zoveel mogelijk los te maken.
Maar de schulden die je hebt openstaan, heb je daar dan geen overlijdingsverzekering bij? Dan worden de schulden geen onderdeel van de erfenis.
Een printje maken van het topic.quote:Op maandag 21 maart 2005 21:22 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Maar één persoon? Oh jee, dan wordt het wel lastig. Nou ja, je hebt het in elk geval in deze slowchat laten vastleggen.
Yep.quote:Op maandag 21 maart 2005 21:24 schreef het_fokschaap het volgende:
tja, heb een hypotheek waar een levensverzekering bij moest worden afgesloten. is dat het ?
Mijn voorkeur zou uitgaan naar crematie, maar van mij mag mijn partner beslissen. Dat is toch degene die achterblijft en misschien wil die wel naar een plek (graf of plaats van de urn ofzo) en dat wil ik dan niet ontnemen.quote:Op maandag 21 maart 2005 21:23 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
het maakt me niet uit. begraven of crematie. crematie lijkt me minder ruimte in te nemen.
Mits goed gedaan is er geen plaats waar je aanwezig zou zijn. Men heeft dan niet de illusie dat je ergens in een kist wormen ligt te voeren, maar kan hooguit het idee hebben dat je overal of nergens bent..quote:Op maandag 21 maart 2005 21:23 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
het maakt me niet uit. begraven of crematie. crematie lijkt me minder ruimte in te nemen.
Alles, of (zoals gebruikelijk) alleen een deel?quote:Op maandag 21 maart 2005 21:24 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik word ook gecremeerd, en mijn as wordt verstrooid in een natuurgebied hier in Fryslân, de Princenhof.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |