FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Richting aangeven bij voorsorteren/afslaan?
Murrayzondag 20 maart 2005 @ 00:45
Dat moet toch altijd?

Stel: kruispunt met stoplichten, twee voorsorteervakken: een voor rechtsaf en rechtdoor en een voor linksaf. Wij moesten linksaf, dus ik ga in dat vak staan en geef richting aan.

Krijg ik commentaar dat ik m'n richtingaanwijzer niet aan moet doen, want dat hoeft niet, als er een pijl in een stoplicht staat (ipv een rond licht) hoef je nooit richting aan te geven zegt ze.

Klopt dat?
Murrayzondag 20 maart 2005 @ 00:46
Er was wel iets als er een pijl in een stoplicht staat, maar dat had volgens mij niets met richting aangeven te maken geloof ik, wat was dat ook alweer?
shredderzondag 20 maart 2005 @ 00:47
Ja, je bent al op desbetreffend vakje dus het hoeft niet.
mistermaniaczondag 20 maart 2005 @ 00:51
Maar het is wel net zo duidelijk.
Devilnlzondag 20 maart 2005 @ 00:51
mijn rij instructeur wil wel dat ik dat doe.. majah. ik vind het ook nergens opslaan.. je hebt toch al aangegeven door in het desbetreffende vak testaan welke kant je op wil?
yupzondag 20 maart 2005 @ 00:52
Uhh als je gaat afslaan moet dat.

Een pijl in het verkeerslicht betekent dat de weg voor jou is (niemand hoef je voorrang te geven OOK GEEN VOETGANGERS!), maar het betekent NIET dat het een doorgaande weg* is die afbuigt...

Dus richting is verplicht (alhoewel niemand je daarop zal aanspreken...)

*Je weet toch soms staat er dit bord:



Betekent gewoon dat als je de dikke boog volgt, je op de voorrangsweg rijd...
Murrayzondag 20 maart 2005 @ 00:53
quote:
Op zondag 20 maart 2005 00:47 schreef shredder het volgende:
Ja, je bent al op desbetreffend vakje dus het hoeft niet.
Ja maar ja maar....
Bron?

Echt?

Ik was van plan dit topic uit te printen en haar dan keihard uit te lachen maar daar wacht ik nog maar even mee dan
Murrayzondag 20 maart 2005 @ 00:53
quote:
Op zondag 20 maart 2005 00:52 schreef yup het volgende:

Een pijl in het verkeerslicht betekent dat de weg voor jou is (niemand hoef je voorrang te geven OOK GEEN VOETGANGERS!), maar het betekent NIET dat het een doorgaande weg is die afbuigt...
Ow ja, dat je geen tegemoetkomend verkeer krijgt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Murray op 20-03-2005 00:56:58 (tegemoed is met een t geloof ik :')) ]
yupzondag 20 maart 2005 @ 00:56
Nee niet alleen dat.

Stel je moet rechtsaf slaan. Er staat een pijl stoplicht. Maar als je rechts gaat is er een voetgangers oversteekplaats met lichten. Die lichten zullen op rood gaan als het voor jou groen is.

Normaal bij een ronde licht dat groen is voor jou, dan moet je fietsers/voetgangers voorrang verlenen, want hun lichten gaan ook op groen dan, en jij slaat af, dus zij voorrang...

Volgens de wet is het VERPLICHT je knippers te gebruiken als je afslaat (dat doe je dus bij een stoplicht met pijl, behalve als die pijl rechtdoor aangeeft, maar zowiezo heeft rechtdoorgaand verkeer bij groenlicht altijd voorrang) of belangrijke zijdelingse beweging gaat maken (inhalen bijv.).

http://www.gratistheorie.nl/auto/verkeerslichten/p03.htm

Lees dit maar eens.
shredderzondag 20 maart 2005 @ 00:58
Ook zoiets als je op de snelweg bent, en je moet de afslag nemen. De afslag heeft twee banen en je rijdt op de meest rechterbaan dan ook hoef je geen richting aan te geven naar rechts.
Toch mensen?
Murrayzondag 20 maart 2005 @ 01:00
quote:
Op zondag 20 maart 2005 00:58 schreef shredder het volgende:
Ook zoiets als je op de snelweg bent, en je moet de afslag nemen. De afslag heeft twee banen en je rijdt op de meest rechterbaan dan ook hoef je geen richting aan te geven naar rechts.
Toch mensen?
Eh, jawel?

Wat bedoel je nou dan? Als je afslaat geef je richting aan, zodra je op de afrit rijdt zet je je richting uit. aan het eind van de afrit geef je weer richting aan.
Murrayzondag 20 maart 2005 @ 01:01
quote:
Ok da's duidelijk.
yupzondag 20 maart 2005 @ 01:06
quote:
Op zondag 20 maart 2005 00:58 schreef shredder het volgende:
Ook zoiets als je op de snelweg bent, en je moet de afslag nemen. De afslag heeft twee banen en je rijdt op de meest rechterbaan dan ook hoef je geen richting aan te geven naar rechts.
Toch mensen?
Dat is raar want stel je staat in het linker afslag strook en je knippers staan naar rechts, dan lijkt het alsof je naar de rechterbaan wilt gaan! Bestaan er wel afslagen met 2 rijstroken? Ik denk van niet!

Ik denk dat je een snelweg afsplitsing bedoelt (groen/wit strepen bord, staat in midden van de twee afgesplitste snelwegen), en dan hoef je nooit richting aan te geven (als je je rijbaan vervolgt)
Murrayzondag 20 maart 2005 @ 01:07
http://www.gratistheorie.nl/auto/afslaan/p10.htm



Hm, ok zodra je hier op een voorsorteen van rijdt kan je richting aanwijzer natuurlijk wel uit...
sundaezondag 20 maart 2005 @ 01:09
Het is iig niet fout om wel richting aan te geven, dus dat zou ik maar lekker doen. Je moet zo duidelijk mogelijk maken wat je gaat doen, en in dit geval is richting aangeven nog duidelijker dan alleen in het sorteervak staan.
Als je van de snelweg afgaat, is mij verteld de richtingaanwijzer uit te doen wanneer je voorbij de doorgetrokken streep bent, dus niet al wanneer je nog op de sorteerbaan (kan zo gauw niet bedenken hoe dat heet ) rijdt want het zou kunnen zijn dat je toch terug wil naar de gewone rijbaan.
Captain_Chaoszondag 20 maart 2005 @ 01:09
Iedere zijdelingse beweging en verandering van richting.
yupzondag 20 maart 2005 @ 01:09
Raar ? Stel je rijd op de rechterbaan op die plaatje. Moet je dan tot het einde blokmarkeringen je linker knipper aanlaten Maar dan lijkt het toch alsof je van baan wilt wisselen

Ik ben in de war

sundae = je moet richting aangeven totdat de blokmarkeringen beeindigt zijn, of dus totdat de doorgetrokken streep begint, want daarna mag je toch niet meer terug de rijbaan op!
Steve-Ozondag 20 maart 2005 @ 01:12
beter wel als niet lijkt me
shredderzondag 20 maart 2005 @ 01:15
Even plaatje zoeken
Beter kon ik even niet vinden, visualiseer ff.
Dan ben jij de witte bedrijfswagen, alleen i.p.v 1 baan richting wijk aan zee, zijn er dan 2 banen. Als jij op de meest rechter bevindt dan hoef je geen richting te geven
Murrayzondag 20 maart 2005 @ 01:16
Ik denk nu trouwens dat het niet hoeft.

Stel je hebt 2 voorsorteervakken naar links bij dat kruispunt.
Als je dan je richtingaanwijzer uit hebt naar links dan wordt het opgevat dat je naar de meest linker rijbaan wilt, en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dus dan hoef je geen richting meer aan te geven zodra je op een voorsorteervak staat.
shredderzondag 20 maart 2005 @ 01:16
quote:
Op zondag 20 maart 2005 01:07 schreef Murray het volgende:
http://www.gratistheorie.nl/auto/afslaan/p10.htm

[afbeelding]

Hm, ok zodra je hier op een voorsorteen van rijdt kan je richting aanwijzer natuurlijk wel uit...
Ja dat bedoel ik dus.
Murrayzondag 20 maart 2005 @ 01:19
quote:
Op zondag 20 maart 2005 01:15 schreef shredder het volgende:
Even plaatje zoeken [afbeelding]
Beter kon ik even niet vinden, visualiseer ff.
Dan ben jij de witte bedrijfswagen, alleen i.p.v 1 baan richting wijk aan zee, zijn er dan 2 banen. Als jij op de meest rechter bevindt dan hoef je geen richting te geven
Zoals het op het plaatje staat weet ik zeker dat het mij geleerd is om de richting pas uit te zetten bij het blauwe bord van 'uit'. Maar ik denk idd dat je bij 2 banen geen richting aan hoeft te geven.

Helemaal niet als je op de rechter baan rijdt, en dan lijkt het mij dat het op de linker ook niet hoeft?
yupzondag 20 maart 2005 @ 01:23
quote:
Op zondag 20 maart 2005 01:15 schreef shredder het volgende:
Even plaatje zoeken [afbeelding]
Beter kon ik even niet vinden, visualiseer ff.
Dan ben jij de witte bedrijfswagen, alleen i.p.v 1 baan richting wijk aan zee, zijn er dan 2 banen. Als jij op de meest rechter bevindt dan hoef je geen richting te geven
Dat is fucking raar want zoals ik zei, stel je bent linker besteller en er is nog een baan rechts van je, als je rechter knipper aanzet (immers je verlaat de snelweg) dan lijkt het alsof je van baan wilt veranderen
Steijnzondag 20 maart 2005 @ 01:32
Hoe duidelijker hoe beter geldt in het verkeer, verwarring is gevaarlijk, dus een extra keer richting aangeven kan geen kwaad imo. Ik vind het advies van haar dan ook fout ook al is het strikt gezien dan misschien niet noodzakelijk.

Zelfs hou ik aan, zodra je van rijrichting veranderd of wilt gaan veranderen geef je richting aan.
Menn0zondag 20 maart 2005 @ 01:51
quote:
Op zondag 20 maart 2005 00:45 schreef Murray het volgende:
blabla "zegt ze"
Vrouwen en verkeer...
TeRRoRiTezondag 20 maart 2005 @ 03:00
Je moet wel je lichten knipperen heb ik altijd geleerd, want tegenliggers of automobilisten van zijwegen kunnen jou stoplicht dus niet zien.

Vraagje trouwens? Wie is "ze"? Je rij instructrice of je moeder/zus/vriendin?
Peeweezondag 20 maart 2005 @ 03:55
Volgens mij: (En Peewee's wil is geen wet,.. maar vooruit):

Je MOET richting aangeven als je van rijrichting verandert. Dus OOK als je dat nog moet gaan doen (bijvoorbeeld als je voorgesorteerd staat, in jouw geval dus).

BTW wie heeft je dat gezegd??
ondeugendzondag 20 maart 2005 @ 03:58
quote:
Op zondag 20 maart 2005 00:52 schreef yup het volgende:
Uhh als je gaat afslaan moet dat.

Een pijl in het verkeerslicht betekent dat de weg voor jou is (niemand hoef je voorrang te geven OOK GEEN VOETGANGERS!), maar het betekent NIET dat het een doorgaande weg* is die afbuigt...

Dus richting is verplicht (alhoewel niemand je daarop zal aanspreken...)

*Je weet toch soms staat er dit bord:

[afbeelding]

Betekent gewoon dat als je de dikke boog volgt, je op de voorrangsweg rijd...
Bij zo'n bord doe ik het nooit.... ik zou ook de enige zijn die het wel doet toch ?
Of zal ik dwars gaan zijn en het wel doen ?
Catch22-zondag 20 maart 2005 @ 04:26
over uitvoegen. Bij het bord 'uit', richting aanwijzer uit

ennuh gewoon richting aangeven. kan nooit kwaad
yupzondag 20 maart 2005 @ 05:22
quote:
Op zondag 20 maart 2005 03:00 schreef TeRRoRiTe het volgende:
Je moet wel je lichten knipperen heb ik altijd geleerd, want tegenliggers of automobilisten van zijwegen kunnen jou stoplicht dus niet zien.

Vraagje trouwens? Wie is "ze"? Je rij instructrice of je moeder/zus/vriendin?
Uhh bij zo een stoplicht heeft de tegenligger een rood licht hoor

Automobilisten van zijwegen zijn er dan helemaal niet
quote:
Op zondag 20 maart 2005 03:55 schreef Peewee het volgende:
Volgens mij: (En Peewee's wil is geen wet,.. maar vooruit):

Je MOET richting aangeven als je van rijrichting verandert. Dus OOK als je dat nog moet gaan doen (bijvoorbeeld als je voorgesorteerd staat, in jouw geval dus).

BTW wie heeft je dat gezegd??
Correct

Belangrijke zijdelinge verplaatsing, verlaten rotonde, afslaan, parkeren enz. enz. is knippers aanzetten VERPLICHT! Maar ja geen hond die eroplet dus heb je genoeg mensen die ze bijna niet gebruiken...
quote:
Op zondag 20 maart 2005 03:58 schreef ondeugend het volgende:

[..]

Bij zo'n bord doe ik het nooit.... ik zou ook de enige zijn die het wel doet toch ?
Of zal ik dwars gaan zijn en het wel doen ?
Nooit? Ik zie genoeg die richting aangeven hoor, ook bij het volgen van de voorrangsweg...
Tjabbozondag 20 maart 2005 @ 09:44
quote:
Op zondag 20 maart 2005 00:45 schreef Murray het volgende:
Dat moet toch altijd?

Stel: kruispunt met stoplichten, twee voorsorteervakken: een voor rechtsaf en rechtdoor en een voor linksaf. Wij moesten linksaf, dus ik ga in dat vak staan en geef richting aan.

Krijg ik commentaar dat ik m'n richtingaanwijzer niet aan moet doen, want dat hoeft niet, als er een pijl in een stoplicht staat (ipv een rond licht) hoef je nooit richting aan te geven zegt ze.

Klopt dat?
nee.
Natuurlijk moet je richting aangeven.

De richtingaanwijzer mag pas uit wanneer je de afslag genomen hebt.
Sounddragonzondag 20 maart 2005 @ 10:28
Richting aangeven bij afslaan is altijd verplicht, bij dat uitvoegverhaal OOK, en als je op de linker van 2 uitvoegbanen rijdt, dan moet je zowieso nog ff oprotten richting rechterrijstrook om ruimte te maken voor anderen die willen uitvoegen dus aan die knipper en opzouten
Mocht het en dubbele uitvoegstrook zijn met 2 verschillende bestemmingen hoeft het weer niet, en hoef je dus ook niet te blijven knipperen.....
Jofunu-kunmaandag 21 maart 2005 @ 12:41
Doe niet zo moeilijk, richting aangeven is ten alle tijden verplicht zodra je een zijdelingse verplaatsing doet. Zo simpel is het.
Hugsterdinsdag 22 maart 2005 @ 01:59
yep, en daar houd de agent je ook aan
DrMartendinsdag 22 maart 2005 @ 13:43
Bij iedere veranderinf van rijrichting en verandering van rijbaan ben je verplicht richting aan te geven. Dus ook bij voorsorteervakken en stoplichten met een pijl.
Mikkiedinsdag 22 maart 2005 @ 19:56
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 90% gewijzigd door Sander op 17-05-2011 11:31:04 ]
GT4woensdag 23 maart 2005 @ 09:38
Bij me rijles is geleerd, als er een pijl op de weg staat, knipper aan, en bij zoeen 'dikke boog weg' doe ik hem ook aan voor de duidelijkheid, opgaan en afgaan van rotonde idem (bij 3kwart dus richting naar links, 1 kwart richting rechts, anders alleen bij het afgaan van de rotonde)

ik knipper dus vaak
afzuiginrichtingwoensdag 23 maart 2005 @ 14:49
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 19:56 schreef Mikkie het volgende:
Gewoon aanzetten, ook als je in de rij voor het stoplicht staat.
Als ik stilsta voor een stoplicht in zo'n situatie met meerdere voorsorteerstroken dezelfde kant op zet ik knipperlicht aan als uit de inrichting van het kruispunt niet blijkt voor tegenliggers welke kant ik op mag gaan. Idem dito tijdens het maken van de bocht. Niet als ik over de voorsorteerstrook rij, omdat ik dan de auto naast me onnodig laat schrikken.

Uitzondering is het zeldzame geval van grote stadsrotondes met meerdere stoplichten waarbij je op de rotonde van rijstrook moet wisselen. Daar geef ik alleen maar richting aan voor een voorgenomen zijwaartse verplaatsing naar een andere rijstrook tijdens de bocht. Niemand wordt er wijzer van dat je links knippert omdat je een bocht naar links aan het maken bent.

In deze gevallen voorzien de verkeersregels blijkbaar niet.

Gewone rotondes vanzelfsprekend: links of rechts aangeven voor je de rotonde opgaat, en dan rechts aangeven als je eraf gaat.

Bij afritten geef ik alleen richting aan om de afrit op te gaan, en op de afrit weer uit. Het is immers een andere rijbaan en het is sowieso niet de bedoeling dat ik terugga de snelweg op (hoewel ik dat af en toe zie gebeuren). Op de snelweg signaleer ik soms rechts voor de eerstvolgende afrit als ik op een colonne langzamerrijdende auto's afrijdt en aan wil geven aan een andere snellere bestuurder achter me dat ik de auto niet naar links ga gooien. Dan hoeft hij niet onnodig te remmen.

Bij een oprit-afrit weefstrook blijf ik op de rechterrijstrook en geef ik richting aan om aan te geven dat ik op die rechterrijstrook ga blijven en direct weer de afrit neem. De situatie dat ik links zou rijden op een meerbaans oprit-afrit weefstrook in die situatie is theoretisch: ik vind inhalen in zo'n situatie niet beleefd tov. bestuurders die gaan uitvoegen.

Dit is dus uitsluitend beleefdheid: je bevindt je rechts van de blokmarkering en hoeft dus nooit richting aan te geven vanwege bestuurders op een andere rijbaan terwijl je niet van rijbaan gaat wisselen.
Andere rijbaan = andere weg.

Als ik zelf uitvoeg naar een meerbaans oprit-afrit weefstrook, waarbij ik natuurlijk richting aangeef omdat ik verander van rijbaan, en ik blijf links dan blijf ik geen richting aangeven ivm. de verwarring voor bestuurders rechts van me op dezelfde rijbaan. Andere bestuurders links van me op de andere rijbaan hebben kunnen zien dat ik uitgevoegd ben.
hitch-hikerwoensdag 23 maart 2005 @ 14:49
Richting aangeven kan nooit geen kwaad toch,beter een keer teveel dan te weinig.