quote:"Ik mocht niet met de pers praten"
DOCHTER ONTVLUCHT AMSTERDAM NA GRUWELDOOD VADER
door GIJSBERT TERMAAT en TJERK DE VRIES
AMSTERDAM, vrijdag
Terwijl de Amsterdamse politie de tanden stukbijt op het onderzoek naar de dood van de 65-jarige Daan de Haas, kwijnt diens dochter weg van verdriet in een dorp ver verwijderd van de hoofdstad. De 40-jarige vrouw wil niet met haar naam in de krant. "Ik ga kapot van ellende en leef op medicijnen. Ik wil met rust worden gelaten."
In de nacht van 16 op 17 februari van dit jaar wordt haar alleenwonende vader dodelijk verbrand gevonden in zijn huis aan het Pierre Cuypershof in Amsterdam-West. De brand blijkt aangestoken te zijn en op de deur van het slachtoffer prijken de resten van een hakenkruis.
"Natuurlijk zijn er dan meteen bepaalde mensen verdacht", zegt de dochter. "Maar ik wil niet met de beschuldigende vinger wijzen. Er moeten geen onschuldige mensen worden gestraft."
Haar vader, een gepensioneerde loodgieter, had weleens wat ruzietjes met de jongeren in de buurt. Allochtone jongeren. "Maar dat maakt mijn vader nog geen racist! Het maakt niet uit waar die jongeren vandaan komen. Als ze lastig waren, dan zei mijn vader er wat van. Of ze nou uit Marokko of Friesland komen. Mijn pa ging juist heel erg goed om met zijn Marokkaanse buren. Hij heeft nog het suikerfeest met ze gevierd en is er heel goed opgevangen na de dood van mijn oma, zijn moeder."
Daan de Haas was verzot op dieren. "Iedere dag haalde hij oud brood om de ganzen te voeren. Die beesten kwamen al aanrennen als ze mijn vader zagen. Ook haalde hij altijd visresten om de reiger in de buurt te voeren. Dat beest staat er nog steeds iedere dag te wachten…"
Toen op een dag enkele jongeren uit de buurt 'zijn' reiger bijna doodreden, werd de heer De Haas kwaad. "'Als jullie aan die reiger komen, kom je aan mij', heeft-ie toen geschreeuwd", vertelt zijn dochter.
Over het onderzoek naar de dood van haar vader laat de politie niets los. Ook niet tegen de nabestaanden. "Mijn broer en ik horen niets. Ik weet dat ze erbovenop zitten en ik hoop alleen maar dat de dader wordt gestraft. Ik ben wel gebeld door burgemeester Cohen. Hij vroeg of ik niet met de pers wilde praten. Ze zijn bang voor represailles."
De door verdriet overmande 40-jarige dochter is kapot. Kwaad is ze niet eens. "Misschien komt dat nog. Nu voel ik geen woede, alleen maar enorm veel verdriet. Iedere week kwam mijn vader nog naar me toe. Het was zo'n lieve man. Hij heeft ooit een keer zijn nek gebroken en was voor tachtig procent gehandicapt, maar iedere maandag was-ie er. Keken we samen The Bold and The Beautiful. Hij leefde gescheiden van mijn moeder, maar ze gingen prima met elkaar om. Elke dag bracht hij haar De Telegraaf als hij hem zelf uit had. Ik heb zoveel pijn en verdriet, zonder valium had ik dit niet overleefd."
Ziek van verdriet en ziek van de hoofdstad is ze. "Ik ben veertien jaar taxichauffeur geweest in Amsterdam en heb er achter de bar gestaan. Ik ben een geboren Amsterdamse, maar heb het nu helemaal gehad met die stad!" De politie laat weten dat het onderzoek nog loopt, maar dat er geen nieuwe ontwikkelingen zijn.
De Telegraaf 8 april 2005
wordt tijd voor een échte amsterdammer als burgemeester, wat een farce!quote:
Dat kun jij wel willen. Maar ik denk dat Cohen de laatste niet-islamitische burgemeester van Amsterdam is. Aboutaleb gaat hem opvolgen. En daarna worden de burgemeesters gekozen.quote:Op vrijdag 8 april 2005 14:16 schreef zoalshetis het volgende:wordt tijd voor een échte amsterdammer als burgemeester, wat een farce!
ja maar de man was een vieze vuile racist...quote:Op donderdag 14 april 2005 11:53 schreef Oud_student het volgende:
We moeten deze zaak blijven volgen. Het is toch te gek voor woorden dat een kwajongensstreek in een boerendorp meer aandacht en verontwaardiging in de media krijgt dan de zeer geweldadige en waarschijnlijk racistische moord op een Amsterdammer.
Hoe ver is de PvdA politiek bereid te gaan om de boel bij elkaar tehouden?
Wordt hier niet voor de zoveelste keer de onderstaande slinkse taktiek toegepast:
1. Het incident doodzwijgen, als de media of de politiek het onverhoopt toch weer aan de orde stelt dan:
2. Vertragingstaktiek toepassen, "we zijn er mee bezig", "omdat het onderzoek nog loopt kunnen we niets zeggen", etc. Als dat te veel opvalt en te lang duurt en het echt niet anders meer kan dan:
3. Ontkennen, liegen en bediregen. "het was een ongeluk", "de dader was blamk" etc. Als dat doorgeprikt wordt en het kan echt niet anders meer dan:
4. Bagatelliseren & Ridiculiseren, "het ging slechts om een incident" , "het ging niet om racisme" , "er zijn ook goede marrokanen" etc. Als dat tot protesten leidt dan:
5. na 20 jaar toegeven, dat "er misschien toentertijd niet optimaal door de politiek is gereageerd"
En we zitten pas in fase 1![]()
![]()
die, hoogstwaarschijnlijk, al jaren voor "vieze vuile kankerkaas" werd uitgemaakt. Dat was geen racisme toen ik nog op de middelbare school zat, en helaas is het dat anno 2005 nog steeds niet. Kut-marokkaan is dat wel, terwijl dat slecht een opsomming van feiten is.quote:a maar de man was een vieze vuile racist...
gelukkig trad de wijkagent ook kordaat op toen op de deur van het slachtoffer een hakenkruis werd gekrijt. of moet je tegenwoordig voor alles eerst aangifte doen voor het wordt opgemerkt.quote:Op donderdag 14 april 2005 12:40 schreef Labtech het volgende:
[..]
die, hoogstwaarschijnlijk, al jaren voor "vieze vuile kankerkaas" werd uitgemaakt. Dat was geen racisme toen ik nog op de middelbare school zat, en helaas is het dat anno 2005 nog steeds niet. Kut-marokkaan is dat wel, terwijl dat slecht een opsomming van feiten is.
Inderdaad, de moord op Van Gogh was niets.quote:Op zondag 1 mei 2005 16:28 schreef Jetfire het volgende:
als een moslim iemand vermoord is er niks aan de hand
Bron?quote:als iemand een moslim ook maar vies aan kijkt dan gaat balkenende al op zijn knieën naar een moskee om vergiffenis vragen
De enige reden waarom die moord niet in de doofpot is verdwenen, is omdat het hier een bekende Nederlander betrof. Da's een beetje moeilijk ontkennen en bagatelliseren, vooral in dit geval, waar de dader meteen al werd opgepakt.quote:Op zondag 1 mei 2005 16:38 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Inderdaad, de moord op Van Gogh was niets.
Asjeblieft zegquote:Bron?
Natuurlijk een doofpot. Tientallen moorden per jaar, en bij de meeste horen we vrijwel niets over de achtergrond of verdere ontwikkelingen. Maar bij deze is dat gelijk een doofpot omdat het eventueel om moslims kan gaan.quote:Op zondag 1 mei 2005 16:47 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
De enige reden waarom die moord niet in de doofpot is verdwenen, is omdat het hier een bekende Nederlander betrof. Da's een beetje moeilijk ontkennen en bagatelliseren, vooral in dit geval, waar de dader meteen al werd opgepakt.
He, ik ben niet degene die dergelijke onzin uitkraamt. Of zou jij een vergiffenisvragende Balkenende omdat een moslim beledigd is wel realistisch noemen? [Betreffende user] doet voorkomen alsof het vaak plaatsvind. Jij mag die uitspraak ook wel onderbouwen als je je aangesproken voelt.quote:[..]
Asjeblieft zeg
Tuurlijk, 'eventueel'. Het bovengenoemde vijfpuntenplan werkt in elk geval naar behorenquote:Op zondag 1 mei 2005 17:01 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Natuurlijk een doofpot. Tientallen moorden per jaar, en bij de meeste horen we vrijwel niets over de achtergrond of verdere ontwikkelingen. Maar bij deze is dat gelijk een doofpot omdat het eventueel om moslims kan gaan.
Jij hebt hem zeker niet bezig gezien, nadat Theo was vermoord en er wat brandjes bij moskeeën en scholen waren gesticht? Op z'n knietjes zat hij, bang dat hij was voor represailles uit de moslimgemeenschap.quote:He, ik ben niet degene die dergelijke onzin uitkraamt. Of zou jij een vergiffenisvragende Balkenende omdat een moslim beledigd is wel realistisch noemen?
Wat frappant is, dat er in deze zaak een verzoek is om meer duideljikheid, maar dat deze niet gegeven wordt. Om het nu gelijk een doofpot te noemen vind ik wat ver gaan, waarschijnlijk is het politie-onderzoek nog bezig.quote:Op zondag 1 mei 2005 17:01 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Natuurlijk een doofpot. Tientallen moorden per jaar, en bij de meeste horen we vrijwel niets over de achtergrond of verdere ontwikkelingen. Maar bij deze is dat gelijk een doofpot omdat het eventueel om moslims kan gaan.
Bron?quote:Op zondag 1 mei 2005 17:07 schreef Lemmeb het volgende:
Op z'n knietjes zat hij, bang dat hij was voor represailles uit de moslimgemeenschap.
Ja, is het zo erg, joh?quote:Op maandag 2 mei 2005 16:42 schreef zoalshetis het volgende:
ik wacht ook nog steeds af. geduld begint heel erg op te raken.
zo te horen vind je het allemaal maar niks-aan-het-handje. prima joh...quote:
Neuh, ik ben wel benieuwd, hoor, maar niet benieuwder dan naar de vele andere moorden die in Nederland worden gepleegd, en waarvan de toedracht niet heel breed wordt uitgemeten.quote:Op maandag 2 mei 2005 16:51 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
zo te horen vind je het allemaal maar niks-aan-het-handje. prima joh...
nee. dat geeft aan dat ik het te lang vind duren. je mag je veronderstellingen gerust voor je houdenquote:Op maandag 2 mei 2005 16:55 schreef Verbal het volgende:
[..]
Neuh, ik ben wel benieuwd, hoor, maar niet benieuwder dan naar de vele andere moorden die in Nederland worden gepleegd, en waarvan de toedracht niet heel breed wordt uitgemeten.
Maar jouw geduld dat 'heel erg op begint te raken' suggereert op zijn zachtst gezegd een meer dan bovengemiddelde interesse. Ben je familie van het slachtoffer?
V.
Ik heb wel bovengemiddelde interessequote:Op maandag 2 mei 2005 16:55 schreef Verbal het volgende:
Maar jouw geduld dat 'heel erg op begint te raken' suggereert op zijn zachtst gezegd een meer dan bovengemiddelde interesse. Ben je familie van het slachtoffer?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |