quote:
Op woensdag 23 maart 2005 12:37 schreef Natalie het volgende:[..]
Inderdaad. Zie intussen door de bomen het bos niet meer.
![]()
Wat zijn nu de verschillen tussen deze soorten?
Iemand die dat weet?
De Gereformeerden scheidden zich eerst af omdat ze het niet eens waren met de Hervormde opvattingen; zij hadden tijdens de Belgische onafhankelijkheidsstrijd gezien dat de Koning weinig daadkrachtig bleek tegen vernieuwing (een aantal van de eerste afscheiders hadden bij de Leidse Jagers gevochten in de Tiendaagse Veldtocht) en hoopten deze kans aan te kunnen grijpen om af te scheiden.
Helaas voor hen hadden zij het verkeerd, want Willem I bleek medogenloos tegenover de afscheiders: hij deed alles wat hij kon om hen tegen te werken, inclusief extra legering van soldaten in de huizen van de nieuwe gereformeerden (die moesten dus zelf de troepen in hun huizen betalen). Verder werden regels uit de Napoleontische tijd heringevoerd, zoals het verbod op samenzwering. Mensen die met meer dan 3 waren konden voor samenzwering worden opgepakt en dit gebeurde dus nogal veel.
De gereformeerden gaven niet op en bleven doorgaan, dus uiteindelijk beloofde Willem I om de mensen die nu zouden afscheiden niet meer te vervolgen, MAAR zij mochten niet samenwerken met andere kerken (dus geen eigen synode opzetten). Veel gemeentes grepen dit aan en scheidden af, maar omdat zij geen contact mochten hebben met de andere kerken ontwikkelden veel van deze kerkjes hun eigen ideeënleer (met name op de grens tussen Brabant en Zeeland en bij de rivieren, als ik het me goed herinner).
Dan waren er ook nog degene die niet de samenwerking wilden opgeven, en dus in het geheim bleven samenkomen. Zij zagen degene die in hun eentje waren verder gegaan als verraders. Later (weet niet wanneer, waarschijnlijk na dood van Willem I) mochten zij ook officieel gaan.
Ik weet alle namen van de gereformeerde groepen niet meer goed, er zijn er zoveel, dus kan niet zeggen welke nou de standaard gereformeerde variant is/was (gereformeerden bestaan nu natuurlijk niet meer, onderdeel van PKN geworden) maar volgens mij waren zij die niet op Willems eis ingingen de officiële gereformeerden. Zoals je kunt zien zijn de verschillende gereformeerde groepen net zo goed ontstaan door politieke als theologische redenen.
Hopelijk hebben jullie hier wat aan. (Mijn vader is zelf gereformeerd dominee, en een van mijn voorouders zat bij de oorspronkelijke afscheiders; ben zelf echter niet religieus).