Heee ik ook! Vervelend is dat he?quote:Op donderdag 17 maart 2005 16:24 schreef T1andonly het volgende:
Ik heb er ook erg last van...ben eigelijk hele jaar door verkouden
cewl als je dat wilt doen.... wil dat wel ff lezen namelijk.quote:Op donderdag 17 maart 2005 20:49 schreef GotC het volgende:
[..]
Heee ik ook! Vervelend is dat he?
Alleen is het nog wat erger rond deze tijd, lang leve de lente
En over het allergisch-voor-appel gedoe, er stond laatst een heel stuk over dat in de Spits!..ik zal eens kijken of ik die nog heb!
Ik kan 'm effe niet vinden, maar ik blijf doorzoeken!quote:Op donderdag 17 maart 2005 21:56 schreef appelsientje het volgende:
[..]
cewl als je dat wilt doen.... wil dat wel ff lezen namelijk.
quote:Stuifmeel vermijden
Naast het slikken van medicijnen, druppelen van ogen en sprayen van neus is het vermijden van stuifmeel van harte aan te bevelen. Echt gemakkelijk gaat dat natuurlijk niet, maar met een beetje beleid kan een hooikoortspatiënt wellicht hiermee winst behalen.
Vlak na een regenbui is de concentratie stuifmeel in de lucht het laagst. Dan is het een goed moment om te gaan sporten of te tuinieren. Ook 's ochtends vroeg is er nog niet zoveel stuifmeel in de lucht.
Een zonnebril met grote glazen kan als 'stofbril' dienen waardoor er minder pollen in de ogen komen. Bril af en toe afspoelen met water.
Door 's avonds het haar uit te spoelen voorkom je dat stuifmeel op het kussen komt en vervolgens in neus en ogen.
De wind kan de pollen binnenshuis brengen. Ramen dicht dus en voor wie dat te rigoureus vindt: ook horren houden de pollen enigszins buiten.
Voor het ventilatiesysteem van de auto bestaan speciale pollenfilters.
Verschenen in SP!TS op woensdag 09 maart 2005.
Bron van beide artikelen: www.spitsnet.nlquote:Nu al oppassen voor pollen
door Netty Bogers
Steeds meer mensen hebben steeds langer last van hooikoortsklachten. Hoewel de piek van deze allergie-ellende in mei en juni optreedt, produceren boompollengevoelige mensen al maanden daarvoor de eerste niesbuien. Volgende week kan het al zover zijn!
Dit jaar hebben mensen met een allergie voor bomen geluk. De stevige kou van verleden week heeft ervoor gezorgd dat de haagbeuk, wilg en berk zich nog koest houden. In de afgelopen jaren was dat wel anders. "Vorig jaar zag ik in januari al mensen met een boompollenallergie in de praktijk", zegt allergoloog dr. G. Nierop van Allergologie Praktijk Arnhem.
Hoewel de recente sneeuw en nachtvorst anders doen geloven, is door klimaatverandering de gemiddelde omgevingstemperatuur in de afgelopen vijftig jaar gemiddeld 0,6 graden gestegen. Als gevolg hiervan komt de natuur doorgaans vroeger in de lente tot bloei. Het bloeiseizoen van onder andere berkenbomen wordt hierdoor verlengd met tien tot elf dagen, meldt de website van Wageningen UR. Geen pretje voor mensen met een stuifmeelgevoeligheid, want zij zitten zo langer met tranende ogen, niesbuien en jeukende neus.
Niet alleen het hooikoortsseizoen is langer geworden, ook het aantal mensen dat er last van heeft is fors toegenomen. Dr. Nierop: "Alle allergieën nemen toe, dus ook de hooikoortsvormen. De meeste mensen hebben last van graspollen, maar er lijken in West-Europa ook meer boompollenallergische patiënten te komen."
In totaal hebben maar liefst anderhalf tot drie miljoen mensen in Nederland last van stuifmeel dat door de wind wordt verspreid. Zij zijn van januari tot half oktober in de weer met pillen (antihistaminica), neussprays en oogdruppels: de meestgebruikte medicijnen tegen hooikoortsklachten.
Dr. Nierop adviseert haar patiënten om bij geringe symptomen direct te beginnen met deze middelen en met de neusspray liefst nog eerder. "De meeste neussprays maken de slijmvliezen minder reactief. Als je dus voor het begin van de klachten met deze sprays begint, kun je als het ware meer pollen hebben voordat er duidelijke klachten ontstaan."
Handig dus voor vroege hooikoortspatiënten om de middelen nu al in huis te halen: volgende week kan de lente 'toeslaan'. De huisarts, en bij forse klachten de allergoloog, kan afhankelijk van de klachten adviseren welke medicijnen het beste kunnen worden ingezet.
Bij allergieklachten is het slim om de pollenontwikkeling goed in de gaten te houden. WeerOnline biedt hiervoor een gemakkelijke service: je kunt je elke ochtend een mailtje laten toezenden met de stuifmeelverwachting van die dag. Zie www.weeronline.nl
Verschenen in SP!TS op woensdag 09 maart 2005.
Bron: http://www.calgaryallergy.ca/aaia/AAIAarticles/oralallergy.htmquote:Oral Allergy Syndrome is an allergy to certain raw fruits, vegetables, seeds, spices and nuts causing allergic reactions in the mouth and throat. These allergic reactions happen mostly in people with hayfever, especially spring hayfever due to birch pollen, and late summer hayfever due to ragweed pollen.
An allergic reaction happens while eating the raw food, and causes itchy, tingly mouth, lips, throat and palate. There may be swelling of the lips, tongue and throat, and watery itchy eyes, runny nose and sneezing. Handling the raw fruit or vegetable e.g., peeling it or touching the juice to the lips, may cause rash, itching or swelling where the juice touches the skin, or sneezing, runny nose and water eyes. Sometimes, more severe symptoms can happen such as vomiting, cramps, diarrhea and, on rare occasions, life threatening reactions with swelling of the throat, wheezing, trouble breathing and anaphylaxis.
These allergic reactions usually occur only when the food is raw. People who are allergic to the raw food can eat it cooked, canned, microwaved, processed or baked. For example, someone allergic to raw apples can eat apple sauce, apple jelly, apple juice, apple pie and dried apples. However, nuts may cause allergic reactions whether raw or cooked. This problem is usually life long. Allergy tests to these foods may sometimes be negative unless a fresh fruit is used for the test (instead of a commercial allergy extract). The allergic reaction to these foods can occur anytime of the year when eating the foods but can be worse during the pollen season and especially if hayfever is very troublesome that year.
The allergic reaction is not due to pesticides, chemicals or wax on the fruit. Howeve,r because the more allergic part of the fruit may be in the skin, some people allergic to fruits, e.g., peaches, can eat the flesh without reaction if the skin is peeled away. Similarly for apples, some brands of apples cause more allergic reactions than others. Freshly picked apple, e.g., straight from the tree or an unripe apple, may cause fewer allergic reactions than one which is very ripe or one which has been stored for weeks after picking.
In Claritine is de werkzame stof loratadine, in Aerius desloratadine. Desloratadine is de werkzame metaboliet van loratadine. Dat wil zeggen dat loratadine (bijna) niks doet, maar eerst door het lichaam omgezet wordt in desloratadine wat wel de antihistamine werking heeft.quote:Op donderdag 17 maart 2005 21:46 schreef Allan24 het volgende:
Ik heb altijd Claritine als medicatie gehad, dat is vorig jaar vervangen door iets met de naam Aerius (zelfde middel, andere naam geloof ik).
Ik heb in januari anders al een aardig piekje aan antihistaminica-recepten verwerkt. Januari schijnt trouwens hazelaar te zijn, zo is me verteld.quote:Dit jaar hebben mensen met een allergie voor bomen geluk. De stevige kou van verleden week heeft ervoor gezorgd dat de haagbeuk, wilg en berk zich nog koest houden. In de afgelopen jaren was dat wel anders. "Vorig jaar zag ik in januari al mensen met een boompollenallergie in de praktijk", zegt allergoloog dr. G. Nierop van Allergologie Praktijk Arnhem.
Je kan ook gewoon bij de drogist een antihistaminicum gaan kopen als je niet wil wachten.quote:Op dinsdag 22 maart 2005 10:37 schreef k_i_m het volgende:
Hee röma.
Maar die verkoudheid kan ik dus wel wegschuiven? Godverdomme. Ik kan de huisarts ook pas om 1 uur bereiken, en dan moet ik die teringzooi nog ophalen bij de apotheek. Daar gaat mijn humeur
. *nies*
Ik krijg steeds Aerius voorgeschreven, zou eigenlijk niet weten wat ik anders zou moeten halen, en voor die paar uur heb ik geen zin om met medicatie te kloten. Maar ik wil er wel graag van balenquote:Op dinsdag 22 maart 2005 10:38 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Je kan ook gewoon bij de drogist een antihistaminicum gaan kopen als je niet wil wachten.
Geen idee of er een verband tussen bestaat. Ik heb wel altijd last van tranende ogen op de fiets en dus ook hooikoorts. Maar dat tranen wat ik nu heb is volgens mij gewoon door de wind en niet van pollen, want volgens mij zijn er nog weinig/geen graspollen in de lucht...quote:Op dinsdag 22 maart 2005 10:55 schreef GotC het volgende:
Zou het hoesten iets te maken hebben met een dichtere (drogere) keel door de pollen enzo?
En..hebben de hooikoortspatienten sowieso al last van tranende ogen, bv op de fiets? (gewoon een vraagje waar ik aan dacht op de fiets vanochtend) Ik heb dat bv wel, en een aantal andere mensen met hooikoorts die ik ken ook..dus.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |