abonnement Unibet Coolblue
  Voormalig Sport Koningin woensdag 31 augustus 2005 @ 15:02:32 #201
35237 Nuongirl
pi_30132644
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 15:01 schreef Kwaaie_Pief het volgende:
dus...
Prima hoor dat je een eigen topic geopend heeft. Ik zelf heb een oorspronkelijk Schotse achternaam, dus kan helaas niet meekletsen
Geluk is niet afhankelijk van dingen buiten ons,
maar van de manier waarop wij die zien. (Tolstoj)
pi_30132811
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 14:58 schreef Kwaaie_Pief het volgende:
.. en gelezen!

Waarmee in elk geval duidelijk is dat de Romeinen WEL familienamen gebruikten. Zouden er dan niet op zijn minst een paar van overgebleven zijn in onze tijd?
Het probleem is, Kwaaie, dat je dat niet kunt nagaan - althans dat denk ik. Ik heb helemaal geen verstand van genealogie, maar verder terug dan de late Middeleeuwen kun je met je familieonderzoek in kerkelijke en stedelijke archieven niet gaan, lijkt me. Ergo: hoe familielijnen zich in de kleine duizend jaar tussen de Romeinse tijd en de late Middeleeuwen hebben ontwikkeld, is volstrekt onduidelijk. Iemand die beweert zijn familiegeschiedenis tot vóór de veertiende of dertiende eeuw, laat staan tot in de Romeinse tijd, te hebben getraceerd, raaskalt, dunkt me.

Maar misschien kan Nuongirl hierover haar licht laten schijnen; die heeft weet van zulke dingen, bijkbaar.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_30133085
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 15:06 schreef pyl het volgende:

[..]

Het probleem is, Kwaaie, dat je dat niet kunt nagaan - althans dat denk ik. Ik heb helemaal geen verstand van genealogie, maar verder terug dan de late Middeleeuwen kun je met je familieonderzoek in kerkelijke en stedelijke archieven niet gaan, lijkt me. Ergo: hoe familielijnen zich in de kleine duizend jaar tussen de Romeinse tijd en de late Middeleeuwen hebben ontwikkeld, is volstrekt onduidelijk. Iemand die beweert zijn familiegeschiedenis tot vóór de veertiende of dertiende eeuw, laat staan tot in de Romeinse tijd, te hebben getraceerd, raaskalt, dunkt me.

Maar misschien kan Nuongirl hierover haar licht laten schijnen; die heeft weet van zulke dingen, bijkbaar.
je kan wel een Schotse achternaam hebben, maar je weet misschien wel meer van zulke dingen.
En doe mij anders jouw mening maar.
pi_30133286
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 15:06 schreef pyl het volgende:

[..]

Het probleem is, Kwaaie, dat je dat niet kunt nagaan - althans dat denk ik. Ik heb helemaal geen verstand van genealogie, maar verder terug dan de late Middeleeuwen kun je met je familieonderzoek in kerkelijke en stedelijke archieven niet gaan, lijkt me. Ergo: hoe familielijnen zich in de kleine duizend jaar tussen de Romeinse tijd en de late Middeleeuwen hebben ontwikkeld, is volstrekt onduidelijk. Iemand die beweert zijn familiegeschiedenis tot vóór de veertiende of dertiende eeuw, laat staan tot in de Romeinse tijd, te hebben getraceerd, raaskalt, dunkt me.

Maar misschien kan Nuongirl hierover haar licht laten schijnen; die heeft weet van zulke dingen, bijkbaar.
Met mijn eigen naam kom ik (mijn oom) ook niet verder dan de late middeleeuwen. Maar misschien dat familie's een eigen archief zouden kunnen hebben, waaruit blijkt dat de naam verder teruggaat.

Ik verwacht ook niet dat er veel mensen zijn, maar het lijkt me ook weer zo raar dat werkelijk alle namen uit die tijd verloren zijn gegaan. Jammer dat namen hier zo jong zijn overigens, in China bijvoorbeeld gaan sommige namen duizenden jaren terug.
En doe mij anders jouw mening maar.
  Voormalig Sport Koningin woensdag 31 augustus 2005 @ 16:12:55 #205
35237 Nuongirl
pi_30135057
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 15:13 schreef Kwaaie_Pief het volgende:

[..]

je kan wel een Schotse achternaam hebben, maar je weet misschien wel meer van zulke dingen.
Klopt idd wat Pyl zegt.
Voor omstrreeks 1600 werd er veel minder op schrift gezet. De meeste mensen die hun stamboom uitzoeken komen dan ook niet verder dan omstreeks die tijd.

Voor de genealoog zijn er een aantal belangrijke bronnen:

- De burgerlijke stand, die loopt vanaf omstreek 1811 toen de burgelijke stand werd ingevoerd door het Franse keizerrijk

- De parochieregisters, Pastoors werden per 1550 verplicht om zogenaamde Doop- Trouw- en Begraafregisters van hun parochie bij te houden. Dit worden de DTB's genoemd. Niet alle pastoors gaven echter direct gehoor aan deze verplichting, dus je zal niet in alle parochies terug kunnen zoeken tot 1550.

- Andere bronnen, zo zijn er van elke gemeente de cijnsregisters en verpondingsregisters. Deze registers bevatten de namen van allen die belasting of cijns moesten betalen. In die registers kan je terugvinden waar de gezinnen woonden en hoe de samenstelling van het gezin was. Met deze registers kan je veelal weer enkele eeuwen verder in de geschiedenis duiken. In veel Rijksarchieven vindt men transcripties (letterlijk overgetypte versies) van deze registers.
Geluk is niet afhankelijk van dingen buiten ons,
maar van de manier waarop wij die zien. (Tolstoj)
  Voormalig Sport Koningin woensdag 31 augustus 2005 @ 16:14:14 #206
35237 Nuongirl
pi_30135104
Waarschijnlijk ken je de site van kareldegrote.nl wel. De meeste genealogieen die teruglopen naar hem op die site zijn aan de hand van hele vage lijnen vastgesteld, dus het is lang niet zeker dat zij idd van hem afstammen.
Geluk is niet afhankelijk van dingen buiten ons,
maar van de manier waarop wij die zien. (Tolstoj)
pi_30135668
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 16:14 schreef Nuongirl het volgende:
Waarschijnlijk ken je de site van kareldegrote.nl wel. De meeste genealogieen die teruglopen naar hem op die site zijn aan de hand van hele vage lijnen vastgesteld, dus het is lang niet zeker dat zij idd van hem afstammen.
Een vriend van me (een medicus dus niet helemaal achterlijk) beweerde eens dat hij zijn genealogie had herleid tot Karel de Grote. Op mijn protesten dat dat onmogelijk was, gaf hij niet toe. Naderhand legde ik het probleem zekerheidshalve aan een andere vriend voor (de gemeentearchivaris, dus ter zake bevoegd) en die keek me aan alsof hij het in Keulen hoorde donderen......

"lang niet zeker" kan wel vervangen worden door "uiterst onwaarschijnlijk", Nuongirl.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_30135765
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 16:12 schreef Nuongirl het volgende:

[..]

Klopt idd wat Pyl zegt.
Voor omstrreeks 1600 werd er veel minder op schrift gezet. De meeste mensen die hun stamboom uitzoeken komen dan ook niet verder dan omstreeks die tijd.

Voor de genealoog zijn er een aantal belangrijke bronnen:

- De burgerlijke stand, die loopt vanaf omstreek 1811 toen de burgelijke stand werd ingevoerd door het Franse keizerrijk

- De parochieregisters, Pastoors werden per 1550 verplicht om zogenaamde Doop- Trouw- en Begraafregisters van hun parochie bij te houden. Dit worden de DTB's genoemd. Niet alle pastoors gaven echter direct gehoor aan deze verplichting, dus je zal niet in alle parochies terug kunnen zoeken tot 1550.

- Andere bronnen, zo zijn er van elke gemeente de cijnsregisters en verpondingsregisters. Deze registers bevatten de namen van allen die belasting of cijns moesten betalen. In die registers kan je terugvinden waar de gezinnen woonden en hoe de samenstelling van het gezin was. Met deze registers kan je veelal weer enkele eeuwen verder in de geschiedenis duiken. In veel Rijksarchieven vindt men transcripties (letterlijk overgetypte versies) van deze registers.
Ze zijn de namen toen voor het eerst gaan vastleggen, maar de naam zelf kan dus nog veel verder terug gaan?

Want dit laat zien dat als je op zoek gaat naar je eigen familielijn, je zoektocht in elk geval ergens in de middeleeuwen zal eindigen. Maar dat hoeft toch niet te betekenen dat de familienamen op dat moment ontstaan zijn?

Ook kun je aan sommige achternamen wel zien of horen dat ze niet heel veel ouder zijn (omdat het immers nog begrijpelijk Nederlands is). Maar misschien zijn er zo ook namen waaraan je een Romeinse oorsprong kunt zien of horen?
En doe mij anders jouw mening maar.
pi_30135867
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 16:12 schreef Nuongirl het volgende:

[..]

Klopt idd wat Pyl zegt.
Voor omstrreeks 1600 werd er veel minder op schrift gezet. De meeste mensen die hun stamboom uitzoeken komen dan ook niet verder dan omstreeks die tijd.

Voor de genealoog zijn er een aantal belangrijke bronnen:

- De burgerlijke stand, die loopt vanaf omstreek 1811 toen de burgelijke stand werd ingevoerd door het Franse keizerrijk

- De parochieregisters, Pastoors werden per 1550 verplicht om zogenaamde Doop- Trouw- en Begraafregisters van hun parochie bij te houden. Dit worden de DTB's genoemd. Niet alle pastoors gaven echter direct gehoor aan deze verplichting, dus je zal niet in alle parochies terug kunnen zoeken tot 1550.

- Andere bronnen, zo zijn er van elke gemeente de cijnsregisters en verpondingsregisters. Deze registers bevatten de namen van allen die belasting of cijns moesten betalen. In die registers kan je terugvinden waar de gezinnen woonden en hoe de samenstelling van het gezin was. Met deze registers kan je veelal weer enkele eeuwen verder in de geschiedenis duiken. In veel Rijksarchieven vindt men transcripties (letterlijk overgetypte versies) van deze registers.
Ik had je reactie ook even ge-ctrlC/V't naar mijn eigen (eerste) topicje, met deze reactie erbij:

Ze zijn de namen toen voor het eerst gaan vastleggen, maar de naam zelf kan dus nog veel verder terug gaan?

Want dit laat zien dat als je op zoek gaat naar je eigen familielijn, je zoektocht in elk geval ergens in de middeleeuwen zal eindigen. Maar dat hoeft toch niet te betekenen dat de familienamen op dat moment ontstaan zijn?

Ook kun je aan sommige achternamen wel zien of horen dat ze niet heel veel ouder zijn (omdat het immers nog begrijpelijk Nederlands is). Maar misschien zijn er zo ook namen waaraan je een Romeinse oorsprong kunt zien of horen?
En doe mij anders jouw mening maar.
  Voormalig Sport Koningin woensdag 31 augustus 2005 @ 16:48:14 #210
35237 Nuongirl
pi_30136371
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 16:35 schreef Kwaaie_Pief het volgende:

[..]

Ik had je reactie ook even ge-ctrlC/V't naar mijn eigen (eerste) topicje, met deze reactie erbij:

Ze zijn de namen toen voor het eerst gaan vastleggen, maar de naam zelf kan dus nog veel verder terug gaan?

Want dit laat zien dat als je op zoek gaat naar je eigen familielijn, je zoektocht in elk geval ergens in de middeleeuwen zal eindigen. Maar dat hoeft toch niet te betekenen dat de familienamen op dat moment ontstaan zijn?

Ook kun je aan sommige achternamen wel zien of horen dat ze niet heel veel ouder zijn (omdat het immers nog begrijpelijk Nederlands is). Maar misschien zijn er zo ook namen waaraan je een Romeinse oorsprong kunt zien of horen?
Ik heb een stukje gevonden over het ontstaan van een familienaam.

Om twee of meer personen met dezelfde naam te kunnen onderscheiden, voegde men aan de naam de vadersnaam patroniem toe of een toenaam.
Dit ontstond vanaf de 12e eeuw door de groei en concentratie van de bevolking.
Vanaf de late middeleeuwen werd deze tweede naam een erfelijke familienaam van vader op zoon.
Hier kwamen meerdere personen met dezelfde twee namen voor, zelfs in dezelfde familie.
Om onderscheid te maken tussen deze personen werd gebruik gemaakt van de vadersnaam voor de familienaam.
Ook nam men wel de familienaam van de moeder of grootvader van moederszijde aan.
Bij het invoeren van de burgerlijke stand werden de familienamen vastgelegd.
Daar velen al een familienaam hadden zou men kunnen zeggen dat bij de invoering van de burgerlijk stand de vastlegging van de familienamen het vastleggen van de bestaande situatie was.
Daar waar het patroniem als onderscheid van elkaar werd gebruikt kon men in een Naamsaanemingsregister een familienaam laten vastleggen. Vooral in het noorden en oosten van Nederland kwam dit voor.


De meeste mensen in de vroege Middeleeuwen hadden slechts één enkele naam, zonder tweede (familie)naam, dus die heetten bijvoorbeeld alleen Jan, Piet of Klaas Maar in de loop der eeuwen veranderde de keuze van eigennamen: bijbelse namen werden populairder, en de variatie in Germaanse namen nam af. Achternamen werden noodzakelijk om individuen uit elkaar te houden. Je zag toen bijvoorbeeld heel vaak Jan Pietersz(oon) , Jan was de zoon van een Pieter.Of Piet Molenaar, die van beroep molenaar was. Als ik eerlijk mag zijn heb ik dan ook nooit gehoord van Romeinse achternamen die sinds de Romeinse tijd nog bestaan.
Geluk is niet afhankelijk van dingen buiten ons,
maar van de manier waarop wij die zien. (Tolstoj)
  Voormalig Sport Koningin woensdag 31 augustus 2005 @ 16:55:00 #211
35237 Nuongirl
pi_30136645
Ik laat dit topic even met het centrale genealogietopic mergen, zodat we niet in twee topics tegelijk aan het praten zijn.
Geluk is niet afhankelijk van dingen buiten ons,
maar van de manier waarop wij die zien. (Tolstoj)
pi_30140023
Ja, mijn achternaam komt vermoedelijk van een boerderij, en de naam zelf komt al sinds 1400 voor, wat wel verwarrend is, is dat zowel de bezitters van de boerderij als werklieden zich met die naam tooiden
  Voormalig Sport Koningin woensdag 31 augustus 2005 @ 20:52:49 #213
35237 Nuongirl
pi_30143926
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 18:58 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Ja, mijn achternaam komt vermoedelijk van een boerderij, en de naam zelf komt al sinds 1400 voor, wat wel verwarrend is, is dat zowel de bezitters van de boerderij als werklieden zich met die naam tooiden
of de vrouw van een bepaalde boerderij trouwde opnieuw en de vrouw nam niet de naam van de tweede man aan, maar de man nam de naam van de boerderij aan.
Bijvoorbeeld Klaas op het Achterveld woonde eerst op boerderij achterveld, maar ging trouwen met een Marietje, die op boerderij Wolvenstein woonde, en zo werd Klaas Klaas van de Wolvenstein Dat laatste zag je vooral veel in het oosten van ons land btw.
Geluk is niet afhankelijk van dingen buiten ons,
maar van de manier waarop wij die zien. (Tolstoj)
pi_30150503
Nou ja, ik heb in elk geval nog mazzel dat ik niet De vries of Jansen of Van Dijk van de achternaam heet .
  Voormalig Sport Koningin donderdag 1 september 2005 @ 10:37:22 #215
35237 Nuongirl
pi_30158655
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 23:36 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Nou ja, ik heb in elk geval nog mazzel dat ik niet De vries of Jansen of Van Dijk van de achternaam heet .
Ik ben ook blij met mijn achternaam. Vooral bij stamboomonderzoek is dat vrij makkelijk, omdat iedereen met dezelfde achternaam als ik , op de een of andere manier familie is
Geluk is niet afhankelijk van dingen buiten ons,
maar van de manier waarop wij die zien. (Tolstoj)
  Voormalig Sport Koningin zaterdag 3 september 2005 @ 14:11:41 #216
35237 Nuongirl
pi_30228964
Wat vinden jullie mooie/leuke interessante stamboomsites van andere genealogen . Dus niet aankomen met genlias ofzo

Ik zelf vind deze van de familie Ijpelaan erg mooi en overzichtelijk en deze van de familie braber vind ik ook erg overzichtelijk.
Geluk is niet afhankelijk van dingen buiten ons,
maar van de manier waarop wij die zien. (Tolstoj)
pi_30232097
Ik vind deze van de familie Schuurman wel jolig, echt zo'n 'grootste familie van Nederland' gevoel (kon nog wel eens redelijk dichtbij de waarheid zijn )
http://home.wanadoo.nl/schuurman.family/

(btw, kan jij misschien dat Wat Als? topic ff een kickje geven?)
  Voormalig Sport Koningin zaterdag 3 september 2005 @ 16:23:51 #218
35237 Nuongirl
pi_30232231
quote:
Op zaterdag 3 september 2005 16:17 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Ik vind deze van de familie Schuurman wel jolig, echt zo'n 'grootste familie van Nederland' gevoel (kon nog wel eens redelijk dichtbij de waarheid zijn )
http://home.wanadoo.nl/schuurman.family/

(btw, kan jij misschien dat Wat Als? topic ff een kickje geven?)
Ziet er idd erg leuk uit

btw open even een nieuw topic over wat als. Aangezien jullie nu een ander 'Wat als' bespreken , en L_V in zijn OP ook had gezegd dat we een 'Wat als' per topic bespreken. Dan gooi ik die ander op slot.
Geluk is niet afhankelijk van dingen buiten ons,
maar van de manier waarop wij die zien. (Tolstoj)
pi_30232978
quote:
Op zaterdag 3 september 2005 16:23 schreef Nuongirl het volgende:

[..]

Ziet er idd erg leuk uit

btw open even een nieuw topic over wat als. Aangezien jullie nu een ander 'Wat als' bespreken , en L_V in zijn OP ook had gezegd dat we een 'Wat als' per topic bespreken. Dan gooi ik die ander op slot.
ok moment
pi_30254118
Een van mijn voorouders, Jacques Anthonisse uit Den Haag was provoost-geweldige der mariniers. Ik weet niet echt wat dat was, dat wil ik dus weten, en wat was zijn maatschappelijke positie, had hij aanzien? Ik ben nu bezig met een bestand waar ik alleen getoetste voorouders in had, die ik heb geveriviëerd in boeken etc.
  Voormalig Sport Koningin zondag 4 september 2005 @ 15:34:00 #221
35237 Nuongirl
pi_30259542
Ik weet dat een provoost zorgde voor orde en tucht aan boord van een schip, dus waarschijnlijk zat jouw voorouder bij de marine of koopvaardij ( in jouw geval dus bij de marine)
Geluk is niet afhankelijk van dingen buiten ons,
maar van de manier waarop wij die zien. (Tolstoj)
pi_30271823
quote:
Op zondag 4 september 2005 15:34 schreef Nuongirl het volgende:
Ik weet dat een provoost zorgde voor orde en tucht aan boord van een schip, dus waarschijnlijk zat jouw voorouder bij de marine of koopvaardij ( in jouw geval dus bij de marine)
Ja zoiets had ik gelezen. Verdiende een provoost-geweldige veel geld?
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 6 september 2005 @ 09:40:17 #223
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_30311951
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 16:29 schreef pyl het volgende:

[..]

Een vriend van me (een medicus dus niet helemaal achterlijk) beweerde eens dat hij zijn genealogie had herleid tot Karel de Grote. Op mijn protesten dat dat onmogelijk was, gaf hij niet toe. Naderhand legde ik het probleem zekerheidshalve aan een andere vriend voor (de gemeentearchivaris, dus ter zake bevoegd) en die keek me aan alsof hij het in Keulen hoorde donderen......

"lang niet zeker" kan wel vervangen worden door "uiterst onwaarschijnlijk", Nuongirl.
Dat is ook een beetje kort door de bocht.
Van het nageslacht van Karel de Grote zijn voornamelijk de lijnen bekend die later de koningshuizen en hoge adel gingen vormen. Een lijn van Karel de Grote naar Willem de Veroveraar en Hugo Capet kun je zo leggen. De Karolingische dynastie, hun einde, en hun familiebanden met de verschillende huizen zijn best betrouwbaar. In het geval van eerder genoemde Willem en Hugo zijn er lijnen van nageslacht naar de huidige tijd te herleiden (prins Charles, koningin Elisabeth II en William, maar ook de Franse troonpretendenten). Hun genealogien zijn best duidelijk opgetekend, alsmede graven (denk aan de graven van Holland), hertogen en andere adel. Veelal met elkaar getrouwd.
Ik heb dus een lijn naar Karel de Grote weten te vinden, door via mijn betovergrootmoeder (jonkvrouwe, lage adel), via het geslacht van haar moeder bij een niet riddermatig geslacht, verwant aan een wel riddermatig geslacht van een vooraanstaande familie aan te komen. Deze waren veelal getrouwd met allerlei adel. 1 van mijn voorvaders was volgens meerdere genealogien een bastaardzoon van Zweder III van Abcoude, de kleinzoon van Willem van Horne en Oda van Putten en Strijen. Nou als je die als voorouders hebt, dan lukt het verder wel om bij Kareltje te komen.

Het nadeel is dus dat je vrij snel bij adel terecht moet komen wil je genealogien terug vinden die verder terug gaan. Mijn moeders familie bijvoorbeeld, schippers uit Groningen, daar is weinig over bekend qua voorouders. Er zijn maar een paar families die ik uit heb kunnen werken met informatie van na 1811. Met adellijke families gaat dat wat makkelijker.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  maandag 26 september 2005 @ 10:24:16 #224
108504 Shreever
Tintinnabulation!
pi_30937889
Vind het echt knap dat jullie dit allemaal kunnen hoor! Ik heb nu een klein stukje weten te vinden maar heb absoluut geen idee, hoe en waar ik verder moet zoeken
En wat ik me afvroeg is; is er niet een handig progje om die gegevens allemaal in te verwerken? hoe doen jullie dat?
Excuse me... have you seen my sanity...I think I lost it.
  Voormalig Sport Koningin maandag 26 september 2005 @ 10:26:51 #225
35237 Nuongirl
pi_30937958
quote:
Op maandag 26 september 2005 10:24 schreef Shreever het volgende:
Vind het echt knap dat jullie dit allemaal kunnen hoor! Ik heb nu een klein stukje weten te vinden maar heb absoluut geen idee, hoe en waar ik verder moet zoeken
En wat ik me afvroeg is; is er niet een handig progje om die gegevens allemaal in te verwerken? hoe doen jullie dat?
Ik zelf voer mijn gegevens in via aldfaer (www.aldfaer.nl) Dat is een gratis Nederlands genealogieprogramma.

Kijk anders eens op www.genlias.nl ( nu even uit de lucht wegens updating) en een hele goede site is http://www.geneaknowhow.net/digi/bronnen.html waar alle online genealogiebronnen op internet opstaan.

En je kan je vragen natuurlijk ook hier stellen. We helpen je graag .
Geluk is niet afhankelijk van dingen buiten ons,
maar van de manier waarop wij die zien. (Tolstoj)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')