Omdat het een bepaalde levensfase is waar je inzit. Die levensfase heeft niet alleen met leeftijd te maken, maar ook met de dingen waarmee je bezig bent: studie, baan, vaste relatie, ouderschap....quote:Op donderdag 17 maart 2005 14:48 schreef Jentin het volgende:
Ik kan het er best mee eens zijn dat op jezelf wonen een nodige of nuttige ervaring is. Maar waarom moet dat dan per se terwijl je studeert? Ik ga uiteindelijk toch ook op mezelf wonen, dan doe ik die ervaring toch alsnog op. Of is dat anders als je er niet bij studeert?
Leer zelf lezen. Ik reageerde op:quote:Op donderdag 17 maart 2005 09:54 schreef Sovereign het volgende:
[..]
Jij zou eens moeten leren lezen. Meneer zegt niets over de effecten van het thuisblijven op het vinden van een baan, maar wat er gedacht kan worden van de zogenaamde 'zelfstandigheid' die men opdoet als je op jezelf woont.
Ik heb 5 jaar samen met mijn broer gewoond toen we samen uit huis gingen, en ik kan me volledig vinden in het stuk van Neuralnet. Op jezelf wonen levert niets bijzonders op in dat opzicht. Zeker, 't is leuk maar de hoeveelheid vrienden die er gewoon een rommel van maken geeft geen aanleiding om te geloven dat er een zekere mate van verantwoordelijkheid door ontstaat. En voor de mensen die menen dat je er door leert koken of een wasmachine bedienen, get real. Als je dat al niet kan voordat je uit huis gaat is er iets goed mis met je. Slappe was.![]()
Een kamer heb je al voor 220 euro, inclusief water en elektra. Als je op jezelf woont ga je meer de kant op van wat jij noemt.quote:Op donderdag 17 maart 2005 17:49 schreef Public_NME het volgende:
Veel mensen zeggen vinden op kamers wonen ook duur, nou in mijn ogen is het dus echt hartstikke goedkoop.
Voor 350 euro heb je best een leuke kamer, en dat is toch niet veel geld. Als je een leuk bijbaantje hebt kan je zeker goed leven als student...
Hoeveel mensen zou je er eerst voor omgebracht moeten hebbenquote:Op vrijdag 18 maart 2005 00:15 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Een kamer heb je al voor 220 euro, inclusief water en elektra. Als je op jezelf woont ga je meer de kant op van wat jij noemt.
Wat blaat je, meid?quote:Op vrijdag 18 maart 2005 00:27 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Hoeveel mensen zou je er eerst voor omgebracht moeten hebben
Heb ik even behoefte aan ventje.quote:
Ja, maar leg uit enzo, met je dronken kop.quote:
Valt vandaag erg mee.quote:Op vrijdag 18 maart 2005 00:29 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ja, maar leg uit enzo, met je dronken kop.
Heel fijn zo'n verband, maar helaas geen oorzakelijk verband. Laat staan dat het aantoonbaar gemaakt kan worden dat het aan de zelfstandigheid ligt; daar praten we toch over in deze topic. Iemand die thuiswoont is bv veelal niet bereid te verhuizen. Een student op kamers zal dat eerder doen. Veel van dat soort factoren zullen eerder de "moeite van het vinden" bepalen dan de zelfstandigheid.quote:Bij het laatste elsevier onderzoek (check http://www.seo.nl/nl/publicaties/rapporten/2004/748B.html ) bleek dat thuiswonenden meer moeite hadden met het vinden van een baan.
Of moet je zeggen "dankzij de snellere afronding van hun studie"? Denk eens na. Iemand die na de HAVO het HBO zonder vertraging afrondt, zal 21 zijn. Iemand op kamers die na 8 jaar zijn studie afrond is 25. Verschil in leeftijd = verschil in salaris. Verder heeft iemand in die 8 jaar meer werkervaring kunnen opdoen dan iemand die zich voltijds op een studie heeft gericht. Zo kan ik ook wel significante verschillen aantonen, maar feit is wel dat de situaties naar mijn idee te veel verschillen om te stellen dat het een gevolg is van het thuiswonen. Nog nooit kwam ik op een sollicitatie de vraag tegen van: "Woont u nog thuis?" Wel de vraag: "Bent u bereid te verhuizen?" Als iemand in Almere thuis woont en een ander in Amsterdam op kamers en ze beiden solliciteren in Utrecht, dan is het logisch dat degene die in Almere wil blijven wonen inderdaad afgewezen wordt. In onderzoek kan je alles aantonen, maar je moet altijd na kunnen gaan wat de ECHTE reden was.quote:Verder was er eerder een elsevier onderzoek waarin het startsalaris voor thuiswonenden hbo'ers en academici significant lager bleek te liggen dan van hun uitwonende collega's, ondanks de snellere afronding van hun studie....
Zo'n ervaring is natuurlijk geweldig, maar je moet niet denken dat wat jij als geweldig hebt ervaren voor anderen ook zo zou zijn. Mensen verschillen en iedereen heeft zijn eigen ideeën. Denigerend reageren op andermans beslissingen op basis van eigen ervaringen is naar mijn idee nooit juist om te doen.quote:Over mijzelf: ik ben dolblij dat ik uit huis ben gegaan. Mijn ouders zijn geweldig en ik ga graag bij ze langs. Maar hier wonen heeft mij zoveel nieuwe dingen gegeven.
Zo zelfstandig vind ik je niet als je van mening bent dat dingen gedaan moeten worden "omdat het hoort". Dat zijn geen zelfstandige gedachten, dat is kuddedier gedrag dat de meeste mensen vertonen. Is dat zelfstandig? Nee. Dat is na-apen. Iemand die zelfstandig besluiten kan nemen kan er ook zelfstandig voor kiezen dat het voor hem verstandig is om langer thuis te blijven wonen. Als dat besluit goed doordacht is, dan vind ik die persoon zelfstandiger dan iemand die vanuit een studentenkamer roept dat hij zelfstandig is maar vervolgens wel alleen het standaard huisje-boompje-beestje ideaal volgt.quote:Van zelfstandig wonen leer je ook zelfstandig besluiten nemen. Rond je 30e uit huis? Wat ben je dan voor een kneus. Dan hoor je al bijna kinderen te hebben.
Nogal kortzichtig volgens mij. Wat ik opmerk is dat veel mensen die "vroeger" zo stom als het achtereind van een varken waren, opeens als ze tussen de 20-25 uit huis gaan een grote mond krijgen en allerlei vage verhalen gaan vertellen over hun vermeende "levenservaring". Die gasten kwam ik wekelijks tegen in de kroeg. Met hun grote huis, hun rijkdommen, hun auto, hun hoge opleiding, hun knappe vriendin enz enz. Ze denken dat ze alles van het leven al doorhebben, maar hebben feitelijk geen bal meegemaakt. Ja, ze zaten in hun puberteit zowat al op kamers. Ze zopen zich elk weekend lam. En ze vinden dat iedereen die dat niet gedaan heeft veel levenservaring heeft misgelopen. Vervolgens blijkt dan vaak ook nog dat ze echt niet beter terecht zijn gekomen dan mensen die langer thuis hebben gewoond.quote:Mensen die 25 zijn en nog thuiswonen neem ik niet helemaal serieus (enkele uitzonderingen daargelaten).
Dat hoor je mij ook niet zeggen. De prijzen op zich zijn over het algemeen prima. Al zou het volgens mij beter zijn om een en ander volledig te liberaliseren, zodat er marktwerking ontstaat op de woningmarkt. Maar dat is een adnere discussie.quote:Op vrijdag 18 maart 2005 00:32 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Valt vandaag erg mee.
Die goedkope kamers waar je het over hebt zullen er wel zijn.... maar de 300 anderen komen altijd te laat.
Ik geloof dat ik vrij duidelijk aangeef (ook in mijn post ná diegene die jij hier quote) waaróm ik die mensen dan niet serieus neem. Daar zie ik je niet inhoudelijk op reageren. Het enige stuk tekst dat jij produceert is een lang verhaal over blaatapen. Dat je die in de studentenwereld tegenkomt zal ik absoluut niet ontkennen, maar dat heeft tótaal niets met op jezelf wonen of zelfstandigheid te maken. Mijn argumenten gingen over persoonlijke ontwikkeling, niet over je hersens verdrinken in een fust bier (al hebben sommige mensen dat er misschien voor nodig, dat weert ik niet).quote:Op vrijdag 18 maart 2005 01:03 schreef Neuralnet het volgende:
Nogal kortzichtig volgens mij.
Maar als jij zo'n lekker stuk bent, moet je toch júist in Delft gaan wonen? Al die nerds zijn namelijk toch geen concurrentie voor jequote:Op vrijdag 18 maart 2005 01:22 schreef SeLang het volgende:
Bijvoorbeeld als je in een Nerd stad zoals Delft studeert met alleen maar puisterige techniek studenten terwijl er thuis bij jou in de straat een paar lekkere wijven wonen die stuk voor stuk op je geilen.
Ik ben het niet helemaal met je eens, maar wow. Scherpe en goed geschreven postquote:Op vrijdag 18 maart 2005 01:03 schreef Neuralnet het volgende:
-knip-
Daar valt ook niet echt inhoudelijk op te reageren daar het een debiel argument is. Het is eerder een reden waarom men jou niet serieus zou moeten nemen.quote:Op vrijdag 18 maart 2005 09:37 schreef Hik het volgende:
Ik geloof dat ik vrij duidelijk aangeef (ook in mijn post ná diegene die jij hier quote) waaróm ik die mensen dan niet serieus neem. Daar zie ik je niet inhoudelijk op reageren.
Ik ben trouwens 19quote:Op vrijdag 18 maart 2005 10:18 schreef Kluupkluup het volgende:
Ik woon 3 km van mijn school af (HBO 2e jaars) en woon nog bij m'n ouders.
Heb kabeltelevisie, kabelinternet, 2-persoonsbed en een koelkast op m'n kamer.
Wie ben ik dan om op mezelf te gaan wonen?
Ik kan nu mooi sparen voor bijv. m'n rijbewijs
quote:Op vrijdag 18 maart 2005 01:22 schreef SeLang het volgende:
Bijvoorbeeld als je in een Nerd stad zoals Delft studeert met alleen maar puisterige techniek studenten terwijl er thuis bij jou in de straat een paar lekkere wijven wonen die stuk voor stuk op je geilen.
quote:Op vrijdag 18 maart 2005 10:21 schreef Sovereign het volgende:
[..]
Daar valt ook niet echt inhoudelijk op te reageren daar het een debiel argument is. Het is eerder een reden waarom men jou niet serieus zou moeten nemen.![]()
quote:Op donderdag 17 maart 2005 11:53 schreef Hik het volgende:
Daarna écht op jezelf, met alle verantwoordelijkheden die daarbij horen. En natuurlijk heb ik het dan niet over de (af)was en koken.De belangrijkste verantwoordelijkheid die je hebt is aan jezelf: welke mensen laat je toe in je leven en hoe vaak? Hoe onderhoudt je je sociaal leven? Waar geef je je geld (niet) aan uit? Kortom: hoe word je je eigen persoon, zónder de sociale controle die je -uit wat voor gezin je ook komt- per definitie hebt.
quote:Op donderdag 17 maart 2005 15:39 schreef Hik het volgende:
Omdat het een bepaalde levensfase is waar je inzit. Die levensfase heeft niet alleen met leeftijd te maken, maar ook met de dingen waarmee je bezig bent: studie, baan, vaste relatie, ouderschap....
Tijdens je studententijd kun je je op veel vlakken ontwikkelen: op vaktechnisch en kennis gebied, maar ook op sociaal en persoonlijk vlak. Ik durf te beweren dat als je niet op kamers gaat, je een (groot) stuk van die sociale en persoolijke ontwikkeling mist. Natuurlijk kun je die op latere leeftijd (in een latere levensfase) deels inhalen, maar dat is toch niet hetzelfde. Iemand die pas op z'n 40ste, tussen baan en kinderen, gaat puberen zal dat ook niet hetzelfde meemaken...
Sorry Hik, ben niet sovereign, maar begrijp wel een beetje wat hij bedoelt. Er kunnen zoveel redenen zijn waarom een ouderejaars thuis blijft wonen. Ik ken iemand wiens vader is overleden en die thuis is blijven wonen zodat zijn moeder niet alleen zat. Of misschien woont iemands' vriendje/vriendinnetje wel thuis en vindt hij/zij die relatie belangrijk. Het is dan denk ik te kort door de bocht om iemand niet serieus te nemen, iemand die dergelijke beslissingen neemt zou juist wel serieus genomen moeten worden.quote:Op vrijdag 18 maart 2005 11:09 schreef Hik het volgende:
Wil je nou nog even op een normale manier aangeven waar precies het debiele argument staat?
WAUW! Jullie lezen écht niet hè?!quote:Op vrijdag 18 maart 2005 11:27 schreef femmeChantal het volgende:
Sorry Hik, ben niet sovereign, maar begrijp wel een beetje wat hij bedoelt. Er kunnen zoveel redenen zijn waarom een ouderejaars thuis blijft wonen. Ik ken iemand wiens vader is overleden en die thuis is blijven wonen zodat zijn moeder niet alleen zat. Of misschien woont iemands' vriendje/vriendinnetje wel thuis en vindt hij/zij die relatie belangrijk. Het is dan denk ik te kort door de bocht om iemand niet serieus te nemen, iemand die dergelijke beslissingen neemt zou juist wel serieus genomen moeten worden.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen (die de regel bevestigen).quote:Op donderdag 17 maart 2005 11:53 schreef Hik het volgende:Mensen die 25 zijn en nog thuiswonen neem ik niet helemaal serieus (enkele uitzonderingen daargelaten).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |