Waar?quote:Op donderdag 17 maart 2005 01:54 schreef ondeugend het volgende:
word
Zeg, kut je hebt weer gelijk..quote:
Scheelt misschien dat ik een 4-jarige Technische opleiding heb afgerond...quote:Op donderdag 17 maart 2005 01:58 schreef ondeugend het volgende:
achteraan
verdiend... ergens in het midden
Anders gelooft niemand dat jij je studie in 4 jaar hebt afgerond joh.
quote:Op donderdag 17 maart 2005 02:03 schreef Mr.Noodle het volgende:
[..]
Scheelt misschien dat ik een 4-jarige Technische opleiding heb afgerond...
Oke, kappen nu met de MSN toestanden...quote:Op donderdag 17 maart 2005 02:04 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Basis.
Ophouden nu anders worden we weer samen geband.![]()
Behalve dat ik het hele stuk echt te dom voor woorden vond (er sprak een zekere kortzichtigheid uit), zou je eens wat feiten moeten bekijken. Bij het laatste elsevier onderzoek (check http://www.seo.nl/nl/publicaties/rapporten/2004/748B.html ) bleek dat thuiswonenden meer moeite hadden met het vinden van een baan. Deze invloed kun je zelfs nazoeken op pagina's 22 en 23 van het rapport, hij is vrij behoorlijk te noemen. Verder was er eerder een elsevier onderzoek waarin het startsalaris voor thuiswonenden hbo'ers en academici significant lager bleek te liggen dan van hun uitwonende collega's, ondanks de snellere afronding van hun studie....quote:Op donderdag 17 maart 2005 00:31 schreef Neuralnet het volgende:
Sommige mensen kunnen het niet waarderen als een sloeber te moeten leven op een kleine kamer gedurende de studie terwijl ze thuis de beschikking hebben over bijna gratis faciliteiten. Veel plezier in je rukbunker. Het enige voordeel qua zelfstandigheid is dat je hebt geleerd je eigen potje te koken en jezelf te verzorgen. Hoewel, je hebt veel mensen die niet eens weten wat een deodorant is. O wat zijn ze weer zelfstandig. En stinken dat ze doen. Eten maken ze klaar in een magnetron. Dat kan zelfs het kleinste kind. Nee, dan zijn er mensen die liever tot hun 25ste thuiswonen, daarna met een vette baan het huis uitgaan en vervolgens hun intrek nemen in een mooi huis. En raad eens: dat zelfstandig wonen trekt binnen een paar maanden bij.
Van zelfstandig wonen leer je ook zelfstandig besluiten nemen. Rond je 30e uit huis? Wat ben je dan voor een kneus. Dan hoor je al bijna kinderen te hebben. En denk je dat je ouders het fijn vinden als ze een volwassen man in huis hebben. Word eens zelfstandig op de harde manier. En het leven lijkt me ook een stuk leuker als student dan als thuiswonende 23-jarige kneus. Over levensvreugde gesproken.quote:Op donderdag 17 maart 2005 00:31 schreef Neuralnet het volgende:
De reden voor thuis blijven wonen kan simpel zijn: het op kamers wonen betekent niet per definitie dat iemand ook zelfstandiger wordt, maar het betekent vaak wel dat de levensstandaard achteruit gaat en er een schuld wordt opgebouwd. Iedereen gaat daar anders mee om. Roepen dat dat geen argumenten zijn vind ik erg kortzichtig: levensstandaard bepaald in grote mate ook levensvreugde.
Wie is hier nou de kneus? Doe eens normaal zeg, alsof je op je 30e verplicht aan het 'huisje boompje beestje' plaatje moet voldoen.quote:Op donderdag 17 maart 2005 02:45 schreef MeneerGiraffe het volgende:
Dan hoor je al bijna kinderen te hebben.
Jij zou eens moeten leren lezen. Meneer zegt niets over de effecten van het thuisblijven op het vinden van een baan, maar wat er gedacht kan worden van de zogenaamde 'zelfstandigheid' die men opdoet als je op jezelf woont.quote:Op donderdag 17 maart 2005 02:11 schreef Drive-r het volgende:
Behalve dat ik het hele stuk echt te dom voor woorden vond (er sprak een zekere kortzichtigheid uit), zou je eens wat feiten moeten bekijken.
We blijven wel lief voormekaar ej? Tja, een vriend van mij heeft 5 jaar thuisgewoond, terwijl hij in Groningen studeerde. Dat betekend meer dan 4 uur reizen per dag. Toch zijn studie in 5 jaar afgemaakt, als beste van zn jaar, 9 op zn scriptie enz enz. Hij had zn dingetje bij ons in het dorp, zoals een vriendin, zn voetbal, enzo. Ik zou ook zeggen dat ie wat gemist heeft, maar hij vind dat niet. Prima toch? Dat hangt toch per persoon af? Kan ook wel vragen wat iemand bezielt om bij een studentenvereniging te gaan, das net zo persoonlijk. Ikzelf woon ook op kamers, eigenlijk al vanaf dat ik studeer, en ik zou ook niet anders willen. Aan de andere kant wordt ik bij mn ouders ook erg vrij gelaten, en goed verzorgdquote:
Hier komtie!quote:Op dinsdag 15 maart 2005 16:22 schreef nozem het volgende:
Thuiswonende ouderejaars, kom maar op met jullie argumenten!
En nog ter aanvulling, het effect is kennelijk alleen merkbaar bij academici. Tevens:quote:Op donderdag 17 maart 2005 02:11 schreef Drive-r het volgende:
Bij het laatste elsevier onderzoek (check http://www.seo.nl/nl/publicaties/rapporten/2004/748B.html ) bleek dat thuiswonenden meer moeite hadden met het vinden van een baan.
Hier kan ik nergens wat van terug vinden. Wijs me eens aan waar dat te vinden is, hier: http://www.seo.nl/nl/arbeidenkennis/studiewerk.html in ieder geval niet.quote:Verder was er eerder een elsevier onderzoek waarin het startsalaris voor thuiswonenden hbo'ers en academici significant lager bleek te liggen dan van hun uitwonende collega's, ondanks de snellere afronding van hun studie....
Op zich klinken deze onderzoeken niet zo heel raar. De gemiddelde uitwoner is ondernemender dan de gemiddelde thuiswoner. Tenminste, als ik zo eens in Maastricht rondkijk. De enigen die thuis kunnen wonen zijn Limburgers en je ziet vaak dat die na hun studie in Limburg willen blijven wonen. Terwijl iemand die niet uit Limburg komt daarna weer net zo makkelijk verkast naar de andere kant van het land. Dus meer baankeuze heeft en eerder wat vindt. Daarbij ook betere banen kan vinden. In Limburg heb je nou eenmaal weinig topbanen.quote:Op donderdag 17 maart 2005 11:53 schreef Sovereign het volgende:
En nog ter aanvulling, het effect is kennelijk alleen merkbaar bij academici. Tevens:
Hier kan ik nergens wat van terug vinden. Wijs me eens aan waar dat te vinden is, hier: http://www.seo.nl/nl/arbeidenkennis/studiewerk.html in ieder geval niet.
En dat kon jij thuis *niet*? Als je een beetje normale verstandhouding hebt met je ouders is er niets wat je in de weg legt om gelijke 'ervaring' op te doen. Of zat je thuis soms in een sociaal isolement?quote:Op donderdag 17 maart 2005 11:53 schreef Hik het volgende:
De belangrijkste verantwoordelijkheid die je hebt is aan jezelf: welke mensen laat je toe in je leven en hoe vaak? Hoe onderhoudt je je sociaal leven? Waar geef je je geld (niet) aan uit?
Eerder een baan vinden hoeft niet te verbazen, het statement waar ik op reageerde dat uitwonenden een hoger salaris bij aanvang verdienen wel. Maar misschien zijn het betere onderhandelaars dankzij hun opgedane 'ervaring'.quote:Op donderdag 17 maart 2005 11:56 schreef ChrisJX het volgende:
Op zich klinken deze onderzoeken niet zo heel raar. De gemiddelde uitwoner is ondernemender dan de gemiddelde thuiswoner
Vooral met het laatste ben ik het helemaal eens.quote:Op donderdag 17 maart 2005 11:53 schreef Hik het volgende:
Overigens geldt mijns inziens hetzelfde voor mensen die gaan samenwonen zonder ooit op zichzelf te hebben gewoond....
Nou ja, misschien zijn de salaraissen in de Randstad wel hoger dan in Limburg. Loop je dat mis als je tussen de heuvels blijftquote:Op donderdag 17 maart 2005 12:10 schreef Sovereign het volgende:
Eerder een baan vinden hoeft niet te verbazen, het statement waar ik op reageerde dat uitwonenden een hoger salaris bij aanvang verdienen wel.
Omdat het een bepaalde levensfase is waar je inzit. Die levensfase heeft niet alleen met leeftijd te maken, maar ook met de dingen waarmee je bezig bent: studie, baan, vaste relatie, ouderschap....quote:Op donderdag 17 maart 2005 14:48 schreef Jentin het volgende:
Ik kan het er best mee eens zijn dat op jezelf wonen een nodige of nuttige ervaring is. Maar waarom moet dat dan per se terwijl je studeert? Ik ga uiteindelijk toch ook op mezelf wonen, dan doe ik die ervaring toch alsnog op. Of is dat anders als je er niet bij studeert?
Leer zelf lezen. Ik reageerde op:quote:Op donderdag 17 maart 2005 09:54 schreef Sovereign het volgende:
[..]
Jij zou eens moeten leren lezen. Meneer zegt niets over de effecten van het thuisblijven op het vinden van een baan, maar wat er gedacht kan worden van de zogenaamde 'zelfstandigheid' die men opdoet als je op jezelf woont.
Ik heb 5 jaar samen met mijn broer gewoond toen we samen uit huis gingen, en ik kan me volledig vinden in het stuk van Neuralnet. Op jezelf wonen levert niets bijzonders op in dat opzicht. Zeker, 't is leuk maar de hoeveelheid vrienden die er gewoon een rommel van maken geeft geen aanleiding om te geloven dat er een zekere mate van verantwoordelijkheid door ontstaat. En voor de mensen die menen dat je er door leert koken of een wasmachine bedienen, get real. Als je dat al niet kan voordat je uit huis gaat is er iets goed mis met je. Slappe was.![]()
Een kamer heb je al voor 220 euro, inclusief water en elektra. Als je op jezelf woont ga je meer de kant op van wat jij noemt.quote:Op donderdag 17 maart 2005 17:49 schreef Public_NME het volgende:
Veel mensen zeggen vinden op kamers wonen ook duur, nou in mijn ogen is het dus echt hartstikke goedkoop.
Voor 350 euro heb je best een leuke kamer, en dat is toch niet veel geld. Als je een leuk bijbaantje hebt kan je zeker goed leven als student...
Hoeveel mensen zou je er eerst voor omgebracht moeten hebbenquote:Op vrijdag 18 maart 2005 00:15 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Een kamer heb je al voor 220 euro, inclusief water en elektra. Als je op jezelf woont ga je meer de kant op van wat jij noemt.
Wat blaat je, meid?quote:Op vrijdag 18 maart 2005 00:27 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Hoeveel mensen zou je er eerst voor omgebracht moeten hebben
Heb ik even behoefte aan ventje.quote:
Ja, maar leg uit enzo, met je dronken kop.quote:
Valt vandaag erg mee.quote:Op vrijdag 18 maart 2005 00:29 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ja, maar leg uit enzo, met je dronken kop.
Heel fijn zo'n verband, maar helaas geen oorzakelijk verband. Laat staan dat het aantoonbaar gemaakt kan worden dat het aan de zelfstandigheid ligt; daar praten we toch over in deze topic. Iemand die thuiswoont is bv veelal niet bereid te verhuizen. Een student op kamers zal dat eerder doen. Veel van dat soort factoren zullen eerder de "moeite van het vinden" bepalen dan de zelfstandigheid.quote:Bij het laatste elsevier onderzoek (check http://www.seo.nl/nl/publicaties/rapporten/2004/748B.html ) bleek dat thuiswonenden meer moeite hadden met het vinden van een baan.
Of moet je zeggen "dankzij de snellere afronding van hun studie"? Denk eens na. Iemand die na de HAVO het HBO zonder vertraging afrondt, zal 21 zijn. Iemand op kamers die na 8 jaar zijn studie afrond is 25. Verschil in leeftijd = verschil in salaris. Verder heeft iemand in die 8 jaar meer werkervaring kunnen opdoen dan iemand die zich voltijds op een studie heeft gericht. Zo kan ik ook wel significante verschillen aantonen, maar feit is wel dat de situaties naar mijn idee te veel verschillen om te stellen dat het een gevolg is van het thuiswonen. Nog nooit kwam ik op een sollicitatie de vraag tegen van: "Woont u nog thuis?" Wel de vraag: "Bent u bereid te verhuizen?" Als iemand in Almere thuis woont en een ander in Amsterdam op kamers en ze beiden solliciteren in Utrecht, dan is het logisch dat degene die in Almere wil blijven wonen inderdaad afgewezen wordt. In onderzoek kan je alles aantonen, maar je moet altijd na kunnen gaan wat de ECHTE reden was.quote:Verder was er eerder een elsevier onderzoek waarin het startsalaris voor thuiswonenden hbo'ers en academici significant lager bleek te liggen dan van hun uitwonende collega's, ondanks de snellere afronding van hun studie....
Zo'n ervaring is natuurlijk geweldig, maar je moet niet denken dat wat jij als geweldig hebt ervaren voor anderen ook zo zou zijn. Mensen verschillen en iedereen heeft zijn eigen ideeën. Denigerend reageren op andermans beslissingen op basis van eigen ervaringen is naar mijn idee nooit juist om te doen.quote:Over mijzelf: ik ben dolblij dat ik uit huis ben gegaan. Mijn ouders zijn geweldig en ik ga graag bij ze langs. Maar hier wonen heeft mij zoveel nieuwe dingen gegeven.
Zo zelfstandig vind ik je niet als je van mening bent dat dingen gedaan moeten worden "omdat het hoort". Dat zijn geen zelfstandige gedachten, dat is kuddedier gedrag dat de meeste mensen vertonen. Is dat zelfstandig? Nee. Dat is na-apen. Iemand die zelfstandig besluiten kan nemen kan er ook zelfstandig voor kiezen dat het voor hem verstandig is om langer thuis te blijven wonen. Als dat besluit goed doordacht is, dan vind ik die persoon zelfstandiger dan iemand die vanuit een studentenkamer roept dat hij zelfstandig is maar vervolgens wel alleen het standaard huisje-boompje-beestje ideaal volgt.quote:Van zelfstandig wonen leer je ook zelfstandig besluiten nemen. Rond je 30e uit huis? Wat ben je dan voor een kneus. Dan hoor je al bijna kinderen te hebben.
Nogal kortzichtig volgens mij. Wat ik opmerk is dat veel mensen die "vroeger" zo stom als het achtereind van een varken waren, opeens als ze tussen de 20-25 uit huis gaan een grote mond krijgen en allerlei vage verhalen gaan vertellen over hun vermeende "levenservaring". Die gasten kwam ik wekelijks tegen in de kroeg. Met hun grote huis, hun rijkdommen, hun auto, hun hoge opleiding, hun knappe vriendin enz enz. Ze denken dat ze alles van het leven al doorhebben, maar hebben feitelijk geen bal meegemaakt. Ja, ze zaten in hun puberteit zowat al op kamers. Ze zopen zich elk weekend lam. En ze vinden dat iedereen die dat niet gedaan heeft veel levenservaring heeft misgelopen. Vervolgens blijkt dan vaak ook nog dat ze echt niet beter terecht zijn gekomen dan mensen die langer thuis hebben gewoond.quote:Mensen die 25 zijn en nog thuiswonen neem ik niet helemaal serieus (enkele uitzonderingen daargelaten).
Dat hoor je mij ook niet zeggen. De prijzen op zich zijn over het algemeen prima. Al zou het volgens mij beter zijn om een en ander volledig te liberaliseren, zodat er marktwerking ontstaat op de woningmarkt. Maar dat is een adnere discussie.quote:Op vrijdag 18 maart 2005 00:32 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Valt vandaag erg mee.
Die goedkope kamers waar je het over hebt zullen er wel zijn.... maar de 300 anderen komen altijd te laat.
Ik geloof dat ik vrij duidelijk aangeef (ook in mijn post ná diegene die jij hier quote) waaróm ik die mensen dan niet serieus neem. Daar zie ik je niet inhoudelijk op reageren. Het enige stuk tekst dat jij produceert is een lang verhaal over blaatapen. Dat je die in de studentenwereld tegenkomt zal ik absoluut niet ontkennen, maar dat heeft tótaal niets met op jezelf wonen of zelfstandigheid te maken. Mijn argumenten gingen over persoonlijke ontwikkeling, niet over je hersens verdrinken in een fust bier (al hebben sommige mensen dat er misschien voor nodig, dat weert ik niet).quote:Op vrijdag 18 maart 2005 01:03 schreef Neuralnet het volgende:
Nogal kortzichtig volgens mij.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |