Kijk daar kunnen we wat mee!quote:Op zondag 13 maart 2005 02:20 schreef Sakura het volgende:
Auto accu is totaal ongevaarlijk, zelfs als je de + en - met fiks natte handen beet zou pakken, voel je absoluut niets. Pas vanaf een volt of 24 ga je wat voelen en pas rond de 110 kan het dodelijk zijn.
Stroom heeft dus geen enkel effect bij de 12 volt die je auto accu levert.
Omlaag.quote:Op zondag 13 maart 2005 02:05 schreef SingleCoil het volgende:
Moet je eens een flinke vonk trekken, dan schiet de spanning ineens omhoog [...]
Waarom zou dan ineens de spanning omhoog schieten? Leg een uit, ben best benieuwd..quote:Op zondag 13 maart 2005 02:05 schreef SingleCoil het volgende:
Moet je eens een flinke vonk trekken, dan schiet de spanning ineens omhoog, met een hoge stroom erbij wel gevaarlijk hoor...
En de spanning bepaalt de stroom door je lichaam.. Wil je 50A door je lichaam krijgen, dan zul je toch iets met een heel aardige spanning aan moeten raken..quote:Op zondag 13 maart 2005 02:32 schreef KonnieKipke het volgende:
je gaat dood door de stroom, niet door de spanning. Je kan dus zeker overlijden als je 50A door je lichaam krijgt.
...en in dit licht bezien wandelde wij met natte schoenen en opgestoken paraplues in een groot open weiland tijdens een hevig onweder, dat immers slechts gelijkstroom was...quote:Op zondag 13 maart 2005 10:45 schreef Alicey het volgende:
Een auto-accu werkt met gelijkstroom, dus dat valt allemaal wel mee. Juist bij wisselspanning is het gevaarlijk, omdat de frequentie waarmee het wisselt er dan voor zorgt dat je spieren (en dus ook je hart) verlammen, een effect wat niet optreedt bij gelijkstroom.
Dat is geen gelijkstroom, maar een bijzonder hoge lading. Een lading die zo hoog is, dat je van binnen gewoon verbrandt en door de enkele klap al geveld kan worden.quote:Op zondag 13 maart 2005 10:56 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
...en in dit licht bezien wandelde wij met natte schoenen en opgestoken paraplues in een groot open weiland tijdens een hevig onweder, dat immers slechts gelijkstroom was...
Maar als de frequentie erg hoog ligt wordt het weer ongevaarlijk omdat de stroom dan niet in je lichaam kan doordringen. Ik denk dat dit wel handig is:quote:Op zondag 13 maart 2005 10:45 schreef Alicey het volgende:
Een auto-accu werkt met gelijkstroom, dus dat valt allemaal wel mee. Juist bij wisselspanning is het gevaarlijk, omdat de frequentie waarmee het wisselt er dan voor zorgt dat je spieren (en dus ook je hart) verlammen, een effect wat niet optreedt bij gelijkstroom.
Wellicht kan Haushofer iets zinnigs zeggen over lading en gelijkstroom, in mijn herrinnering (het is echt al weer een eeuwigheid geleden) stroom electriciteit bij ontlading van - naar +, en veroorzaakt daarbij dus 'stroom'. En omdat bij een bliksemflits de stroom 1 kan op gaat (van uit de aarde naar omhoog als ik het goed heb) spreken we uiteraard van gelijkstroom.quote:Op zondag 13 maart 2005 11:06 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat is geen gelijkstroom, maar een bijzonder hoge lading. Een lading die zo hoog is, dat je van binnen gewoon verbrandt en door de enkele klap al geveld kan worden.
Tja, bij een bliksemflits lijkt mij idd ook dat je te maken hebt met een gelijkstroom. Je krijgt in een korte tijd ontiegelijk veel lading door je lichaam, en dat is gewoon een kort durende gelijkstroom. Wat er eigenlijk gebeurt bij onweer, is dat de wolken en de grond allebei een tegenovergestelde lading krijgen (via molecuulbotsingen en ionisatie en weet ik wat). Wat je dan krijgt is een condensator, want een condensator bestaat uit 2 platen met tegenovergestelde lading, en verder niets ertussen. Er wordt zo een elektrisch veld gecreeerd. Op een gegeven moment wordt dat veld zo groot, dat de natuurlijke weerstand van de lucht kan worden overwonnen. Dit gebeurd meestal via het kortste pad, maar dat hoeft niet. Dan zal er eerst een kort stroompje van de grond naar de lucht gaan, en dan ontlaadt de wolk haar lading naar de grond. Dat zie je erg mooi op slowmotion films. Zo'n flits gaat ongeveer met 2/3 van de lichtsnelheid, en is ongeveer 3 centimeter breed.quote:Op zondag 13 maart 2005 11:30 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Wellicht kan Haushofer iets zinnigs zeggen over lading en gelijkstroom, in mijn herrinnering (het is echt al weer een eeuwigheid geleden) stroom electriciteit bij ontlading van - naar +, en veroorzaakt daarbij dus 'stroom'. En omdat bij een bliksemflits de stroom 1 kan op gaat (van uit de aarde naar omhoog als ik het goed heb) spreken we uiteraard van gelijkstroom.
En jij kan nog iets leren over R-E-S-P-E-C-T. Ik spel het maar even voor het geval je een slechte verstaander bent. Het heeft niets met domheid te maken, wel met kennis. Gelukkig is hij/zij niet zo dom om dan ook maar geen vragen te stellen.quote:Op zondag 13 maart 2005 04:28 schreef tommytheman het volgende:
Stom jongen, dacht je dat je van een accu een schok kreeg? Jonge wat ben je oer dom!
Neen. Je moet wel uitkijken met de kabels die naar de bougies gaan.quote:Op maandag 14 maart 2005 02:28 schreef yup het volgende:
Kan je nou doodgaan van me voorbeeld of niet
Vooral omdat 90% van de mensen niet weet hoe het werkt, maar wel in de waan leeft het te weten.quote:Op maandag 14 maart 2005 02:33 schreef yup het volgende:
Ok, thx. Maar dat ampere/voltage verhaal vind ik erg interessant.
Alleen is het lastig voor jou om te bepalen wat wel en niet klopt.quote:Zowiezo is de hele discussie hier interessant
Omdat de spanning daarvan wel hoog is.quote:Uitkijken voor de kabels die naar de bougies gaan? Waarom?
De exacte stroomsterkte zou ik je niet kunnen vertellen. Feit blijft dat de spanning slechts 12 Volt is. Volgens de wet van Ohm loopt er dan maar een minimale stroom door het menselijke lichaam (=grote weerstand).quote:Op maandag 14 maart 2005 02:38 schreef yup het volgende:
Maar ik doelde met me voorbeeld op de startmotor. Die kan 160 ampere krijgen ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |