abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25499491
Stel ik krijg een stroomstoot van de kabel die naar de startmotor gaat, ik weet dat die extreem hoge amperages enzo heeft (ik dacht verhalen van 160+ ampere?)...

(ik doe hand op kabel van startmotor, dus de dikke pluskabel, ik laat iemand contact omdraaien)

Is dit gevaarlijk voor de mens? Kan je hieraan sterven ?

Ik heb gehoord dat de mens een veelste hoge weerstand heeft, en daardoor dit alleen maar een beetje zal schokken oid ?

Accu van auto is 12 volt...

Ik wil eens duidelijkheid hierover btw
  zondag 13 maart 2005 @ 01:07:26 #2
12647 trance40
It's just a freakin name
pi_25499508
Nooit een vonk van een bougies gevoelt?
pi_25499566
Jazeker, valt serieus mee, doet niet echt pijn. (doet wel pijn maar gaat snel weg, het is dus een heel korte pijnlijke ervaring... (1 seconde ofzo pijn)).

Ik kan je verzekeren dat 230 volt in je huis meer pijn doet (ervaringsdeskundige).
pi_25499628
hmmm...wil je dood, yup ? Dat lukt wel degelijk hoor, met de stroom uit een auto-accu, en zeker als je er een flinke vonk mee trekt, waardoor de spanning behoorlijk op kan lopen. Denk niet aan de vonk van de bougie, die heeft daar niet veel mee te maken.
Mu!
pi_25499722
Uhhh serieus.

Waarom zou ik dood willen?

Ik vraag het me af ik ga zoeits niet proberen. Ben geen idioot ofzo hoor...

En bougie is niks gewoon, zo vaak meegemaakt, van auto paar keer, van brommer enkele tientallen keren...

Maar wat ik heb gehoord is dat de spanning juist door de enorme weerstand van de mens (of huid van de mens weet niet meer), gelijk ongevaarlijk word enzo...

Iemand meer uitleg?
pi_25500063
Het is uieindelijk niet de spanning waar je last van hebt, maar de stroom. Die wordt bepaald door de spanning en de weerstand, en uiteindelijk beperkt door de capaciteit van de accu. De formule: U = I x R, waarbij U = spanning. I = stroom en R = weerstand.

Het maakt dus wel wat uit of je op je blote voeten op een natte vloer staat (lage weerstand) of met rubberlaarzen aan (hoge weerstand).

Het schadelijk vermogen wordt bepaald door het vermogen van de stroom: P = U x I, of ook wel P = I x I x R. Je ziet hieruit dat de stroom veel belangrijkers is dan de spanning, bij dubbele stroom is het vermogen 4 maal zo groot (bij gelijke spanning).
Mu!
pi_25500337
Zolang de spanning laag blijft bij een hoge stroom is het niet gevaarlijk
hoe denk je dat een laspost werkt?
Een hoge stroom, maar een lage spanning

En je gaat er niet va ndood
pi_25500356
Moet je eens een flinke vonk trekken, dan schiet de spanning ineens omhoog, met een hoge stroom erbij wel gevaarlijk hoor...
Mu!
pi_25500494
Auto accu is totaal ongevaarlijk, zelfs als je de + en - met fiks natte handen beet zou pakken, voel je absoluut niets. Pas vanaf een volt of 24 ga je wat voelen en pas rond de 110 kan het dodelijk zijn.
Stroom heeft dus geen enkel effect bij de 12 volt die je auto accu levert.
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_25500543
quote:
Op zondag 13 maart 2005 02:20 schreef Sakura het volgende:
Auto accu is totaal ongevaarlijk, zelfs als je de + en - met fiks natte handen beet zou pakken, voel je absoluut niets. Pas vanaf een volt of 24 ga je wat voelen en pas rond de 110 kan het dodelijk zijn.
Stroom heeft dus geen enkel effect bij de 12 volt die je auto accu levert.
Kijk daar kunnen we wat mee!
pi_25500577
Hmmmm...

Twee mensen die elkaar tegenspreken...

Sakura's verhaal heb ik veel vaker gehoord, dat verhaal geloof ik dus eerder eerlijk gezegd...

Maar ik wacht maar beter tot Haushofer/Alicey enzo reageren.
pi_25500598
je gaat dood door de stroom, niet door de spanning. Je kan dus zeker overlijden als je 50A door je lichaam krijgt.
pi_25501113
quote:
Op zondag 13 maart 2005 02:05 schreef SingleCoil het volgende:
Moet je eens een flinke vonk trekken, dan schiet de spanning ineens omhoog [...]
Omlaag.
Tegenwoordig moet je Dr. Ir. zijn om een beetje correct Nederlands te kunnen neerpleuren.
Abusing semicolons since 1987.
pi_25501676
als jij een hand op die plus kabel legt en je andere hand op je auto, dan voel je toch niks? auto is min, dus gaat het stroom door.
  zondag 13 maart 2005 @ 04:28:41 #15
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_25501768
Stom jongen, dacht je dat je van een accu een schok kreeg? Jonge wat ben je oer dom!
pi_25502013
quote:
Op zondag 13 maart 2005 02:05 schreef SingleCoil het volgende:
Moet je eens een flinke vonk trekken, dan schiet de spanning ineens omhoog, met een hoge stroom erbij wel gevaarlijk hoor...
Waarom zou dan ineens de spanning omhoog schieten? Leg een uit, ben best benieuwd..
pi_25502017
quote:
Op zondag 13 maart 2005 02:32 schreef KonnieKipke het volgende:
je gaat dood door de stroom, niet door de spanning. Je kan dus zeker overlijden als je 50A door je lichaam krijgt.
En de spanning bepaalt de stroom door je lichaam.. Wil je 50A door je lichaam krijgen, dan zul je toch iets met een heel aardige spanning aan moeten raken..
Met de weerstand die het menselijk lichaam dan heeft zou er ook snel niets meer van je over zijn
  zondag 13 maart 2005 @ 10:45:36 #18
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25503175
Een auto-accu werkt met gelijkstroom, dus dat valt allemaal wel mee. Juist bij wisselspanning is het gevaarlijk, omdat de frequentie waarmee het wisselt er dan voor zorgt dat je spieren (en dus ook je hart) verlammen, een effect wat niet optreedt bij gelijkstroom.
  zondag 13 maart 2005 @ 10:46:15 #19
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25503187
12 volt wisselspanning voel je trouwens ook prima..
pi_25503365
quote:
Op zondag 13 maart 2005 10:45 schreef Alicey het volgende:
Een auto-accu werkt met gelijkstroom, dus dat valt allemaal wel mee. Juist bij wisselspanning is het gevaarlijk, omdat de frequentie waarmee het wisselt er dan voor zorgt dat je spieren (en dus ook je hart) verlammen, een effect wat niet optreedt bij gelijkstroom.
...en in dit licht bezien wandelde wij met natte schoenen en opgestoken paraplues in een groot open weiland tijdens een hevig onweder, dat immers slechts gelijkstroom was...
Mu!
pi_25503463
The electrocution Quick Summary:
Killing by electric shockelectrocution danger is mostly determined by the low conductivity of dry human skin, and if skin is wet (especially with electrolyte) or if there are wounds, or if the voltage is applied to electrode which penetrate through the skin, then even voltages far below 40V can be lethally high. On the other hand, voltages above approximately 500V have a naturally defibrillating effect, so sometimes a higher voltage can be safer than a lower voltage.

Bron: http://www.absoluteastron(...)parks_and_danger.htm
Mu!
  zondag 13 maart 2005 @ 11:06:05 #22
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25503517
quote:
Op zondag 13 maart 2005 10:56 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

...en in dit licht bezien wandelde wij met natte schoenen en opgestoken paraplues in een groot open weiland tijdens een hevig onweder, dat immers slechts gelijkstroom was...
Dat is geen gelijkstroom, maar een bijzonder hoge lading. Een lading die zo hoog is, dat je van binnen gewoon verbrandt en door de enkele klap al geveld kan worden.
pi_25503642
quote:
Op zondag 13 maart 2005 10:45 schreef Alicey het volgende:
Maar als de frequentie erg hoog ligt wordt het weer ongevaarlijk omdat de stroom dan niet in je lichaam kan doordringen. Ik denk dat dit wel handig is:

Voltage= aantal Joule per Coulomb ( dus hoeveel energie draagt een ladinkje bij zich)
Ampere=aantal Coulomb per seconde ( hoe snel "stroomt er stroom')

Je ziet qua eenheden nu trouwens ook dat [aantal vol]*[aantal ampere]=Joule/seconde=[vermogen]

Maar beide maken dus uit; als je een lage spanning hebt, met heel veel amperes, dan zal het vermogen, dus het aantal energie wat er door je lichaam stroomt, nog steeds hoog zijn. Echter, bepaalde voltages kunnen invloed hebben op je hartslag, en dat zijn vooral lage spanningen. Dus hoge spanningen kunnen soms weer minder gevaarlijk zijn. Voor wisselspanningen kun je in het algemeen meer amperes ondergaan, omdat de stroom zo minder kans heeft om je lichaam in te treden. Dit alles hangt af van je weerstand, en die varieert natuurlijk nogal. Met droge handen ed ligt dit ongeveer bij de 1 megaohm. Als je nou rubberen handschoenen en laarzen enzo draagt, heb je dus eigenlijk 3 weerstanden in serie, en kun je deze weerstanden gewoon optellen.

Kort gezegt kun je dus zeggen dat de stroom "de mens doodt", want het is de stroom die je hart beinvloedt en voor brandwonden zorgt etc. Maar ej, zonder spanning is er geen stroom.
pi_25503774
Ik denk dat dit wel een leuke site is; voor al je vragen over elektronica

elektronica

Staat oa een leuk voorbeeldje in waarom je beter met 1 hand een geleider kunt pakken dan met 2 handen: met 2 handen heb je 2 weerstanden parallel, en is de totale weerstand kleiner ( Of, vergelijk R maar met R*R/(R+R) . Die eerste is 1*R, die tweede geeft voor de totale weerstand R/2 )
pi_25503896
quote:
Op zondag 13 maart 2005 11:06 schreef Alicey het volgende:

[..]

Dat is geen gelijkstroom, maar een bijzonder hoge lading. Een lading die zo hoog is, dat je van binnen gewoon verbrandt en door de enkele klap al geveld kan worden.
Wellicht kan Haushofer iets zinnigs zeggen over lading en gelijkstroom, in mijn herrinnering (het is echt al weer een eeuwigheid geleden) stroom electriciteit bij ontlading van - naar +, en veroorzaakt daarbij dus 'stroom'. En omdat bij een bliksemflits de stroom 1 kan op gaat (van uit de aarde naar omhoog als ik het goed heb) spreken we uiteraard van gelijkstroom.
Mu!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')