Het ligt een beetje aan de richting. Het is misschien handig als je het eerste deel even bekijkt. Staan veel tips in.quote:Volgende week ga ik even naar de open dag in Tilburg en denk dat het die ook zal worden. Tilburg is toch een goede verbinding vanuit hier. Maar is Zwolle dan idd van een betere kwaliteit of ligt dat aan de richting die je wilt gaan doen binnen de journalistiek?
je kan niet eens normaal nederlands... die opleiding was dus sowieso een verkeerde keuze.quote:Op zaterdag 12 maart 2005 12:27 schreef AKnynke het volgende:
Na anderhalf jaar journalistiek aan Windesheim ben ik in februari gestopt. Ik had mijn P na 1 jaar, maar zat toen nog te twijfelen wat te doen. Uiteindelijk ben ik 2 maand geleden naar Maastricht verhuisd, en studeer nu aan het university college daar. Ik ben gestopt omdat ik het idee had dat ik niets leerde. Het is een vrij brede opleiding, maar uiteindelijk blijf je aan de oppervlakte. Ook vond ik dat de werkdruk niets voorstelde, ik had nooit het idee dat ik al mijn capaciteiten gebruikte.
En, ik wist ook dat je als HBO-student nergens aan de bak komt, tenminste, als je iets meer wilt als de regionale krant, en dat wil ik. Tenminste, dat dacht ik dat ik wilde, op dit moment weet ik absoluut niet wat ik wil, vandaar dit het university college ook de ideale opleiding is voor me, ik heb nu de mogelijkheid om m'n vakken af te stemmen naar m'n eigen interesses, de opleiding is in het engels (vandaar het slechte nederlands) en het is erg internationaal, bijna de helft van alle studenten komt uit het buitenland.
Over die master journalistiek, Impreza, als je toch bij de volkskrant zit zou ik eventjes in het archief snuffelen, ik kan me herrineren dat ik er een half jaar geleden tot een jaar geleden er een achtergrond artikel over gelezen heb in de volkskrant.
Klopt het trouwens ook niet dat de VU en Windesheim samen een master journalistiek opzetten die in 2006 van start gaat?
Al met al moet ik zeggen dat ik het gemoedelijke sfeertje in Zwolle wel mis, even een biertje pakken in het paard, filmpje pakken etc. Maar ja, that's life!
Nee, ik ben sinds vanmorgen 8 uur in het engels aan het spreken, lezen en schrijven. Geen wonder dat m'n nederlands een stukje achteruit gaat!quote:Op zaterdag 12 maart 2005 12:42 schreef SanyoSoft het volgende:
[..]
je kan niet eens normaal nederlands... die opleiding was dus sowieso een verkeerde keuze.
(dit is geen flame)
Als je toch al WO studeert, raad ik zeker af om dan op hbo journalistiek te gaan volgen. Probeer het dan bij meerdere masters en geef niet snel op.quote:Op zaterdag 12 maart 2005 12:49 schreef Viking84 het volgende:
Bij mij in de klas (Nederlands) zitten studenten die ook journalistiek willen doen, maar betwijfelen of ze zullen worden toegelaten tot de master journalistiek. Die is namelijk erg streng. Nu zijn er mensen die na hun bachelor journalistiek op het HBO willen gaan doenWat een vage gang van zaken, zeg
Uit de verhalen die ik hier lees, blijkt ook wel dat ik het hen moet afraden...
Die kop zegt me niks hoor.quote:Op zaterdag 12 maart 2005 12:37 schreef SanyoSoft het volgende:
Op de opleiding in Zwolle zit (of zat) deze kneus:
dus dat is niet echt een aanbeveling
nee, mij inderdaad ook niet! Welke groep zit jij? Ik zat in 2A. Wat heb je gekozen voor volgend jaar?quote:
Ik zit in 2E. Volgend jaar ga ik geschreven doen, met als keuzemoduul buitenlandse politiek. Als 'taal' heb ik gekozen voor creatief schrijven.quote:Op zaterdag 12 maart 2005 17:09 schreef AKnynke het volgende:
[..]
nee, mij inderdaad ook niet! Welke groep zit jij? Ik zat in 2A. Wat heb je gekozen voor volgend jaar?
Waarom nou Dishoek? Ga je in de zomer daar naar het stand?quote:Op zaterdag 12 maart 2005 17:44 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Hoezo? Kom je uit Dishoek en ben je beteutert dat dit gehucht niet op de kaart staat?
Nu ik toch op de zeiktour ben...quote:Op zaterdag 12 maart 2005 18:41 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Nu je het zegt!
Het windmolenpark krijgt een eigen UNI!
Als je echt het meeste uit jezelf wilt halen dan moet je geen HBO opleiding journalistiek gaan doen. Dan zou ik een universitaire opleiding doen, ookal vind jehetmoeilijk om te kiezen. Maar met veel universitaire diploma's kun je in de journalstiek terechtkomen, zoals hierboven ook wel geschreven staat.quote:Op zaterdag 12 maart 2005 19:17 schreef N.i.c.k het volgende:
nou nou nou, het lijkt wel of informatie vinden voor deze opleiding al een selectie opzich is. Na jaren tobben en afwegen is journalistiek tot de uiteindelijke vervolgopleidingenselectie van drie gekomen. Van kindsafaan heb ik journalist worden eigelijk voor ogen gehad, maar als studiekeuze kwam het eigelijk nooit naar voren. Ik heb mijn vwo diploma bijna op zak (natuur en gezondheid) en ik mag van mezelf wel zeggen dat ik goede resultaten behaal.
Mijn probleem bij studiekeuze was altijd / is dat geen enkele uni studie me echt aansprak. Of dat juist teveel studies me aanspreken. Als beste eigenschap van mezelf zie ik mijn erg brede interesse gebied en mijn spreekvaardigheid. Dit lijken me twee eigenschappen die ik wel goed kan benutten bij de opleiding. Enfin, tot zover de intro, nu to the point.
De opties;
-HBO journalistiek. Utrecht lijkt me leukste stad. Dat is ook de enige hogeschool waar ik wat informatie over kan vinden. Op fontys zie ik geen link naar de specifieke hogeschool in tilburg, de site van hogeschool rotterdam geeft geen server toegang en op de inholland site zie ik nergens de opleiding journalistiek staan. Op webschool staat ook nog de optie om in antwerpen hbo journalistiek te doen (mijn lievelingsstad), maar op de site van hogeschool Antwerpen staat alleen maar een cursus journalistiek, en een uni master journalistiek die alleen gevolgd kan worden als je al in het bezit bent van een andere master. Dat laatste vind ik dan weer wat overdreven. Ik zie het niet zitten om eerts 6 jaar bijv. recht te gaan doen (behoort ook tot de moglijkheden), om vervolgens nog een master van 2/3 jaar te doen.
- Master Journalistiek, na het volgen van een BA op de uni. Daar komen we dus bij het probleem dat er geen echte ba's zijn die me aanspreken. Afgezien daarvan, heb ik het idee als je bijv. een BA kunstgeschiedenis hebt, je vakgebied als toekomstig journalist al beetje vast ligt. Hetgeen ik dus juist wil voorkomen, omdat ik zo breed georienteerd ben. Verder lijkt me de master jour. minder diep in te gaan op het vak journalistiek an sich. Is het niet zo dat de MA zich vooral bezigt met taalkundige aspecten ? (mij valt op dat vooral bij de omschrijvingen van de masters journalistiek vaak vermelding wordt gemaakt van onontbeerlijke schrijftalenten). Laat dat nou net een van mijn wat zwakkere punten zijn. .. En voor de grapjesmakers die dan dalijk gaan zeggen dat ze na het lezen van deze post mij af zouden raden te studie te gaan doen, ik heb bij dit stukje niet echt de intentie gehad mijn taalvaardigheden te laten blijken).
De enige 'niet sturende' BA die er is voor de MA jour. lijkt me communicatiewetenschappen. Maar ik moet nog maar eens goed nadenken of ik dat wel wil.
- Nu lees ik net weer (het houdt niet op) dat je in groningen met iedere BA toegelaten kunt worden !
Wat ik hier en daar in dit topic lees is dat de HBO opleiding nogal weinig om het lijf heeft. Dat is dan meteen mijn grootste bezwaar. Ik wil in mijn studie zeker het maximale uit mezelf naar boven kunnnen halen. Dat klinkt nu wat hoogdravend, ik wil ook helemaal niet zeggen dat ik per se naar de uni wil, maar er moet wel de mogelijkheid zijn te laten zien wat ik kan!
En wat ik dan voornamelijk kan is de sprekende journalistiek. (is dat een bestaande term?). Ik lees zo overal dat toch voornamelijk de nadruk zal liggen op de schrijfskills, zekr in de eerste jaren. Dat is opzich nooit weg, maar het is niet hetgeen ik ambieer.
Waar ik iig voor pas is een lullig journalistje worden bij een of ander regionaal dagblad. Maarja .. dat heeft natuurlijk vooral met je eigen talenten te maken. Of is de doorstroom van afgestudeerde HBO'ers naar een mooie funcite maar echt heel dun gezaaid ?
Laatste vraag, bestaan er BA's waar je een minor journalistiek kunt doen ?
Voor mijn gevoel heb ik met deze post al een flinke stap in de verkeerde richting gezet, bij iemand waar de journalistiek echt in zijn bloed zit zoekt dit natuurlijk allemaal zelf uit. maar goed .. als het makkelijker kan waarom niet
![]()
Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |