abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25474091
Geen idee in welk subforum ik deze vraag moet stellen. Het heeft wel met voetbal te maken, maar tis niet bepaald iets voor VBL, dus gooi ik het maar in GC .

Ik wil aan onze zaalvoetbalcompetitie een bekercompetitie koppelen, maar aangezien we erg weinig beschikbare uren hebben in onze hal moet die bekeropzet dus zo weinig mogelijk wedstrijden bevatten.

Het einde is nogal simpel: 4 kwartfinales met dus 8 ploegen, 2 halve finales met 4 ploegen, 1 finale met 2 ploegen (7 wedstrijden maar in totaal). Nou hebben we echter 2 poules van 10 ploegen, dus in totaal 20 ploegen die in de eerste ronde van de beker zullen beginnen.... hoe kan ik dat in hemelsnaam zo snel mogelijk schiften tot 8 ploegen?!
pi_25474174
ook een knock-out ronde voor de 10 teams levert de minste wedstrijden op. Probleem is alleen dat je er dan 16 nodig hebt voor de start. Met andere woorden, ga uit van 16 ploegen, en geen 6 teams de eerste ronde vrij. De overige vier spelen dan tegen elkaar, waar er dus twee van overblijven, die samen met de 6 die vrij hadden 8 teams vormen.....

volg je het nog??? ikkuh niet meer
pi_25474221
Eerste ronde 4 poules van 5 teams, halve competitie, beste 2 van iedere poule gaan door?
pi_25474225
2 Poule van 10 ploegen
Ieder ploeg van een poul 1 keer tegen elkaar
Beste vier van elke poul naar de kwartfinale
OF:

5 poules van 4
winnaars van elke poul naar de kwartfinale = 5 + 3 beste nummers 2 op basis van fifa reglement.
8 ploegen in kwartfinale
4 ploegen in halvefinale
2ploegen in finale
  Moderator / Redactie Sport / Weblog vrijdag 11 maart 2005 @ 15:12:14 #5
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_25474298
zit er nog een maximum aan tijd of aantal wedstrijden waar ruimte voor is?

anders lijkt me dit:
quote:
Op vrijdag 11 maart 2005 15:06 schreef BliksemSchigt het volgende:
Eerste ronde 4 poules van 5 teams, halve competitie, beste 2 van iedere poule gaan door?
best een goede oplossing
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_25474477
Je hebt al een zaal competitie. Daarvan heb je al een stand. Je speeld gewoon Knock out, de eerste 6 plaatsen zich direct voor de laatste acht. De nummers 7 en 10 spelen om de zevende "seed", de nummers 8 en 9 spelen om de achtste "seed".

1
2
3
4
5
(7vs10)>QF<2     1>QF<(8vs9)
        \/         \/
       1/2F > F < 1/2F
        /\         /\
      3>QF<5     6>QF<4

9 wedstrijden, 4 ronden, korter kan niet.

equals schipie

[ Bericht 32% gewijzigd door chopmax op 11-03-2005 15:36:06 ]
Mijn email adres is &lt;fok-username&gt;@hotmail.com
pi_25474529
direct playoffs spelen:
10 wedstrijden met 20 ploegen, de 10 winnaars gaan door
de 10 verliezers spelen playoffs, leverd 5 winnaars op, die gaan ook door
van de 5 verliezers gaat degene met het beste resultaat van de 2 voorgaande playoffs door
zo houdt je er 16 over voor de overige playoffs tot de finale
pi_25474649
Ik neem aan dat alles goed bedoeld is, maar enkele ideëen hierboven slaan nergens op .

Als ik 2 poules van 10 ploegen maak en iedereen 1x tegen elkaar speelt, dan heb je gewoon een halve competitie gespeeld, voordat je bij de tweede ronde bent!! Ook 4 poules van 5 ploegen werkt niet, want dan moet je per poule 10 wedstrijden (40 in totaal dus) voetballen om 1 ronde door te komen .

Chopmax' idee is op zich wel aardig, maar een bekercompetitie is natuurlijk de uitgelezen mogelijkheid voor een laaggeplaatst team om toch nog iets van het seizoen te maken. Beetje jammer als zij dan extra veel moeite moeten doen om zelfs maar mee te mogen doen in de eerste ronde.

Het idee van Eggos had ik zelf ook al ongeveer in mijn hoofd zitten... maar dan heb je nog 15 wedstrijden gehad alvorens je in ronde 2 komt, alwaar je dan alsnog 16 ploegen hebt .
pi_25474694
Echt een klote-situatie dit... ik denk dat ik gewoon 4 teams schrap, zodat we meteen met een knock-out ronde met 16 ploegen kunnen beginnen .
  Moderator / Redactie Sport / Weblog vrijdag 11 maart 2005 @ 16:22:09 #10
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_25475103
of je laat gewoon de onderste 4 van beide poules een voorronde tegen alkaar spelen daarna heb je 16 ploegen over.
DeLuna vindt me dik ;(
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_25476097
quote:
Op vrijdag 11 maart 2005 15:36 schreef Yeahinho het volgende:
Ik neem aan dat alles goed bedoeld is, maar enkele ideëen hierboven slaan nergens op .

Als ik 2 poules van 10 ploegen maak en iedereen 1x tegen elkaar speelt, dan heb je gewoon een halve competitie gespeeld, voordat je bij de tweede ronde bent!! Ook 4 poules van 5 ploegen werkt niet, want dan moet je per poule 10 wedstrijden (40 in totaal dus) voetballen om 1 ronde door te komen .

Chopmax' idee is op zich wel aardig, maar een bekercompetitie is natuurlijk de uitgelezen mogelijkheid voor een laaggeplaatst team om toch nog iets van het seizoen te maken. Beetje jammer als zij dan extra veel moeite moeten doen om zelfs maar mee te mogen doen in de eerste ronde.

Het idee van Eggos had ik zelf ook al ongeveer in mijn hoofd zitten... maar dan heb je nog 15 wedstrijden gehad alvorens je in ronde 2 komt, alwaar je dan alsnog 16 ploegen hebt .
Als je het sociaal karakter wil benadrukken kan je mijn idee ook "flippen" met 10=>1 9=>2 enz. Dan hebben de nummers 1 t/m 4 een extra wedstrijd. Als je erg met de extra wedstrijden zit. Voor de nummers 5 t/m 10 geld dan de winnaar van 3 wedstrijden wint beker en voor de nummers 1 t/m 4 geld de winnaar van 4 wedstrijden wint beker.

Wat je trouwens ook nog kan doen om de kennis en techniek een beetje rond te laten gaan binnen je vereeniging is de eerste twee teams te verdelen over de rest. Voordeel 1 is dat de beste voetballers de mindere opleiden en voordeel 2 is dat de beste 2 teams niet meer de beker direct kunnen winnen.
pi_25476158
Hmm ik zie nu pas dat het om 20 ploegen gaat. Zal er dus even overnieuw over na moeten denken
  Moderator / Redactie Sport / Weblog vrijdag 11 maart 2005 @ 17:56:29 #13
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_25476223
het makkelijkste is gewoon om 8 ploegen een voorronde (knock out) te laten spelen zodat er daarna 16 ploegen overblijven, dan is het makkelijk.
DeLuna vindt me dik ;(
pi_25476470
Eerste twee uit de laatste competitie plaatsen zich meteen voor de kwartfinales.
Verder 6 pouls van drie teams (nummers 3 t/m 8 uit de competitie zitten allen in een andere poule, rest op basis van loting - maar je kan ook alles loten, is alleen een beetje sneu voor de nummers 3 en 4 enzo). Twee wedstrijden per poule, 12 wedstrijden totaal. Nummers 1 van elke poule gaan naar de kwartfinale.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog vrijdag 11 maart 2005 @ 18:19:12 #15
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_25476503
quote:
Op vrijdag 11 maart 2005 18:16 schreef ItaloDancer het volgende:
Eerste twee uit de laatste competitie plaatsen zich meteen voor de kwartfinales.
Verder 6 pouls van drie teams (nummers 3 t/m 8 uit de competitie zitten allen in een andere poule, rest op basis van loting - maar je kan ook alles loten, is alleen een beetje sneu voor de nummers 3 en 4 enzo). Twee wedstrijden per poule, 12 wedstrijden totaal. Nummers 1 van elke poule gaan naar de kwartfinale.
een poule van 3 houdt in dat er 3 wedstrijden gespeeld worden per poule.
DeLuna vindt me dik ;(
pi_25476539
Ik vergeet een niet geheel onbelangrijk detail bedenk ik me nu...

Het niveau tussen de hoogste poule en de laagste is erg groot. Zonder overdrijven zal een wedstrijd tussen de nr 1 van poule A en nummer 1 van poule B gaan eindigen in 15-2. Aan een match van de nummer 1 van poule A tegen de nummer laatst van poule B moet ik nog niet eens denken .

Kortom: het zou fijn zijn als alle ploegen alleen tegen een team uit de eigen poule spelen, en pas aan het eind van het toernooi (wanneer er nog 8 over zijn o.i.d.) alles door elkaar gemixt wordt.
pi_25476558
Rubbereend:

Ah ja je hebt gelijk. Stom

Ja dan is het al weer een veel minder plan...
pi_25476642
Mjah je kan dan wel doen de beste van elke van die twee pouls plaatst zich automatisch; de andere 9 van iedere poule worden in drieën gesplitst, nummer 1 van elke mini poule gaat door. Maar dan heb je dus wel 9 wedstrijden per poule, totaal 18. Plus die 7 wedstrijden van de finales.
Is dat te veel?
  Moderator / Redactie Sport / Weblog vrijdag 11 maart 2005 @ 18:29:46 #19
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_25476662
quote:
Op vrijdag 11 maart 2005 18:21 schreef Yeahinho het volgende:
Ik vergeet een niet geheel onbelangrijk detail bedenk ik me nu...

Het niveau tussen de hoogste poule en de laagste is erg groot. Zonder overdrijven zal een wedstrijd tussen de nr 1 van poule A en nummer 1 van poule B gaan eindigen in 15-2. Aan een match van de nummer 1 van poule A tegen de nummer laatst van poule B moet ik nog niet eens denken .

Kortom: het zou fijn zijn als alle ploegen alleen tegen een team uit de eigen poule spelen, en pas aan het eind van het toernooi (wanneer er nog 8 over zijn o.i.d.) alles door elkaar gemixt wordt.
voor de volledigheid:
Je wil dus uiteindelijk dat de beste 4 van A en B elkaar in de kwartfinale gaan ontmoeten?
dan worden toch alle ploegen uit B dik afgedroogd?
DeLuna vindt me dik ;(
  Moderator / Redactie Sport / Weblog vrijdag 11 maart 2005 @ 18:34:50 #20
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_25476747
nog een idee
een knock out ronde per poule, dan hou je er 5 uit A en 5 uit B over, die laat je nog een knock out ronde tegen elkaar spelen, dan hou je dr 5 over en die laat je een halve competitie spelen, in totaal ook 25 wedstrijden
DeLuna vindt me dik ;(
pi_25477191
Hmm... alvast erg bedankt voor het meedenken rubbereend en anderen!

Blijft een erg moeilijk verhaal zoals jullie zien . Aan de ene kant wil ik dat iedereen (ongeveer) evenveel wedstrijden speelt, maar aan de andere kant slaat het natuurlijk nergens op als de toppers van poule A elkaar uitschakelen, terwijl de laaggeklasseerde teams van poule B doorgaan .
pi_25477315
In de ideale opzet (denk ik althans) spelen eerst de A- en B-poulers apart een onderlinge ronde. Uit beide rondes komen dan 4 ploegen, die daarna dan dus gemixt de kwartfinales spelen. In die opzet speelt dan iedereen in ieder geval een wedstrijd tegen een klassegenoot (dus een redelijk eerlijke strijd), en toch is het niet al te oneerlijk want vanaf de kwartfinales is het gemixt.

Nu alleen de vraag: hoe krijg ik iedere poule zo snel en eerlijk mogelijk van 10 naar 4 ploegen?
pi_25487854
quote:
Op vrijdag 11 maart 2005 19:18 schreef Yeahinho het volgende:
In de ideale opzet (denk ik althans) spelen eerst de A- en B-poulers apart een onderlinge ronde. Uit beide rondes komen dan 4 ploegen, die daarna dan dus gemixt de kwartfinales spelen. In die opzet speelt dan iedereen in ieder geval een wedstrijd tegen een klassegenoot (dus een redelijk eerlijke strijd), en toch is het niet al te oneerlijk want vanaf de kwartfinales is het gemixt.

Nu alleen de vraag: hoe krijg ik iedere poule zo snel en eerlijk mogelijk van 10 naar 4 ploegen?
Op basis van halve competitie:
Poule van 2 : 1 wedstrijd, 1 ronde
Poule van 3: 3 wedsrijden, 2 rondes
Poule van 4: 6 wedstrijden, 3 rondes
Poule van 5: 10 wedstrijden, 4 rondes
Poule van x: 1/2 x^2 - x wedstrijden, x-1 rondes
Poule van 10: 40 wedstijden, 9 rondes

2 keer poule van 5 heeft dus de helft van de wedstrijden en minder dan de helft van de rondes tov een poul van 10.

zo snel en eerlijk mogelijk is zo veel mogelijk knock out en zo weinig mogelijk poules.

Hoe krijg ik twee poules zo snel en eerlijk mogelijk van 10 naar 4 ploegen?
Vereenvoudigen tot
hoe krijg ik vier poules zo snel en eerlijk mogelijk van 5 naar 2 ploegen?

Maar volgens mij is je hoofddoelstelling om de beginnende ploegen veel wedstrijden laten spelen waar ze kunnen winnen. Dat lijkt me het makkelijkst met de volgende indeling.

Poule van 5 levert bij halve competitie iedereen 4 wedstrijden.

Voorronde: (4 wedstrijden ieder)
Poule A (nr 1- 5 competitie)
Poule B (nr 6-10 competitie)
Poule C (nr 11-15 competitie)
Poule D (nr 16-20 competitie)

Poule A
1 vs 2, 3 vs 4, 5 pauze
1 vs 3, 2 vs 5, 4 pauze
1 vs 5, 2 vs 4, 3 pauze
1 vs 4, 3 vs 5, 2 pauze
2 vs 3, 4 vs 5, 1 pauze

Pauze lijkt heel vervelend maar maakt je ook erg flexibel. Als een team te laat / ziek / verhinderd is heb je een ronde om dat op te lossen. Ook kan je de Pauze teams (je hebt er 4) inzetten voor dingen die blijven liggen in je vereeniging. Techniek training? Onderhoud? Teambuilding spelletjes?

Poule van 10 wil ik ook wel uitschrijven (duurt ff wat langer) maar geeft bij mij vooral het gevoel dat de competitie overmag

QF
1 Winnaar A - Tweede B
2 Winnaar B - Tweede A

3 Winnaar C - Tweede D
4 Winnaar D - Tweede C

1/2F
1-2
3-4

F

Wat je ook kan doen is starten met evenwichtssysteem van het Sumo en soms Judo. Eerst 10 wedstijden 1 tegen 1. Winnaars plaatsen zich direct voor achtste finales. Dit leverd 6 lege plaatsen. De overgebleven 10 mogen elkaar uitdagen, beste 6 resultaten op basis van doelsaldo gaan alsnog door.

Je vult de eerst ronde zelf in dus daar kan je bijna gelijken tegen elkaar zetten. Daarna kan je de knockout boom ook zelf invullen waarbij als je m doorlopend ipv tegengesteld nummerd je zo lang mogelijk wedstrijden organiseerd die op gelijk niveau zijn.

Of je doet de hele competitie met dit evenwichts systeem. Eerst 10 wedstrijden 1 tegen 1. Dit leverd 10 verliezers en 10 winnaars. Dan 2 keer 5 wedstrijden 1 tegen 1. Dit leverd 5 dubbele verliezers, 10 neutralen, 5 dubbele winnaars. Dit herhaal tot iemand ongedeelt bovenaanstaat.

Je organiseerd dan in feite rondes waarbij de teams zelf afspraken moeten maken wie tegen wie speeld. En je kiest als team alleen een tegenstander waar je de verwachting hebt waar je kan van winnen. Ze mogen maar 1 keer tegen hetzelfde team spelen. En ze mogen alleen tegen teams spelen met dezelfde evenwichtsstand. Maken teams geen afspraken, dan maak je die zelf alsnog.

[ Bericht 14% gewijzigd door chopmax op 12-03-2005 13:03:35 ]
pi_25498699
chopmax, wat doe je?! Erg cool dat je dit allemaal oprakelt, maar ik denk dat je de intentie van mijn bekercompetitie niet helemaal begrijpt. Soms komt je indeling over als een eendaags toernooi (bij dat 'pauze'-achtige zeg maar), terwijl bij andere opties haast halve of zelfs hele competities moeten worden (over)gespeeld.

Mijn bedoeling is om tijdens de gewone competitie om de paar weken een kleine bekerronde te spelen, ter afwisseling. In totaal dus zo min mogelijk wedstrijden, en als ik alle opties zo op een rij zie dus zeker niet met poules . 4 poules van 5 teams betekent al 40 wedstrijden... das gewoon een halve competitie .

Maar nogmaals: gaaf dat je dit allemaal bereid bent te bedenken . Wellicht heb je na deze verduidelijking nog een ideetje?
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zondag 13 maart 2005 @ 04:08:38 #25
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_25501604
voor wanneer moet je dit hebben anders kan k de komende dagen nog wat bedenken
DeLuna vindt me dik ;(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')