abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25437039
Bron Eindhovens Dagblad
quote:
Geheimtaal inbrekers op huizen

Door ROB DE BRUYN

Woensdag 9 maart, EINDHOVEN

Op verschillende plekken in de Eindhovense stadsdelen Gestel en Stratum zijn op huizen Bargoense tekens aangetroffen. Die dienen volgens de politie als geheimtaal voor inbrekersbendes. De dieven kunnen aan de tekens allerlei informatie aflezen over de woningen. Tot op heden zijn er in Eindhoven geen inbraken gepleegd in huizen waarop tekens staan.

De tekens - eenvoudige rondjes, kruisjes, vierkantjes en dergelijke - worden met krijt op de woningen getekend. Veelal worden ze naast de deur of bij het huisnummerplaatje aangebracht. De politie wil niet preciezer aangeven in welke straten in Gestel en Stratum de tekens gevonden zijn.

Omdat dan ook voor inbrekers duidelijk wordt waar kwetsbare woningen staan zegt een politiewoordvoerder. De politie sluit niet uit dat de tekens op meerdere plaatsen in Zuidoost-Brabant op kunnen duiken. Met name omdat ze ook al in Midden- en West-Brabant zijn gesignaleerd. Mensen die tekens op hun woning aantreffen, wordt geadviseerd contact op te nemen met de politie en de tekens vervolgens zo snel mogelijk te verwijderen. Mensen moeten niet denken: het zullen wel kinderen zijn geweest aldus de politiewoordvoerder. Volgens de zegsman is het gebruik van Bargoense tekens dé manier om via ;voorverkenners informatie over bezochte adressen door te geven aan inbrekers.

Dit werd al in 1900 gedaan, of nog eerder. De tekens werden vroeger veel gebruikt door landlopers. Nu zijn het vooral inbrekersbendes uit de Balkan-landen.

Met de combinatie van tekens wordt volgens de woordvoerder bijvoorbeeld aangegeven of er een alarmsysteem of een hond in een woning aanwezig is, wat voor mensen er wonen en wat er aan waardevolle spullen binnen staat.

Het aanbrengen van tekens is volgens de woordvoerder geen strafbaar feit. Het succes van de methode komt ook voort uit het gegeven dat degenen die de tekens aanbrengen niets in de weg gelegd kan worden.

Ze plegen geen strafbaar feit aldus de politiewoordvoerder. Met een verkooppraatje is het volgens hem relatief gemakkelijk om allerlei informatie te achterhalen. Je belt bij een oud vrouwtje aan en vertelt dat je plasma-schermen verkoopt. Die heeft zij niet nodig, maar je kunt vrij eenvoudig informatie verzamelen.

Krantenbezorgers
In sommige steden zetten krantenbezorgers wel eens tekens op huizen om te onthouden bij welke adressen ze moeten zijn. Maar de politie is er zeker van dat de tekens in Eindhoven afkomstig zijn van inbrekersbendes. Dat er nog geen inbraken zijn gepleegd in huizen die van tekens zijn voorzien, doet daar volgens de politie niets aan af.

Eerder is elders onomstotelijk de link aangetoond tussen de combinaties van tekens en inbraken. Wij hebben inmiddels ook lijsten met combinaties van symbolen en de betekenissen. Het is volgens de politiewoordvoerder wel een hele tijd geleden dat de tekens hier in de regio zijn gezien.
Heeft iemand ooit van deze tekens gezien?
Ben toch nieuwsgierug hoe deze dan eruit zien.

[ Bericht 4% gewijzigd door djbambam op 09-03-2005 08:48:07 ]
Studio: BamBam Studio | Artists site: Kamansi | Like Gear?: GearJunkies
pi_25437047
PlayStation-tekentjes. Zullen wel geflipte gamers zijn.
  woensdag 9 maart 2005 @ 08:45:22 #3
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_25437069
als je dan toch plakt en knipt neem dan ook ff de moeite om de tekst te fatsoeneren ofzo, leest kut zo.
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_25437073
Ik weet het niet zeker, maar in de flat waar ik woonde werden er kruisjes in de deur gekerft, als potentieel slachtoffer. Bij ons stond ook een kruisje, er is echter nooit ingebroken.
pi_25437076
quote:
Op woensdag 9 maart 2005 08:43 schreef skiczukie het volgende:
PlayStation-tekentjes. Zullen wel geflipte gamers zijn.
hehe daar had ik ook al aan gedacht
pi_25437092
Je maakt mij niet wijs dat een inbreker zo opvallend te werk gaat..
Of hij wil juist de aandacht vestigen op dat huis en breekt bij de buren in..
Volgens mij gewoon een groepje "grappige" tieners die een manier zoeken om in het nieuws te komen
pi_25437102
quote:
Op woensdag 9 maart 2005 08:45 schreef Klonk het volgende:
als je dan toch plakt en knipt neem dan ook ff de moeite om de tekst te fatsoeneren ofzo, leest kut zo.
zo beter?
pi_25437117
Hotspots?
En weer een stukje onzinnige proza.
  woensdag 9 maart 2005 @ 08:49:44 #9
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_25437120
stukken
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_25437154
quote:
Op woensdag 9 maart 2005 08:49 schreef Klonk het volgende:
stukken
ik had ze rare rekens nog niet eens gezien
pi_25437230
waarom is die politie er zo heilig van overtuigd dat het om inbrekers gaat, als er nog nooit is ingebroken?
pi_25437245
Ze moeten toch íets denken.
  woensdag 9 maart 2005 @ 09:10:27 #13
93264 Spideyman
"With great power.....
pi_25437369
Zit ik net aan te denken....

Kreeg laatst 2x vlak achter elkaar iemand van zo'n ECI achtig bedrijf aan de deur die me lid wilde maken zodat ik dvd's, cd's zou kopen. Maja, hij begon met vragen als, kijk je wel eens films? luister je veel muziek? download je wel eens? ik met me slaapdronken kop geef netjes antwoord. Nu ik dit verhaal lees ga ik dus in het vervolg daar geen antwoord op geven, want zo komen ze natuurlijk weten dat je een dvdspeler/stereo/computer thuis hebt staan.

dom.
..... comes great responsibility"
--==Forza PSV==-- --==Forza Nilis==--
I Shot Her Above The Kneecap, She Can Still Walk - Jack Bauer
  woensdag 9 maart 2005 @ 09:20:09 #14
27148 raimen
SPEED IS SWEET
pi_25437492
Ik heb die tekens wel eens gezien.
Ze tekenen bijv. of je een hond hebt
Of er op je huis goede sloten zitten.
Of je veel waarde volle spullen in je huis heb staan
En zelf mede inbrekers aangeven of het huis wel of niet fijn is om in te breken.

Probeer nu effe plaatjes te vinden
Bruno....Ik zal je missen vriend
To Protect and to Serve
U wilt werkruimte... prima...:Barry...Vast.
Toezicht is gezond!
  woensdag 9 maart 2005 @ 09:23:32 #15
80068 gfree
Rettekkettet, naar Beter Bed!
pi_25437533
Ik gok op een actie van een inbraak prefentie vereniging oid.
Saubere Schuhe gefallen jedem!
  woensdag 9 maart 2005 @ 09:40:34 #16
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_25437746
Het aanbrengen van de tekens is geen strafbaar feit? Is dat dan geen vernieling oid?
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_25437827
Gewoon met krijgt het tekentje veranderen zodat ze denken dat je 'opeens' 5 gevaalrijke pittbulls hebt enzo ...
Meestal zijn het andere inbrekers die ze "iets" willen vertellen.
  woensdag 9 maart 2005 @ 09:50:03 #18
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_25437866
Schopje GC-->NWS.
pi_25437915
quote:
Op woensdag 9 maart 2005 09:40 schreef Againzender het volgende:
Het aanbrengen van de tekens is geen strafbaar feit? Is dat dan geen vernieling oid?
Het lijkt mij wel strafbaar, als duidelijk is dat je meewerkt aan een inbraak.
  woensdag 9 maart 2005 @ 10:02:31 #20
80068 gfree
Rettekkettet, naar Beter Bed!
pi_25438042
quote:
Op woensdag 9 maart 2005 09:47 schreef GSMboy het volgende:
Gewoon met krijgt het tekentje veranderen zodat ze denken dat je 'opeens' 5 gevaalrijke pittbulls hebt enzo ...
Meestal zijn het andere inbrekers die ze "iets" willen vertellen.
Inderdaad wel een idee. Heeft iemand een lijstje met wat de tekens betekenen?
Saubere Schuhe gefallen jedem!
  woensdag 9 maart 2005 @ 10:08:16 #21
44699 err
Da Itchy Trigga Finga Niggaz
pi_25438126
plaatjes stonden in de krant vd week. Hond, wapen, enz
pi_25441578
plaatje op de ED site.

lijkt op playstation idd
  woensdag 9 maart 2005 @ 14:44:57 #23
106278 Shagster
Nog steeds met kerstmuts
pi_25442096
"Don't underestimate the power of Playstation!"

Zo lijkt het net of er een dubieus ondergronds crimineel inbrekers kartel is. Maar waarschijnlijk zijn het gewoon wanhopige Polen die geen telefoon hebben, en dus ook niet even de info kunnen smsen.
Mary Jane?! But that's like, my favourite name! =D
pi_25443282
Volgens geenstijl betekent het: Wireless Access Point.
  woensdag 9 maart 2005 @ 17:49:57 #25
24184 speedfreakssj
Bryan Adams- Run to you :9~
pi_25443285
zal wel heel moeilijk worden hier dan. de muur is heel klein hier.
  woensdag 9 maart 2005 @ 17:50:36 #26
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_25443293
Tja, ik had onlangs ook een nep "verwarmingsmonteur" aan de deur
Altijd alert zijn dus maar
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
pi_25445383
Ik kan me niet voorstellen dat je dat als bewoner niet direct weghaalt
"If you see someone without a smile, give them one of yours.”
pi_25446068
Gewoon dat Bargoens ontcijferen en je huis vol met tekens voor agressieve honden kalken.
  woensdag 9 maart 2005 @ 21:46:24 #29
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_25446518
Weet iemand eigenlijk wat die tekens betekenen?

Zodat we die ook kunnen lezen
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_25450212
Ik zou echt niet weten waarom de inbreker anno 2005 zich van dit soort achterhaalde tekens zou moeten bedienen. Een codewoordje per mobiel of e-mail lijkt me stukken handiger. Bovendien: tekens op huizen maken slapende honden wakker...
  Donald Duck held donderdag 10 maart 2005 @ 00:36:15 #31
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_25450257
op omroep brabant zag ik ergens dat de politie vermoed dat het ook tekens voor hackers kunnen zijn, die zo voor elkaar openstaande draadloze netwerken aangeven.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_25451004
Nieuwsbericht
Dieventekens naast Amsterdamse deuren
7 maart 2005
Op huizen in Amsterdam staan geheimzinnige tekens, waarmee dieven aan elkaar informatie doorgeven over de bewoners. Dat schrijft De Volkskrant.

Een buurtregisseur van de Amsterdamse politie heeft in zijn wijk de codes ontcijferd en komt tot de conclusie dat achter de vele streepjes, letters en andere tekens onder meer de volgende boodschappen schuil gaan: 'Gevaar, Man met geweer, Goede mensen, Gevaarlijke hond, Hier mag je kamperen, Niets, Oneerlijk, Veilig, Verpest, Vriendelijk, Zielig doen, Zorgzaam.'

Soms staan de tekens redelijk groot met een stukje baksteen op de muur gekalkt, zoals een kind zou doen, zegt de politieman. Maar soms zijn ze subtieler aangebracht, bij een bel of op de klep van een brievenbus. Aangeraden wordt de buurtregisseur erbij te halen als zo een teken wordt aangetroffen.

Niet alle tekens zijn van criminelen. Ook krantenbezorgers plaatsen weleens een geheugensteuntje op de gevel van een huis.

Het komt overal voor.
  donderdag 10 maart 2005 @ 08:44:11 #33
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_25452733
Dat zijn tekens die aanduiden dat er een onbeveiligd wireless netwerk aanwezig is.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  donderdag 10 maart 2005 @ 08:47:11 #34
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_25452774
Meer info over "warchalking":
quote:
Warchalking
One way to find and alert owners of vulnerable wireless networks is to wardrive your own neighborhood, then talk about wireless security to those neighbors with insecure networks. In London, a group of wardrivers has taken this a step further. They borrowed a technique from WWII and chalked urban sidewalks, indicating not where you could get a meal or a bed during wartime, but where you could find open wireless networks, and whether those networks were encrypted.

While the warchalkers are also not breaking any laws, I think they are tempting others to break laws. Why use this passive-aggressive method of exposing open networks? Why not just tell the company or homeowner that their wireless network is bleeding all over the street? I think this is where Ryan's call for self-regulation and ethics becomes necessary.

These days, wardrivers don't use just ordinary wireless cards to find open networks. They carry special Yagi-style antennas, often shrouded in Pringles cans, which give them greater distance and accuracy. Thus, we've seen war kayaking around Lake Union in Seattle and war flying around Perth, Australia. These active wardrivers are withholding specific address information and publishing only stats, but a few rogues still haven't gotten the memo.
http://reviews-zdnet.com.com/4520-7297_16-5509700.html
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  donderdag 10 maart 2005 @ 08:51:58 #35
26467 raphidae
...antichrist...
pi_25452839
Weet iemand wat het teken is voor "man met wapen"? Dan kan ik ze de moeite besparen om het uit te vinden door verkenning of ervaring.
GENERATION 9: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and add 1 to the generation. Social experiment.
محمّد هو خنزي | "All that we are is the result of what we have thought." [Buddha] | http://ra.phid.ae/
pi_25452927
quote:
Op donderdag 10 maart 2005 08:51 schreef raphidae het volgende:
Weet iemand wat het teken is voor "man met wapen"? Dan kan ik ze de moeite besparen om het uit te vinden door verkenning of ervaring.
Schrijf het zelf op de deur, of maak er een rebus van ofzo.
pi_25453096
quote:
Op donderdag 10 maart 2005 01:13 schreef barman het volgende:
Nieuwsbericht
Dieventekens naast Amsterdamse deuren
7 maart 2005
Op huizen in Amsterdam staan geheimzinnige tekens, waarmee dieven aan elkaar informatie doorgeven over de bewoners. Dat schrijft De Volkskrant.

Een buurtregisseur van de Amsterdamse politie heeft in zijn wijk de codes ontcijferd en komt tot de conclusie dat achter de vele streepjes, letters en andere tekens onder meer de volgende boodschappen schuil gaan: 'Gevaar, Man met geweer, Goede mensen, Gevaarlijke hond, Hier mag je kamperen, Niets, Oneerlijk, Veilig, Verpest, Vriendelijk, Zielig doen, Zorgzaam.'
Man met geweer..kamperen (midden in de stad)...dat zijn de oude hobo tekens...hilarisch dit. Zoek maar eens op hobo signs.
quote:
Soms staan de tekens redelijk groot met een stukje baksteen op de muur gekalkt, zoals een kind zou doen, zegt de politieman. Maar soms zijn ze subtieler aangebracht, bij een bel of op de klep van een brievenbus. Aangeraden wordt de buurtregisseur erbij te halen als zo een teken wordt aangetroffen.

Niet alle tekens zijn van criminelen. Ook krantenbezorgers plaatsen weleens een geheugensteuntje op de gevel van een huis.

Het komt overal voor.
Laat je toch niets wijsmaken. De genoemde tekens zijn warchalking en die gebruikt men voor wardriving. Zoek daar maar eens op.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
pi_25453143
quote:
Op donderdag 10 maart 2005 08:51 schreef raphidae het volgende:
http://www.slackaction.com/signroll.htm

Zoek zelf maar.

http://www.google.com/search?hl=nl&q=hobo+signs&btnG=Google+zoeken&lr=

Meer info
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
pi_25453164
  donderdag 10 maart 2005 @ 09:35:28 #40
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_25453331
quote:
Op donderdag 10 maart 2005 09:15 schreef wonko het volgende:

[..]

Man met geweer..kamperen (midden in de stad)...dat zijn de oude hobo tekens...hilarisch dit. Zoek maar eens op hobo signs.
[..]

Laat je toch niets wijsmaken. De genoemde tekens zijn warchalking en die gebruikt men voor wardriving. Zoek daar maar eens op.
Dus eigenlijk is men hier bezig niet in woningen in te breken, maar in je draadloze netwerk
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')