quote:of een verbastering daarvan...
Commerciële muziek is niet goed
Als een band volgens diegene leuke muziek maakt en vervolgens bekend wordt bij een groter publiek, een single uitbrengt etc. vinden ze het ineens niks meer... Omdat het commercieel is...
Nu is mijn vraag: WAAROM Als je de muziek toch leuk vindt is het toch goed
Commercieel of niet...
alles wat hier dus buiten valt zie ik als commercieel.. en muziek maken primair voor de knaken vind ik niet de goede instelling..
quote:Precies, maar ja, commerciële namen staan niet stoer op je favorieten lijstje.
Op dinsdag 02 oktober 2001 00:22 schreef Tackleberry het volgende:
Als je de muziek toch leuk vindt is het toch goed
Ik heb ook al 'es een soortgelijk topic geopend trouwens: Okee, wie houdt er wèl van Top 40 muziek?
Ik ben het met je eens dus.
quote:met die stelling ben ik het ook totaal eens... ik doel iets meer op diegenen die juist NIET die mening hebben...
Op dinsdag 02 oktober 2001 00:25 schreef reem het volgende:
Je bent niet meteen commercieel als je een single uitbrengt, dat is onzin... Als je muziek maakt in de eerste plaats omdat je het leuk vind, en je achter je eigen muziek staat.. die je ZELF schrijft.. en ZELF maakt.. dan ben je goed bezig.. niet commercieel... als je muziek het dan nog goed doet ook, is dat mooi meegenomen en kan je veel knaken verdienen.. zonder je oprechtheid te verliezen..alles wat hier dus buiten valt zie ik als commercieel.. en muziek maken primair voor de knaken vind ik niet de goede instelling..
quote:Ah... Misschien haddik daar moeten reageren... Maar tis wel een heeeel oud topic...
Op dinsdag 02 oktober 2001 00:26 schreef Arcee het volgende:[..]
Precies, maar ja, commerciële namen staan niet stoer op je favorieten lijstje.
Ik heb ook al 'es een soortgelijk topic geopend trouwens: Okee, wie houdt er wèl van Top 40 muziek?
Ik ben het met je eens dus.
quote:Pcies, dat wou ik er ook niet mee zeggen hoor
Op dinsdag 02 oktober 2001 00:28 schreef Tackleberry het volgende:
Ah... Misschien haddik daar moeten reageren... Maar tis wel een heeeel oud topic...
quote:Weet ik wel hoor
Op dinsdag 02 oktober 2001 00:29 schreef Arcee het volgende:[..]
Pcies, dat wou ik er ook niet mee zeggen hoor
Ik kan zo nog wel 1000den dingen opnoemen, maar ik hoop dat mijn mening erover zo toch al een beetje duidelijk naar voren komt.
quote:Vind jij. Muziek is muziek en als je 't mooi vindt, vind je 't mooi. Maar al te vaak wordt er een waardeoordeel aan iemands muzieksmaak gehangen omdat deze van commerciële muziek houdt.
Op dinsdag 02 oktober 2001 00:34 schreef Vork het volgende:
Om hier kort over te gaan. 'Commerciele muziek' of ookwel 'Top40 muziek' zie ik als een apart genre. Hieronder vallen alle vormen van muziek die naar mijn idee als hoofddoel hebben om een zo groot mogelijke oplage te slijten. Kortom: Muziek waarbij muziek op de tweede plaats staat en het zoveel mogelijk geld verdienen (om het maar heel bot samen te vatten) dus voorrang krijgt. Dit gaat gepaard met 13 in een dozijn liedjes met mensen uit de modellenwereld als zangeressen, simpele muziek, vooral makkelijk mee te nueriën etc. etc. etc. etc.
quote:Ben ik het 100% mee eens! Ik vind het altijd zo belachelijk als mensen zeggen zeggen hoe slecht commerciële muziek wel niet is.
Op dinsdag 02 oktober 2001 00:38 schreef Arcee het volgende:[..]
Vind jij. Muziek is muziek en als je 't mooi vindt, vind je 't mooi. Maar al te vaak wordt er een waardeoordeel aan iemands muzieksmaak gehangen omdat deze van commerciële muziek houdt.
Maar waarom kan een liedje niet goed zijn, terwijl het toch geschreven is om er o.a. geld mee te verdienen? Wellicht heeft de schrijver precies datgene geschreven waar hij heel erg van houdt, en komt het hem uit dat ie daarmee geld kan verdienen, en grijpt hij die kans (terecht) aan? Mensen zijn ook nogal erg snel met hun oordeel.. zodra iemand een liedje schrijft wat populair wordt, en in de hitlijsten staat, is hij opeens commercieel bezig.
Edoch, het leuke aan muziek is vaak juist dat je er je eigen interpretatie aan kunt hangen, en dat je je er op je eigen manier in inleeft. Mij kan het dus geen ene hol schelen of een liedje gemaakt is vanuit een zogenaamde "commerciële" invalshoek of niet: als ik het een goed liedje vind (OM DE MUZIEK EN/OF TEKST DUS), luister ik ernaar. En dat zouden meer mensen moeten doen.
wil niet zeggen dat commerciele muziek per definitie slecht is maar toch
Snappen jullie nou werkelijk niet dat al die commerciele rotdeuntjes volgens een formule zijn gemaakt ? Een formule die keer op keer op keer weer jullie geld uit de zakken weet te trommelen ?
Ik op die overgeproduceerde opgehypte TMF shitzone muziek !
ik heb geen hekel aan de muziek zelf, maar meer aan de hele heisa d'r omheen: veel bands/artiesten worden gelanceerd als het beste sinds het gesneden brood met veel kabaal om na een half jaartje alweer dood en begraven te zijn. Als een middelmatige r&b sterretje overlijd word daar een complete memorial avond aan besteed, terwijl iemand van de ramones die een veel grotere invloed heeft gehad op de muziek ergens word vermeld op pagina 43.
quote:Ja, precies. Kijk, niks mis mee dat muzikanten geld verdienen met hun muziek (het is meestal hun werk tenslotte), maar als men zoals bijv. bij de Spice Girls toen, eerst een berg liedjes gaat schrijven, een bandnaam gaat verzinnen en er vervolgens pas mensen bij gaat zoeken, tja, dat is gewoon niet natuurlijk. Dan wordt muziek een echte handelswaar, terwijl het in eerste instantie een kunstvorm moet blijven.
Op dinsdag 02 oktober 2001 00:25 schreef reem het volgende:
Je bent niet meteen commercieel als je een single uitbrengt, dat is onzin... Als je muziek maakt in de eerste plaats omdat je het leuk vind, en je achter je eigen muziek staat.. die je ZELF schrijft.. en ZELF maakt.. dan ben je goed bezig.. niet commercieel... als je muziek het dan nog goed doet ook, is dat mooi meegenomen en kan je veel knaken verdienen.. zonder je oprechtheid te verliezen..alles wat hier dus buiten valt zie ik als commercieel.. en muziek maken primair voor de knaken vind ik niet de goede instelling..
quote:Neuh, daar zorg ik wel voor.
Op dinsdag 02 oktober 2001 07:36 schreef AngryPope het volgende:
dit word een typisch flame-topic denk ik zo
quote:Waar ze van houden? Dan zouden top40 muzikanten vooral over geld zingen hoor... Geloof me de Vengaboys leggen echt niet hun diepste emoties in hun nummers... ze hebben gewoon lol en zij + producer (vooral producer) verdienen er geld mee.
Op dinsdag 02 oktober 2001 01:48 schreef gday het volgende:
Maar waarom kan een liedje niet goed zijn, terwijl het toch geschreven is om er o.a. geld mee te verdienen? Wellicht heeft de schrijver precies datgene geschreven waar hij heel erg van houdt, en komt het hem uit dat ie daarmee geld kan verdienen, en grijpt hij die kans (terecht) aan
Denk je dat Britney Spears zelf die nummers schrijft? Die krijgt de tekst opgestuurd, en ze heeft het maar in te zingen. Het enige wat die mensen hebben is een goeie stem (meestal), en een goed uiterlijk. De rest (muzikale kwaliteit) is niet nodig. Waar is de tijd gebleven dat muzikaal talent kwam bovendrijven gewoon door ambitie en talent van de muzikant? Tegenwoordig heeft men geen tijd om te wachten tot de goeien groot groeien en 'maakt' men maar sterren omdat dat sneller gaat. (zie starmaker ) Het idee dat iedereen een ster kan zijn als er maar geld ingestopt wordt is ridicuul. Talent heb je of je hebt het niet, en dat kan een producer niet voor jou kopen...
En ik vind dat je op zich wel van dat soort muziek mag houden, maar dat je dan op zijn minst moet toegeven dat het totaal geen kunstvorm meer is en dat je je geld weggeeft aan de eerste de beste producer die een leuk kind met een leuke stem heeft gevonden...
Ik ben een beetje losgeslagen zie ik, maar goed dit is gewoon mijn mening en die moet ik ff kwijt
quote:Dit hangt voor mij erg met elkaar samen.
Op dinsdag 02 oktober 2001 00:38 schreef Arcee het volgende:
Vind jij. Muziek is muziek en als je 't mooi vindt, vind je 't mooi. Maar al te vaak wordt er een waardeoordeel aan iemands muzieksmaak gehangen omdat deze van commerciële muziek houdt.
Wat ze toch al niet waren.
quote:ja nou, als ze goeie muziek maken vind ik het wel best!
Op dinsdag 02 oktober 2001 09:31 schreef speknek het volgende:
Dan denken ze niet origineel meer te zijn.Wat ze toch al niet waren.
Het begrip 'commercieel' lijkt me niet juist gebruikt. Bijna alle muziek waarmee wij in aanraking komen, is commercieel. Er wordt veelal die muziek mee bedoeld van artiesten die meer geven om de roem/erkenning en alles eromheen dan muziek te maken uit het hart. Voorgeprakte deuntjes die makkelijk naar binnen gewerkt kunnen worden. Inwisselbare muziek.
Het lijkt me niet zo verwonderlijk dat dit op een gegeven moment de keel uit gaan hangen.
En verder: Een artiest mag best geld verdienen wat mij betreft met z'n muziek. Ze moeten tenslotte óók eten. Als je van je hobby je werkt maakt: Prima. Een mix van geld willen verdienen en ook nog iets kwalitatief fatsoenlijks in elkaar zetten, waar je zelf muzikaal gezien ook achter staat (commercieel deuntje of niet), vind ik prima. Zo lang het maar niet alléén om het geld gaat.
En wat het zelf schrijven betreft: Hoe leuk een plaat ook is, als het iets is waarvan ik het gevoel heb dat de artiest zelf weinig tot niets in te brengen heeft en maar aan de leiband van een slimme producer/manager/allebei zit, krijg ik er een héél zure bijsmaak bij. Dan kan ik een leuk liedje opeens helemaal niet leuk meer vinden. Van Five zijn we gelukkig inmiddels af, nu de rest nog. En eigenlijk had ik nog veel liever de Backstreet Boys uit elkaar zien gaan, maar dat terzijde. Dat komt ook nog wel.
En jij zegt dat zo maar even? Vertel dan ook zelf, WAAROM??
Figuren als Britney Spears die werkelijk geen benul van muziek hebben en alles zingen wat ze voorgeschoteld krijgen door de producer. Dat vind ik echt zo laag. Bovendien gaat het die figuren puur om het geld, het is geen kwestie van je emoties uiten of een statement maken en er toevallig ook van kunnen leven.
Cultuurbarbaren zijn het, die van de kunst van het muziek-maken een hypocriete, kapitalistische industrie hebben gemaakt
En inderdaad, dan kan zo'n liedje van Britney nog best grappig om aan te horen zijn. Maar als het gemaakt is met de intentie om er stinkend rijk mee te worden, hoeft het voor mij niet meer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |