abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_1793160
Er zijn mensen die de volgende mening hebben:
quote:
Commerciële muziek is niet goed
of een verbastering daarvan...

Als een band volgens diegene leuke muziek maakt en vervolgens bekend wordt bij een groter publiek, een single uitbrengt etc. vinden ze het ineens niks meer... Omdat het commercieel is...
Nu is mijn vraag: WAAROM Als je de muziek toch leuk vindt is het toch goed Commercieel of niet...

.
  dinsdag 2 oktober 2001 @ 00:25:19 #2
14509 reem
Correspondent in Buenos Aires
pi_1793186
Je bent niet meteen commercieel als je een single uitbrengt, dat is onzin... Als je muziek maakt in de eerste plaats omdat je het leuk vind, en je achter je eigen muziek staat.. die je ZELF schrijft.. en ZELF maakt.. dan ben je goed bezig.. niet commercieel... als je muziek het dan nog goed doet ook, is dat mooi meegenomen en kan je veel knaken verdienen.. zonder je oprechtheid te verliezen..

alles wat hier dus buiten valt zie ik als commercieel.. en muziek maken primair voor de knaken vind ik niet de goede instelling..

[b]@RemiLehmann[/b]
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 2 oktober 2001 @ 00:26:07 #3
862 Arcee
Look closer
pi_1793194
quote:
Op dinsdag 02 oktober 2001 00:22 schreef Tackleberry het volgende:
Als je de muziek toch leuk vindt is het toch goed
Precies, maar ja, commerciële namen staan niet stoer op je favorieten lijstje.

Ik heb ook al 'es een soortgelijk topic geopend trouwens: Okee, wie houdt er wèl van Top 40 muziek?

Ik ben het met je eens dus.

Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_1793197
quote:
Op dinsdag 02 oktober 2001 00:25 schreef reem het volgende:
Je bent niet meteen commercieel als je een single uitbrengt, dat is onzin... Als je muziek maakt in de eerste plaats omdat je het leuk vind, en je achter je eigen muziek staat.. die je ZELF schrijft.. en ZELF maakt.. dan ben je goed bezig.. niet commercieel... als je muziek het dan nog goed doet ook, is dat mooi meegenomen en kan je veel knaken verdienen.. zonder je oprechtheid te verliezen..

alles wat hier dus buiten valt zie ik als commercieel.. en muziek maken primair voor de knaken vind ik niet de goede instelling..


met die stelling ben ik het ook totaal eens... ik doel iets meer op diegenen die juist NIET die mening hebben...
.
pi_1793215
quote:
Op dinsdag 02 oktober 2001 00:26 schreef Arcee het volgende:

[..]

Precies, maar ja, commerciële namen staan niet stoer op je favorieten lijstje.

Ik heb ook al 'es een soortgelijk topic geopend trouwens: Okee, wie houdt er wèl van Top 40 muziek?

Ik ben het met je eens dus.


Ah... Misschien haddik daar moeten reageren... Maar tis wel een heeeel oud topic...
Ik luister veel niet-mainstream muziek de laatste tijd, maar dat wil niet zeggen dat ik bijvoorbeeld The Offspring ineens niet meer leuk vind...
Iedereen heeft het recht op een mening... Dus ook over muziek...
.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 2 oktober 2001 @ 00:29:34 #6
862 Arcee
Look closer
pi_1793224
quote:
Op dinsdag 02 oktober 2001 00:28 schreef Tackleberry het volgende:
Ah... Misschien haddik daar moeten reageren... Maar tis wel een heeeel oud topic...
Pcies, dat wou ik er ook niet mee zeggen hoor
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_1793236
quote:
Op dinsdag 02 oktober 2001 00:29 schreef Arcee het volgende:

[..]

Pcies, dat wou ik er ook niet mee zeggen hoor


Weet ik wel hoor
[back ontopic]
Als een band meer naar geld verdienen neigt dan het pure muzikantengevoel ben ik er niet per definitie tegen btw...
Goede muziek is voor mij goede muziek...
.
  dinsdag 2 oktober 2001 @ 00:34:29 #8
3878 Vork
Manisch creatief
pi_1793252
Om hier kort over te gaan. 'Commerciele muziek' of ookwel 'Top40 muziek' zie ik als een apart genre. Hieronder vallen alle vormen van muziek die naar mijn idee als hoofddoel hebben om een zo groot mogelijke oplage te slijten. Kortom: Muziek waarbij muziek op de tweede plaats staat en het zoveel mogelijk geld verdienen (om het maar heel bot samen te vatten) dus voorrang krijgt. Dit gaat gepaard met 13 in een dozijn liedjes met mensen uit de modellenwereld als zangeressen, simpele muziek, vooral makkelijk mee te nueriën etc. etc. etc. etc.

Ik kan zo nog wel 1000den dingen opnoemen, maar ik hoop dat mijn mening erover zo toch al een beetje duidelijk naar voren komt.

  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 2 oktober 2001 @ 00:38:54 #9
862 Arcee
Look closer
pi_1793273
quote:
Op dinsdag 02 oktober 2001 00:34 schreef Vork het volgende:
Om hier kort over te gaan. 'Commerciele muziek' of ookwel 'Top40 muziek' zie ik als een apart genre. Hieronder vallen alle vormen van muziek die naar mijn idee als hoofddoel hebben om een zo groot mogelijke oplage te slijten. Kortom: Muziek waarbij muziek op de tweede plaats staat en het zoveel mogelijk geld verdienen (om het maar heel bot samen te vatten) dus voorrang krijgt. Dit gaat gepaard met 13 in een dozijn liedjes met mensen uit de modellenwereld als zangeressen, simpele muziek, vooral makkelijk mee te nueriën etc. etc. etc. etc.
Vind jij. Muziek is muziek en als je 't mooi vindt, vind je 't mooi. Maar al te vaak wordt er een waardeoordeel aan iemands muzieksmaak gehangen omdat deze van commerciële muziek houdt.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  dinsdag 2 oktober 2001 @ 01:48:47 #10
10710 gday
propria cures
pi_1793617
quote:
Op dinsdag 02 oktober 2001 00:38 schreef Arcee het volgende:

[..]

Vind jij. Muziek is muziek en als je 't mooi vindt, vind je 't mooi. Maar al te vaak wordt er een waardeoordeel aan iemands muzieksmaak gehangen omdat deze van commerciële muziek houdt.


Ben ik het 100% mee eens! Ik vind het altijd zo belachelijk als mensen zeggen zeggen hoe slecht commerciële muziek wel niet is.

Maar waarom kan een liedje niet goed zijn, terwijl het toch geschreven is om er o.a. geld mee te verdienen? Wellicht heeft de schrijver precies datgene geschreven waar hij heel erg van houdt, en komt het hem uit dat ie daarmee geld kan verdienen, en grijpt hij die kans (terecht) aan? Mensen zijn ook nogal erg snel met hun oordeel.. zodra iemand een liedje schrijft wat populair wordt, en in de hitlijsten staat, is hij opeens commercieel bezig.

Edoch, het leuke aan muziek is vaak juist dat je er je eigen interpretatie aan kunt hangen, en dat je je er op je eigen manier in inleeft. Mij kan het dus geen ene hol schelen of een liedje gemaakt is vanuit een zogenaamde "commerciële" invalshoek of niet: als ik het een goed liedje vind (OM DE MUZIEK EN/OF TEKST DUS), luister ik ernaar. En dat zouden meer mensen moeten doen.

A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
pi_1793644
meestal is het zo dat een band z'n originaliteit verliest als ze commercieel worden, ze worden dan rustig en simpel..
zoals het nieuwe album van within temptation of rammstein

wil niet zeggen dat commerciele muziek per definitie slecht is maar toch

[url=http://4aal.nl/muziek.php][Muziek collectie][/url] [url=http://www.democrates.net/index.php][Democrates][/url] [url=http://www.retecool.com][Retecool][/url] [url=http://4aal.nl/tv/tv.php][TV gids][/url]
pi_1793816
Gevoel omzetten in muziek vind ik persoonlijk een veel beter idee dan met voorbedachte rade muziek omzetten in geld.

Snappen jullie nou werkelijk niet dat al die commerciele rotdeuntjes volgens een formule zijn gemaakt ? Een formule die keer op keer op keer weer jullie geld uit de zakken weet te trommelen ?


Ik op die overgeproduceerde opgehypte TMF shitzone muziek !

"It's probably something to do with..." I look up today's excuse ".. clock speed"
  dinsdag 2 oktober 2001 @ 07:36:44 #13
16315 AngryPope
robohitler is on my buddylist!
pi_1793925
dit word een typisch flame-topic denk ik zo, maar toch ff wat zeggen over dit onderwerp:

ik heb geen hekel aan de muziek zelf, maar meer aan de hele heisa d'r omheen: veel bands/artiesten worden gelanceerd als het beste sinds het gesneden brood met veel kabaal om na een half jaartje alweer dood en begraven te zijn. Als een middelmatige r&b sterretje overlijd word daar een complete memorial avond aan besteed, terwijl iemand van de ramones die een veel grotere invloed heeft gehad op de muziek ergens word vermeld op pagina 43.

"Chaos, Panic & Pandemonium - My work here is done"
  dinsdag 2 oktober 2001 @ 07:45:14 #14
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_1793947
quote:
Op dinsdag 02 oktober 2001 00:25 schreef reem het volgende:
Je bent niet meteen commercieel als je een single uitbrengt, dat is onzin... Als je muziek maakt in de eerste plaats omdat je het leuk vind, en je achter je eigen muziek staat.. die je ZELF schrijft.. en ZELF maakt.. dan ben je goed bezig.. niet commercieel... als je muziek het dan nog goed doet ook, is dat mooi meegenomen en kan je veel knaken verdienen.. zonder je oprechtheid te verliezen..

alles wat hier dus buiten valt zie ik als commercieel.. en muziek maken primair voor de knaken vind ik niet de goede instelling..


Ja, precies. Kijk, niks mis mee dat muzikanten geld verdienen met hun muziek (het is meestal hun werk tenslotte), maar als men zoals bijv. bij de Spice Girls toen, eerst een berg liedjes gaat schrijven, een bandnaam gaat verzinnen en er vervolgens pas mensen bij gaat zoeken, tja, dat is gewoon niet natuurlijk. Dan wordt muziek een echte handelswaar, terwijl het in eerste instantie een kunstvorm moet blijven.
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  dinsdag 2 oktober 2001 @ 07:45:57 #15
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_1793949
quote:
Op dinsdag 02 oktober 2001 07:36 schreef AngryPope het volgende:
dit word een typisch flame-topic denk ik zo
Neuh, daar zorg ik wel voor.
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
pi_1794176
quote:
Op dinsdag 02 oktober 2001 01:48 schreef gday het volgende:
Maar waarom kan een liedje niet goed zijn, terwijl het toch geschreven is om er o.a. geld mee te verdienen? Wellicht heeft de schrijver precies datgene geschreven waar hij heel erg van houdt, en komt het hem uit dat ie daarmee geld kan verdienen, en grijpt hij die kans (terecht) aan
Waar ze van houden? Dan zouden top40 muzikanten vooral over geld zingen hoor... Geloof me de Vengaboys leggen echt niet hun diepste emoties in hun nummers... ze hebben gewoon lol en zij + producer (vooral producer) verdienen er geld mee.

Denk je dat Britney Spears zelf die nummers schrijft? Die krijgt de tekst opgestuurd, en ze heeft het maar in te zingen. Het enige wat die mensen hebben is een goeie stem (meestal), en een goed uiterlijk. De rest (muzikale kwaliteit) is niet nodig. Waar is de tijd gebleven dat muzikaal talent kwam bovendrijven gewoon door ambitie en talent van de muzikant? Tegenwoordig heeft men geen tijd om te wachten tot de goeien groot groeien en 'maakt' men maar sterren omdat dat sneller gaat. (zie starmaker ) Het idee dat iedereen een ster kan zijn als er maar geld ingestopt wordt is ridicuul. Talent heb je of je hebt het niet, en dat kan een producer niet voor jou kopen...

En ik vind dat je op zich wel van dat soort muziek mag houden, maar dat je dan op zijn minst moet toegeven dat het totaal geen kunstvorm meer is en dat je je geld weggeeft aan de eerste de beste producer die een leuk kind met een leuke stem heeft gevonden...

Ik ben een beetje losgeslagen zie ik, maar goed dit is gewoon mijn mening en die moet ik ff kwijt

"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
  dinsdag 2 oktober 2001 @ 09:28:48 #17
3878 Vork
Manisch creatief
pi_1794209
quote:
Op dinsdag 02 oktober 2001 00:38 schreef Arcee het volgende:
Vind jij. Muziek is muziek en als je 't mooi vindt, vind je 't mooi. Maar al te vaak wordt er een waardeoordeel aan iemands muzieksmaak gehangen omdat deze van commerciële muziek houdt.
Dit hangt voor mij erg met elkaar samen.
Maargoed ik hou er niet van, dat moge duidelijk zijn
  dinsdag 2 oktober 2001 @ 09:31:53 #18
8369 speknek
Another day another slay
pi_1794225
Dan denken ze niet origineel meer te zijn.

Wat ze toch al niet waren.

They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_1794234
quote:
Op dinsdag 02 oktober 2001 09:31 schreef speknek het volgende:
Dan denken ze niet origineel meer te zijn.

Wat ze toch al niet waren.


ja nou, als ze goeie muziek maken vind ik het wel best!
Upon initial contact with ScareFreak
I had envisioned him to be an ill-mannered and psychologically unstable man
pi_1794265
Net zoals mensen het recht hebben 'commerciële' muziek te omarmen, hebben anderen het recht deze muziek te verfoeien. Wat is het probleem?

Het begrip 'commercieel' lijkt me niet juist gebruikt. Bijna alle muziek waarmee wij in aanraking komen, is commercieel. Er wordt veelal die muziek mee bedoeld van artiesten die meer geven om de roem/erkenning en alles eromheen dan muziek te maken uit het hart. Voorgeprakte deuntjes die makkelijk naar binnen gewerkt kunnen worden. Inwisselbare muziek.

Het lijkt me niet zo verwonderlijk dat dit op een gegeven moment de keel uit gaan hangen.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_1794307
Ik heb geen hekel aan commercieel klinkende deuntjes, houd jùist van muziek die een beetje in je hoofd blijft zitten. Mits ik er aan kan horen dat er enigzins over na gedacht is, dat het iets orgineels heeft, en niet tè simpel en kinderachtig is. Ik heb het niet zo op de Puff Daddy's en Will Smith-jes (van een paar jaar geleden) op deze wereld, die maar raak sampleden zonder er wat aan toe te voegen. En ik heb het ook niet zo op de Toy-boxen en Daddy DJ's van deze wereld, want zulke 'muziek' kan elke kleuter maken. Behoorlijk infantiel.

En verder: Een artiest mag best geld verdienen wat mij betreft met z'n muziek. Ze moeten tenslotte óók eten. Als je van je hobby je werkt maakt: Prima. Een mix van geld willen verdienen en ook nog iets kwalitatief fatsoenlijks in elkaar zetten, waar je zelf muzikaal gezien ook achter staat (commercieel deuntje of niet), vind ik prima. Zo lang het maar niet alléén om het geld gaat.

En wat het zelf schrijven betreft: Hoe leuk een plaat ook is, als het iets is waarvan ik het gevoel heb dat de artiest zelf weinig tot niets in te brengen heeft en maar aan de leiband van een slimme producer/manager/allebei zit, krijg ik er een héél zure bijsmaak bij. Dan kan ik een leuk liedje opeens helemaal niet leuk meer vinden. Van Five zijn we gelukkig inmiddels af, nu de rest nog. En eigenlijk had ik nog veel liever de Backstreet Boys uit elkaar zien gaan, maar dat terzijde. Dat komt ook nog wel.

pi_1797374
index / Muziek / Waarom is commercieel slecht?

En jij zegt dat zo maar even? Vertel dan ook zelf, WAAROM??

pi_1797588
commercieel is niets mismee , het is wel fout als een nummer kapot wordt gedraait op radio en of tv , zodat je op den duur die nummers gaat uitkotsen terwijl het een heel goed nummer kan wezen
  dinsdag 2 oktober 2001 @ 16:15:55 #24
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_1797654
Het is niet zozeer de muziek, maar vooral de instelling van commerciële "artiesten" waar ik op kots

Figuren als Britney Spears die werkelijk geen benul van muziek hebben en alles zingen wat ze voorgeschoteld krijgen door de producer. Dat vind ik echt zo laag. Bovendien gaat het die figuren puur om het geld, het is geen kwestie van je emoties uiten of een statement maken en er toevallig ook van kunnen leven.

Cultuurbarbaren zijn het, die van de kunst van het muziek-maken een hypocriete, kapitalistische industrie hebben gemaakt

En inderdaad, dan kan zo'n liedje van Britney nog best grappig om aan te horen zijn. Maar als het gemaakt is met de intentie om er stinkend rijk mee te worden, hoeft het voor mij niet meer.

  dinsdag 2 oktober 2001 @ 16:18:53 #25
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_1797686
Het is niet zozeer 'commercieel' waar ik iets tegen heb, maar die über-simpele diarree-muziek waar de Top 40 tegenwoordig vol mee staat. Het is niet allemaal kommer en kwel, maar juist de dikke hits zijn meestal van het nivo "Busje komt zo" of "Schudden met die billen". Als ik die bagger hoor, dan voel ik me ineens hééééééél oud...
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')