quote:
Op donderdag 3 maart 2005 15:25 schreef Karboenkeltje het volgende:Bij "authentieke" orb registraties zijn er geen eenduidig aanwijsbare natuur(wetenschapelijke) fenomenen aanwezig die de bollen kunnen verklaren,
Wacht even! Je beweert hier dus dat wanneer je iets niet kan zien, het er ook niet
is.
Waterdamp, zeer kleine druppeltjes water uit condensatie, lensfouten, stof.. Allemaal zaken die orbs kunnen veroorzaken, maar niet direct zichtbaar zijn.
quote:
in dit geval duidelijk wel. De sneeuwval. Dat betekent wat mij betreft niet direct dat de paranormale verklaringen meteen juist zijn maar de foto in de openingspost gebruiken om die bollen te benoemen is hetzelfde als een foto van een fikse ijsmassa pakken en daaruit concluderen dat de polen helemaal niet smelten of afbrokkelen en het (door menselijke aanwezigheid versterkte) broeikaseffect dus niet bestaat.
Ik beweer ook nergens dat orbs niet 'bestaan'. Ze bestaan wel degelijk, als gevolg van lichtbreking/reflectie op lichtgevoelige materialen. In die zin bestaan ze wel degelijk.
Wat ik hiermee wil bereiken is aantonen dat dat zweverige gemiep wel heel erg selectief wordt toegepast. Nu is het ineens "overduidelijk" dat dit geen 'echte' orbs zijn. Maar wanneer het bij andere foto's voor veel mensen
ook overduidelijk is dat er legio verklaringen zijn voor die orbs, dan wordt dat niet geloofd. "Want er was niets te zien".
Eigenlijk wordt dan dus het argument "er was niets te zien" (wat een orb kon veroorzaken) gebruikt om aan te tonen dat iets wat je niet kan zien (de orb) er wel was.
En de sneeuwval? Ik zie geen sneeuw op die foto. Ik zie orbs. Sneeuvlokken zijn niet rond, en al helemaal niet zo groot. Dat 'argument' ter verdediging van de orbs op de foto hierboven wijkt in principe ook al totaal niet af van de argumenten die bij andere orb-foto's gebruikt worden.
"er was niets in de lucht. en zeker niet zo groot!"
CYNIC: A blackguard whose faulty vision sees things as they are, not as they ought to be. Hence the custom among the Scythians of plucking out a cynic's eyes to improve his vision.
--Ambrose Bierce, The devil's dictionary.