quote:Op vrijdag 4 maart 2005 04:24 schreef Ole het volgende:
paar centimetertjes sneeuw en dit kikkerlandje ligt op zijn gatje.. Mietjes hier!!!!![]()
Dat laatste is inmiddels een feit.quote:Vanavond en morgen glad op de weg
Rijkswaterstaat waarschuwt voor gladde wegen. Vanavond en vannacht wordt het hier en daar zo koud dat het strooien van zout niet altijd werkt. Mensen die niet perse de weg op hoeven wordt geadviseerd thuis te blijven.
Op sommige plaatsen zal helemaal niet worden gestrooid omdat gemeenten door hun voorraad pekel heen zijn.
Een aantal gemeenten, zoals Winterswijk, Oosterhout, Haarlemmermeer en Zaanstad, gebruikt andere strooimiddelen zoals zand, maar die werken minder goed. Pas zaterdag kunnen zij weer over een nieuwe voorraad echt strooizout beschikken.
Leveranciers van pekel hebben inmiddels wachtlijsten. Zij krijgen ook vanuit het buitenland veel vraag naar strooizout.
Maar niet overal wordt gekampt met een tekort aan pekel. Rijkswaterstaat Zuid-Holland en Rijkswaterstaat in de noordelijke provincies hebben bijvoorbeeld nog genoeg op voorraad.
Wissels
ProRail verwacht dat de treinen morgen, net als vandaag, veel vertraging zullen oplopen. Een woordvoerder verklaart: "Zeker de combinatie van sneeuw en vorst is vervelend."
De spoorwegbeheerder heeft vijftig tot zestig extra mensen paraat die bij bevriezing van wissels gelijk in actie kunnen komen. In totaal 150 à 160 mensen staan klaar om bij bevriezing de wissels met branders en hamers zo snel mogelijk ijsvrij te krijgen. Hoewel de meeste wissels verwarmd zijn, weegt dit niet altijd op tegen strenge vorst.
Schiphol
Duizenden reizigers hebben noodgedwongen de nacht doorgebracht op Schiphol. Door sneeuw op de start- en landingsbanen, zijn tientallen vluchten vertraagd of geannuleerd.
Alle passagiers uit Nederland werd gisteravond aangeraden naar huis te gaan. Veel reizigers zaten al uren in het vliegtuig, toen hun vlucht alsnog werd geannuleerd.
De luchtvaartmaatschappijen hebben zoveel mogelijk reizigers in hotels ondergebracht. De luchthaven heeft honderden veldbedden neergezet voor de gestrande reizigers.
Het noorden van het land heeft minder last van het winterweer dan gisteren. Er is vannacht weinig sneeuw gevallen. De wegen zijn redelijk begaanbaar.
Ongelukken
De sneeuwval leidde gisteren tot veel ongelukken. De alarmcentrale van de Verzekeraarshulpdienst (VHD) kreeg ruim achthonderd meldingen van aanrijdingen binnen.
De verzekeraarshulpdienst had vanochtend rond half tien meer dan tweehonderd meldingen binnen van schade die door de sneeuw is veroorzaakt.
Volgens het KNMI is het in de laatste 20 tot 25 jaar in Nederland niet meer voorgekomen dat er begin maart zoveel sneeuw viel.
Voor de komende nacht wordt strenge vorst verwacht met plaatselijke temperaturen van 10 tot 15 graden onder nul. Mogelijk wordt het de koudste nacht in maart sinds 1971.
NOS
quote:HILVERSUM Vannacht is in Nederland de
laagste temperatuur bereikt die ooit in
maart is gemeten.Rond 2.00 uur was het
in Marknesse in de Noordoostpolder 20,5
graden onder nul.
Het oude record is van 7 maart 1971.In
Wageningen vroor het toen 18,7 graden.
De temperaturen worden pas sinds 1900
officieel geregistreerd.Van 13 tot 17
maart 1845 vroor het ook streng,met
nachttemperaturen rond -20 graden.Toen
stond er een snijdende oostenwind.
Ook de sneeuwval van de laatste dagen
vormt een record.Op 11 januari 1959
viel voor het laatst op veel plaatsen
meer dan 20 centimeter sneeuw.
teletekst
Nou het viel ontzettend mee vannachtquote:Op donderdag 3 maart 2005 04:35 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Holy crap!![]()
Dat wordt echt afzien.
Geen wind.quote:Op vrijdag 4 maart 2005 06:40 schreef DaMook het volgende:
[..]
Nou het viel ontzettend mee vannachtWas niet zo koud als ik had verwacht dat het zou worden .
Zie je wel. Nederlanders zijn echte bikkels.quote:Op vrijdag 4 maart 2005 06:40 schreef DaMook het volgende:
[..]
Nou het viel ontzettend mee vannachtWas niet zo koud als ik had verwacht dat het zou worden .
Het was hier (Valkenswaard, onder eindhoven) ook maar -9 las ik netquote:Op vrijdag 4 maart 2005 06:54 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Zie je wel. Nederlanders zijn echte bikkels.
Vergelijk dat eens met de UK waar maar liefst "up to 11cm of snow" viel!
Elf centimeter in de *kuch* zwaarst getroffen gebied dan.
En wat doen ze dan?
Army called in to cope with snow
Wat Laton zegt, er was weinig of geen wind. Anders was het ook niet te doen geweest, verlies je zo snel je warmte. Desalniettemin jij liever dan ik.quote:Op vrijdag 4 maart 2005 06:57 schreef DaMook het volgende:
[..]
Het was hier (Valkenswaard, onder eindhoven) ook maar -9 las ik netwas nog wel te doen iig
.
correctie: weinig windquote:
Het wentquote:Op vrijdag 4 maart 2005 06:59 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Wat Laton zegt, er was weinig of geen wind. Anders was het ook niet te doen geweest, verlies je zo snel je warmte. Desalniettemin jij liever dan ik.
Al het sneeuw ligt er nog en het is er koudquote:Op vrijdag 4 maart 2005 09:12 schreef ikkemem het volgende:
Weet iemand hoe het in Leeuwarden is daar moet ik straks naar toe?![]()
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |