Ja dat kan zeker logisch zijn. Het snappen van de regels waar een systeem aan gebonden is hoeft niet automatisch te betekenen dat we consequenties van die regels snappen. Een simpel voorbeeld hiervan is Langton's Ant.quote:maar als we onze hersenen nog niet eens begrijpen, weten we al wel hoe ze
gecreeerd zijn en dat klinkt logisch?!
deze zou ook wel leuk zijn voor de evo-faqquote:Op donderdag 3 maart 2005 02:55 schreef qu63 het volgende:
deze maakte voor mij veel duidelijk
http://www.math.ubc.ca/~cass/www/ant/ant.html (mss een idee om deze plaatjes toe te voegen??)
Misschien denkt het miertje wel dat hij het bewust doet, maar volgt hij in werkelijkheid gewoon een simpel patroon.quote:Op donderdag 3 maart 2005 10:19 schreef Aegir het volgende:
oke, alles leuk en aardig, maar ik zie de verklaring hierin niet, aangezien wij wel zelf
menen iets te bedenken, als we iets creeeren
het miertje loopt rond volgt de regels en dat is dat![]()
of gaat ie zelf ook bewust snelwegen, bruggen, vliegdekschepen bouwen![]()
Lijkt me meer iets voor een Artificial Life-topic, oid.quote:Op donderdag 3 maart 2005 10:33 schreef het_fokschaap het volgende:
deze zou ook wel leuk zijn voor de evo-faq
beter lezen dude. Zie jij ergens in de regels staan dat er een snelweg gebouwd gaat worden? Komt weinig bewustzijn aan te pas.quote:Op donderdag 3 maart 2005 10:19 schreef Aegir het volgende:
oke, alles leuk en aardig, maar ik zie de verklaring hierin niet, aangezien wij wel zelf
menen iets te bedenken, als we iets creeeren
het miertje loopt rond volgt de regels en dat is dat![]()
of gaat ie zelf ook bewust snelwegen, bruggen, vliegdekschepen bouwen![]()
Niet echt een stelling op die manier. Meer een punt duidelijk proberen te maken over de quote aan het beginquote:Op donderdag 3 maart 2005 10:11 schreef Oud_student het volgende:
Wat is precies je stelling ?
Is dat het feit dat complexe systemen uit simpele mechamismen zijn opgebouwd ?
moet ik dan begrijpen dat jij alle diersoorten, inclusief mensen op deze manierquote:Op donderdag 3 maart 2005 15:29 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
beter lezen dude. Zie jij ergens in de regels staan dat er een snelweg gebouwd gaat worden? Komt weinig bewustzijn aan te pas.
Lees de OP nog een keer over ofzo. Dat staat nergens. Dat je het wellicht niet wil snappen, omdat de conclusie van dit topic je niet aan staat - is weer een heel ander verhaal.quote:Op vrijdag 4 maart 2005 01:59 schreef Aegir het volgende:
[..]
moet ik dan begrijpen dat jij alle diersoorten, inclusief mensen op deze manier
inschaalt![]()
quote:Op vrijdag 4 maart 2005 02:21 schreef Davitamon het volgende:
[..]
Lees de OP nog een keer over ofzo. Dat staat nergens. Dat je het wellicht niet wil snappen, omdat de conclusie van dit topic je niet aan staat - is weer een heel ander verhaal.
De spelregels die de mier volgt worden vergeleken met de 'spelregels' van de evolutie.
nee, niet echt hequote:Op vrijdag 4 maart 2005 13:30 schreef Davitamon het volgende:
[..]
Nee.
Evolutie is geen diersoort ofwel?
Nee, dat staat er helemaal niet. Lees de OP - nog - eens over.quote:Op vrijdag 4 maart 2005 23:42 schreef Aegir het volgende:
[..]
nee, niet echt he![]()
echter je kunt toch lezen dat wat er gebeurd geheel afhangt van toeval,
dus hangt alles wat mensen doen, meemaken, observeren, enz. ook
volledig af van toeval, dus heeft een mens kennelijk geen bewustzijn,
volgens deze theorie![]()
nou dan houdt het op, want naar mijn mening wordt er in de OP helemaal niks uitgelegdquote:Op zaterdag 5 maart 2005 00:25 schreef Davitamon het volgende:
[..]
Nee, dat staat er helemaal niet. Lees de OP - nog - eens over.
De centrale strekking is - zoals je zelf ook kunt lezen - dat simpele mechanismen kunnen leiden tot (extreem) gecompliceerde patronen. We hoeven hierbij niet exact te weten hoe deze laatstgenoemde patronen ontstaan om toch te kunnen redeneren dat ze ontstaan. Dit principe wordt vervolgens vertaald naar de evolutie en het ontstaan van bijvoorbeeld de hersenen, als argument tegen bepaalde geloofsextremisten die geregeld aankomen zuilen met 'maar een trein kan nooit een auto worden dus evolutie bestaat niet' - argumenten.
Dit topic draait om de weerlegging van de quote in de OP. Tuinhek heeft hierop een glashelder tegenargument geformuleerd. Enfin. Als je dat niet kan snappen houdt het toch echt op.
Jawel ,jij begrijpt dat echter niet. Dat is iets heel anders. Ik vind de OP erg helder, dank aan Hek. Je kunt je ogen natuurlijk ook sluiten, maar dan kom je op mij over als iemand die de evolutietheorie niet wil begrijpen omdat ie gelooft in het uniek-zijn van de mens.quote:Op zaterdag 5 maart 2005 05:12 schreef Aegir het volgende:
[..]
nou dan houdt het op, want naar mijn mening wordt er in de OP helemaal niks uitgelegd![]()
Tja. Wat baten kaars en bril als den uil niet zienen wil.quote:Op zaterdag 5 maart 2005 05:12 schreef Aegir het volgende:
[..]
nou dan houdt het op, want naar mijn mening wordt er in de OP helemaal niks uitgelegd![]()
ja.. kijk maar eens nar de heel erg complexe sociale interactie van de mens.. Of wil jij zegen dat jij het hele politieke gebeuren snapt?quote:Op woensdag 9 maart 2005 23:33 schreef SingleCoil het volgende:
Parallel idee is de gedachte dat een mierenkolonie tot inteligent handelen in staat is op een niveau dat door een individuele mier nooit begrepen zou kunnen worden. Geldt dat voor mensen trouwens ook ?
Je kunt wel voorspellen wat mierenhersenen aan modelcomplexiteit kunnen bevatten. Het bouwplan van een mierennest past daar niet in. Kennelijk bestaat er zoiets als groepsintelligentie ? Of is een mierennest genetisch bepaald ?quote:Op donderdag 10 maart 2005 09:17 schreef Doffy het volgende:
Hoe kunnen we weten wat een mier wel en niet 'begrijpt'? Onderdeel uitmaken van een systeem en daarmee bijdragen aan een over-all complexer gedrag wil nog niet zeggen dat er zoiets als 'begrip' aan te pas moet komen, toch?
Evolutionair zie je vaker dat sociale structuren gevormd worden door individuen, die geprogrammeerd zijn om te doen wat ze moeten doen om de soort als geheel te dienen. Mieren zijn een goed (en klassiek) voorbeeld, bijen idem.quote:Op donderdag 10 maart 2005 10:37 schreef SingleCoil het volgende:
Je kunt wel voorspellen wat mierenhersenen aan modelcomplexiteit kunnen bevatten. Het bouwplan van een mierennest past daar niet in. Kennelijk bestaat er zoiets als groepsintelligentie ? Of is een mierennest genetisch bepaald ?
Bij beide voorbeelden, zowel de algoritmische mier als de echte wordt een essentieel element vergeten, nl: de interpretatie.quote:Op donderdag 10 maart 2005 12:54 schreef ATuin-hek het volgende:
Real life mieren zijn idd ook een mooi voorbeeld ervan. Een individuele mier is erg simpel, met een paar simpele regels en gedragspatronen. De interactie tussen deze simpele agents zorgt oa tot complexe zaken als een nest. Iets wat dus niet direct in een losse mier te zien is.
Echter is de 'interpretatie' van bepaalde patronen in de natuur niet onderhevig aan menselijke hersenspinsels: natuurlijke selectie.quote:Op donderdag 10 maart 2005 14:42 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Bij beide voorbeelden, zowel de algoritmische mier als de echte wordt een essentieel element vergeten, nl: de interpretatie.
Wij mensen zijn het die patronen, doelgericht gedrag etc zien. Onze hersenen zijn nu eenmaal dol op patronen en als ze er niet zijn maken ze ze zelf. Een kind (ook volwassenen) dat bang is in het donker interpreteerd de patronen op het behang als gezichten.
Interpretaties zijn menselijke hersenspinselsquote:Op donderdag 10 maart 2005 15:15 schreef Davitamon het volgende:
Echter is de 'interpretatie' van bepaalde patronen in de natuur niet onderhevig aan menselijke hersenspinsels: natuurlijke selectie.
Dat staat er toch ook?quote:Op donderdag 10 maart 2005 16:49 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Interpretaties zijn menselijke hersenspinsels
Idd, naar mijn idee zit er geen onzekerheidsfactor in het gedrag van de mier, maar toch zijn de kluwen en richtingen van de snelwegen steeds anders...quote:Op zaterdag 5 maart 2005 01:33 schreef het_fokschaap het volgende:
kan iemand mij uitleggen waarom we steeds een ander patroon zien ? de mier gebruikt toch dezelfde regels iedere keer ?
De natuur interpreteert niets, voor de natuur zijn alle patronen gelijk. Dat sommige patronen stabiel zijn is een interpretatie en waarnemning van ons. "Stabiliteit" en "patroon" zijn abstracta en komen in de natuur in het geheel niet voor.quote:Op donderdag 10 maart 2005 23:14 schreef Davitamon het volgende:
Dat staat er toch ook?De aanhalingstekens zijn er omdat ik de menselijke interpretatie vergelijk met de 'interpretatie' van de natuur, namelijk natuurlijke selectie. Oftewel mensen zien patronen en in de natuur overleven bepaalde patronen (mutaties), en anderen niet: evolutie.
Je interpretatie verhaal doet dus niks af aan de argumentatie in de OP.
Tot hier kan ik het volgen, hoewel je 2 verhalen doorelkaar verteld.quote:Op vrijdag 11 maart 2005 15:20 schreef Davitamon het volgende:
Je begrijpt in het geheel niet wat ik bedoel volgens mij?... Derde poging
Wij mensen zien in dat laatste figuur hierboven misschien een strook, een patroon. In de natuur zullen sommige mutaties leiden tot een voordeel waardoor een diersoort ineens betere overlevingskansen heeft dan een andere... etc.
Wat is het verband? Dit is precies een goed voorbeeld van wat ik met een interpretatie bedoel, hier gaat het om een vermeende analogie tussen een menselijke activiteit (patroonherkenning) en een natuurlijk proces.quote:De mens koppelt dus patronen aan bepaalde formaties van blokjes (zoals hierboven); de natuurwet (Darwin) koppelt overlevingskansen aan bepaalde formaties van moleculen/cellen/eigenschappen van diersoorten.
quote:Enfin. Dit voorgaande doet dus - i.t.t. wat jij beweert (?) - niks af aan de OP, namelijk dat simpele mechanismen (natuurwet of spelregels mier) kunnen leiden tot extreem complexe contructies. De enige variabele naast de spelregels is tijd. Dat jij dit vervolgens af doet als een trivialiteit is jouw goed recht, maar het weerlegt weldegelijk de quote in de OP. Niks meer en niks minder.
De analogie is dat er in beide gevallen door toedoen van simpele regels *iets* complex kan ontstaan.quote:Op vrijdag 11 maart 2005 16:53 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Wat is het verband? Dit is precies een goed voorbeeld van wat ik met een interpretatie bedoel, hier gaat het om een vermeende analogie tussen een menselijke activiteit (patroonherkenning) en een natuurlijk proces.
Ik begrijp wat je wil zeggen, maar er is net zoveel analogie in jouw voorbeeld als het opgaan van de zon en het aanschakelen van een TL-balk (beiden geven licht)
Jij misschien niet, maar Tuinhek welquote:[..]
De quote in de OP wilde ik ook niet weerleggen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |