Beetje slippen en glijenquote:Op dinsdag 1 maart 2005 11:37 schreef -Xerxes- het volgende:
Ik hoop dat het hier ook nog gaat sneeuwen vandaag. Is altijd leuk om te rijden dan
precies, en dat zijn dan gasten die gewoon met een kolerevaart doorrijden alsof er niets aan de hand is.....quote:Op dinsdag 1 maart 2005 11:36 schreef Klonk het volgende:
Welkom in nederland waar een groot deel van de bevolking vergeet dat ze ooit een rijbewijs hebben gehaald zodra het gaat regenen of sneeuwen.
probeer jij dan maar eens met 50km/u te remmen als er sneeuw ligt, ook al is het maar een heel dun laagje. Dan merk je vanzelf dat je gewoon lekker door blijft glijden.quote:Op dinsdag 1 maart 2005 11:40 schreef BrauN het volgende:
Ik wilde net een soortgelijk topic gaan openen. Ik erger me kapot aan de instelling van Nederlanders als het een beetje gaat sneeuwen. Iedereen schreeuwt moord en brand, gevaarlijk dit, gevaarlijk dat. Glad enzo!
Flikker toch op, allemaal hypocriet gedoe. In Oostenrijk of Zwitserland, dáár sneeuwt het, in Nederland valt 'neerslag'. Mijn nekharen gaan altijd omhoog staan als ik 's ochtends op de radio weer hoor dat er honderden kilometers file staan doordat het 'zo glad is en zo hard sneeuwt'. Nee sukkels! Het beste wat je kan doen is je gewoon normaal blijven gedragen en niet belachelijk sloom en schuw gaan rijden, daar schiet je geen reet mee op.
Maar ja, zie die boodschap maar eens doorgedrongen te krijgen in de botte harses van kleinburgerlijk Nederland.
Niet als je in een fatsoenlijke auto rijdt.quote:Op dinsdag 1 maart 2005 11:48 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
probeer jij dan maar eens met 50km/u te remmen als er sneeuw ligt, ook al is het maar een heel dun laagje. Dan merk je vanzelf dat je gewoon lekker door blijft glijden.
Als je als een idioot op je rempedaal stampt wel, jah, als je daarentegen met gevoel het mechaniek bedient, dat wil zeggen met beleid trappen, dan ga je niet glijden. Als je dat niet kunt moet je een wagen met ABS nemen!quote:Op dinsdag 1 maart 2005 11:48 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
probeer jij dan maar eens met 50km/u te remmen als er sneeuw ligt, ook al is het maar een heel dun laagje. Dan merk je vanzelf dat je gewoon lekker door blijft glijden.
Hallo, heb je wel eens gezien hoe de meeste mensen rijden als het zonnetje schijnt, dat lijkt al helemaal nergens op. Laat ze dan alsjeblieft al helemaal geen ingewikkelde toeren uithalen als het sneeuwt zeg, gewoon rustig aan rijden svp.quote:Op dinsdag 1 maart 2005 11:59 schreef speedfreak1 het volgende:
[..]
Als je als een idioot op je rempedaal stampt wel, jah, als je daarentegen met gevoel het mechaniek bedient, dat wil zeggen met beleid trappen, dan ga je niet glijden. Als je dat niet kunt moet je een wagen met ABS nemen!
je hebt sneeuw en je hebt sneeuw, wat hier in nederland valt is hoogstens wat witte zooi, mocht het echt een keer wat meer zijn en alles is glad dan ga je vanzelf wat rustiger doen, maar waar we het hier over hebben is een schone weg waar de sneeuw nog niet eens op blijft liggen. ff lezen voordat je gaat schreeuwen.quote:Op dinsdag 1 maart 2005 11:48 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
probeer jij dan maar eens met 50km/u te remmen als er sneeuw ligt, ook al is het maar een heel dun laagje. Dan merk je vanzelf dat je gewoon lekker door blijft glijden.
Dat is weer een ander onderwerp, van die sukkels die een airco in Nederland overbodig vinden.............quote:Op dinsdag 1 maart 2005 12:02 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Hallo, heb je wel eens gezien hoe de meeste mensen rijden als het zonnetje schijnt, dat lijkt al helemaal nergens op.
Inderdaad niet als een beest gaan scheuren, maar zoals je zegt gewoon rustig rijden, en dat is dus niet stapvoets over de weg sukkelend al het verkeer ophouden.quote:Laat ze dan alsjeblieft al helemaal geen ingewikkelde toeren uithalen als het sneeuwt zeg, gewoon rustig aan rijden svp.
en die mensen rijden nu dan ook 20km/u heel verstandig.quote:Op dinsdag 1 maart 2005 11:59 schreef speedfreak1 het volgende:
[..]
Als je als een idioot op je rempedaal stampt wel, jah, als je daarentegen met gevoel het mechaniek bedient, dat wil zeggen met beleid trappen, dan ga je niet glijden. Als je dat niet kunt moet je een wagen met ABS nemen!
Met andere woorden, ze zijn niet heer en meester over het motorvoertuig waar ze in zitten, hebben feitelijk geen enkele controle, horen dus gewoon niet achter het stuur thuis. Die zijn ook levensgevaarlijk als het niet sneeuwt. Inleuveruh, da' riejbewiess!quote:Op dinsdag 1 maart 2005 12:13 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
en die mensen rijden nu dan ook 20km/u heel verstandig.
Ze zijn zich er van bewust dat ze met sneeuw minder controle hebben dan bij droog weer of regen... En dat is terecht... Zouden meer mensen zich van bewust moeten zijn.quote:Op dinsdag 1 maart 2005 12:18 schreef speedfreak1 het volgende:
[..]
Met andere woorden, ze zijn niet heer en meester over het motorvoertuig waar ze in zitten, hebben feitelijk geen enkele controle, horen dus gewoon niet achter het stuur thuis. Die zijn ook levensgevaarlijk als het niet sneeuwt. Inleuveruh, da' riejbewiess!
Ware het niet dat een aantal van die lui daarnaast dingen gaan doen waardoor ik me afvraag of ze wel een rijbewijs hebben. Midden op een 2 baans weg gaan rijden (liefst ook nog met een slakkengang) en zodra er een tegenligger aankomt, ineens naar rechts gaan... dat kom ik regelmatig tegen.quote:Op dinsdag 1 maart 2005 12:25 schreef Jordy-B het volgende:
Ze zijn zich er van bewust dat ze met sneeuw minder controle hebben dan bij droog weer of regen... En dat is terecht... Zouden meer mensen zich van bewust moeten zijn.
Als de lijnen niet goed zichtbaar zijn en het onduidelijk is waar de berm begint, is dat het slimste om te doen, eigenlijk.quote:Op dinsdag 1 maart 2005 12:38 schreef MSXUser het volgende:
[..]
Ware het niet dat een aantal van die lui daarnaast dingen gaan doen waardoor ik me afvraag of ze wel een rijbewijs hebben. Midden op een 2 baans weg gaan rijden (liefst ook nog met een slakkengang) en zodra er een tegenligger aankomt, ineens naar rechts gaan... dat kom ik regelmatig tegen.
Je maakt mij echt niet wijs dat dat onder 'bewust autorijden' valt?
Ze zijn zich helemaal nergens van bewust, omdat ze totaal geen gevoel voor het voertuig hebben, hebben ze totaal geen controle, en dat heeft nu eens an sich niets met gladheid te maken. Het hebben van controle over het voeruig houdt in dat je aanvoelt wat het voertuig doet, als het goed is voel je dat onder alle omstandigheden aan, anders ben je niet geschikt als automobilist. Wat dus terecht zou zijn is dat die gevaren op de weg acuut hun rijbewijs inleveren. Het zijn wel de stumpers die met droog weer plotseling alles durven, en zich op die manier vroeg of laat te barsten rijden, juist omdat ze geen controle over het voertuig hebben.quote:Op dinsdag 1 maart 2005 12:25 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Ze zijn zich er van bewust dat ze met sneeuw minder controle hebben dan bij droog weer of regen... En dat is terecht... Zouden meer mensen zich van bewust moeten zijn.
Als die vrouw niet normaal durft te rijden blijft ze op dat moment beter van de weg af. Alles op safe zetten door te gaan sukkelen is in dit geval het in gevaar brengen van de overige weggebruikers.quote:Op dinsdag 1 maart 2005 13:02 schreef Blue-eagle het volgende:
Dus een vrouw van achterin de 50 met haar twee kleinkinderen op de achterbank moet, als het gladder is dan normaal, gewoon 50 rijden? Ik zou ook alles op safe spelen in zo'n situatie.
Dit doet niet ter zake, heeft niets met rijgedrag van gevaarlijke sukkelaars te maken.quote:Niet aanstellen, als jij zo goed kunt rijden, haal dan gewoon even in of pak de eerstvolgende afslag en vervolg je route op een andere manier.
Dus vereist het niet hebben van ABS extra vaardigheden, die men normaal gesproken gewoon standaard hoort te hebben.quote:Niet iedereen heeft ABS of het geld om een auto met ABS te kopen.
Wie dat niet kan hoort niet achter het stuur. Punt uit.quote:Niet iedereen kan gedoseerd remmen.
Weer niet ter zake doend, maar om er toch maar even op in te gaan, dat mensen wat voorzichtiger rijden is logisch, staat ook gewoon in de openingspost, dat mensen stapvoets gaan rijden is belachelijk en gevaarlijk voor andere weggebruikers.quote:Niet iedereen heeft lef genoeg om precies de maximum snelheid te rijden.
Ze houden dus door hun gedrag totaal geen rekening met anderen, ze zijn in feite op dat moment te schijterig om te rijden. Achter het stuur hoor je niet schijterig te zijn, dan vorm je een gevaar op de weg. En daar val ik mensen dus wel degelijk op aan.quote:En jij hebt geen enkel recht diegene daarop aan te vallen, zolang ze maar rekening houden met de veiligheid van hun medeweggebruikers (en de minimum snelheid, natuurlijk).
Die rijden doorgaans wel met normale snelheid door, maar een lading van die zooi op je auto is inderdaad niet leuk.quote:Wees blij dat je niet achter een zoutstrooier zit.
Als je niets zinnigs hebt te melden, reageer dan niet. En ga bij anderen op de man spelen, dat is blijkbaar één van de zeer schaarse dingen die je kunt.quote:Op dinsdag 1 maart 2005 13:25 schreef Toffe_Ellende het volgende:
sukkels die zich druk maken als ze autorijdenWant tja, jij bent natuurlijk de beste chauffeur van Nederland.
Ze zijn zich weldegelijk ergens van bewust, anders zouden de hun snelheid niet aanpassen. Exact dus het aanvoelen van wat je voertuig doet bij wisselende omstandigheden.quote:Op dinsdag 1 maart 2005 13:03 schreef speedfreak1 het volgende:
[..]
Ze zijn zich helemaal nergens van bewust, omdat ze totaal geen gevoel voor het voertuig hebben, hebben ze totaal geen controle, en dat heeft nu eens an sich niets met gladheid te maken. Het hebben van controle over het voeruig houdt in dat je aanvoelt wat het voertuig doet, als het goed is voel je dat onder alle omstandigheden aan, anders ben je niet geschikt als automobilist. Wat dus terecht zou zijn is dat die gevaren op de weg acuut hun rijbewijs inleveren. Het zijn wel de stumpers die met droog weer plotseling alles durven, en zich op die manier vroeg of laat te barsten rijden, juist omdat ze geen controle over het voertuig hebben.
Die lui mogen wat mij betreft direct de vangrail inknallen.quote:Op dinsdag 1 maart 2005 15:34 schreef Jordy-B het volgende:
Het zijn de stumperds die je met sneeuwval met 160 over de linkerbaan ziet scheuren die zichzelf te barsten rijden.
Horen niet achter het stuur. Levensgevaarlijk, hebben in wat ingewikkelde situaties de foute reflexen en reacties. Bijvoorbeeld midden op een snelweg bruut remmen als al het overige verkeer 120 rijdt. En nee, met dat soort grappen kun je geen rekening houden, en ja, die brengen het verkeer actief in gevaar.quote:Op dinsdag 1 maart 2005 16:13 schreef Jordy-B het volgende:
Daar hoeft het echt niet voor te sneeuwen... Er zijn mensen die altijd bang zijn achter het stuur.
Je draait de zaken wel fijn om zeg. Van iemand met een rijbewijs mag je verwachten dat ie in staat is om op verantwoorde wijze van de weg gebruik te maken.quote:Kan geen kwaad. Het is ook jouw verantwoordelijkheid om die mensen in de gaten te houden.
Die hebben zeker een bumpersticker met "Pas op, kneus achter het stuur"? Kneuzen horen niet op de weg, heeeeeel simpel.quote:Als je zoiemand als tegenligger tegenkomt, kan je natuurlijk weinig doen, maar als je achter zo'n persoon rijdt, weet je ook wel dat je kan verwachten dat diegene meer (en harder) remt dan anders. Anticiperen op het gedrag van kneuzen hoort ook bij autorijden.
Je verdraait de zaken en/of leest niet goed. Ik had heel duidelijk gesteld dat het logisch is dat mensen bij slecht weer voorzichtig rijden, maar als je vooringenomen bent, wat ik dus bij jou vermoed, dan lees je daar natuurlijk graag overheen. Wat raar is, is dat mensen stapvoets rijden als het sneeuwt maar de weg volmaakt schoon is, en ook niet glad.quote:Wat de TS raar lijkt te vinden, is dat mensen zeer langzaam rijden als het sneeuwt. En dat is gewoonweg niet raar.
Vraag me af of je eigenlijk zelf wel snapt waar je het over hebt.quote:Je hoeft echt niet verkrampt achter het stuur te zitten om langzaam te kunnen rijden, ofzo.
Reeën? Waar in de Randstad? Midden in de bebouwde kom? Verder, wederom, de sneeuwval was niet van dien aard dat het glad was, maar dat schijnt kennelijk niet tot je door te dringen.quote:Je hoeft maar één keer een ree te scheppen op de provinciale weg en te merken dat er van snel stilstaan weinig sprake is bij sneeuwval.
10 km/u? 20 km/u? define lage snelheid. Lage snelheid is niet stapvots voortsukkelen zonder enige noodzaak.quote:Dan rij je voortaan echt wel langzaam als het sneeuwt. Niet verkrampt, maar gewoon rustig en met een lage snelheid.
Als er dan iemand bovenop knalt, is het niet de schuld van de persoon die remde, maar van de persoon die onvoldoende afstand hield. En weet je waarom, omdat je rekening moet houden met het rare gedrag van andere automobilisten. Mensen van tachtig, die door lichamelijke gebreken niet meer in staat zijn om te rijden, die moeten hun rijbewijs inleveren. Iemand die gewoon weet wat er gaande is, maar zich ongemakkelijk voelt in het verkeer, moet gewoon kunnen rijden. Anders zou je volgens jouw redenering alle beginnende automobilisten wel gelijk hun rijbewijs af kunnen nemen, omdat ze angstig en onberekenbaar zouden rijden.quote:Op dinsdag 1 maart 2005 17:41 schreef speedfreak1 het volgende:
Horen niet achter het stuur. Levensgevaarlijk, hebben in wat ingewikkelde situaties de foute reflexen en reacties. Bijvoorbeeld midden op een snelweg bruut remmen als al het overige verkeer 120 rijdt. En nee, met dat soort grappen kun je geen rekening houden, en ja, die brengen het verkeer actief in gevaar.
van iemand met een rijbewijs mag je verwachten dat die in staat is om een voertuig te besturen, weet hoe de verkeersregels werken en in staat is om met het verkeer mee te rijden. Meer niet.quote:Je draait de zaken wel fijn om zeg. Van iemand met een rijbewijs mag je verwachten dat ie in staat is om op verantwoorde wijze van de weg gebruik te maken.
niet iedereen rijdt even goed. Mensen die hun rijbewijs hebben, hebben bewezen dat ze in staat zijn om redelijk te rijden en hebben dus hun plaats in het verkeer verdiendquote:Die hebben zeker een bumpersticker met "Pas op, kneus achter het stuur"? Kneuzen horen niet op de weg, heeeeeel simpel.
Jij hebt gezegd dat je kan begrijpen dat mensen met sneeuwval "wat voorzichtiger" rijden. En zoals ik zij, maar waar jij met je vooringenomenheid vrolijk overheen leest, is dat je maar een klein glad stukje nodig hebt om flink in de problemen te komen. Als het sneeuwt moet je verwachten dat er gladden stukken op de weg zijn. En dus moet je je snelheid aanpassen. Als de persoon voor jou denkt dat "stapvoets" snel genoeg is, is dat zo. Wie ben jij godverdomme om te beweren dat het wel sneller kan?quote:Je verdraait de zaken en/of leest niet goed. Ik had heel duidelijk gesteld dat het logisch is dat mensen bij slecht weer voorzichtig rijden, maar als je vooringenomen bent, wat ik dus bij jou vermoed, dan lees je daar natuurlijk graag overheen. Wat raar is, is dat mensen stapvoets rijden als het sneeuwt maar de weg volmaakt schoon is, en ook niet glad.
Laat dat nou precies zijn wat ik dacht toen ik de openingspost las, want je klinkt als een achttien jarige kleuter die net z'n rijbewijs heeft en dus niet begrijpt dat niet alle mensen rijden alsof ze vergeten zijn dat ze geen scooter meer onder hun kont hebben...quote:Vraag me af of je eigenlijk zelf wel snapt waar je het over hebt.
Oh, sorry... Ik was even vergeten dat de wereld stopt en de natuur begint zodra je de machtige randstadquote:[quote]Reeën? Waar in de Randstad? Midden in de bebouwde kom? Verder, wederom, de sneeuwval was niet van dien aard dat het glad was, maar dat schijnt kennelijk niet tot je door te dringen.
En dat is jouw definitie en mag ik met een korrel zout nemen.quote:10 km/u? 20 km/u? define lage snelheid. Lage snelheid is niet stapvots voortsukkelen zonder enige noodzaak.
Je zit zowel moreel als praktisch volkomen fout, maar daar kom je nog wel een keer achter als je op de snelweg een noodstop mag treken. Overigens bestaat er iets als een kapstokregel, je mag het overige verkeer niet in gevaar brengen. Zonder noodzaak op een snelweg bruut op de rem gaan hangen hoort daarbij.quote:Op dinsdag 1 maart 2005 18:07 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Als er dan iemand bovenop knalt, is het niet de schuld van de persoon die remde, maar van de persoon die onvoldoende afstand hield.
Lekkere opvatting. Iemand voelt zich ongemakkelijk, is daardoor een regelrecht veiligheidsrisico, maar moet toch maar de gelegenheid krijgen doorlopend dat veiligheidsrisico te vormen. Zou ji in een vliegtuig stappen als je weet dat de piloot zich wat ongemakkelijk voelt? Of kijk je er dan in één keer anders tegenaan. Of de treinbestuurder die zich ongemakkelijk voelt? Of de vrachtwagenchauffeur? Moet je mij toch eens iuitleggen wat het dan maakt dat een automobilist die een latent net zo groot risico vormt om een dodelijk ongeval te veroorzaken dan wel een aanvaard risico mag vormen.quote:En weet je waarom, omdat je rekening moet houden met het rare gedrag van andere automobilisten. Mensen van tachtig, die door lichamelijke gebreken niet meer in staat zijn om te rijden, die moeten hun rijbewijs inleveren. Iemand die gewoon weet wat er gaande is, maar zich ongemakkelijk voelt in het verkeer, moet gewoon kunnen rijden.
Misschien dat het je is opgevallen, maar die categorie veroorzaakt verreweg de meeste ongevallen, vooral door gebrek aan vaardigheid en routine.quote:Anders zou je volgens jouw redenering alle beginnende automobilisten wel gelijk hun rijbewijs af kunnen nemen, omdat ze angstig en onberekenbaar zouden rijden.
Je zegt hetzelfde, maar met meer woorden. Als twee factoren, het in staat zijn het voertuig te besturen en het in staat zijn met het verkeer mee te rijden niet aanwezig zijn hoort iemand dus niet achter het stuur.quote:van iemand met een rijbewijs mag je verwachten dat die in staat is om een voertuig te besturen, weet hoe de verkeersregels werken en in staat is om met het verkeer mee te rijden. Meer niet.
Mensen die hun rijbewijs hebben hebben zeker niet bewezen dat ze daardoor kunnen rijden. Ze hebben bewezen een aantal kunstjes te kunnen opvoeren, wat verder niets zegt over voertuigbeheersing en inzicht in het verkeer. Niet iedereen rijdt even goed, volkomen correct, maar een kruk op de weg is gewoon gevaarlijk.quote:niet iedereen rijdt even goed. Mensen die hun rijbewijs hebben, hebben bewezen dat ze in staat zijn om redelijk te rijden en hebben dus hun plaats in het verkeer verdiend
Ah, meneer gaat vloeken. Teken van gammele argumentatie. Wel studentje van 23 jaar, 20 jaar rijervaring en een half miljoen schadevrije kilometers geven mij enig recht van spreken. En ik heb in mijn leven al heel wat meer gladheid dan jij meegemaakt, ik reed al toen jij nog op een driewieler probeerde overeind te blijven.quote:Jij hebt gezegd dat je kan begrijpen dat mensen met sneeuwval "wat voorzichtiger" rijden. En zoals ik zij, maar waar jij met je vooringenomenheid vrolijk overheen leest, is dat je maar een klein glad stukje nodig hebt om flink in de problemen te komen. Als het sneeuwt moet je verwachten dat er gladden stukken op de weg zijn. En dus moet je je snelheid aanpassen. Als de persoon voor jou denkt dat "stapvoets" snel genoeg is, is dat zo. Wie ben jij godverdomme om te beweren dat het wel sneller kan?
Volgens mij ben jij de eerste, maar als je je persoonlijk aangevallen voelt moet je dat vooral niet zo opvatten. Anonimiteit hè.quote:Hoe was het ook alweer van op de persoon spelen? Beetje hypocriet om die opmerking te maken, niet?
Dus toch vooringenomen. Dat geef je hier duidelijk mee aan. Verder dom om veronderstellingen te doen, je kent mij niet eens. Ik ben ondernemer met een HBO-opleiding, dat uit een tijd toen dat nog iets voorstelde. Inderdaad ben jij de zielepoot die zo nodig op de man moet gaan spelen. Mocht je er niet op vannacht?quote:Laat dat nou precies zijn wat ik dacht toen ik de openingspost las, want je klinkt als een achttien jarige kleuter die net z'n rijbewijs heeft en dus niet begrijpt dat niet alle mensen rijden alsof ze vergeten zijn dat ze geen scooter meer onder hun kont hebben...
Kan ik er wat aan doen dat je in een achtergebleven gebied woont. Overigens heb ik met vakantie echt wild op de weg meegemaakt, ook op gladde wegen, en heb daar altijd op tijd voor kunnen stoppen, argument dat je hanteert slaat dus nergens op.quote:Oh, sorry... Ik was even vergeten dat de wereld stopt en de natuur begint zodra je de machtige randstadverlaten hebt
Laat ik jou dan maar helemaal met een korrel zout nemen en je meningen en stellingen als volstrekte bullshit afserveren. Zulke discussi techniek beheers ik ook.quote:En dat is jouw definitie en mag ik met een korrel zout nemen.
Tja, alles went, ook abnormale dingen. Zo zijn we in Nederland reeds gewend aan drugdsgebruik, beroving, inbraak, fietsendiefstal, autokraken, en nog veel meer abnormale zaken. Een abnormaliteit dat er mensen achter het stuur zitten die totaal niet kunnen rijden kan er inderdaad nog wel bij.quote:Als ik met sneeuwval over de provinciale weg naar huis rij, kijk ik niet raar op als mensen niet harder dan dertig rijden. Niet harder dan vijftig op de snelweg. Stapvoets als ze zich binnen de bebouwde kom bevinden.
Oh, als je voldoende getuigen kan vinden, kan de remmende persoon wellicht een boete krijgen. Maar als je er bovenop knalt, ben je altijd het bokje. Het is volgens de wet jouw verantwoordelijkheid om afstand te houden. Als iemand met sneeuwval zo rijdt, moet je dus nog veel meer afstand houden dan je "normaal" zou vinden. Niet twee seconden, maar het dubbele.quote:Op dinsdag 1 maart 2005 19:08 schreef speedfreak1 het volgende:
Je zit zowel moreel als praktisch volkomen fout, maar daar kom je nog wel een keer achter als je op de snelweg een noodstop mag treken. Overigens bestaat er iets als een kapstokregel, je mag het overige verkeer niet in gevaar brengen. Zonder noodzaak op een snelweg bruut op de rem gaan hangen hoort daarbij.
Vlak na mijn afrijden, was ik onwijs nerveus achter het stuur? Had ik daarom niet mogen rijden? Onzin! Ik had mijn rijbewijs en heb dus bewezen aan het verkeer deel te kunnen nemen. En rijden leer je dan pas... En dat is ook zo. Geen brokken gemaakt, nog.quote:Lekkere opvatting. Iemand voelt zich ongemakkelijk, is daardoor een regelrecht veiligheidsrisico, maar moet toch maar de gelegenheid krijgen doorlopend dat veiligheidsrisico te vormen. Zou ji in een vliegtuig stappen als je weet dat de piloot zich wat ongemakkelijk voelt? Of kijk je er dan in één keer anders tegenaan. Of de treinbestuurder die zich ongemakkelijk voelt? Of de vrachtwagenchauffeur? Moet je mij toch eens iuitleggen wat het dan maakt dat een automobilist die een latent net zo groot risico vormt om een dodelijk ongeval te veroorzaken dan wel een aanvaard risico mag vormen.
[..]
Misschien dat het je is opgevallen, maar die categorie veroorzaakt verreweg de meeste ongevallen, vooral door gebrek aan vaardigheid en routine.
Maar blijkbaar was diegene wel in staat om het rijbewijs te behalen.quote:Je zegt hetzelfde, maar met meer woorden. Als twee factoren, het in staat zijn het voertuig te besturen en het in staat zijn met het verkeer mee te rijden niet aanwezig zijn hoort iemand dus niet achter het stuur.
Een kruk (?) moet het rijden blijkbaar nog leren. Gaat niet altijd even vlot, maar is geen reden om het rijbewijs af te pakkenquote:Mensen die hun rijbewijs hebben hebben zeker niet bewezen dat ze daardoor kunnen rijden. Ze hebben bewezen een aantal kunstjes te kunnen opvoeren, wat verder niets zegt over voertuigbeheersing en inzicht in het verkeer. Niet iedereen rijdt even goed, volkomen correct, maar een kruk op de weg is gewoon gevaarlijk.
En dan laat je je ergeren door onzekere automobilisten?quote:Ah, meneer gaat vloeken. Teken van gammele argumentatie. Wel studentje van 23 jaar, 20 jaar rijervaring en een half miljoen schadevrije kilometers geven mij enig recht van spreken. En ik heb in mijn leven al heel wat meer gladheid dan jij meegemaakt, ik reed al toen jij nog op een driewieler probeerde overeind te blijven.
Als het wild fijn een kilometer van je vandaan de weg op wandelt, kan iedereen wel remmen. Dat tegenargument zegt dus op z'n minst net zo weinig.quote:Kan ik er wat aan doen dat je in een achtergebleven gebied woont. Overigens heb ik met vakantie echt wild op de weg meegemaakt, ook op gladde wegen, en heb daar altijd op tijd voor kunnen stoppen, argument dat je hanteert slaat dus nergens op.
reken maar dat dat wel meevalt en dat je minstens net zo'n groot probleem hebt als de veroorzaker.quote:Oh jah, over dat remmen op de snelweg, ik nodig je van harte uit dat te proberen, dus als het gangetje 120 is echt vet bruut op je rem stampen, eens kijken of je het om te beginnen na vertelt, en vervolgens wie er voor gaas gaat. Houd er maar rekening mee dat je opgaat voor het veroorzaken van een ernstig ongeval.
\quote:Op dinsdag 1 maart 2005 13:03 schreef speedfreak1 het volgende:
[..]
Ze zijn zich helemaal nergens van bewust, omdat ze totaal geen gevoel voor het voertuig hebben, hebben ze totaal geen controle, en dat heeft nu eens an sich niets met gladheid te maken. Het hebben van controle over het voeruig houdt in dat je aanvoelt wat het voertuig doet, als het goed is voel je dat onder alle omstandigheden aan, anders ben je niet geschikt als automobilist. Wat dus terecht zou zijn is dat die gevaren op de weg acuut hun rijbewijs inleveren. Het zijn wel de stumpers die met droog weer plotseling alles durven, en zich op die manier vroeg of laat te barsten rijden, juist omdat ze geen controle over het voertuig hebben.
Intressantquote:Op woensdag 2 maart 2005 08:30 schreef Bensel het volgende:
Ik ben 20, heb nu 22 jaar m'n rijbewijs.
helemaal met je eens!!!!!! ik neem alleen aan dat je 2 jaar rrijbewijs hebt!? ipv 22.. als je 20 bent...quote:Op woensdag 2 maart 2005 08:30 schreef Bensel het volgende:
sorry hoor, maa als het glad is, ga ik geen risico nemen.. Ik ben 20, heb nu 22 jaar m'n rijbewijs. Ik weet echt wel wat doorrijden is, maar ik weet nog beter hoe snel het mis kan gaan. Als ik dan 50 rijd op een 80 KM weg, en ik zie iemand met 80 voorbijscheuren, dan verklaar ik hem voor gek. Hoe goede rijder het ook is, en hoe goede auto ze ook hebben.. want zoals gezegd: 1 verkeerde beweging, en met 80 is er geen houden meer aan. Ik weet hoe het voelt om met 100 ergens tegen op te knallen, en ik wens dat geen enkele mens toe. Hard rijden met gladheid is hetzelfde als russische roulette, en dat zowel met jouw leven, als met dat van andere mensen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |