Daarnaast was ik bang dat het een machtstrijd zou worden. En dat hij dus niet meer zou gaan eten puur om zíjn willetje door te drijven tegen die van ons in......dus nu maar een tijdje genegeerd.
In de afgelopen 2 weken heeft hij 2 x een virus opgelopen (dezelfde), diarre etc.. op zich niet erg, maar hij was nooit ziek.
Ik begin me gewoon een beetje zorgen te maken. (overigens snoep wil hij wel!) Dat geef ik hem natuurlijk met mate, 's ochtend en 's middags iets lekkers anders bederf je zijn eetlust.
Ik wil hem dolgraag weer aan het eten hebben, maar dingen "lekker" maken met bijv. appelmoes gaat helemaal tegen mijn princiepes in. Dat doe ik dus niet. Dan went hij alleen maar aan die smaak en dan is het einde zoek.
Wie heeft een idee? Hij is overigens 2,5 jaar.
Ehm elk kind gaat zo'n fase door. Wat ik lees uit de boeken is het volgende: Het eerste is biologisch, het schijnt dat kinderen heel slim toch een mechaniekje ingebouwd hebben zitten. Dat mechaniekje vertelt hen dat vreemd ruikende, nieuwe en rare spullen..niet eten! Bovendien schijnen hun smaakpapillen nog niet goed te werken/ontwikkelt te zijn. Daarnaast is het het vertrouwde machtsstrijdje. Es kijken waar ik mama mee kan fokken ...
Studie wees uit dat het volgende helpt: duidelijke eetmomenten. (dus ook snoepmomenten).
Op het bord leg je alles. Dus ook de vieze groente. Je spreekt met hem af dat je zo met elkaar gezellig eet, van alles op het bord. En dat hij zelf moet weten of hij dat lekkers eet. Maar: het moet wel op het bord. (het schijnt dat kinderen tijd nodig hebben om te wennen aan een groente, dus een paar dagen achter elkaar hetzelfde?)
Je maakt het gezellig en leuk aan tafel, en je rept met geen woord over het wel of niet eten. Maar hij mag na het eten ook niet zeuren om wat lekkers, het eten is immers voorbij.
Je begint gezellig, en sluit gezellig af. En je rept echt met geen woord over zijn eten. Eten is gewoon en gezellig en leuk en hij kan meedoen of niet. Einde discussie.
Appelmoes is bij lange na niet zo slecht als snoep hoor!
Als het daarmee wel lukt om te eten wat is het probleem precies dan?
Niet goed eten = bij mij GEEN SNOEP!! Helemaal niet!!
Houden ze de stijve lipjes ongeveer een week vol en moet je ze daarna eens zien eten
Want uiteindelijk doen ze voor een snoepje toch wel veel
quote:Hoi, je hebt helemaal gelijk met je stukje. Alleen hij lustte alles..hij heeft alles eigenlijk al eens gegeten en er waren nooit problemen. Doet hij dan een stapje terug?
Op maandag 01 oktober 2001 12:37 schreef Catootje het volgende:
Aha! Eindelijk kan ik mijn kennis van pedagogiek tentoonspreiden...
Ehm elk kind gaat zo'n fase door. Wat ik lees uit de boeken is het volgende: Het eerste is biologisch, het schijnt dat kinderen heel slim toch een mechaniekje ingebouwd hebben zitten. Dat mechaniekje vertelt hen dat vreemd ruikende, nieuwe en rare spullen..niet eten! Bovendien schijnen hun smaakpapillen nog niet goed te werken/ontwikkelt te zijn. Daarnaast is het het vertrouwde machtsstrijdje. Es kijken waar ik mama mee kan fokken
...
Studie wees uit dat het volgende helpt: duidelijke eetmomenten. (dus ook snoepmomenten).
Op het bord leg je alles. Dus ook de vieze groente. Je spreekt met hem af dat je zo met elkaar gezellig eet, van alles op het bord. En dat hij zelf moet weten of hij dat lekkers eet. Maar: het moet wel op het bord. (het schijnt dat kinderen tijd nodig hebben om te wennen aan een groente, dus een paar dagen achter elkaar hetzelfde?)
Je maakt het gezellig en leuk aan tafel, en je rept met geen woord over het wel of niet eten. Maar hij mag na het eten ook niet zeuren om wat lekkers, het eten is immers voorbij.
Je begint gezellig, en sluit gezellig af. En je rept echt met geen woord over zijn eten. Eten is gewoon en gezellig en leuk en hij kan meedoen of niet. Einde discussie.
O en even tegen Faat.
Met iets lekkers bedoel ik dus een koekje of snoepje.
's ochtends neem ik altijd even een moment voor ons tweetjes. Lekker boekje lezen voor mij koffie met een koekeje en voor hem een sapje met een koekje. Echt zo'n gezellig moment.
'S middags drinken we weer samen wat en dan krijgt hij bijv. rozijntjes. Voor de rest krijgt hij gen snoepgoed en die momenten zou ik eigenlijk niet willen missen (egoïstisch hé)
quote:Wat bedoel je precies met op het bord leg je alles Catootje?
Op maandag 01 oktober 2001 12:37 schreef Catootje het volgende:
quote:Ehm, ik was al bang dat je dat zou gaan vragen, want dat snap ik dus ook niet: waarom lustie eerst alles en dan weer niet? Hmm...weet ik dus ook niet
Op maandag 01 oktober 2001 12:44 schreef Ester het volgende:[..]
Hoi, je hebt helemaal gelijk met je stukje. Alleen hij lustte alles..hij heeft alles eigenlijk al eens gegeten en er waren nooit problemen. Doet hij dan een stapje terug?
quote:Hahahaha, nou een verhaal over tinkywinky bloedlichaampjes begrijpt hij misschien nog niet helemaal (hij is 2,5), maar om iets in die geest te doen lijkt mij wel wat ja.
Op maandag 01 oktober 2001 12:40 schreef Aneurism het volgende:
Draai het snoepen in de ochtend en later terug tot niets...
Als hij niet normaal wilt eten, dan ook geen lekkere dingen. Wat je misschien ook kan doen is een leuk verhaaltje maken over hoe hij gezond blijft door goed voedsel te eten, iets van bloedlichaampjes die eigenlijke tinky winkies zijn en goed moeten eten. Een soort idolen effect.
Je kan het altijd laten testen!
suc6!
quote:Ik bedoel dat je een bordje maakt, net als bij de grote mensen. Met groente vlees en aardappelen en evt. appelmoes. Het 'moet' allemaal een beetje zijn zoals voor iedereen. En dan zie je wel wat het kind opeet of niet. Maar het belangrijkste was geloof ik dat je gewoon geen aandacht besteedt aan het wel of niet eten van het kind. Dat moet ook in de loop van de dag geen issue zijn. Er zijn drie maaltijden per dag, (en de zelfgekozen momenten tussendoor) en dan ist klaar.
Op maandag 01 oktober 2001 12:46 schreef Faat het volgende:[..]
Wat bedoel je precies met op het bord leg je alles Catootje?
Heb je het nu ook over snoepgoed of bedoel je met alles, de aardappels,
de groente, het vlees en eventueel de appelmoes? Ik snap het even niet..
Je legt toch altijd alles op het bord?
quote:Oei, daar zeg je wat.
Op maandag 01 oktober 2001 12:48 schreef naughtyGirlie het volgende:
Misschien is hij wel allergisch voor bepaalde voeding? dit heb ik n.l. ook!
Dan merkt ie dus dat ie zich niet lekker voelt, en wil ie dit niet meer etenJe kan het altijd laten testen!
suc6!
quote:Ook al geprobeerd. Hij mocht altijd zelf eten, maar nu heb ik de vork gepakt en "leeuwtje" gespeeld. Terug trekken vlak voor zijn mond en dan mocht hij proberen in de vork te happen (en het eten dus).
Op maandag 01 oktober 2001 12:53 schreef starshine-girl het volgende:
Maak van het eten een spel ... als hij zijn bordje leegt heeft dat hij dan bv. een toetje krijgt na afloop ...
Ik heb ook al een "prik" spelletje geprobeerd. Het eten met een grapje "prikken" aan de vork.
In ieder geval héél erg bedankt.
ik denk dat ik de dokter maar eens bel.
quote:Hallo Ester,
Op maandag 01 oktober 2001 12:29 schreef Ester het volgende:
Ik begin mij een beetje zorgen te maken over mijn kleien schat.
Hij heeft eigenlijk altijd heel goed gegeten en lustte ook alles. Maar de laatste weken eet hij heel slecht.
In het begin hield ik vast aan "je eet zowieso de helft"!
Na twee weekjes ongeveer ben ik hiermee gestopt. hij hielt zijn lipjes stijf op elkaar en boos worden of hem andere dingen onthouden of juist "voor wat hoort wat" toepassen hielp voor geen meter.Daarnaast was ik bang dat het een machtstrijd zou worden. En dat hij dus niet meer zou gaan eten puur om zíjn willetje door te drijven tegen die van ons in......dus nu maar een tijdje genegeerd.
In de afgelopen 2 weken heeft hij 2 x een virus opgelopen (dezelfde), diarre etc.. op zich niet erg, maar hij was nooit ziek.
Ik begin me gewoon een beetje zorgen te maken. (overigens snoep wil hij wel!) Dat geef ik hem natuurlijk met mate, 's ochtend en 's middags iets lekkers anders bederf je zijn eetlust.
Ik wil hem dolgraag weer aan het eten hebben, maar dingen "lekker" maken met bijv. appelmoes gaat helemaal tegen mijn princiepes in. Dat doe ik dus niet. Dan went hij alleen maar aan die smaak en dan is het einde zoek.
Wie heeft een idee? Hij is overigens 2,5 jaar.
* reddie houd nu meer van Jan Hageltjes
quote:Dank je wel voor je lieve stukje Tweety70, het is fijn om dat te lezen.
Op maandag 01 oktober 2001 13:02 schreef tweety70 het volgende:[..]
Ik heb geen kinderen en ook niet zoveel verstand van kinderen maar ik wil je toch even zeggen dat ik me heel goed kan voorstellen dat je je zorgen maakt over het eetgedrag van Brian. Het lijkt mij heel moeilijk om er achter te komen wat er nou echt aan de hand is en om hem weer aan het eten te krijgen.
Wat je trouwens schrijft, over de (snoep-)momenten die je met Brian hebt...oooooooooow ik zou haast willen dat ik een kindje had waar ik dat mee kon doen, het klinkt zo gezellig, zo knus, zo lekker jullie samen met zijn tweetjes.. (maar er zijn natuurlijk nog veel en veel meer redenen waarom het heerlijk is om een kind te hebben )
Ik hoop dat jullie deze periode snel weer voorbij zijn!
voor je mannetje van Duch.
quote:Ik hoop dat je er wat aan hebt,en als hij weer niet wilt eten denk dan alleen maar:Het komt allemaal goed volgens tweety,echt waar.
Op maandag 01 oktober 2001 13:09 schreef Ester het volgende:[..]
Dank je wel voor je lieve stukje Tweety70, het is fijn om dat te lezen.
quote:Fout! appelmoes is even slecht als snoep.
Op maandag 01 oktober 2001 12:39 schreef Faat het volgende:
Hoi Ester,
Ik snap effe niet zo goed waarom appelmoes over het eten gooien tegen
je principes is, maar snoep met mate geven ('s ochtends en 's middags zelfs) wel kan.Appelmoes is bij lange na niet zo slecht als snoep hoor!
Als het daarmee wel lukt om te eten wat is het probleem precies dan?
Niet goed eten = bij mij GEEN SNOEP!! Helemaal niet!!
Houden ze de stijve lipjes ongeveer een week vol en moet je ze daarna eens zien eten
Want uiteindelijk doen ze voor een snoepje toch wel veel
Met mijn eigen kinderen heb ik nooit een probleem gemaakt van wel of niet eten (ze zijn 5 en 2) en het is meestal ook geen probleem.
Wel merkte ik dat ze opeens dingen niet meer lekker vonden die ze normaal gesproken wel gewoon aten.
Het schijnt dat ze op die leeftijd door een paar smaakfases gaan waardoor de geliefde boerenkool opeens 'vies' is.
Ik negeerde het meestal en dat blijkt te werken.
Maar dan ook geen toetje,alleen wat fruit toe.
In pricipe eten ze alles,van olijven tot gamba's,en zo niet,dan niet.
Van een kinderarts heb ik gehoord dat een kind dat te weinig eet toch de benodigde vitamines binnenkrijgt omdat ze dan andere dingen wel eten waar het in zit.
Het is heel goed mogelijk dat-ie binnenkort een enorme groenten-kick krijgt en alleen nog maar gezonde dingen wil eten.(Joepie!)
Zolang hij goed drinkt is er weinig aan de hand,dus maak je maar geen zorgen.
Let er wel op dat hij ruim een uur voor het eten geen zoete drankjes meer drinkt,want daar gaat de eetlust op die leeftijd ook van weg.
Geef desnoods wat water of melk.
Succes.
quote:Tenzij je zelf appelmoes maakt en er geen kilo's suiker in mikt. Niet zo zoet als de appelmoes uit pot, maar das een kwestie van wennen.
Op maandag 01 oktober 2001 13:35 schreef ThijNtjE het volgende:[..]
Fout! appelmoes is even slecht als snoep.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |