abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 1 oktober 2001 @ 12:29:06 #1
11303 Ester
Blije oud-bie
pi_1786596
Ik begin mij een beetje zorgen te maken over mijn kleien schat.
Hij heeft eigenlijk altijd heel goed gegeten en lustte ook alles. Maar de laatste weken eet hij heel slecht.
In het begin hield ik vast aan "je eet zowieso de helft"!
Na twee weekjes ongeveer ben ik hiermee gestopt. hij hielt zijn lipjes stijf op elkaar en boos worden of hem andere dingen onthouden of juist "voor wat hoort wat" toepassen hielp voor geen meter.

Daarnaast was ik bang dat het een machtstrijd zou worden. En dat hij dus niet meer zou gaan eten puur om zíjn willetje door te drijven tegen die van ons in......dus nu maar een tijdje genegeerd.

In de afgelopen 2 weken heeft hij 2 x een virus opgelopen (dezelfde), diarre etc.. op zich niet erg, maar hij was nooit ziek.

Ik begin me gewoon een beetje zorgen te maken. (overigens snoep wil hij wel!) Dat geef ik hem natuurlijk met mate, 's ochtend en 's middags iets lekkers anders bederf je zijn eetlust.

Ik wil hem dolgraag weer aan het eten hebben, maar dingen "lekker" maken met bijv. appelmoes gaat helemaal tegen mijn princiepes in. Dat doe ik dus niet. Dan went hij alleen maar aan die smaak en dan is het einde zoek.

Wie heeft een idee? Hij is overigens 2,5 jaar.

Mijn vriend vindt mij een wervelstorm
pi_1786647
(Ik heb geen enkele ervaring met het ouderschap, dus pas op)
Wat als je, wanneer hij niet wil eten, het eten weghaalt en geen poging meer doet om hem te laten eten. Waarschijnlijk krijgt hij dan toch later honger en leert hij dat het in het vervolg toch handig is om te eten.
  maandag 1 oktober 2001 @ 12:37:02 #3
11303 Ester
Blije oud-bie
pi_1786667
Dank je wel voor je reactie.
Maar dat heb ik dus ook al geprobeerd. Gewoon negeren als hij weer eens niet at en als ik en mijn vriend het eten op hadden gewoon de tafel leegruimen. Brian dwongen we dan niet om te eten (deed hij dan ook niet), hij hoefde alleen aan tafel te blijven zitten tot we klaar waren.
pi_1786669
Aha! Eindelijk kan ik mijn kennis van pedagogiek tentoonspreiden ...

Ehm elk kind gaat zo'n fase door. Wat ik lees uit de boeken is het volgende: Het eerste is biologisch, het schijnt dat kinderen heel slim toch een mechaniekje ingebouwd hebben zitten. Dat mechaniekje vertelt hen dat vreemd ruikende, nieuwe en rare spullen..niet eten! Bovendien schijnen hun smaakpapillen nog niet goed te werken/ontwikkelt te zijn. Daarnaast is het het vertrouwde machtsstrijdje. Es kijken waar ik mama mee kan fokken ...

Studie wees uit dat het volgende helpt: duidelijke eetmomenten. (dus ook snoepmomenten).
Op het bord leg je alles. Dus ook de vieze groente. Je spreekt met hem af dat je zo met elkaar gezellig eet, van alles op het bord. En dat hij zelf moet weten of hij dat lekkers eet. Maar: het moet wel op het bord. (het schijnt dat kinderen tijd nodig hebben om te wennen aan een groente, dus een paar dagen achter elkaar hetzelfde?)
Je maakt het gezellig en leuk aan tafel, en je rept met geen woord over het wel of niet eten. Maar hij mag na het eten ook niet zeuren om wat lekkers, het eten is immers voorbij.
Je begint gezellig, en sluit gezellig af. En je rept echt met geen woord over zijn eten. Eten is gewoon en gezellig en leuk en hij kan meedoen of niet. Einde discussie.

DANYEL EN THIJS
....maar daarna ben ik weer triestig...
  maandag 1 oktober 2001 @ 12:39:07 #5
4335 Faat
Fokeiland O+
pi_1786682
Hoi Ester,
Ik snap effe niet zo goed waarom appelmoes over het eten gooien tegen
je principes is, maar snoep met mate geven ('s ochtends en 's middags zelfs) wel kan.

Appelmoes is bij lange na niet zo slecht als snoep hoor!
Als het daarmee wel lukt om te eten wat is het probleem precies dan?
Niet goed eten = bij mij GEEN SNOEP!! Helemaal niet!!
Houden ze de stijve lipjes ongeveer een week vol en moet je ze daarna eens zien eten
Want uiteindelijk doen ze voor een snoepje toch wel veel

Was it so hard Achilles
So very hard to die
Thou knowest and I know not
So much the happier I
pi_1786690
Draai het snoepen in de ochtend en later terug tot niets...
Als hij niet normaal wilt eten, dan ook geen lekkere dingen. Wat je misschien ook kan doen is een leuk verhaaltje maken over hoe hij gezond blijft door goed voedsel te eten, iets van bloedlichaampjes die eigenlijke tinky winkies zijn en goed moeten eten. Een soort idolen effect.
  maandag 1 oktober 2001 @ 12:44:40 #7
11303 Ester
Blije oud-bie
pi_1786734
quote:
Op maandag 01 oktober 2001 12:37 schreef Catootje het volgende:
Aha! Eindelijk kan ik mijn kennis van pedagogiek tentoonspreiden ...

Ehm elk kind gaat zo'n fase door. Wat ik lees uit de boeken is het volgende: Het eerste is biologisch, het schijnt dat kinderen heel slim toch een mechaniekje ingebouwd hebben zitten. Dat mechaniekje vertelt hen dat vreemd ruikende, nieuwe en rare spullen..niet eten! Bovendien schijnen hun smaakpapillen nog niet goed te werken/ontwikkelt te zijn. Daarnaast is het het vertrouwde machtsstrijdje. Es kijken waar ik mama mee kan fokken ...

Studie wees uit dat het volgende helpt: duidelijke eetmomenten. (dus ook snoepmomenten).
Op het bord leg je alles. Dus ook de vieze groente. Je spreekt met hem af dat je zo met elkaar gezellig eet, van alles op het bord. En dat hij zelf moet weten of hij dat lekkers eet. Maar: het moet wel op het bord. (het schijnt dat kinderen tijd nodig hebben om te wennen aan een groente, dus een paar dagen achter elkaar hetzelfde?)
Je maakt het gezellig en leuk aan tafel, en je rept met geen woord over het wel of niet eten. Maar hij mag na het eten ook niet zeuren om wat lekkers, het eten is immers voorbij.
Je begint gezellig, en sluit gezellig af. En je rept echt met geen woord over zijn eten. Eten is gewoon en gezellig en leuk en hij kan meedoen of niet. Einde discussie.

Hoi, je hebt helemaal gelijk met je stukje. Alleen hij lustte alles..hij heeft alles eigenlijk al eens gegeten en er waren nooit problemen. Doet hij dan een stapje terug?

O en even tegen Faat.
Met iets lekkers bedoel ik dus een koekje of snoepje.
's ochtends neem ik altijd even een moment voor ons tweetjes. Lekker boekje lezen voor mij koffie met een koekeje en voor hem een sapje met een koekje. Echt zo'n gezellig moment.
'S middags drinken we weer samen wat en dan krijgt hij bijv. rozijntjes. Voor de rest krijgt hij gen snoepgoed en die momenten zou ik eigenlijk niet willen missen (egoïstisch hé)

maandag 1 oktober 2001 @ 12:46:14 #8
4335 Faat
Fokeiland O+
pi_1786742
quote:
Op maandag 01 oktober 2001 12:37 schreef Catootje het volgende:
Wat bedoel je precies met op het bord leg je alles Catootje?
Heb je het nu ook over snoepgoed of bedoel je met alles, de aardappels,
de groente, het vlees en eventueel de appelmoes? Ik snap het even niet..
Je legt toch altijd alles op het bord?
Was it so hard Achilles
So very hard to die
Thou knowest and I know not
So much the happier I
pi_1786746
quote:
Op maandag 01 oktober 2001 12:44 schreef Ester het volgende:

[..]

Hoi, je hebt helemaal gelijk met je stukje. Alleen hij lustte alles..hij heeft alles eigenlijk al eens gegeten en er waren nooit problemen. Doet hij dan een stapje terug?

Ehm, ik was al bang dat je dat zou gaan vragen, want dat snap ik dus ook niet: waarom lustie eerst alles en dan weer niet? Hmm...weet ik dus ook niet Maar ik weet wel dat deze methode werkt (zelf geen kids, maar studieboeken en peutenpraat gehoord)....
DANYEL EN THIJS
  maandag 1 oktober 2001 @ 12:47:50 #10
11303 Ester
Blije oud-bie
pi_1786755
quote:
Op maandag 01 oktober 2001 12:40 schreef Aneurism het volgende:
Draai het snoepen in de ochtend en later terug tot niets...
Als hij niet normaal wilt eten, dan ook geen lekkere dingen. Wat je misschien ook kan doen is een leuk verhaaltje maken over hoe hij gezond blijft door goed voedsel te eten, iets van bloedlichaampjes die eigenlijke tinky winkies zijn en goed moeten eten. Een soort idolen effect.
Hahahaha, nou een verhaal over tinkywinky bloedlichaampjes begrijpt hij misschien nog niet helemaal (hij is 2,5), maar om iets in die geest te doen lijkt mij wel wat ja.
Vanavond maar eens proberen. De pop mee aan tafel en dan mag hij de pop een hapje geven (omdat het zo lekker smullen is) en dan Brian een hapje.
pi_1786762
Misschien is hij wel allergisch voor bepaalde voeding? dit heb ik n.l. ook!
Dan merkt ie dus dat ie zich niet lekker voelt, en wil ie dit niet meer eten

Je kan het altijd laten testen!
suc6!

maandag 1 oktober 2001 @ 12:49:56 #12
11303 Ester
Blije oud-bie
pi_1786778
Oja, en omdat hi dus niet goed eet heb ik zoiets van "multivitaminen geven", maar ja ik heb ook wel eens gehoord dat die juist de eetlust weg kunnen halen, omdat het lichaam dan de meeste benodigde stoffen al binnen heeft.
pi_1786789
quote:
Op maandag 01 oktober 2001 12:46 schreef Faat het volgende:

[..]

Wat bedoel je precies met op het bord leg je alles Catootje?
Heb je het nu ook over snoepgoed of bedoel je met alles, de aardappels,
de groente, het vlees en eventueel de appelmoes? Ik snap het even niet..
Je legt toch altijd alles op het bord?

Ik bedoel dat je een bordje maakt, net als bij de grote mensen. Met groente vlees en aardappelen en evt. appelmoes. Het 'moet' allemaal een beetje zijn zoals voor iedereen. En dan zie je wel wat het kind opeet of niet. Maar het belangrijkste was geloof ik dat je gewoon geen aandacht besteedt aan het wel of niet eten van het kind. Dat moet ook in de loop van de dag geen issue zijn. Er zijn drie maaltijden per dag, (en de zelfgekozen momenten tussendoor) en dan ist klaar.
DANYEL EN THIJS
  maandag 1 oktober 2001 @ 12:52:14 #14
11303 Ester
Blije oud-bie
pi_1786801
quote:
Op maandag 01 oktober 2001 12:48 schreef naughtyGirlie het volgende:
Misschien is hij wel allergisch voor bepaalde voeding? dit heb ik n.l. ook!
Dan merkt ie dus dat ie zich niet lekker voelt, en wil ie dit niet meer eten

Je kan het altijd laten testen!
suc6!

Oei, daar zeg je wat.
Wat mi wel opvalt is dat áls hi een keer iets met een beetje mayonaise heeft gegeten zijn huid rond zijn mondje (alles wat in aanraking met de mayo is geweest) rood is. Dit trekt dan na een tijdje weer weg.
pi_1786810
Maak van het eten een spel ... als hij zijn bordje leegt heeft dat hij dan bv. een toetje krijgt na afloop ...
Wees aardig voor anderen en zij zullen ook aardig voor jou zijn
  maandag 1 oktober 2001 @ 12:57:28 #16
11303 Ester
Blije oud-bie
pi_1786848
quote:
Op maandag 01 oktober 2001 12:53 schreef starshine-girl het volgende:
Maak van het eten een spel ... als hij zijn bordje leegt heeft dat hij dan bv. een toetje krijgt na afloop ...
Ook al geprobeerd. Hij mocht altijd zelf eten, maar nu heb ik de vork gepakt en "leeuwtje" gespeeld. Terug trekken vlak voor zijn mond en dan mocht hij proberen in de vork te happen (en het eten dus).

Ik heb ook al een "prik" spelletje geprobeerd. Het eten met een grapje "prikken" aan de vork.

In ieder geval héél erg bedankt.

ik denk dat ik de dokter maar eens bel.

maandag 1 oktober 2001 @ 13:02:56 #17
15138 tweety70
lief klein vogeltje
pi_1786891
quote:
Op maandag 01 oktober 2001 12:29 schreef Ester het volgende:
Ik begin mij een beetje zorgen te maken over mijn kleien schat.
Hij heeft eigenlijk altijd heel goed gegeten en lustte ook alles. Maar de laatste weken eet hij heel slecht.
In het begin hield ik vast aan "je eet zowieso de helft"!
Na twee weekjes ongeveer ben ik hiermee gestopt. hij hielt zijn lipjes stijf op elkaar en boos worden of hem andere dingen onthouden of juist "voor wat hoort wat" toepassen hielp voor geen meter.

Daarnaast was ik bang dat het een machtstrijd zou worden. En dat hij dus niet meer zou gaan eten puur om zíjn willetje door te drijven tegen die van ons in......dus nu maar een tijdje genegeerd.

In de afgelopen 2 weken heeft hij 2 x een virus opgelopen (dezelfde), diarre etc.. op zich niet erg, maar hij was nooit ziek.

Ik begin me gewoon een beetje zorgen te maken. (overigens snoep wil hij wel!) Dat geef ik hem natuurlijk met mate, 's ochtend en 's middags iets lekkers anders bederf je zijn eetlust.

Ik wil hem dolgraag weer aan het eten hebben, maar dingen "lekker" maken met bijv. appelmoes gaat helemaal tegen mijn princiepes in. Dat doe ik dus niet. Dan went hij alleen maar aan die smaak en dan is het einde zoek.

Wie heeft een idee? Hij is overigens 2,5 jaar.

Hallo Ester,
Maak je maar geen zorgen hoor,op deze leeftijd is dat heel normaal dat ze niet willen eten.
Bij de ene duurt het een paar weekjes en bij de ander een paar maandjes.
Het gaat vanzelf wel weer over,ik weet dat je je eigen druk maakt over het feit ,of hij wel genoeg binnen krijgt,
maar ga maar eens kijken wat ze wel eten op een dag dan krijgen ze best wel genoeg hoor.
willen ze niet eten nou dan niet,als ze honger hebben komen ze vanzelf wel wat vragen.
ik heb dit ook mee gemaakt en vond het ook rot,
Het was inderdaad bij mij ook zo'n machtstrijd waar bij hun altijd wonnen,en erg ongezellig aan tafel.
maar heb naar de wijze woorden van mijn schoonmoeder geluisterd dat alles wel goed komt.
en inderdaad na een paar maandjes (bij mijn kinderen)
was het over en aten ze weer de oren van mijn hoofd
ik wens je veel sterkte ermee en ga niet aan je zelf twijfelen hoor,komt allemaal goed
al het leuke in het leven duurt jammer genoeg maar even
  maandag 1 oktober 2001 @ 13:06:50 #18
9167 reddie
is bang voor de waarheid...
pi_1786912
Ik wilde vroeger zelf ook nooit iets eten, maar m'n mammie heeft op een gegeven moment mij penniewafels gevierd, en dat werkte heel goed...

* reddie houd nu meer van Jan Hageltjes

Poor is the man whose pleasures depend on permission of another...
  maandag 1 oktober 2001 @ 13:09:06 #19
15138 tweety70
lief klein vogeltje
pi_1786925
vergat ik nog te zeggen:
Mijn kinderen zijn nu bijna 7 en bijna 10
en eten nu gewoon (bijna)alles en zien er goed
gezond uit.
Alleen die meid van bijna 10 gaat al een beetje puberen
en zegt nu :ik maak zelf wel uit wat ik eet(dacht het niet hahahahahahahahaa
begin weer overnieuw dus hihihihihihihihihi
  maandag 1 oktober 2001 @ 13:09:29 #20
11303 Ester
Blije oud-bie
pi_1786930
quote:
Op maandag 01 oktober 2001 13:02 schreef tweety70 het volgende:

[..]

Dank je wel voor je lieve stukje Tweety70, het is fijn om dat te lezen.
pi_1786992
Hoi Ester,

Ik heb geen kinderen en ook niet zoveel verstand van kinderen maar ik wil je toch even zeggen dat ik me heel goed kan voorstellen dat je je zorgen maakt over het eetgedrag van Brian. Het lijkt mij heel moeilijk om er achter te komen wat er nou echt aan de hand is en om hem weer aan het eten te krijgen.

Wat je trouwens schrijft, over de (snoep-)momenten die je met Brian hebt...oooooooooow ik zou haast willen dat ik een kindje had waar ik dat mee kon doen, het klinkt zo gezellig, zo knus, zo lekker jullie samen met zijn tweetjes.. (maar er zijn natuurlijk nog veel en veel meer redenen waarom het heerlijk is om een kind te hebben )

Ik hoop dat jullie deze periode snel weer voorbij zijn!

voor je mannetje van Duch.

#geen
  maandag 1 oktober 2001 @ 13:27:55 #22
15138 tweety70
lief klein vogeltje
pi_1787032
quote:
Op maandag 01 oktober 2001 13:09 schreef Ester het volgende:

[..]

Dank je wel voor je lieve stukje Tweety70, het is fijn om dat te lezen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt,en als hij weer niet wilt eten denk dan alleen maar:Het komt allemaal goed volgens tweety,echt waar.
Geef je knulletje maar een dikke pakkerd
en veel sucses ermee,mocht je weer eens wat willen weten
kan je me altijd mailen.het wil niet zeggen dat ik alles weet natuurlijk,maar heb wel al twee keer die leeftijd meegemaakt.
Dikke kus
  maandag 1 oktober 2001 @ 13:35:58 #23
12516 ThijNtjE
pooier-smurf
pi_1787088
quote:
Op maandag 01 oktober 2001 12:39 schreef Faat het volgende:
Hoi Ester,
Ik snap effe niet zo goed waarom appelmoes over het eten gooien tegen
je principes is, maar snoep met mate geven ('s ochtends en 's middags zelfs) wel kan.

Appelmoes is bij lange na niet zo slecht als snoep hoor!
Als het daarmee wel lukt om te eten wat is het probleem precies dan?
Niet goed eten = bij mij GEEN SNOEP!! Helemaal niet!!
Houden ze de stijve lipjes ongeveer een week vol en moet je ze daarna eens zien eten
Want uiteindelijk doen ze voor een snoepje toch wel veel

Fout! appelmoes is even slecht als snoep.
Uiteraard is een kilo snoep wel slechter dan 1 lepeltje appelmoes maar dat is logisch
I am a man who's dreams have all deserted. I changed my face, I changed my name, but no one wants you when you lose
pi_1787159
En nog even iets van Shmoops.

Met mijn eigen kinderen heb ik nooit een probleem gemaakt van wel of niet eten (ze zijn 5 en 2) en het is meestal ook geen probleem.
Wel merkte ik dat ze opeens dingen niet meer lekker vonden die ze normaal gesproken wel gewoon aten.
Het schijnt dat ze op die leeftijd door een paar smaakfases gaan waardoor de geliefde boerenkool opeens 'vies' is.
Ik negeerde het meestal en dat blijkt te werken.
Maar dan ook geen toetje,alleen wat fruit toe.
In pricipe eten ze alles,van olijven tot gamba's,en zo niet,dan niet.
Van een kinderarts heb ik gehoord dat een kind dat te weinig eet toch de benodigde vitamines binnenkrijgt omdat ze dan andere dingen wel eten waar het in zit.
Het is heel goed mogelijk dat-ie binnenkort een enorme groenten-kick krijgt en alleen nog maar gezonde dingen wil eten.(Joepie!)
Zolang hij goed drinkt is er weinig aan de hand,dus maak je maar geen zorgen.
Let er wel op dat hij ruim een uur voor het eten geen zoete drankjes meer drinkt,want daar gaat de eetlust op die leeftijd ook van weg.
Geef desnoods wat water of melk.

Succes.

Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_1787166
quote:
Op maandag 01 oktober 2001 13:35 schreef ThijNtjE het volgende:

[..]

Fout! appelmoes is even slecht als snoep.

Tenzij je zelf appelmoes maakt en er geen kilo's suiker in mikt. Niet zo zoet als de appelmoes uit pot, maar das een kwestie van wennen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')