Het lezen van een horoscooptekening is niet iets simpels, je kan er jaren voor studeren en dan nog er niet alles van weten. Het tekenen en berekenen is veel reken en opzoekwerk, en dat kan door een computer heel snel en makkelijk gedaan worden, maar het interpreteren is mensenwerk en daar zit ook de grootste moeilijkheid. Ik weet er zelf ook alleen de basis van eigenlijk. Wat de tekening voorstelt is de stand van de sterren op het moment van geboorte; de horizontale lijn door de cirkel is de horizon. De helft van de sterren zie je dus niet omdat die onder de horizon van de aarde zitten. De sterren draaien met de klok mee, sterrenbeelden komen op in het westen. Het sterrenbeeld dat op dat moment aan het opkomen is, is je ascendant. In jouw geval dus steenbok. Je sterrenbeeld wordt bepaald door in welk sterrenbeeld de zon staat, de zon is het cirkeltje met stip, en die staat dus in leeuw. Zo staat elke planeet dus in een sterrenbeeld,, en die hebben allemaal zo hun invloed. De cirkel is, naast de sterrenbeelden in de buitenste rand, opgedeeld in 12 verschillende huizen, en de positie en verdeling van de planeten in de verschillende huizen heeft ook invloed. En dan heb je ook nog allemaal wisselwerkingen tussen de planeten onderling etc etc, maar daar weet ik eigenlijk veels te weinig van om iets over te zeggen. Dus ja met deze info kun je je eigen tekening nog niet echt duiden maar dat gaat ook wel ver om op een forum even uit te leggen, zelfs als ik er echt verstand van had gehad.