abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 1 oktober 2001 @ 08:24:35 #1
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_1785381
Met stip gestegen naar de eerste plaats in mijn lijstje van de meest ranzige films die ik ooit gezien heb.
Hij schijnt ook gebanned te zijn in talloze landen.
Ik heb hem dit weekend in een filmhuis gezien.

Wie heeft hier nog meer deze ultra controversiele film uit 1975 door Pier Paolo Pasolini gezien?

De film geeft een zeer indringend, zeer realistisch en zeer mensonterend beeld van de fascisten van Mussolini ten tijde van de tweede wereldoorlog.
[edit]Extra weetje: De film is gebaseerd op de roman "De laatste 120 dagen van Sodom" door Marquis de Sade (ja DIE Marquis de Sade).[/edit]

Een vraag die geprobeerd wordt te beantwoorden lijkt te zijn hoe ver de mens wel niet kan gaan in het behandelen van zijn meedemens. Hoe laag, om precies te zijn.

Ik denk dat dit de meest schokkende film is die ik ooit gezien heb. Films als "Baise moi" of "C'est arrivee pres de chez vous" lijken Disneyfilms vergeleken met het beeld dat hier door Pasolini geschetst wordt.

Wie heeft hier nog meer deze film gezien?

[Dit bericht is gewijzigd door TheMarco op 01-10-2001 08:30]

I'm definitely caught up in the wrong universe.
Oh, and The Net is Dead too...
  maandag 1 oktober 2001 @ 08:44:57 #2
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_1785417
Ik. Al lang geleden overigens, ik denk begin jaren 80. Na het lezen van het boek van De Sade was ik wel benieuwd hoe zoiets in hemelsnaam verfilmd zou kunnen zijn, zij het dat de setting niet helemaal overeenkomt. Ik vond overigens de vergelijking Sade/Mussolini wel steek houden.

Ik heb de film niet afgekeken, vond het bizar en weerzinwekkend. Het meest absurde vond ik wel de pianiste.

Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
  maandag 1 oktober 2001 @ 09:08:12 #3
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_1785456
Overigens, ik meen me vaag te herinneren dat onderdelen uit deze film, dan wel de oorspronkelijke roman van De Sade ook wel eens gebruikt zijn door Theo en Thea. Ik denk het origineel overigens.

Ik herinner me iets van Theo en Thea verkleed in 17e eeuwse kledij waarbij ze ook bezig zijn mensen te dwingen uitwerpselen te eten enzo... Iemand anders die zich dit ook herinnert?

maandag 1 oktober 2001 @ 12:48:00 #4
10785 Smots
The Angriest Dog In The World
pi_1786759
quote:
Op maandag 01 oktober 2001 09:08 schreef TheMarco het volgende:
Overigens, ik meen me vaag te herinneren dat onderdelen uit deze film, dan wel de oorspronkelijke roman van De Sade ook wel eens gebruikt zijn door Theo en Thea. Ik denk het origineel overigens.

Ik herinner me iets van Theo en Thea verkleed in 17e eeuwse kledij waarbij ze ook bezig zijn mensen te dwingen uitwerpselen te eten enzo... Iemand anders die zich dit ook herinnert?

Riep daar iemand Theo en Thea?

Ik herinner me wel de 'Hygiëne' aflevering van Theo en Thea
(en deze bedoel jij ook, denk ik)
T&T zijn in deze aflevering gehuld in 17e eeuwse kledij, terwijl ze allemaal hele vieze dingen doen met poep enzo.
Klassiek kindervermaak, maar de link met Pasolini's Salo is wel vergezocht, volgens mij.
Maar ik moet toegeven dat het wel een HELE interessante vergelijking is!

The dog who is so angry he cannot move. He cannot eat. He cannot sleep. He can just barely growl. ...Bound so tightly with tension and anger, he approaches the state of rigor mortis.
  maandag 1 oktober 2001 @ 12:49:31 #5
10785 Smots
The Angriest Dog In The World
pi_1786772
Oh, overigens vind ik Pasolini's Salo één van de meest indrukwekkende films die ik ooit heb gezien.
Pasolini maakt sowieso wel films waarvan de Smots hevig van onder de indruk kan raken, zowel in de negatieve als de positieve zin.
The dog who is so angry he cannot move. He cannot eat. He cannot sleep. He can just barely growl. ...Bound so tightly with tension and anger, he approaches the state of rigor mortis.
pi_1791124
Die film was een jaar of 5 geleden op tv te zien, bij de VPRO.

Ik had hem toen opgenomen en later met een groep vrienden bekeken. 'Echt lachen zo'n shockerende film' dachten we.... mooi niet dus. Degenen die niet voortijdig naar huis waren gegaan bleven na afloop beduust voor zich uit staren.

Ik heb de film echter nog wel bewaart, maar nooit meer bekeken

Ich möchte ein Eisbär sein im kalten Polar, dann müßte ich nicht mehr schrei'n, alles wär' so klar.
pi_1791200
Een afschuwelijke film.

Ik wilde hem na alle ophef zeker gaan zien,zó erg kan het toch niet zijn? dacht ik nog.
Ik ben er weken ontdaan van geweest.

Mensen die hem niet gezien hebben denken nu dat dit dus een must-see is.

Ik heb er iig enorme spijt van,en heb hem ook niet uit kunnen kijken.

Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_1792328
Inderdaad een indrukwekkende film zoals Smots zegt, maar ach, schokkend....neuh, zolang als ik weet dat iets maar film is (al of niet waargebeurd), kan niks mij meer schokken.
Ook deze niet, daarvoor heb ik veel te veel gezien.
  maandag 1 oktober 2001 @ 23:10:08 #9
15132 SigmundFreud
...vertelt u wie u bent
pi_1792438
quote:
Op maandag 01 oktober 2001 12:48 schreef Smots het volgende:
[..]
Klassiek kindervermaak, maar de link met Pasolini's Salo is wel vergezocht, volgens mij.
Ik herinner me dit ook, en ik weet dat we indertijd meteen dachten aan de film Salo. Theo en Thea deden het blijkbaar goed na (wordt het ooit nog eens herhaald?)
Nullum magnum ingenium sine mixtura dementiae fuit.
  maandag 1 oktober 2001 @ 23:45:11 #10
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_1792832
quote:
Op maandag 01 oktober 2001 12:48 schreef Smots het volgende:

[..]

Ik meen me te herinneren dat er ook iets bij zat met dwang en het eten van poep hoor... Ik denk niet dat de link zo vergezocht is. Misschien niet direct met Salo maar dan toch zeker WEL met de roman van de Sade....
  maandag 1 oktober 2001 @ 23:53:46 #11
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_1792918
quote:
Op maandag 01 oktober 2001 21:40 schreef shmoopy het volgende:
Een afschuwelijke film.

Ik wilde hem na alle ophef zeker gaan zien,zó erg kan het toch niet zijn? dacht ik nog.
Ik ben er weken ontdaan van geweest.

Mensen die hem niet gezien hebben denken nu dat dit dus een must-see is.

Ik zou nog steeds willen volhouden dat het een must-see is. Niet eens zozeer omdat ie zo schokkend is maar omdat de film je echt ENORM aan het denken zet over mensen... Ik ben er nog steeds niet over uitgedacht... nu alweer 2 daagjes verder, en dat zal ook nog wel even duren.
Je gaat nadenken over mensen... en hoe ver mensen wel niet kunnen gaan. Eng eigenlijk... Vooral als je bedenkt dat er waarschijnlijk honderden "Salo's" zijn.
Deze was in de 2e wereldoorlog maar het was er waarschijnlijk ook in Cambodja, vietnam, Bosnie, ga maar door. Misschien niet exact zoals in deze film maar zeker vergelijkbare gruwelijkheden.
quote:
Ik heb er iig enorme spijt van,en heb hem ook niet uit kunnen kijken.
Dit begrijp ik niet. Je hebt spijt dat je deze film bent gaan kijken? Kun je dit uitleggen?

Verder nog even een gewaagde stelling:

Mensen die deze film "niet kunnen zien" kunnen naar mijn mening de realiteit niet onder ogen zien. Dit GEBEURT. In allerlei vormen, IEDERE dag op heel veel plekken in de wereld. Erg sick, maar ik zie deze film toch als een "welcome to the real world" boodschap.
Hoe denken anderen hierover?

pi_1792998
quote:
Op maandag 01 oktober 2001 23:53 schreef TheMarco het volgende:
Dit begrijp ik niet. Je hebt spijt dat je deze film bent gaan kijken? Kun je dit uitleggen?
Ja.Omdat ik er een heel naar gevoel aan heb overgehouden en het niets heeft toegevoegd aan mijn mening over mensen of wat dan ook.

Verder nog even een gewaagde stelling:

Mensen die deze film "niet kunnen zien" kunnen naar mijn mening de realiteit niet onder ogen zien. Dit GEBEURT. In allerlei vormen, IEDERE dag op heel veel plekken in de wereld. Erg sick, maar ik zie deze film toch als een "welcome to the real world" boodschap.
Hoe denken anderen hierover?

Jij ook maar welcome to the real world dan.

Misschien zijn het wel juist de mensen die heel goed weten hoe ziek de mens kan omgaan met anderen die deze film niet 'kunnen' zien.
Die hebben hun portie realiteit wel gehad.

dinsdag 2 oktober 2001 @ 00:20:01 #13
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_1793143
quote:
Op dinsdag 02 oktober 2001 00:03 schreef shmoopy het volgende:

[..]

Jij ook maar welcome to the real world dan.

Misschien zijn het wel juist de mensen die heel goed weten hoe ziek de mens kan omgaan met anderen die deze film niet 'kunnen' zien.
Die hebben hun portie realiteit wel gehad.

voor shmoopy:

Hmm van die invalshoek had ik het nog niet bekeken.
Overigens bedoelde ik niets lulligs met mijn stelling. Ik zeg dat maar even omdat ik een tikje irritatie proef in je reactie.

algemeen stukje:

Verder ben ik overigens van mening dat, misschien afgezien van voor mensen die een traumatische ervaring gehad hebben waar de film raakvlakken mee heeft, het gemiddelde journaal tegenwoordig "schokkender" is dan die film. Maar voor dat "soort" schokkende beelden zijn de meesten inmiddels al wat afgestompt.

pi_1793167
quote:
Op dinsdag 02 oktober 2001 00:20 schreef TheMarco het volgende:

[..]

voor shmoopy:

Hmm van die invalshoek had ik het nog niet bekeken.
Overigens bedoelde ik niets lulligs met mijn stelling. Ik zeg dat maar even omdat ik een tikje irritatie proef in je reactie.

algemeen stukje:

Verder ben ik overigens van mening dat, misschien afgezien van voor mensen die een traumatische ervaring gehad hebben waar de film raakvlakken mee heeft, het gemiddelde journaal tegenwoordig "schokkender" is dan die film. Maar voor dat "soort" schokkende beelden zijn de meesten inmiddels al wat afgestompt.

En Shmoops bedoelde het ook niet zo lullig,hoor,
maar ik was wel een klein beetje geirriteerd ja!

Wat het nieuws betreft heb je wel gelijk,
het stompt af,treurig genoeg.

pi_1793228
Ooit een stuk van gezien. Onbevattelijke film. Ben afgehaakt bij een vrouw die glas moest eten. Dat poepeten heb ik ook nog gezien en alhoewel ik wist dat het chocola was en dat de acteurs schijnbaar enorme lol hebben gehad, vond ik het nog steeds verschrikkelijk.
I am but mad north-north-west; when the wind is southerly I know a hawk from a handsaw.
pi_1793238
Ik weet toevallig dat 120 dagen in Sodom een aanklacht is tegen het nazi-regime in Duitsland. De mensen van stand die nare dingen doen met kinderen dragen stuk voor stuk nare nazi-kostuums. Een gruwelijke film is het, die ik alleen opzet als ik mijn visite écht zat ben...

Liefs,
Helga

dinsdag 2 oktober 2001 @ 00:33:57 #17
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_1793248
quote:
Op dinsdag 02 oktober 2001 00:29 schreef Minky het volgende:
[...] en dat de acteurs schijnbaar enorme lol hebben gehad, [...]
Ehm.... somehow vind ik het moeilijk te geloven dat de acteurs van deze film "enorme lol" hebben gehad tijdens het opnemen van dit soort scenes...

Ik vind dat net zoiets als dat iemand zou zeggen dat er heel wat afgelachen is op de set van Schindler's List of The Killing Fields. Lijkt me vrij stug...

zondag 4 november 2001 @ 22:08:33 #18
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_2085793
Gisteravond gezien in de Kriterion.

Wat mij het meeste schokte, was eigenlijk niet eens de film. Meer dat ik, net als enkele andere kijkers, totaal geen medelijden voelde met de gemartelden. Ook voor de kijker waren ze slechts objecten. En dat geeft je toch een aardig idee over jezelf. De film is zo fucking disturbing, niet leuk meer.

verder is het een absolute must-see. Wat mij betreft verplichte kost tijdens de lessen maatschappijleer.

Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
  FOK!fossiel zondag 4 november 2001 @ 22:11:31 #19
8443 cptmarco
it's captain...
pi_2085843
quote:
Op zondag 04 november 2001 22:08 schreef links234 het volgende:
verder is het een absolute must-see. Wat mij betreft verplichte kost tijdens de lessen maatschappijleer.
met welk doel? welke les kunnen we leren uit deze film?

ik vond het een verschrikkelijke film om te zien.

pi_2085865
Hij is een jaar of zo terug op Nederland 3 geweest, toen heb ik er een deel van gezien. Niet afgekeken dus, verschrikkelijke film.
It is much easier to be critical than to be correct.
  zondag 4 november 2001 @ 22:17:01 #21
10188 links234
pi_2085940
quote:
Op zondag 04 november 2001 22:11 schreef cptmarco het volgende:

[..]

met welk doel? welke les kunnen we leren uit deze film?

ik vond het een verschrikkelijke film om te zien.

Ik vond hem ook vreselijk om te zien, maar ik denk dat de film je een spiegel voorhoudt. Niet alleen doordat je weinig/geen medelijden of symphatie voelt met de slachtoffers, maar ook door de eindscene: Twee dansende soldaten, die vragen naar elkaars vriendinnetje. Terwijl ze net dus enkele mensen hebben gescalpeerd, geroosterd, levend gevild, de ogen uitgestoken en de tong af hebben gesneden. De totale befehl ist befehl mentaliteit van die bijfiguren, die meedoen, maar niet het plan hebben opgestelt.
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
  zondag 4 november 2001 @ 23:38:49 #22
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_2087173
quote:
Op zondag 04 november 2001 22:17 schreef links234 het volgende:

[..]

Ik vond hem ook vreselijk om te zien, maar ik denk dat de film je een spiegel voorhoudt. Niet alleen doordat je weinig/geen medelijden of symphatie voelt met de slachtoffers, maar ook door de eindscene: Twee dansende soldaten, die vragen naar elkaars vriendinnetje. Terwijl ze net dus enkele mensen hebben gescalpeerd, geroosterd, levend gevild, de ogen uitgestoken en de tong af hebben gesneden. De totale befehl ist befehl mentaliteit van die bijfiguren, die meedoen, maar niet het plan hebben opgestelt.

heb hem niet gezien. maar vind je stelling wel heel interessant. ook je vorige posting. kun je het vergelijken met die beroemde amerikaanse film (iets van de waves of zo) waar uit blijkt hoe snel je kan manipuleren (die film ging over nazisme)? ben even de titel kwijt, geloof Breaking the waves.
En die beroemde amerikaanse mevrouw, al 30 keer bij Oprah geweest, die negatief doet over blauwogigen om zo racisme aan te tonen.
wat moet ik hier nu neerzetten?
  zondag 4 november 2001 @ 23:41:15 #23
10188 links234
pi_2087201
Die film heette The Wave.
  zondag 4 november 2001 @ 23:43:00 #24
10188 links234
pi_2087218
quote:
Op zondag 04 november 2001 23:38 schreef evert het volgende:
En die beroemde amerikaanse mevrouw, al 30 keer bij Oprah geweest, die negatief doet over blauwogigen om zo racisme aan te tonen.
Precies, terwijl iedereen weet dat brabanders de oorzaak zijn van de ellende in de wereld.
pi_2092043
Heb de film een jaar of vier geleden op de VPRO gezien en was er nogal door geschokt, eigenlijk voor het eerst dat een film me schokte.

Die acteurs hebben toen mogelijk veel lol gehad, maar ik begreep uit een stukje dat ooit in een tv-gids heeft gestaan dat ze na het maken van deze film nooit meer echt aan de bak zijn gekomen. Weet niet in hoeverre dit waar is.

Wat me verder ook opvalt aan de film is dat het je over jezelf aan het denken zet: waarom kijk je naar die film, waarom zet je hem niet gewoon uit (of: waarom loop je niet gewoon weg)? Ik kon daar eigenlijk geen antwoord op geven.

Ik vind overigens het niet willen zien van deze film niet hetzelfde als het ontkennen van de werkelijkheid, en pleit daarvoor ook niet voor het tonen van zo'n gruwelijke film. Waarom moet je nl. per se het allerergste zien om te weten dat er erge dingen gebeuren? Mag je niet tot op zekere hoogte in je eigen droomwereldje leven? ben je slecht als je dat wel doet? Mijns inziens kun je toch niet veel uithalen, dus heeft het ook niet veel zin om er vanaf te weten.

Mijn Nederlands is prima, ik kan gewoon niet typen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')