abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25238526
Hoi allemaal,

Ik wil graag chocolade toffees maken maar kan nergens een goed recept vinden.
Wat ik wil maken zijn de toffees die je bijvoorbeeld bij Jamin kan kopen, die in die gekleurde papiertjes met een chocoladelaagje.

Zelf denk ik van eerst de binnenkant maken met behulp van gecondenseerde melk en dit in een bakvorm gieten en na stollen in blokjes snijden. Daarna de blokjes in gesmolten chocolade dompelen voor de choladelaag. Alleen weet ik niet goed wat er nog meer bij de gecondenseerde melk moet om een lekkere toffe te krijgen.

Iemand suggesties?

Trouwens een tip, bij de Action is momenteel de "Chocolat factory" te koop. Dit is een klein pannetje met thermostaatmantel om perfect chocolade te smelten. Het blijft op temperatuur. Het ziet er niet uit in de kleuren bruin en geel, maar het werkt perfect en dat voor 8 euro nogwat.
Er zitten zelfs accessoires bij als dompelaar, rekje en verschillende vormen voor chocolade te maken.
  donderdag 24 februari 2005 @ 21:01:36 #2
51849 nXn
Fueled By Bawls
pi_25238857
net als die dingen van de chocotof?
zo ja: tvp
Zeg Maar Niets, Dan Klink Je Wel Zo Intelligent....
  donderdag 24 februari 2005 @ 22:53:54 #3
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_25240712
Hoe ga je dan die toffee vulling maken? Alleen met gecondenseerde melk?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 24 februari 2005 @ 23:20:56 #4
38344 knokkels
Radio49 voor je kanus! O+
pi_25241167
* 450 gr kristalsuiker
* 90 ml melk
* 30 gr (room)boter
* 175 gr chocolade, grof gehakt

1. Doe de suiker met de melk in een pan met dikke bodem en roer tot het een dikke pasta is.
2. Voeg de boter en de chocolade toe en verwam het mengsel al roerend op een laag vuur tot de chocolade gesmolten is.
3. Verhoog het vuur langzaam en laat de massa 5 minuten koken.
4. Neem de pan van het vuur, klop goed en giet de toffeemassa in een goed ingevette vierkante vorm van 20 x 20 cm.
5. Laat de toffees afkoelen tot ze bijna hard zijn en snij er vierkantjes van. Bewaar ze in een luchtdichte afsluitbare trommel.

Op zondag 7 oktober 2018 02:15 schreef MTheBassman het volgende:[/b]
Jij hebt wat rare shit in je lijst staan Knokkels :P
pi_25245371
Thanks knokkels... zoiets bedoelde ik.

Natuurlijk kon ik gisteren toen ik het idee kreeg niet meer wachten en heb alvast wat geprobeerd. Ik heb 70 gram boter en 400 gram gecondenseerde melk tot net niet koken gebracht en daar 300 gram melkchololade aan toegevoegd. Na smelten chocolade even op redelijk hoog vuur goed doorgeroerd maar niet laten koken. De massa in een ingevet bakblik van 20x20 gedaan en voila... chocoladetoffee. Het leek aan de dunne, plakkerige kant te blijven naar na een nachtje koelkast ziet het er goed uit. Hopelijk krijg ik het redelijk uit het bakblik (is ingevet en bakpapier op bodem).

Vanavond ga ik het in brokjes snijden en deze dompelen in gesmolten chocolade voor een mooi laagje.

Het recept met suiker en melk van hierboven ga ik zeker ook nog proberen.

Let trouwens goed op met uitlikken van de pan... ik heb me toch m'n tong verbrand gisteren
pi_25245441
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 08:17 schreef pirke64 het volgende:

Let trouwens goed op met uitlikken van de pan...

quote:
ik heb me toch m'n tong verbrand gisteren
Auw, das toch minder...

Ontopic: Ik heb nog een zak met van die kleine chocolade (puur) liggen, die kan ik natuurlijk hiervoor gebruiken...

Nu heb ik een vraagje, wat is gecondeseerde melk?
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_25245560
Gecondenseerde melk is melk die ingekookt is tot een derde van het oorspronkelijke volume. Daarna wordt de melk gehomogeniseerd, afgekoeld en gesteriliseerd. Gecondenseerde melk schift niet bij het koken en is daarom zeer geschikt voor de bereiding van saus of pudding.

Als je zo'n blikje openmaakt heeft het al een beetje een caramelgeur en smaak....
Het zit dus is blikjes. Als je zo'n blikje 3 uur in bijna kokend water legt (helemaal onder) en het daarna openmaakt heb je een heerlijke caramelsaus (Jamie Oliver).

Trouwens in mijn recept moet je eigenlijk 500 gram pure chocolade gebruiken met 70 gram boter en 400 gr gecondenseerde melk. Omdat ik alleen melkchocolade had en na 4 repen van 75 gram elk een mooie consistentie was bereikt ben ik gestopt bij 300 gram.

Succes, ik verzeker je het is heerlijk!
pi_25245582
Gecondenseerde melk - Deze melk is door verhitting ingedikt, waarna circa 40% is
toegevoegd.
In the beginning God created the heaven and the earth. And the earth was without form...
pi_25245588
Bedankt voor de uitleg!

Zou je ook kokosmelk kunnen gebruiken? Om een andere smaak te krijgen?
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_25245606
Gecondenseerde melk is melk die is ingedikt tot ongeveer 1/3 van het volume. Handig voor sausen omdat het niet schift.
En als je een blikje gecondenseerde melk (ongeopend) langdurig verwarmd (in de oven bijvoorbeeld) carameliseert de suiker in de melk en krijg je een soort toffee achtige saus. Heeft pietverdriet ooit eens gepost, ik weet niet meer hoe lang en heet het ook alweer moest...
  vrijdag 25 februari 2005 @ 10:59:28 #11
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_25247115
In een pan met kokend water, roofless, als je het in de oven zet ontploft ie.
Moet uuuuren
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 25 februari 2005 @ 15:05:21 #12
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_25250684
Ik heb weleens Banoffee-pie gemaakt (bananen toffeetaart, heeeeeerlijk).
Daarvoor heb ik de gecondenseerde melk in een grote kom gedaan en in de magnetron gezet.
Iedere keer borrelt het omhoog, dan even de deur opengooien en laten zakken, doorroeren en weer de magnetron aandoen.
Zo doorgaan tot het flink indikt en een toffeekleur krijgt.
Echt superlekker!

Voor de Banoffeepie een kruimelbodem maken, hierover de toffee schenken, hierover stijfgeslagen slagroom en tot slot royaal bedekken met plakjes banaan.
Jammie!
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_25251335
ik krijg lekkere trek
But maybe I'm crazy?
Maybe you're crazy?
Maybe we're crazy?
Probably!
pi_25251882
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 15:05 schreef BBQ-kip het volgende:
Ik heb weleens Banoffee-pie gemaakt (bananen toffeetaart, heeeeeerlijk).
Daarvoor heb ik de gecondenseerde melk in een grote kom gedaan en in de magnetron gezet.
Iedere keer borrelt het omhoog, dan even de deur opengooien en laten zakken, doorroeren en weer de magnetron aandoen.
Zo doorgaan tot het flink indikt en een toffeekleur krijgt.
Echt superlekker!

Voor de Banoffeepie een kruimelbodem maken, hierover de toffee schenken, hierover stijfgeslagen slagroom en tot slot royaal bedekken met plakjes banaan.
Jammie!
Ow meeeeennn dat klinkt lekker !! (dit is een onbeschaamde TVP)
Over de kruimelbodem, wat is een goede verhouding biscuitjes/boter ?
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
  vrijdag 25 februari 2005 @ 16:42:07 #15
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_25252098
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 16:26 schreef Syrena het volgende:

[..]

Ow meeeeennn dat klinkt lekker !! (dit is een onbeschaamde TVP)
Over de kruimelbodem, wat is een goede verhouding biscuitjes/boter ?
Geen idee.
Ik doe gewoon zachte boter mengen met gemalen goedkope biscuitjes, tot het net aan elkaar vast blijft plakken als je er een bal van knijpt met je hand. Teveel boter is vies.
Wat over is mik ik in de vriezer
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  vrijdag 25 februari 2005 @ 16:45:40 #16
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_25252152
quote:
Op donderdag 24 februari 2005 20:46 schreef pirke64 het volgende:
Trouwens een tip, bij de Action is momenteel de "Chocolat factory" te koop.......voor 8 euro nogwat.
Wat is de "Action"? En waar zit het?
pi_25252234
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 16:45 schreef BBQ-kip het volgende:

[..]

Wat is de "Action"? En waar zit het?
http://www.action.nl/cms/publish/content/showpage.asp?pageid=100

Een supermarkt, in de link staan de filialen .
  vrijdag 25 februari 2005 @ 18:17:38 #18
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_25253447
Dat zit dus nergens in de bewoonde wereld...
Beetje jammer...
Even mijn schoonmoeder bellen, of zij er eentje voor mij wil kopen in Vlissingen
Wil binnenkort eens bonbons gana maken met mijn zusjes samen
pi_25253555
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 18:17 schreef BBQ-kip het volgende:
Dat zit dus nergens in de bewoonde wereld...
Beetje jammer...
Even mijn schoonmoeder bellen, of zij er eentje voor mij wil kopen in Vlissingen
Wil binnenkort eens bonbons gana maken met mijn zusjes samen
Ja hallo, die in de Pijnackerstraat in Amsterdam (Zuid) is zowat bij mij om de hoek, dus wel degelijk in de bewoonde wereld .
  zondag 27 februari 2005 @ 11:26:32 #20
77320 Nuek
Jouw mening telt niet!
pi_25279202
Misschien is het een ideetje om verpakking van bv toffifee te bewaren en te gebruiken voor het maken van toffee's enzo.
Proud Powerpauper
  zondag 27 februari 2005 @ 11:41:34 #21
18772 pos
@@sweet@@
pi_25279373
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 15:05 schreef BBQ-kip het volgende:
(...)
Daarvoor heb ik de gecondenseerde melk in een grote kom gedaan (...)
Gisteren me rot gezocht bij AH maar ik vond de gecondenseerde melk niet.
Waar kan je dat kopen?
But maybe I'm crazy?
Maybe you're crazy?
Maybe we're crazy?
Probably!
pi_25279399
Meestal wel gewoon bij een supermarkt. Het kan bij de koffiemelk staan of bij de exotische spullen.
Anders bij een toko.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  zondag 27 februari 2005 @ 11:45:07 #23
18772 pos
@@sweet@@
pi_25279412
quote:
Op zondag 27 februari 2005 11:43 schreef krakkemieke het volgende:
Meestal wel gewoon bij een supermarkt. Het kan bij de koffiemelk staan of bij de exotische spullen.
Anders bij een toko.
oke thnx morgen ff zoeken
But maybe I'm crazy?
Maybe you're crazy?
Maybe we're crazy?
Probably!
  zondag 27 februari 2005 @ 12:51:35 #24
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_25280314
Bij de grote AH-winkels staat het bij de Conimex producten, blikjes van Friesche Vlag.
  vrijdag 4 maart 2005 @ 23:16:53 #25
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_25371767
Ik ben op dit moment Banoffee aan het maken, ik had er zo'n zin in
Voor vanavond een stukje voor mij en zondag een stukje voor iedereen bij de lunz
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')