zo doet het meissie van Danny's neef het ook. We hebben dezelfde cb arts en verpleegkundige. Max is 2,5 mnd jonger als Jayden maar wij moe(s)ten beslist gekookt (bron)water gebruiken als we over gingen stappen.quote:Op zaterdag 26 februari 2005 23:06 schreef E.T. het volgende:
Ik heb begrepen dat als je het per flesje klaarmaakt dat je dan gewoon kraanwater mag gebruiken. (mits je het daarna direct aan de baby geeft).
Of geldt dit weer alleen voor oudere babies? Al die tegenstrijdige adviezen ook![]()
quote:Om het risico zoveel mogelijk uit te sluiten, moet babyvoeding als volgt bereid worden:
- Gebruik voor het bereiden van voeding materialen die goed schoon zijn.
- Bereid voeding voor niet meer dan één fles. Geef de baby de voeding, zodra deze op temperatuur is.
- Desinfecteer flessen, spenen, gardes en lepels na het gebruik. Alleen afspoelen is niet voldoende, tenzij dit met kokend water gebeurt. Beter is het om deze materialen kort uit te koken;.
- Gebruik de flessenwarmer alleen voor het opwarmen van voeding en niet voor het bewaren of op temperatuur houden van de voeding.
- Restjes babyvoeding niet bewaren, maar altijd weggooien.
Voor meer informatie kunt u op werkdagen bellen met het LCHV op het nummer 020 55 55 415.
tricot slenquote:Op zaterdag 26 februari 2005 23:10 schreef bixister het volgende:
hoe heet zo'n tricot draagdoek ook alweer, ik moet er toch maar eens naar op zoek. ik heb zo'n andere simpele omslagdoek, maar daar ligt Anna niet fijn in. en voor de babybjorn vind ik haar nog te klein (lijkt me niet goed voor haar rug).
Saskia heeft altijd gewoon kraanwater in d'r fles gehad... Maar die was 8 maanden toen ze d'r eerste fles kreeg, dan kunnen ze wel al een stootje hebben.quote:Op zaterdag 26 februari 2005 23:11 schreef Knorretje het volgende:
[..]
zo doet het meissie van Danny's neef het ook. We hebben dezelfde cb arts en verpleegkundige. Max is 2,5 mnd jonger als Jayden maar wij moe(s)ten beslist gekookt (bron)water gebruiken als we over gingen stappen.
leah: op de pakken 2e stap na 6 mnd staat dat je het wel weer voor 24 uur mag klaarmaken zag ik.
Hele diepe zucht slaakt.... Ik vraag me weleens af hoe ik in vredesnaam mijn babytijd overleeft heb, want mijn moeder warmde fv volgens mij wel 6 keer op. Loden leidingen en alquote:Op zaterdag 26 februari 2005 23:35 schreef poemojn het volgende:
'k Wil het niet extra moeilijk maken voor jullie maar gekookt water mag je maximaal 8 uur bewaren in de koelkast op 4 graden celsius..
quote:Het gaat om de dieetvoeding Pregestimil van Mead Johnson. Er zijn in Frankrijk twee baby's overleden doordat deze voeding besmet was met de bacterie enterobacter sakazakii. Het staat ook op de site van de Voedsel- en Warenautoriteit.
Ik wil graag van de gelegenheid gebruikmaken om erop wijzen dat deze bacterie in ongeveer 2% van alle blikken flesvoeding voorkomt. De bacterie is met name gevaarlijk voor zieke of te vroeg geboren baby's, maar ook gezonde pasgeboren baby's lopen risico.
Daarom heeft de European Food Safety Authority’s (EFSA) recent geadviseerd dat pasgeborenen die geen borstvoeding krijgen, de eerste vier weken worden gevoed met kant-en-klaar flesvoeding in plaats van poedermelk dus. De kant-en-klaarvoeding is namelijk, in tegenstelling tot poedermelk, steriel.
Het persbericht van de EFSA lees je hier: http://www.efsa.eu.int/press_room/press_release/696_en.html
Het vóórkomen van e. sakazakii en salmonella in zuigelingenvoeding is een van de redenen waarom wordt afgeraden voeding voor een hele dag klaar te maken. De bacterie kan zich in deze omstandigheden namelijk zodanig vermenigvuldigen dat deze gevaarlijk kan worden. Hetzelfde geldt voor het opnieuw opwarmen van een fles of het te lang bewaren van opgewarmde voeding (eenmaal opgewarmd mag flesvoeding max. 1 uur gebruikt worden).
bron
quote:Alle soorten poedermelk bevatten bacterieën omdat deze niet steriel verpakt zijn in tegenstelling tot vloeibare zuigelingen voeding. De hoeveelheid bacterieën in poedermelk moet onder een bepaalde norm blijven. Als de melk lang blijft staan vermenigvuldigen deze bacterieën zich. Om deze reden wordt ook aangeraden om niet alle voeding voor de hele dag klaar te maken, maar steeds per keer.
De meeste bacterieën kunnen gelukkig niet zoveel kwaad, maar waar het waarschijnlijk over gaat is de Enterobacter sakazakii. Deze bacterie kan necrotische enterocolites, sepsie of meningites veroorzaken welke in 33% van de gevallen bij pasgeboren baby's dodelijk zijn. Dit komt voornamelijk voor bij premature en/of zieke baby's. Bij een normale gezonde baby is die kans veel en veel kleiner. Er is een geval bekend in Ijsland en 1 in België.
Deze bacterie is in 20 op 141 proefmonsters van poedermelk van verschillende merken uit verschillende landen gevonden. Om deze reden heeft de FDA sinds april 2002 verboden om in ziekenhuizen (waar natuurlijk relatief veel kwetsbare baby's zijn) nog poedermelk te geven aan baby's.
http://www.cfsan.fda.gov/~lrd/tpinf.html
http://www.cfsan.fda.gov/~dms/inf-ltr3.html
bron
Zo doe ik het dus ook en ik verdeel het dan niet in flesjes maar haal gewoon even de garde door de kan voor ik het in Kai's flesje uitschenk.quote:Op zondag 27 februari 2005 10:48 schreef Stiekemurd het volgende:
Nu kook ik ook eerst het water en laat afkoelen en maak voor de hele dag voeding en zet die in de koelkast.
Dat gevoel heb ik dus ook een beetje. Hoe zijn wij in godsnaam groot geworden terwijl het er vroeger zo vreselijk ongezond en gevaarlijk aan toe gingquote:Op zaterdag 26 februari 2005 23:38 schreef Leah het volgende:
[..]
Hele diepe zucht slaakt.... Ik vraag me weleens af hoe ik in vredesnaam mijn babytijd overleeft heb, want mijn moeder warmde fv volgens mij wel 6 keer op. Loden leidingen en al
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |