bronquote:Magere yoghurt helpt bij het afvallen
Magere yoghurt en andere zuivelproducten zijn bijzonder effectief in een dieet voor mensen die graag willen afvallen. Dit stelt professor Michael Zemel van de University of Tennessee op basis van voedingsonderzoek dat hij heeft verricht. Yoghurt is erg rijk aan calcium. Het calciumniveau in lichaamscellen lijkt een belangrijke rol te spelen in de aanmaak en afbraak van lichaamsvet.
Professor Zemel deed onderzoek bij 34 gezonde maar zwaarlijvige mensen. Deze werden in twee groepen verdeeld. De eerste groep kreeg een gangbaar dieet met dagelijks circa 500 mg calcium. De tweede groep nam elke dag 1100 mg calcium op voor een belangrijk deel afkomstig uit magere yoghurt.
Na 12 weken bleken de personen die het 'yoghurt-dieet' volgden 22% meer afgevallen te zijn dan de mensen uit de controlegroep. De mensen op het calciumrijke dieet bleken 61% meer aan vet verloren te hebben en zelfs 81% meer aan buikvet. Daarnaast bleken de personen in deze groep veel efficiënter in het in stand houden van hun spiermassa.
Verschillende onderzoeken onderschrijven de relatie tussen calcium en de afbraak en aanmaak van vetreserves. Zemel ontdekte zelf dat zeer kleine wijzigingen in het calciumpeil in vetcellen signalen veroorzaken die van invloed zijn op de vorming of abraak van vet. De wetenschapper pleit op basis van zijn bevindingen voor een dieet dat rijk is aan magere of vetarme zuivelproducten voor mensen die af willen vallen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop