Als jij een kleur ziet, dan kun je hiervan ook de golflengte meten. En je weet dat bv rood ongeveer bij de 300 nm zal zitten. Nu laat je iemand anders hetzelfde zien, en diegene kan ook de golflengte opmeten. Nu kun je gaan vergelijken. Zie het probleem niet zo.quote:Op woensdag 9 maart 2005 23:18 schreef SingleCoil het volgende:
ik kan geen golflengtes zien, en dus ook niet vergelijken. Dat jij de voorbeelden flauw noemt vind ik wat flauw, en daar wilde ik het dan ook niet over hebben. Ten slotte kan een blinde ook golflengtes en intensiteiten meten, dus dat kan de bedoelde referentie niet zijn, lijkt me.
Tja, ik zie meten als referen. Als je daar aan gaat twijfelen ben je nergens meer natuurlijk. Meten zie ik zo ook als het meest absolute referentiekader wat de mens kan gebruiken. Of er daarbuiten ook mogelijkheden zijn, doet me denken aan speculaties over meerdere dimensies ed. Daar kan ik persoonlijk niet zoveel mee.quote:Of ander gezegd: wat jij bedoelt als je zegt 'ik zie een appel' is voor mij niet refereerbaar.
maar wij zien 't wel in films of tekeningen whatever.... probeer maar aan een blinde uit te leggen hoe de matrix eruit ziet....:Pquote:Op donderdag 10 maart 2005 00:04 schreef SingleCoil het volgende:
ik heb nog nooit een angstrom gezien, en jij ook niet. Of een golflengte. Of een foton. Of energie. Een blinde ook niet. Dus je gebruikt allemaal niet-waarneembare begrippen om een waarneming te duiden. Dat vindt ik best hoor, maar dat kun je dus ook aan een blinde uitleggen. Zoals je mij ook uit kunt leggen dat er niet-zichtbare vormen van electromagnetische straling bestaan, die ik - net zo min als een blinde - kan waarnemen, maar waar ik mij - net zo als een blinde - een prima voorstelling van kan maken. Dat is overigens verder irrelevant omdat zien, zoals ik eerder betoogde - een volledig autonome ervaring is, die iedere externe referentie mist. En daardoor nooit in een extern overeengekomen referentiekader gedeeld zou kunnen worden. Of ander gezegd: wat jij bedoelt als je zegt 'ik zie een appel' is voor mij niet refereerbaar. En dat kan voor een blinde dus evengoed gelden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |