Jawelquote:Op donderdag 24 februari 2005 09:41 schreef Doffy het volgende:
[..]
Evolutie is niet "slechts een ander verhaal", het is een theorie in de wetenschappelijke zin. Dat betekent dat het een model biedt dat vondsten verklaart en voorspellingen doet over zaken die aangetoond kunnen worden. Elke voorspelling die uitkomt, versterkt de theorie. Het moet je te denken geven dat er tot op de dag van heden geen enkele waarneming is gedaan die in tegenspraak is met de theorie.
Ik vind het getuigen van een bijzonder groot geloof om zo'n ingewikkeld orgaan als het menselijke brein waarin nogal wat op elkaar afgestemd moet zijn om complexe processen daarbinnen goed te laten verlopen door toeval ontstaan zou zijn. Ik laat je echter jouw vrijheid van geloof zonder de behoefte te gevoelen daar wat badinerend over te moeten doen.quote:
Waarom zou het menselijk brein niet via de evolutionaire weg tot stand kunnen komen? Voel je jezelf te goed om af te kunnen stammen van een hele reeks eerdere zoogdieren?
Misschien meen je de wijsheid in pacht te hebben en tracht je deze evenals je absoluut gebrachte vooroordeel bevestigd te zien?quote:Maar waarom reageer ik eigenlijk nog serieus op één inhoudsloze one-liner?
Je kunt DNA naast elkaar leggen en zien in hoeverre het overeen komt. Hieruit blijkt dat ook "foutjes" in het DNA overeenkomen tussen verschillende klassen.quote:Op maandag 28 februari 2005 10:43 schreef sjun het volgende:
Ik ben benieuwd naar het wetenschappelijke bewijs voor dit geloof.
Wat zegt dit over evolutie? Je zult eerst de aanname moeten doen dat eventuele overeenkomde foutjes in DNA slierten betekent dat we met 'familie' van doen hebben.quote:Op maandag 28 februari 2005 10:46 schreef Alicey het volgende:
[..]
Je kunt DNA naast elkaar leggen en zien in hoeverre het overeen komt. Hieruit blijkt dat ook "foutjes" in het DNA overeenkomen tussen verschillende klassen.
Laat ik dan nog wat zaken opwerpen die voor mij het evolutieverhaal een soortgelijk gerustellend verhaaltje maken als de andere verhalen die er gaan.quote:Verder is er gezocht naar bewijzen die het kunnen ontkrachten, en tot nu toe zijn die niet gevonden...
En vogelbekdier dan? Soort levende fossiel.quote:Op maandag 28 februari 2005 11:07 schreef sjun het volgende:
...
Zo is een geleidelijke overgang van niet-melkdrinkend naar melk-drinkend helemaal niet voor te stellen.
...
Jij kunt het je niet voorstellen. Ik kan mij ook niet voorstellen dat mensen nog het creationisme aanhangen, maar het is daarom niet minder waar.quote:Op maandag 28 februari 2005 11:07 schreef sjun het volgende:
Zo is een geleidelijke overgang van niet-melkdrinkend naar melk-drinkend helemaal niet voor te stellen.
On the origin of cellsquote:Op maandag 28 februari 2005 11:07 schreef sjun het volgende:
Verder ben ik zeer benieuwd naar de wetenschappelijke verklaring voor hoe de eerste cel ontstond.
quote:Current research has suggested that the first cell was formed when phospholipid molecules spontaneously assembled into a membrane structure under the primitive conditions. The oligonucleotides were then able to evolve and natural selection was able to select the cells with the most efficient system of replication machineries.
Het eerste betwijfel ik ook.quote:Het is nog maar zeer de vraag of ongewervelde dieren gewervelden hebben voortgebracht en reptielen zouden zijn geëvolueerd naar zoogdieren. Ik ben benieuwd naar het wetenschappelijke bewijs voor dit geloof.
Wel dus. Dit is gewoon niet waar.quote:Er zijn geen (fossiele) overgangsvormen bekend tussen reptielen en zoogdieren.
Hier ga je al de fout in: je redeneert dat er zoiets is als "de schildpad" en "de vink", terwijl dat alleen maar menselijk classificaties zijn. Als je echter op genetisch niveau kijkt, dan is er niet zoiets als "de schildpad", "de vink", of "de mens". Hooguit kan je zeggen wat "de gemiddelde vink" of "de gemiddelde mens" ongeveer inhoudt. Maar in dat subtiele verschil zit nu net de kneep.quote:Op maandag 28 februari 2005 10:43 schreef sjun het volgende:
Wat Darwin waarnam was een geleidelijke verandering van bepaalde rassen en soorten. Deze evolutie had plaats binnen bepaalde grenzen: Vinken bleven vinken en schildpadden bleven schildpadden.
Darwin's research ging wel iets verder dan alleen de vinken, lees 'On the origin of species' maar. Echter, er is geen zinnig verschil tussen "micro-evolutie" en "macro-evolutie"; het laatste is gewoon de in de tijd uitgerekte versie van het eerste. Er liggen geen verschillen in methodieken aan ten grondslag, dus het verschil is artificieel. Het komt overeen met toegeven dat er bakstenen zijn, maar niet dat je daarvan een muur kunt bouwen.quote:Verder reikte zijn waarneming niet. Je zou dit micro-evolutie kunnen noemen. Hieruit trok Darwin de (voorbarige) conclusie dat de levensvormen zich voortdurend ontwikkelen naar hogere levensvormen.
De hersenen zijn bijzonder gestructureerd, en als je het zou bestuderen, dan zou je ontdekken dat ze bestaan uit allerlei "modules". De kleine hersenen als laagste niveau, en dat vind je dan ook bij heel veel verschillende diersoorten. Dieren met ogen hebben een visuele cortex, dieren met oren een auditieve cortex. Wij dus ook. Dieren met sociale structuren hebben kwabben voor sociaal gedrag. Wij dus ook. Etc.quote:Ik vind het getuigen van een bijzonder groot geloof om zo'n ingewikkeld orgaan als het menselijke brein waarin nogal wat op elkaar afgestemd moet zijn om complexe processen daarbinnen goed te laten verlopen door toeval ontstaan zou zijn. Ik laat je echter jouw vrijheid van geloof zonder de behoefte te gevoelen daar wat badinerend over te moeten doen.
Het achtereenvolgens steeds complexer worden van fossielen hoe dichter bij het oppervlak van de aarde je gaat zoeken is tot dusver een ijzersterk argument.quote:Op maandag 28 februari 2005 10:43 schreef sjun het volgende:
[..]
Jawel
Wat Darwin waarnam was een geleidelijke verandering van bepaalde rassen en soorten. Deze evolutie had plaats binnen bepaalde grenzen: Vinken bleven vinken en schildpadden bleven schildpadden. Verder reikte zijn waarneming niet. Je zou dit micro-evolutie kunnen noemen. Hieruit trok Darwin de (voorbarige) conclusie dat de levensvormen zich voortdurend ontwikkelen naar hogere levensvormen. Het is nog maar zeer de vraag of ongewervelde dieren gewervelden hebben voortgebracht en reptielen zouden zijn geëvolueerd naar zoogdieren. Ik ben benieuwd naar het wetenschappelijke bewijs voor dit geloof.
Kijk om je heen en je kunt alle complexe onderdelen van organismen in verschillende stadia van volmaaktheid aanschouwen. Je hebt dieren die kunnen vliegen en die kunnen zweven in allerlei stadia van succes. Ook het oog vind je in verschillende en in minder en meer complexe vormen.quote:Ik vind het getuigen van een bijzonder groot geloof om zo'n ingewikkeld orgaan als het menselijke brein waarin nogal wat op elkaar afgestemd moet zijn om complexe processen daarbinnen goed te laten verlopen door toeval ontstaan zou zijn. Ik laat je echter jouw vrijheid van geloof zonder de behoefte te gevoelen daar wat badinerend over te moeten doen.
Dat is geen aanname. "Familie" wordt gedefinieerd als: 'aan elkaar verwant dankzij voortplanting. Welnu, daar zit het hele eiereten: compatible DNA kan nageslacht produceren. Dat is dan ook de definitie van een soort: alles dat met elkaar kan kruisen en vruchtbare nakomelingen oplevert. Dat is dus geen aanname, dat is een in de praktijk te testen fenomeen.quote:Op maandag 28 februari 2005 11:07 schreef sjun het volgende:
Wat zegt dit over evolutie? Je zult eerst de aanname moeten doen dat eventuele overeenkomde foutjes in DNA slierten betekent dat we met 'familie' van doen hebben.
Ik zou je een goed boek aan willen raden, zoals The Blind Watchmaker van Dawkins of Dinosaur in a Haystack van Gould, want getuige deze post schort er één en ander aan jouw begrip van wat evolutie precies inhoudt.quote:Laat ik dan nog wat zaken opwerpen die voor mij het evolutieverhaal een soortgelijk gerustellend verhaaltje maken als de andere verhalen die er gaan.
[...]
De term 'missing link' is misleidend. Evolutie is een (min of meer) continue proces, zodat feitelijk elk individu een "missing link" is. Dat er een gat in de fossielen-set zit, zo'n 6 miljoen jaar geleden, wil echter nog niet zeggen dat we daarmee uitgepraat zijn. Immers, door analyse van DNA van verschillende mensapen en mensen, blijkt duidelijk dat er een gemeenschappelijke voorouder moet zijn geweest, waarvan we zelfs voor een groot deel de eigenschappen kunnen reconstrueren.quote:Zo bestaat er ook een missende link tussen apen en mensen. Intussen neemt men maar gewoon aan dat deze er is en wordt dit verhaal onderwezen op scholen.
Jij weet er duidelijk weinig van, het spijt me te moeten constateren. Er wordt juist heel veel onderzoek naar dit soort dingen gedaan; er IS al heel veel onderzoek naar gedaan. Dat jij daar geen weet van hebt, is die onderzoekers niet aan te wrijven.quote:Er is niets anders gebeurd dan 'wetenschap bedrijven' zonder bewijsmateriaal te verzamelen. Zo verliest een wetenschappelijke theorie zijn status en wordt ze een dogma, een geloofsartikel.
klopt en die gaat ook niet gevonden worden ook. Een gezamelijke voorouder is wel gevonden, Anapsids, vanwaar 'moderne' reptielen en de voorouder van zoogdieren van afstammen.quote:Op maandag 28 februari 2005 11:07 schreef sjun het volgende:
[..]
Er zijn geen (fossiele) overgangsvormen bekend tussen reptielen en zoogdieren.
Dank u, Djenneke.quote:Op maandag 28 februari 2005 17:52 schreef djenneke het volgende:
Daarnaast zijn er genoeg overgangsvormen te vinden:
http://nadarwin.nl/gallerij.html
Sjun spreekt over een missing link tussen mensen en apen. Daarmee heeft hij meteen een van de meest voorkomende misvattingen over de evolutie te pakken. Mensen stammen niet af van apen. Maar ze hebben een gemeenschappelijke voorouder. Die voorouder heeft zich ontwikkelt tot zowel een aapachtige soort, als een mensachtige soort, waarvan de homo sapiens als enige overgebleven is.quote:Op maandag 28 februari 2005 16:02 schreef Doffy het volgende:
De term 'missing link' is misleidend. Evolutie is een (min of meer) continue proces, zodat feitelijk elk individu een "missing link" is. Dat er een gat in de fossielen-set zit, zo'n 6 miljoen jaar geleden, wil echter nog niet zeggen dat we daarmee uitgepraat zijn. Immers, door analyse van DNA van verschillende mensapen en mensen, blijkt duidelijk dat er een gemeenschappelijke voorouder moet zijn geweest, waarvan we zelfs voor een groot deel de eigenschappen kunnen reconstrueren.
quote:Op maandag 28 februari 2005 20:27 schreef djenneke het volgende:
Sjun spreekt over een missing link tussen mensen en apen. Daarmee heeft hij meteen een van de meest voorkomende misvattingen over de evolutie te pakken. Mensen stammen niet af van apen. Maar ze hebben een gemeenschappelijke voorouder. Die voorouder heeft zich ontwikkelt tot zowel een aapachtige soort, als een mensachtige soort, waarvan de homo sapiens als enige overgebleven is.
In de natuur komt het vaak voor dat ongeveer dezelfde eigenschappen een hele andere genetische samenstelling hebben. Zo is bijvoorbeeld het oog minstens 40 (!) keer in de evolutie separaat ontstaan binnen verschillende soorten. Dat weten we omdat ten eerste deze ogen vaak subtiel van elkaar verschillen in vorm, functie, maar altijd genetisch heel anders in elkaar steken: iets evolueert geen twee keer op detzelfde manier. Dat is kans-technisch althans bijzonder onwaarschijnlijk.quote:Op maandag 28 februari 2005 22:29 schreef compufreak88 het volgende:
Dat het dna op elkaar lijkt, is nog geen bewijs dat ze het van een gezamenlijke voorouder geerfd hebben. het kan toch zijn dat bijna dezelfde eigenschappen, bijna dezelfde dna heeft. Ik bedoel, als het dna niet op elkaar lijkt, dan zouden de eigenschappen ook heel anders zijn.
Wat een geweldige link!quote:Op maandag 28 februari 2005 19:50 schreef Frezer het volgende:
Leuke site, "De niet-zo-missing links gallerij".
Dank u, Djenneke.
Het heeft ook totaal geen zin wàt er tegen je gezegd wordt, al twee topics lang...quote:Op dinsdag 1 maart 2005 01:47 schreef Aegir het volgende:
wat is er zo top aan die link?
omdat iemand dat schrijft is het meteen waar?
evolutie is niet alleen een geloof, het is ook nog eens voor de goed-gelovigen
djenneke heeft absoluut gelijk dat de apen en de mensen volgens de evo-theo
van dezelfde voorouder afstammen, maar daarom is er nog altijd wel een
missing link, anders zou ik zeggen moeten jullie je eens wat meer in gaan lezen,
wetenschappers zelf geven openlijk aan dat niet alles bewezen is en daarbij
ook, dat zeer waarschijnlijk ook niet alles in z'n geheel bewezen zal worden.
vandaar mijn conclusie dat evo-theo niet meer en ook niet minder is als een geloof,
live with it
![]()
groeten van ongelovige thomas
oh dus zwaartekracht is ook maar onzin?quote:Op dinsdag 1 maart 2005 01:47 schreef Aegir het volgende:
missing link, anders zou ik zeggen moeten jullie je eens wat meer in gaan lezen,
vandaar mijn conclusie dat evo-theo niet meer en ook niet minder is als een geloof,
live with it
![]()
Nee... "zwaartekracht is een geloof"quote:Op dinsdag 1 maart 2005 02:10 schreef ATuin-hek het volgende:
oh dus zwaartekracht is ook maar onzin?
Nonsens.quote:Op dinsdag 1 maart 2005 01:47 schreef Aegir het volgende:
live with it
![]()
Je zou kunnen overwegen antwoorden op jouw stelling eens te lezen.quote:Op dinsdag 1 maart 2005 01:47 schreef Aegir het volgende:
live with it
![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |