abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25151584
Ik wil graag jullie mening horen over het volgende:

Ik heb een hypotheek van 180.000 Euro
Ik wil gaan verbouwen voor 20.000 Euro
Daar sluit ik een 2e hypotheek voor af
Nationale Hypotheek Garantie wordt afgewezen omdat de waarde van de woning voor verbouwing minder waard is dan de huidige hypotheek (170.000)
Dit houd in dat ik meer rente zal moeten betalen.
Op de site van Rabobank staat een rente van 4,3% met NHG en 0,2% toeslag zonder NHG dit maakt dus samen: 4,5%
http://www.rabobankgroep.nl/asp/default.asp?node_id=9874&version_id=1
Op de site van de hypotheker zie ik bij spaarhypotheek van de rabobank voor 10 jaar vast in het toptarief 4,8% staan.

Nou krijg ik 5,2% nominaal en 5,4% effectief aangeboden.
Kan iemand dit uitleggen of word ik gewoon genaaid?

[ Bericht 0% gewijzigd door HellRaver op 18-02-2005 23:01:56 ]
pi_25151733
Wellicht omdat dit een tweede hypotheek betreft?
  vrijdag 18 februari 2005 @ 21:48:22 #3
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_25151747
Bel Jan Mulder. Of die grappige Surinamer.
Overwhelmed as one would be, placed in my position
Such a heavy burden now to be the one
Born to bear and read to all
The details of our ending
pi_25151789
Ik zou niet weten waarom je meer rente moet betalen op je 2e hypotheek....?
Want toen ik daar was voor gesprek werdt er gewoon gesproken over 4,4% (Nu 4,3%) maar dat was met NHG

Heeft iemand het nummer van Jan Mulder
pi_25151795
Heb je ook gelet op het percentage executiewaarde dat jij hebt geleend (extra opslagen)? De hypotheekvorm die jij hebt? Of de percentages die jij hebt gezien staan voor een nieuwe hypotheek of niet (vaak extra kortingen)...Allemaal bepalend voor de rente.

Rente kan afhankelijk v/d situatie onderhandelbaar zijn, maar zorg er wel voor dat je, voor je hieraan begint, goed op de hoogte bent v/d situatie. Dus ook goed weet welke opslagen bij jouw hypotheek horen, etc, zodat je exact weet welk rente percentage dat je op Internet hebt gezien, past bij jouw hypotheek. Pas dan kun je de situatie namelijk vergelijken en aankaarten dat je het niet eens bent met het percentage dat jij hebt gekregen.

NHG is overigens veiliger voor de bank, het geeft de bank extra garantie (en niet de klant) en daarom biedt de bank je een lager % wanneer je NHG neemt. De eisen zijn echter zeer streng en niet bepaald door de Rabobank zelf. Mbt NHG lijkt het me niet dat de bank je probeert te naaien.

[ Bericht 1% gewijzigd door KreKkeR op 18-02-2005 21:59:10 ]
Krekker is de bom!
pi_25151800
Dat is normaal.
pi_25151892
Nee het gaat me niet om de NHG dat geloof ik wel......

De rente zit me meer in m'n maag
Maar ik heb overal rekening mee gehouden.
Ik heb zelfs het toptarief (hoogste percentage) gepakt en nog kom ik nergens aan 5,2%
pi_25152238
Krijg je die hypotheek direkt van de bank of zit er nog een tussenpersoon tussen?Dan moet je inderdaad opletten,die willen wel eens van twee kanten geld vangen.Ten eerste provisie van de bank en een stuk rente van jou!
Als we nou alle geloven afschaffen is het eindelijk vrede op aarde!
pi_25152372
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 21:51 schreef KreKkeR het volgende:
NHG is overigens veiliger voor de bank, het geeft de bank extra garantie (en niet de klant) en daarom biedt de bank je een lager % wanneer je NHG neemt. De eisen zijn echter zeer streng en niet bepaald door de Rabobank zelf. Mbt NHG lijkt het me niet dat de bank je probeert te naaien.
NHG geeft ook de klant meer zekerheid, omdat deze na executieverkoop niet meer met een eventuele restschuld blijft zitten.
Cat's aren't clean, cats are covered with cat spit
  vrijdag 18 februari 2005 @ 22:33:34 #10
93264 Spideyman
"With great power.....
pi_25152592
ik wordt?

..... comes great responsibility"
--==Forza PSV==-- --==Forza Nilis==--
I Shot Her Above The Kneecap, She Can Still Walk - Jack Bauer
  vrijdag 18 februari 2005 @ 22:40:17 #11
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_25152729
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 22:21 schreef Jarkie het volgende:

[..]

NHG geeft ook de klant meer zekerheid, omdat deze na executieverkoop niet meer met een eventuele restschuld blijft zitten.
Klopt, goed punt. Dit is echter wel alleen het geval, wanneer aangetoond kan worden dat de geldnemer er alles aan heeft gedaan de restschuld zoveel mogelijk te beperken.
Krekker is de bom!
  vrijdag 18 februari 2005 @ 22:48:07 #12
44649 beelz
Maar dat is het punt niet
pi_25152924
wordt
Sterf....
Besef Regulier!
Trouble spelling diarrhoea? There's always the Ronseal standby of 'dire-rear'.
pi_25152947
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 21:39 schreef HellRaver het volgende:

Nationale Hypotheek Garantie wordt afgewezen omdat de waarde van de woning voor verbouwing minder waard is dan de huidige hypotheek (170.000)
Op de site van Rabobank staat een rente van 4,3% met NHG en 0,2% toeslag zonder NHG dit maakt dus samen: 4,5%
Daar komt nog een stevige toeslag overheen omdat je ruim boven de executiewaarde leent.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_25153330
Ja het klopt dat er een toeslag van toepassing is maar ook daar heb ik rekening mee gehouden.
Toptarief is nl 125% hypotheek van de executiewaarde.

162.000 maal 125% is nog altijd 202.500 terwijl ik maar in totaal 200.000 hypotheek heb dus ik heb goed gekeken. Verder is er geen tussenpersoon in het spel en is dit rechtstreeks met de bank.

P.s: Wel weer typisch Fok! om te lopen piepen over typo's...

Rentetarieven per 18-2-2005

Nationale Hypotheek Garantie Toptarief (125% executiewaarde)
Rentevast periode 1 5 10 20 1 5 10 20
Rabobank 3,00 3,70 4,30 --- 3,50 4,20 4,80 ---
pi_25153517
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 21:39 schreef HellRaver het volgende:

http://www.rabobankgroep.nl/asp/default.asp?node_id=9874&version_id=1
Op de site van de hypotheker zie ik bij spaarhypotheek van de rabobank voor 10 jaar vast in het toptarief 4,8% staan.

Nou krijg ik 5,2% nominaal en 5,4% effectief aangeboden.
Kan iemand dit uitleggen of word ik gewoon genaaid?
Die 5,4% effectief is niet interessant om te vergelijken, dus die laten we weg.

Ik heb even de voorwaarden van onze fijne vrienden van Rabobank niet bij de hand, maar het volgende zou kunnen:

4,5%, want rente zonder NHG, + 0,2%, want 125% executiewaarde, +0,2 (of 0,3%) want spaarhypotheek= 4,9% (of zelfs 5,0%) en wellicht is een tweede hypotheek wel 0,2% duurder.

Dan kom je wat mij betreft wel in de richting van 5,2....

wat hoog trouwens....
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  vrijdag 18 februari 2005 @ 23:35:25 #16
56824 Keijs
Toedeledokie !
pi_25153847
Wellicht even bellen met de Rabo ?
  zaterdag 19 februari 2005 @ 00:10:37 #17
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_25154547
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 23:35 schreef Keijs het volgende:
Wellicht even bellen met de Rabo ?
"Ha goedemiddig u spreekt met HellRaver. Vraagje, naaien jullie mij?"
Overwhelmed as one would be, placed in my position
Such a heavy burden now to be the one
Born to bear and read to all
The details of our ending
pi_25156331
Bellen is niet echt een optie; want dat wil ik pas doen als ik genoeg info heb voordat ik hoog van de toren begin te blazen.

Verder heb ik aan gegok ook weinig (Toveren met nummertjes kan ik zelf ook wel)
Ik kan nl nergens vinden waarom je voor een 2e hypotheek meer rente zou moeten betalen
Toen er tenslotte nog sprake was van NHG kreeg ik nl ook geen extra toeslag omdat het een 2e hypotheek was
pi_25156763
Frisia heeft leuke aanbiedingen
GIRO 800800
pi_25157395
quote:
Op zaterdag 19 februari 2005 02:16 schreef Notoire_Gek het volgende:
Frisia heeft leuke aanbiedingen
Jah joh, met de boete om bij Rabo weg te komen ben je zeker voordeliger uit

(En don't worry, ik zag je smiley Frisia is idd )
Krekker is de bom!
pi_25157846
Het kan trouwens ook nog zijn dat er sprake is van een toeslag vanwege het soort hypotheek; bij de meeste banken geldt het lage, gepubliceerde tarief vaak maar voor één soort hypotheek. Bij de echte stunters is dat een beleggingshypotheek, bij de solide banken meestal een reguliere hypotheek met aflossing.

Ik betaal bij ABN ook 0,2% extra omdat ik een aflossingsvrije hypotheek heb.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_25158541
quote:
Op zaterdag 19 februari 2005 01:44 schreef HellRaver het volgende:
Ik kan nl nergens vinden waarom je voor een 2e hypotheek meer rente zou moeten betalen
Toen er tenslotte nog sprake was van NHG kreeg ik nl ook geen extra toeslag omdat het een 2e hypotheek was
Misschien omdat er bij een executieverkoop eerst afgelost wordt op de eerste hypotheek, en pas als er wat overblijft op de tweede?
Dan is de kans dat ze een streep moeten doen door een 2de hypotheek groter dan bij een eerste hypotheek (en dat kost jou een toeslag).
Indien er NHG van toepassing is dan is er geen risicoverschil voor de bank, immers zal de NHG beide hypotheken aflossen indien het op een andere manier niet gaat
pi_25160272
Het klopt idd dat je meet rente betaald als je meer leent.
Ik leen 125% van de executiewaarde dus kijk ik bij het rente percentage van een spaarhypotheek bij de rabobank zonder Nationale Hypotheek Garantie bij 125% Hypotheek van de executiewaarde.

Die is 4,8% (Staat op de site van de hypotheker (18-02-05))

Dus dan blijf ik nog met 0,4% zitten waarvan ik niet weet waar die vandaan komen aangezien ik overal rekening mee heb gehouden.

En ik zou niet weten waarom ze het rentepercentage op zouden hogen als ze meer risico lopen want dat zit toch ook weer in de premie die je betaald?
pi_25160353
quote:
Op zaterdag 19 februari 2005 13:07 schreef HellRaver het volgende:
Het klopt idd dat je meet rente betaald als je meer leent.
Ik leen 125% van de executiewaarde dus kijk ik bij het rente percentage van een spaarhypotheek bij de rabobank zonder Nationale Hypotheek Garantie bij 125% Hypotheek van de executiewaarde.

Die is 4,8% (Staat op de site van de hypotheker (18-02-05))

Dus dan blijf ik nog met 0,4% zitten waarvan ik niet weet waar die vandaan komen aangezien ik overal rekening mee heb gehouden.

En ik zou niet weten waarom ze het rentepercentage op zouden hogen als ze meer risico lopen want dat zit toch ook weer in de premie die je betaald?
Je gaat nu dus een hyptheek afsluiten die hoger is dan de waarde van je huis.....en niet zo'n beetje ook. Zeggen adviseurs je niet dat dat niet echt handig is of denken die alleen aan hun provisie
GIRO 800800
pi_25160448
Tuurlijk sluit je een hypotheek af die hoger is dan de waarde van je huis........
Want als je jong bent heb je geen start kapitaal.
Je koopt een huis voor een bepaald bedrag maar dat huis is natuurlijk minder waard als wat je er op de markt voor betaald.
Verder moet je de kosten koper mee financieren dus is je hyptheek als starter altijd hoger dan de waarde van je huis.

Dan ga je ook nog eens verbouwen maar stel ik heb 20.000 nodig voor een verbouwing dus sluitik een hypotheek af van 20.000 euro dan wordt je huis niet ook 20.000 meer waard maar bijvoorbeeld maar de helft (Wederom heb je dus meer hypotheek dan dat het waard is)

Dus dit is niet zo raar hoor........
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')