dus vorwellen in gewoon koud water? 15 minuten, dan koken (hoeveel minuten?) en afspoelen met warm (hoe warm?) water.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 14:58 schreef Oblivion het volgende:
Heel herkenbaar, nu heb ik eergister mexicaanse rijst gemaakt en dat ging goed!
Losse korrels, en wel die van lassie, alleen 15 minuten voorgeweld, goed af laten gieten, koud afspoelen en dan pas een aantal minuten koken, afgieten, warm afspoelen. Goed uit laten lekken, en dan nog even in de pan nagaren.
Had een mooie grote droge korrel...![]()
Net als in de reclame...
Als ik het 15 minuten laat staan de de rijst koud of aan de pan vast gebrand.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 15:04 schreef Rio het volgende:
Tip 1: lees de verpakking (met name het gedeelte van na afgieten 15 minuten laten staan)
Misschien moet je eens overwegen het vuur uit te zetten...quote:Op vrijdag 18 februari 2005 15:52 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Als ik het 15 minuten laat staan de de rijst koud of aan de pan vast gebrand.
Afgieten inderdaad in zeef, zoals al reeds genoemd is.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 15:28 schreef ki_ki het volgende:
dus vorwellen in gewoon koud water? 15 minuten, dan koken (hoeveel minuten?) en afspoelen met warm (hoe warm?) water.
En hoe giet je het het beste af, met de deksel of anders?
in ieder geval al heel erg bedankt![]()
*check*quote:Op vrijdag 18 februari 2005 18:07 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik neem altijd 1 kopje rijst op 1 1/2 kopje water voor gewone parboiled rijst.
Er valt toch niets af te gieten als je 1 1/2 kopje water per kopje rijst gebruikt?quote:Op vrijdag 18 februari 2005 18:26 schreef shmoopy het volgende:
[..]
*check*
En na het afgieten nog even 10 minuutjes theedoek erover en het deksel, zo neemt de theedoek het vocht uit de rijst op en plakt ie niet meer.
Klopt, afgieten igv snelkookrijst gebruiken dus, anders dus niet.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 18:39 schreef SuperRembo het volgende:
[..]
Er valt toch niets af te gieten als je 1 1/2 kopje water per kopje rijst gebruikt?
Weet je die verhoudingen rijst water zeker? dat is imho andersom.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 18:39 schreef SuperRembo het volgende:
[..]
Er valt toch niets af te gieten als je 1 1/2 kopje water per kopje rijst gebruikt?1 kopje water, 1 1/2 kopje rijst aan de kook brengen 1 keer doorroeren deksel erop, vuur klein 15 min later is het klaar. ![]()
De hoeveelheid water en kooktijd hangt af van de rijst, pan, fornuis en hoeveelheid. Na een verhuizing (nieuw fornuis) of nieuwe pan is het altijd even uitproberen.
Dat begrijp ik niet. Roer je soms de rijst door na enkele minuten? Bij een elektrische rijstkoker is het de bedoeling dat je het eerste halfuur na opzetten de rijst niet omroert. In het begin deed ik dit namelijk ook. Zodra de rijskoker van kookstand naar warmhoudstand sprong roerde ik de rijst om. Gevolg was plakkerige rijst met een nogal zanderige smaak. Toen de handleiding een keer goed doorgelezen en nu altijd perfecte rijst.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 18:31 schreef Oblivion het volgende:
Dat werkt volgens mij niet voor sommige mensen, heb zelfs een rijstkoker, en nog is de rijst plakkerig...En ja de onderkant aangebrand omdat er te weinig vocht bij zat...
![]()
Nope, rijst erin, water erin, deksel erop en niks meer aan doen.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 19:50 schreef Dolemite het volgende:
[..]
Dat begrijp ik niet. Roer je soms de rijst door na enkele minuten? Bij een elektrische rijstkoker is het de bedoeling dat je het eerste halfuur na opzetten de rijst niet omroert. In het begin deed ik dit namelijk ook. Zodra de rijskoker van kookstand naar warmhoudstand sprong roerde ik de rijst om. Gevolg was plakkerige rijst met een nogal zanderige smaak. Toen de handleiding een keer goed doorgelezen en nu altijd perfecte rijst.
Oopsquote:Op vrijdag 18 februari 2005 19:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Weet je die verhoudingen rijst water zeker? dat is imho andersom.
Was je de rijst wel? Water moet vrijwel transparant worden. Er komt namelijk aardig wat 'rotzooi' uit ongewassen rijst.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 19:52 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Nope, rijst erin, water erin, deksel erop en niks meer aan doen.
Werkt niet, en ik kan het niet op de rijstkoker gooien, is mijn tweede al..![]()
![]()
Idd, d'r is verder niks moeilijk aan... rijst wassen, en een vingerkootje water erboven. En dan is de rijst altijd goed uit de rijstkoker. Zou wel een rijstkoker met anti-aanbaklaag pakken. Die oude pannen zijn behoorlijk naadje schoon te krijgen, omdat er altijd wel een harde gele laag rijst aan de onderkant vormt. Bij grotere hoeveelheden rijst is het minder dan als je maar 1 of 2 kopjes rijst daarvoor gebruikt.quote:Op zaterdag 19 februari 2005 00:40 schreef krakkemieke het volgende:
Rijst koken in de elektrische koker: 1 vingerkootje water boven de rijst. Na jaaren nog altijd gelukt.
Is dat van die reclame met die neger, die dan die rijst aan prijst door "Lekkah, lekkah van Lassie" te roepen op de buis?quote:Op vrijdag 18 februari 2005 14:58 schreef Oblivion het volgende:
Heel herkenbaar, nu heb ik eergister mexicaanse rijst gemaakt en dat ging goed!
Losse korrels, en wel die van lassie, alleen 15 minuten voorgeweld, goed af laten gieten, koud afspoelen en dan pas een aantal minuten koken, afgieten, warm afspoelen. Goed uit laten lekken, en dan nog even in de pan nagaren.
Had een mooie grote droge korrel...![]()
Net als in de reclame...
Dat zijn echt van die rommelpannen uit het jaar nul, elke aziaat weet dat je zo'n ding meteen het raam kan uitflikkeren... daardoor kreeg je altijd van die donkergele aangebakken lagen die lekker aan de bodem van de aluminiumpannen gingen plakken...quote:Op zaterdag 19 februari 2005 01:13 schreef krakkemieke het volgende:
ROFL, wij hadden dus de bovenste........:P
Klopt ook, gewoon witte rijst eten aziaten over het algemeen niet al te droog...quote:Op zaterdag 19 februari 2005 01:19 schreef Cici het volgende:
Ik kook gewoon rijst, snelkook rijst volgens mij en de rijst is daarna goed droog, te droog naar mijn zin.
Ben Indo en mijn rijst moet toch wel een klein beetje natiig zijn, ook weer niet te, zoals Longtong ongeveer, dat vind ik goor.
Om plakvorming tegen te gaan, moet je rijst ook eigenlijk eerst een beetje wassen. Eigenlijk wassen totdat het er niet zo troebel meer uit gaan zien en wat doorzichtiger is. Dat troebele zorgt er juist voor dat het rijst meer gaat plakken. Ik denk dat het 2 a 3 keer afspoelen is afhankelijk van de hoeveelheid rijst die je hebt.quote:Op zaterdag 19 februari 2005 16:54 schreef Hubo het volgende:
Aansluitend aan alle bevindingen over rijst koken heb ik even een vraagje:
Wij hebben thuis een rijstkoker, echt een idiaal ding. Alleen: of de rijst gaat aanbakken aan de onderkant (vormt een soort vlies en wordt hard), of de rijst blijft te nat.
Ik heb van aziatische studiegenootjes altijd geleerd: 1 kopje rijst = 1 kopje water en in mijn studentenhuis met haar rijstkoker ging dat altijd goed. Maar thuis met die van ons dus niet.
Nu gebruik ik de truc van de rijst afmeten in een maatbeker en dan dezelfde hoeveelheid water erbij als in de maatbeker (volgens de handleiding van het apparaat) en dat gaat wel beter, maar perfect is het nog niet.
Is dat vingerkootje water erbovenop echt de oplossing? Oh enne wij gebruiken altijd surinaamse rijst die we niet wassen van te voren, maakt dat ook nog verschil?
Of een goed vergiet kopen met kleinere gaten, of beter afgieten...quote:Op zaterdag 19 februari 2005 17:12 schreef Aventura het volgende:
Ik lees goede tips hier! Vorige week had ik basmatirijst gemaakt, dat heb ik volgensde verpakking klaargemaakt, dus eerst gewassen een halfuur laten staan in koud water en daarna opgezet met ruim kokend water. Resultaat, een grote slijmerige snot-massa.
Afgieten lukt me ook nooit, ik heb een te grof vergiet en giet het dus af door het water tussen pan en deksel te laten wegdruppelen. Maar krijg dus nooit een goed resultaat. Ik zal een paar van de bovenstaande tips proberen
inderdaad een rijstkoker is een aanrader.quote:Op zondag 12 juni 2005 18:12 schreef Fratz het volgende:
ik gebruik altijd een rijstkoker, lekker makkelijk..![]()
quote:Op zondag 12 juni 2005 18:14 schreef Roellio het volgende:
Ik gooi gewoon een sloot water in de pan, rijst erbij, koken en af en toe even een paar korreltjes proeven.
Als 't goed is afgieten en even "husselen". Dan nog 2 minuutjes met de deksel op de pan laten staan en klaar is kees!![]()
Wat zij zegt. Hetzelfde als je het in een pannetje kookt.quote:Op zondag 12 juni 2005 18:22 schreef Missy-B. het volgende:
Een rijstkoker is het makkelijkst. Het kan niet fout gaan. Je doet evenveel water als rijst erin en je zet de knop aan. 10 a 15 min. later is je rijst klaar.
Yepquote:Op zondag 12 juni 2005 18:13 schreef Poepoog het volgende:
[..]
inderdaad een rijstkoker is een aanrader.
Hoe het helemaal precies zit weet ik niet, maar wat ik begrepen heb is dat Surinaamse rijst gepeld is (oid). Zilvervliesrijst niet, en die wordt eigenlijk ook nooit helemaal gaar, blijft een redelijk harde korrel. Surinaamse rijst daarentegen neemt veel vocht op en wordt zachter.quote:Op zondag 12 juni 2005 20:02 schreef daniel_hoenderdos het volgende:
Zag bij de AH (waar ik nooit kom wegens ver weg) in eens mega zakken surinaamse rijst. Wat is het verschil tussen deze surinaamse rijst en gewone witte of gewone zilvervlies rijst?
Mmm dat is een goede tip ga ik zeker eens proberen!!quote:Op zondag 12 juni 2005 18:41 schreef Sakura het volgende:
Makkelijkste methode die er is:
250gr rijst, 350dl water, (eventueel nog mespuntje boter of schuutje olie, maar niet echt noodzakelijk) in een magnetron schaal van pakweg 1 ltr, 9 min 600w, 10 min op 350w en klaar, mooie droge rijst.
Ik doe niet anders meer dan magnetron gebruiken om rijst te koken, nooit meer problemen met te lang of te kort, te nat of te droog, maar altijd perfect goed.
(tijd kan per magnetron iets verschillen, dat is ff uitproberen)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |