Het bericht is gedateerd midden in de verkiezingscampgne van de VS. Verder valt het op dat het wemelt van de glazen bol voorspellingen, de beroemde doemscenario's die bedoeld zijn om eens goed angst aan te jagen. Op de vraag waarom Bush het kyoto-verdrag niet ondertekende zag ik trouwens een aardig antwoord, kennelijk begrijpt Bush er meer van dan de regeringsleiders die het wel hebben ondertekend.quote:Op maandag 21 februari 2005 17:40 schreef Johan_de_With het volgende:
Ik begrijp dat het lastig is, omdat het bericht weinig verdere gegevens vermeldt, maar zou iemand hier op in kunnen gaan?
http://www.guardian.co.uk(...)2374,1153530,00.html

Je bent in een spiegel aan het kijken?quote:Op maandag 21 februari 2005 18:17 schreef du_ke het volgende:
Hij heeft wel degelijk een punt. Zowel bij voor als tegenstanders vieren de drogredenen hoogtij.
Jij betwijfelt de onafhankelijk van de onderzoekers van beide kanten. Er spelen natuurlijk secundaire belangen mee, maar een wetenschapper verkondigt over het algemeen geen onzin. De éne kant wordt gesponsord door het bedrijfsleven en de andere kant door de overheid? Ik denk niet dat het zo zwart wit zit. Al wil Greenpeace ons wat anders laten geloven, persoonlijk onderzoek heeft uitgewezen dat van beide kampen wetenschappers door de olie-industrie worden betaald, en dat van beide kampen wetenschappers door de overheid worden betaald.quote:Waarbij er believers een deel van de financiering op het spel staat en bij de non-believers de mening van de opdrachtgever goed moet worden gepromoot.

quote:Op maandag 21 februari 2005 19:11 schreef speedfreak1 het volgende:
[..]
Je bent in een spiegel aan het kijken?
Je zegt nu dat wetenschappers over het algemeen geen onzin verkondigen maar vlak hier voor zeg je keer op keer dat het grootste deel van de wetenschappers onzin verkondigt (degenen die uitgaan van het versterkte broeikaseffect).quote:Jij betwijfelt de onafhankelijk van de onderzoekers van beide kanten. Er spelen natuurlijk secundaire belangen mee, maar een wetenschapper verkondigt over het algemeen geen onzin. De éne kant wordt gesponsord door het bedrijfsleven en de andere kant door de overheid? Ik denk niet dat het zo zwart wit zit. Al wil Greenpeace ons wat anders laten geloven, persoonlijk onderzoek heeft uitgewezen dat van beide kampen wetenschappers door de olie-industrie worden betaald, en dat van beide kampen wetenschappers door de overheid worden betaald.

Het artikel zegt mij wat ik al dacht, dat ook in de USA er een debat bestaat tussen de klimaatlobby en de klimaatsceptici. Ten tweede lees ik veel over bedreigingen die je kunt terugvoeren op openbare orde en militaire bedreiging. Het militaire apparaat kan dus ingezet worden om militaire bedreigingen veroorzaakt door het broeikaseffect te beteugelen. Ik kom zelf uit op "meer geld voor defensie" met de reden "klimaatverandering". Dat is een politiek agendapunt...quote:Op maandag 21 februari 2005 17:40 schreef Johan_de_With het volgende:
Ik begrijp dat het lastig is, omdat het bericht weinig verdere gegevens vermeldt, maar zou iemand hier op in kunnen gaan?
http://www.guardian.co.uk(...)2374,1153530,00.html

Als inhoudelijk betekent: zoveel mogelijk de meningen van een klein groepje napapegaaiend. Laat dan maar zitten. We moeten vooral het grotere plaatje niet in de gaten houden, maar ons stuk neuzelen over het bijzondere en daar het algemene uit afleiden...quote:Op maandag 21 februari 2005 00:03 schreef Pietverdriet het volgende:
Doe eens een inhoudelijke posting, ipv een metaoordeel, tup

Ik vond het volkskrant artikel niet leesbaar, dus zou je voor die HAN-uitspraak een aantal argumenten kunnen geven. Even afgezien van wie de sponsors zijn, welke vooringenomenheid een wetenschapper van HAN zou moeten hebben, op welke inhoudelijke punten van het onderzoek hapert het dan volgens jou?quote:En in een aantal onderzoekers die er vam spreken dat er geen sprake is van een versterkt broeikaseffect heb ik inderdaad totaal geen vertrouwen. In Nederland is b.v. de stichting Han bijzonder discutabel als het om de kwaliteit van hun onderzoek.

De toetsing door collega's.quote:Ik vond het volkskrant artikel niet leesbaar, dus zou je voor die HAN-uitspraak een aantal argumenten kunnen geven. Even afgezien van wie de sponsors zijn, welke vooringenomenheid een wetenschapper van HAN zou moeten hebben, op welke inhoudelijke punten van het onderzoek hapert het dan volgens jou?

Zoals al gezegd: het kopieren van allerlei elkaar napapegaaiende experts vind ik geen discussie. Deze post grotendeels wel.quote:Op maandag 21 februari 2005 00:34 schreef speedfreak1 het volgende:
In mijn ogen een beetje zinloze opmerking, die je net zo hard de andere kant op kan maken.
Ach, dan noemen we het een atmosferisch gegeven.quote:Waar heb je dat vandaan? CO2 is geen klimaatgegeven. Klimaatgegevens zijn temperatuur, neerslag en zonneschijn.
Wat een onzin. Een zon kan ik niet beheersen, mijn autorijgedrag wel.quote:Natuurlijke verschijnselen stoppen? Hoe? Koelelementen opstellen? Proberen om het CO2 gehalte van de atmosfeer te verminderen door het weg te zuigen uit de lucht? HET KLIMAAT WORDT NIET DOOR DE MENS BEPAALD< EVENALS DAT DE MENS NIET BEPAALD HOE LAAT DE ZON OPKOMT En vat dit even niet op als schreeuwen, maar als een duidelijk statement.
Het slaat wederom op de notie dat het "onontkoombaar" is dat de aarde opwarmt. Zelfs het meest marginale verschil valt te prefereren boven een berustende houding.quote:Je bedoeling hiermee ontgaat mij. Is dit een toevoeging aan de discussie? wat draagt het dan bij?
Met statistieken valt alles te bwijzen. Alleen de keuze voor eenheden op x en y-as bepalen genoeg. Je presenteert deze grafieken -vaak overigens terecht- als weerlegging van klimaatbeweringen, maar gaat dan vervolgens door om het ook een bewijs van het tegenovergestelde te noemen. Dat gaat te ver: verificatie is wat anders (en moeilijker) dan falsificatie.quote:Vertel jij dan maar eens wat er discutabel aan die grafiekjes is. Voor zover je het nog niet hebt gezien, de "hockeystick" ligt inderdaad onder vuur, en om dat te onderbouwen is het wel handig om daar de mening van experts bij te halen. Voor de zoveelste keer, de "hockeystick" is tot stand gekomen door 10!!!!! meetresultaten, er waren meer meetresultaten, maar die pasten niet in het gewenste plaatje. Met andere woorden, een fraude.
...dynamica dus.quote:Waar las je dat? Het hele systeem is een complex van voortdurend verschuivende evenwichten. Evenwichten zijn temperatuurafhankelijk, overigens ook drukafhankelijk, zowel temperatuur als druk zijn voortdurend veranderende grootheden, dus verandert het systeem voortdurend.
Ik moest -naief als ik ben- licht glimlachen toen ik het schreef. Noem dat maar niets!quote:Kom nou eens to the point, losse opmerkingen over boomknuffelaars zijn ongetwijfeld gevallen, maar wat voegt deze opmerking van jou nou toe. Niets!!!!
Nee, wiskundig gezien bestaan er wel degelijk equilibria die na een kleine, kleine verschuiving niet meer op hetzelfde punt terugkomen.quote:Bullshit. Ieder evenwicht is in staat kleine veranderingen op te vangen, als de verandering klein is verschuift het evenwicht weinig. Gewoon een thermodynamisch principe.
Dat is waar. Politici wantrouw ik, wetenschappers ook. De eerste de beste "denktank" van economen en een Deense statisiticus worden meteen voor zoete koek geslikt. Nogmaals, als het gaat om waarheidsvorsing dan vind ik het frappant dat ik tot nog toe in deze post geen enkele "dat zou best kunnen, maar..."quote:Het is helemaal niet te bewijzen, er is zelfs geen betrouwbare uitspraak over te doen. Dat heeft overigens het IPCC wel aangegeven, maar politici hebben het verkracht alsof het om feiten zou gaan.
Geen zin in welles/nietes. Zoek eens op attractors en repellors. Er zijn "toestanden" waarin je kunt zitten, waar je na verlaten van die toestand niet meer in terugkomt. Het gaat mij er niet om dat dit de daadwerkelijke realiteit is, maar dat die mogelijkheid meteen wordt afgeschoten.quote:Zoek eens op wat een dynamisch evenwicht is, want je raaskalt. En die manmade gevolgen spelen hoogsten op lokaal niveau beperkt mee, maar zeker niet op mondiaal niveau.
je bedoelt: het valt buiten je straatje. Als global dimming invloed heeft op het effect van global warming, dan vind ik het erg kortzichtig om dat er maar buiten te laten.quote:Omdat het volkomen buiten de discussie over global warming door extra CO2 depletie valt.
Je leest erg graag datgene waar je het mee eens bent (hetgeen overigens zeer academisch is). 1. Global dimming heeft alles met global warming te maken. 2. Ik probeer het "lekker simpel" te brengen. Dergelijke soundbites moet je kunnen waarderen, je gebruikt ze vaak als vaststaande argumentaties. en 3. Nee, ik vind Googlen prima, maar als argumenten worden aangedragen, ga dan niet verlangen dat anderen net zo veel knip en plak werk verrichten. Ik denk liever zelf... (ik wacht het gevatte antwoord op deze niet te missen voorzet vol verwachting af).quote:Dan open je daar fijn een topic over, en dan zou ik dat iets beter onderbouwen dan dat je hier doet. Ik dacht trouwens dat je zo'n hekel aan googlen en linkjes had?
Het is niet alleen lokaal, omdat er ook sprake is van omkerende golfstromen en winden. Ik kan me niet herinneren dat zij zich aan lokaliteiten houden.quote:Het is een lokaal gegeven, die global dimming tref je niet aan boven dunbevolkte gebieden. Wederom iets dat globaal geen moer zal uitmaken. Maar voor de gezondheid in de gebieden waar het wel om gaat, en daar wordt dus al lang heel terecht wel aan gewerkt, moeten de concentraties fijn stof wel naar beneden. Men heeft daar trouwens al een hoop in bereikt, en wat milieudefensie suggereert is ook weer sterk overdreven aangedikt met nergens op gebaseerde doem getallen.
Goed, we weten het allemaal dus niet. Met dit door Pietrverdriet verfoeide metaniveau kunnen we alles wel relativeren. Wellicht was Srbrenica op metaniveau wel een goede zaak...quote:Nee, momenteel warmt de aarde heel licht op, maar het is absoluut niet te zeggen of dat doorgaat, of dat de temperatuur zelfs weer gaat dalen.
Mijn eigen lobbygroepje a la meervrijheid met informatie over al bovenstaande vragen: http://www.globalissues.o(...)ng/globaldimming.aspquote:Daar zijn geen aanwijzingen voor. Diverse klimatologen spreken dit keihard tegen, terwijl gematigder klimatologen stellen dat het absoluut niet valt te voorspellen.
Weer zo'n nergens op gebaseerde doemveronderstelling.....
Welke experts? Bron? Logische verklaring? Relevantie met het topic?
Vertel eens, hoeveel bier heb je inmiddels op.
Het blijkt dat een theorie niet klopt, en een andere -dat maatregelen betreffende milieu onzin zijn- wordt aangenomen.quote:Er wordt niet geageerd tegen environmentalists, het blijkt dat een theorie niet klopt, en zodoende wordt een conclusie die door niet ter zake kundigen is getrokken in één keer waardeloos.

Maar als jouw autorijgedrag geen enkel verschil maakt omdat de invloed van de zon veel te groot is, is het beheersen/verminderen van jouw autogedrag niet meer dan zelfkastijding. Misschien dat je het gevoel hebt dat je iets goeds doet met autogedragbeheersing, maar gevoel is niet noodzakelijk concreet effect.quote:Op maandag 21 februari 2005 23:34 schreef Tup het volgende:
Wat een onzin. Een zon kan ik niet beheersen, mijn autorijgedrag wel.

Ze schijnen juist eerder op de terugtocht te zijn. De eerste rapporten werden nog serieus genomen. Dit had niet alleen met hun klimaat publicaties te maken.quote:Op maandag 21 februari 2005 23:31 schreef drnomad het volgende:
Je kunt het laakbaar vinden dat HAN zijn onderzoeken niet laat peer-reviewen, maar het is dan ook zo dat deze organisatie in opkomst is. Je ziet het vaker bij klimaatsceptici, ze mogen niet meespelen. Bovendien als de peer-reviewers ook al last hebben van vooringenomenheid, kun je dan nog spreken van een eerlijk debat?
Dat klopt daar ben ik ook kritisch op. Maar ik heb voor wat betreft ik tot nu toe aan onderzoeken gezien heb meer vertrouwen in de onderzoeken van de 'klimaatlobby'. Kijk het hard roepen van Hét is bewezen! kan met veel theoriën niet, je kan ze bevestigen of falsificeren dat lijkt me duidelijk.quote:Net zo goed worden aan de kant van de klimaatlobby fouten gemaakt. Onlangs is een rapport "broeikastheorie is bewezen" zonder peer-review op de bureaus van politici beland.
In andere woorden, hoe objectief, ofwel selectief is dat vertrouwen van jou in wetenschappelijk onderzoek?

We zijn aangekomen bij het woord vertrouwen. Vind ik op zich al een opmerkelijk woord. Dit aankondigen met kritisch zijn relativeerd het woord nietquote:Op maandag 21 februari 2005 23:51 schreef du_ke het volgende:
Maar ik heb voor wat betreft ik tot nu toe aan onderzoeken gezien heb meer vertrouwen in de onderzoeken van de 'klimaatlobby'.

Dan zou ik proberen de onderzoeken objectief te beoordelen. Echter dit zal door mijn achtergrondkennis lastig worden daar ben ik heel eerlijk in. Dit komt ook omdat bij 2 gelijkwaardige uitkomsten je andere aspecten mee gaat wegen (weer zeer subjectief uiteraard).quote:Stel dat er heel veel bewijs komt van klimaatlobby én van klimaatsceptici. Jij bent een rechter/arbitreur in het debat die alle bewijzen gaat afwegen en alle bewijzen zijn door een peer-review gekomen. Vind jij het erg als jouw besluit voor de waarheid de autolobby in de kaart speelt?

Sjun, wat hebben Chloor Fluor Koolwaterstoffen ´s er nu weer mee te maken?quote:Op dinsdag 22 februari 2005 00:54 schreef sjun het volgende:
Betekent dit dat uiteindelijk ook du_ke meegaat in de lofzang op de weinig CFK-producerende kerncentrales?

Gebruik van schone kernenergie gaat het broeikaseffect tegen Piet.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 01:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Sjun, wat hebben Chloor Fluor Koolwaterstoffen ´s er nu weer mee te maken?

Mischien dat men ooit cfk's als koelmiddel in centrales gebruikt heeft?quote:Op dinsdag 22 februari 2005 01:38 schreef Pietverdriet het volgende:
En wat hebben CFK´s daar mee te maken?

Maar het handigst is wel het doorkijken van die gehele pagina.quote:The Role of the Greenhouse Effect
From an historical perspective, global warming has saved us, at least temporarily, from an Icehouse Climate, although humans can hardly take the credit.
Science is clear on what controls cycles of climate change. Global warming (and cooling) cycles are controlled primarily by:
1) Cyclical variations in the sun's energy output
2) Eccentricities in Earth's orbit
3) The influence of plate tectonics on the distribution of continents and oceans
4) The so-called "greenhouse effect," caused by atmospheric gases such as gaseous water vapor (not droplets), carbon dioxide, methane, and nitrous oxides, which help to trap radiant heat which might otherwise escape into space.
The "greenhouse effect" actually is a bit player in global climate (although without it's benefits the average temperature of the Earth would be minus 18° C). Human's did not cause the greenhouse effect, but critics maintain human additions to atmospheric greenhouse gases may cause global temperatures to rise too much.
Generally understood, but rarely publicized is the fact that 95% of the greenhouse effect is due solely to natural water vapor. Of the remaining 5%, only 0.2% to 0.3% of the greenhouse effect (depending on whose numbers you use) is due to emissions of carbon dioxide and other gases from human sources. If we are in fact in a global warming crisis, even the most aggressive and costly proposals for limiting industrial carbon dioxide emissions would have an undetectable effect on global climate. However, significant efforts to limit the emission of greenhouse gases in the United States are currently underway.

|  | 

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |