Dat als een vlinder in Brazilie wegvliegt hier een orkaan zou kunnen onstaan?quote:Op zaterdag 19 februari 2005 00:21 schreef Aegir het volgende:
vorige week de film: "The Butterfly Effect" gezien, een moetje als de chaos-theorie je
bezig houdt
Volgens mij hoeft dat helemaal niet zo te zijnquote:Op zaterdag 19 februari 2005 10:51 schreef Haushofer het volgende:
Het probleem is echter dat als je dit wat uitvoeriger wilt bespreken, je al gauw op wiskundige termen komt...
livEliveD begint dus met uitleggen?quote:Op zaterdag 19 februari 2005 11:07 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Volgens mij hoeft dat helemaal niet zo te zijn
tevens tvp
Nee ik wil er wel graag meer over weten. Ik gebruik echter ook vaak de volgende analogie:quote:
Weet je wat het is: Chaos is niets meer dan dat je bepaalde parameters niet nauwkeurig kunt vaststellen. Die stop je in je model. Vervolgens neem je diezelfde parameters, en verandert die een erg klein beetje, en laat het model weer lopen. En dan zie je na een tijdje verschil. Je kunt je dan afvragen: kun je alle parameters van een systeem zo nauwkeurig meten dat je altijd precies hetzelfde verloop krijgt? Volgens de QM kan dat dus niet. Tenminste, zo begreep ik het.quote:Op zaterdag 19 februari 2005 11:23 schreef livEliveD het volgende:
Deels off-topic
[..]
Nee ik wil er wel graag meer over weten. Ik gebruik echter ook vaak de volgende analogie:
Als je een appel in de lucht gooit dan zal deze bij terugkomst naar de aarde ervoor zorgen dat de aarde ook naar de appel toegetrokken wordt en dus een stukje verplaatst richting de appel. Tis natuurlijk miniem maar het beeld klopt wel. Nu kan ik wiskunde gebruiken om uit te rekenen hoeveel deze afstand dan precies is (me natuurkunde leraar kwam uit op 1 miljardste doorsnee van een atoom maar de gekozen parameters weet ik niet meer) maar is dit noodzakelijk om de situatie te begrijpen? Ik denk het niet. Daarnaast kun je leuk formules invullen maar begrijp je het dan ook of pas je het toe zonder het daadwerkelijk te snappen?
Gevolg op gevolg op gevolg. Inderdaad het Butterfly Effect. Maar als dat een voorbeeld is van de Chaostheorie, stelt die theorie dan ook dat alles invloed op elkaar heeft?quote:Op zaterdag 19 februari 2005 00:31 schreef Aegir het volgende:
nee, het gaat over een jongen die de mogelijkheid ontwikkeld om via zijn dagboek te lezen
zichzelf weer terug te kunnen plaatsen naar die dag om de situatie weer opnieuw vanaf
dat moment op te kunnen pakken
met alle gevolgen die daar dan weer bij horen!
Even aan de hand van een mechanisch voorbeeldje.quote:Op zondag 20 februari 2005 11:52 schreef Geartsjuh het volgende:
[..]
Gevolg op gevolg op gevolg. Inderdaad het Butterfly Effect. Maar als dat een voorbeeld is van de Chaostheorie, stelt die theorie dan ook dat alles invloed op elkaar heeft?
Ik merk uit bovenstaande reacties dat de theorie niet zo makkelijk is uit te leggen. Dat is wel jammer want het is me nog niet helemaal duidelijk. Kennelijk is het niet iets wat in een paar zinnen is te vatten?![]()
Oh op die fiets! Dank Haushofer voor het verlichten van deze dummiequote:Op zondag 20 februari 2005 15:04 schreef Haushofer het volgende:
Als je een willekeurig mechaniekje hebt, bv de eerder genoemde slinger aan een slinger, dan kun je deze volledig beschrijven via de mechanica. Het enige wat je hoeft te doen is je beginvoorwaarden kennen. En dat is moeilijker dan het lijkt. Want het blijkt dat in veel systemen, je de beginvoorwaarden erg nauwkeurig moet weten om er op lange termijn iets zinnigs over te zeggen. Die systemen zitten vaak zo inmekaar, dat na een bepaalde tijd een erg kleine onnauwkeurigheid in je beginvoorwaarden, een compleet andere beweging geven tov van je eerder gekozen beginvoorwaarden.
Kijk, maar dat snap ik ookquote:Op zondag 20 februari 2005 15:04 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Even aan de hand van een mechanisch voorbeeldje.
Als je een willekeurig mechaniekje hebt, bv de eerder genoemde slinger aan een slinger, dan kun je deze volledig beschrijven via de mechanica. Het enige wat je hoeft te doen is je beginvoorwaarden kennen. En dat is moeilijker dan het lijkt. Want het blijkt dat in veel systemen, je de beginvoorwaarden erg nauwkeurig moet weten om er op lange termijn iets zinnigs over te zeggen. Die systemen zitten vaak zo inmekaar, dat na een bepaalde tijd een erg kleine onnauwkeurigheid in je beginvoorwaarden, een compleet andere beweging geven tov van je eerder gekozen beginvoorwaarden.
Hmm, op wikipeda staat:quote:Op zaterdag 19 februari 2005 11:53 schreef Haushofer het volgende:
Weet je wat het is: Chaos is niets meer dan dat je bepaalde parameters niet nauwkeurig kunt vaststellen.
mea culpa, sed idem ditoquote:
Leuke bijdrage .... Feigenbaum had een algoritme waarmee de volgende vertakking bepaald kon worden voor een niet lineair systeem.quote:Op zondag 27 februari 2005 21:06 schreef Yosomite het volgende:
En toen kwam Verhulst…..
-- lang stukje tekst --
Die kende ik nog nietquote:Op maandag 28 februari 2005 11:09 schreef sterre1981 het volgende:
En hoe past catastrophe-theorie hier dan weer in?
Ja. Determinisme houdt in dat je met een gegeven begintoestand je situatie op elk willekeurig tijdstip kunt berekenen.quote:En eerder werd er iets gezegd over gevolg op gevolg op gevolg, mar dat is toch juist weer determinisme?
Nee, de Chaos theorie heeft een andere basis dan de QM, ik denk dat je in de war bent met "onzekerheid". Ze wordt oa gebruikt bij het weer; weersvoorspellingen van een week vooruit zijn hoogst onbetrouwbaar, en dat is een gevolg van de chaos-theorie; je kunt niet nauwkeurig genoeg de situatie bekijken, zodat je daar op lange termijn uitspraken over kunt doen,quote:Chaos-theorie komt toch van de Quantum-mechanica?
Nopez, elk niet lineair systeem (en dat zijn er veel) met bepaalde voorwaarden over de begintoestand.quote:Op maandag 28 februari 2005 11:09 schreef sterre1981 het volgende:
Chaos-theorie komt toch van de Quantum-mechanica?
Maar dat heeft verder niets te maken met chaos, dat is een manifestatie van het golf-gedrag van deeltjes.quote:Op dinsdag 1 maart 2005 23:53 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Nopez, elk niet lineair systeem (en dat zijn er veel) met bepaalde voorwaarden over de begintoestand.
Maar als quatum voorbeeld zou je wel de positie van de electrons bij hun omloop in hun valentiebanen kunnen nemen. Je kunt wel met een zekere waarschijnlijkheid aangeven in welke omloopbaan de electron zich beweegt (in een marge van 85 % zekerheid - poncaire principe). Maar de absolute plaats kan men niet bepalen.
Euj, ik bedoelde meer dat het een verklaring geeft waarom weersvoorspellingen na een paar dagen niet meer betrouwbaar zijn. Je kunt het idd zien als een tekortkoming van meten, maar om een oneindig nauwkeurige voorspelling te krijgen, moet het meetsysteem zelf ook worden meegenomen. Dat is denk ik niet mogelijk. Je kunt via bepaalde rekenkundige methodes zien hoe snel een model gaat afwijken, en daar had je bepaalde coefficienten voor waarvan ik de naam ben vergetenquote:Op woensdag 2 maart 2005 11:11 schreef sterre1981 het volgende:
Ja, goed. Maar ik bedoel eigenlijk:
Chaos heeft toch juist als kenmerk dat het niet te voorspellen is?
Is het dan niet strijdig om juist dat te gebruiken om het weer te voorspellen?
Is het dan niet gewoon een slap excuus voor de tekortkomingen van kennis en meetinstrumenten van de mens?
Tja, het is idd de vraag of chaos een meetprobleem is, of daadwerkelijk een fysisch probleem. Ik zag dat je in je vorige post de QM aanhaalde. Een principe in de QM is het onzekerheidsprincipe, dat stelt dat je bepaalde grootheden als plaats en impuls nooit tegelijkertijd kunt meten. Dat is een typisch voorbeeld van een fysisch probleem; dat ligt zeker niet aan onze meetapparatuur, maar is een eigenschap van de natuur !quote:Ik dacht altijd dat chaos-theorie en determinisme met elkaar in strijd waren, maar volgens jullie zijn ze verenigbaar?
Bimodaliteit...was dat niet een term uit de psychologie?quote:En catastrophe-theorie> een mooi model voor bimodaliteit.
Dank jequote:PS: Haushofer, gefeliciteerd met je mod-schap. Sinds wanneer? Ben een tijdje weggeweest van het forum, en het viel me net ineens op.
Ja, dat is inderdaad lastig. Maar feit blijft dat het komt door ons beperkte waarnemingsvermogen, we kunnen niet nu op dit moment een overzicht maken van alle invloeden en alle feiten en alle oorzaken, e.d. Maar áls je dat wel wist, dan kon je dus in feite alles voorspellen. Dan komt het tóch op hetzelfde neer als het determinisme... Alleen chaostheorie benadrukt ons onvermogen om ooit de totale situatie in kaart te brengen. (omdat je dan op één moment *poef* alles moet hebben staan, en we aan tijd gebonden zijn bij het inkaart brengen van en blablabla... Dat is inderdaad onmogelijk.)quote:Op woensdag 2 maart 2005 13:45 schreef Haushofer het volgende:
Je kunt het idd zien als een tekortkoming van meten, maar om een oneindig nauwkeurige voorspelling te krijgen, moet het meetsysteem zelf ook worden meegenomen. Dat is denk ik niet mogelijk.
Ik wist inderdaad wel dat er een zekere onvoorspelbaarheid zit in de baan van elektronen rond een kern, zoals iemand hierboven postte. Dat plaats en impuls niet gelijktijdig kunnen worden gemeten wist ik niet. Ik vind het wel machtig mooi dat de natuur zich alsnog niet laat vangen in formules en getallen. Ik dacht dat er in de quantummechanica een aantal verschijnselen waren geconstateerd die men niet kon verklaren en dat om die dingen alsnog te kunnen verklaren de chaostheorie werd bedacht. Ik vond chaostheorie daarom altijd een beetje een ad/post hoc verklaring.quote:Een principe in de QM is het onzekerheidsprincipe, dat stelt dat je bepaalde grootheden als plaats en impuls nooit tegelijkertijd kunt meten. Dat is een typisch voorbeeld van een fysisch probleem; dat ligt zeker niet aan onze meetapparatuur, maar is een eigenschap van de natuur !
Dat zou goed kunnen. Ik studeer psychologie, en ken de catastrophe-theory ook uit mijn vakgebied, het wordt vaker gebruikt om te verklaren waarom in dezelfde omstandigheden twee compleet verschillende gedragingen zich kunnen voordoen. Dat de voorafgaande 'geschiedenis' bepaalt waar op de bifurcatie de voorspellers liggen, wat op haar beurt weer voorspelt welk van de twee gedragingen het waarschijnlijkst is.quote:Bimodaliteit...was dat niet een term uit de psychologie?
Hahaha. Dat zal wel.quote:Dank jeSinds een maand of twee nu, geloof ik. Het viel mij in het begin ook niet zo op, totdat ik erachter kwam dat de layout toch wel wat was veranderd.
![]()
Maar dat is een misverstand die veel mensen rond de QM hebben; ze wordt weldegelijk wiskundig geformuleerd. Je kunt er ook kwantitatieve voorspellingen mee doen, en het is zeker niet zo dat alles onzeker is ! De natuur laat zich dus wel degelijk vangen in formules en getallen, alleen is ze niet deterministisch van aard. En dat is natuurlijk iets compleet anders. De QM wordt vaak als onlogisch gezien, en intuitief is dat ook zo. Maar wiskundig is ze zo consistent als maar zijn kan, en het is niet aan de mens om niet-intuitieve zaken als onlogisch te bestempelen.quote:Ik wist inderdaad wel dat er een zekere onvoorspelbaarheid zit in de baan van elektronen rond een kern, zoals iemand hierboven postte. Dat plaats en impuls niet gelijktijdig kunnen worden gemeten wist ik niet. Ik vind het wel machtig mooi dat de natuur zich alsnog niet laat vangen in formules en getallen. Ik dacht dat er in de quantummechanica een aantal verschijnselen waren geconstateerd die men niet kon verklaren en dat om die dingen alsnog te kunnen verklaren de chaostheorie werd bedacht. Ik vond chaostheorie daarom altijd een beetje een ad/post hoc verklaring.
haushofer, kun je antwoord op Sterre's gestelde vraag geven? En zo nee, is dat omdat je te weinig weet van de chaos theorie, of kan de wetenschap het antwoord ook niet geven? De gestelde vraag is echt de kern van de chaos theorie: is chaos slechts onbevattelijke complexiteit of treedt het ook op in een gecontroleerd model? De eerste verklaring vind ik eerlijk gezegd niet zo revolutionair.quote:Op woensdag 2 maart 2005 13:45 schreef Haushofer het volgende:
Sterre1981: Ik dacht altijd dat chaos-theorie en determinisme met elkaar in strijd waren, maar volgens jullie zijn ze verenigbaar?
Tja, het is idd de vraag of chaos een meetprobleem is, of daadwerkelijk een fysisch probleem
Dat laatste klinkt mij meer als een Gödelprobleem. Ligt de stelling van Gödel aan de basis van de chaostheorie?quote:...om een oneindig nauwkeurige voorspelling te krijgen, moet het meetsysteem zelf ook worden meegenomen. Dat is denk ik niet mogelijk.
Ik weet weinig van de Chaostheorie, ik moet zeggen dat we het ook nooit in college hebben behandeld. Maar ik denk zelf dat Chaos meer is dan onbevattelijke complexiteit. Een tijd geleden heb ik al es een voorbeeldje gegeven van de volgende situatie: je stopt 1 pingpong bal voor de helft in de grond, en je laat daarop een andere pingpong bal stuiteren. Hoe vaak kan dit? Klassiek gezien is er natuurlijk geen objectie; de bal kan oneindig vaak stuiteren. Maar dat blijkt niet zo te zijn, hier heb je de manifestatie van het onzekerheidsprincipe op macroschaal, en blijkt dat de bal maar maximaal 8 keer kan stuiteren ( kan er 1 of 2 naast zittenquote:Op woensdag 2 maart 2005 15:21 schreef PeterM het volgende:
[..]
haushofer, kun je antwoord op de gestelde vraag geven? En zo nee, is dat omdat je te weinig weet van de chaos theorie, of kan de wetenschap het antwoord ook niet geven? De gestelde vraag is echt de kern van de chaos theorie: is chaos slechts onbevattelijke complexiteit of treedt het ook op in een gecontroleerd model? De eerste verklaring vind iki eerlijk gezegd niet zo revolutionair.
[..]
Euj.....niet dat ik weet. Maar ik zie de link dan ook niet.quote:Dat laatste klinkt mij meer als een Gödelprobleem. Ligt de stelling van Gödel aan de basis van de chaostheorie?
Dat is inderdaad het enige wat ik dacht te begrijpen aan de theorie. Het hoe en waarom is mij echter niet duidelijk.quote:Op woensdag 2 maart 2005 15:38 schreef Haushofer het volgende:
Maar ik denk zelf dat Chaos meer is dan onbevattelijke complexiteit.
Maar hier ga je dan weer uit van wellicht niet meetbare, maar wel logische afwijkingen op microniveau. Elke keer als de pingpongbal stuitert zijn de atomen door hun trillen op een iets andere plaats. Dit voorbeeld is in mijn ogen juist wel een voorbeeld van 'onbevattelijke complexiteit'.quote:Een tijd geleden heb ik al es een voorbeeldje gegeven van de volgende situatie: je stopt 1 pingpong bal voor de helft in de grond, en je laat daarop een andere pingpong bal stuiteren. Hoe vaak kan dit?
Theoretisch gezien kun je de bal niet exact op de juiste plaats laten stuiteren, omdat je onzekerheid in de impuls dan oneindig wordt ( je hebt immers een tijds-afhankelijk systeem!) Hoe nauwkeuriger je de impuls wilt zetten ( dus hoe nauwkeuriger je de bal wilt richten), des te onnauwkeuriger zul je de plaats van de bal kunnen bepalen. Het is dus zeker geen complexiteit; het is de natuur zelf. Ik denk dat je met me eens bent dat het onzekerheidsprincipe geen "onbevattelijke complexiteit" is.quote:Maar hier ga je dan weer uit van wellicht niet meetbare, maar wel logische afwijkingen op microniveau. Elke keer als de pingpongbal stuitert zijn de atomen door hun trillen op een iets andere plaats. Dit voorbeeld is in mijn ogen juist wel een voorbeeld van 'onbevattelijke complexiteit'.
Maar theoretisch treedt chaos dan niet op wanneer je de pingpongbal exact op de juiste plaats laat stuiteren, de twee ballen ideaal zijn en de temperatuur 0K. (dat dat niet kan is dan niet van belang)
Ook als het het electron en kern (kern = attractor model) voorstelt als een meervoudig bewegingslichaam (planetarium) waarin elementen naar elkaar toe trekken en afstoten.... ?!?quote:Op woensdag 2 maart 2005 10:26 schreef Haushofer het volgende:
Maar dat heeft verder niets te maken met chaos, dat is een manifestatie van het golf-gedrag van deeltjes.
Denk beide....quote:Op woensdag 2 maart 2005 20:11 schreef DionysuZ het volgende:
is het chaos die op grote schaal orde maakt.. of is het orde die op grote schaal chaos maakt? Of is het beide
Je haalt dingen door mekaar. Neem bijvoorbeeld het waterstof atoom. De Hamiltoniaan van dit ding ( dus datgene wat de energie beschrijft) is exact op te lossen, want je hebt maar 1 electron en dus geen elektron-elektron interacties. Dus volgens jouw redenatie zou je dan ook een exacte beschrijving moeten hebben van de elektronenbaan. Dat is dus niet zo.quote:Op woensdag 2 maart 2005 20:10 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Ook als het het electron en kern (kern = attractor model) voorstelt als een meervoudig bewegingslichaam (planetarium) waarin elementen naar elkaar toe trekken en afstoten.... ?!?
Ik zie wel degelijk een link met de chaos theorie..... maar goed op quatum niveau spelen natuurlijk ook andere krachten die zich moeilijk laten meten met de klassieke Newtoniaanse modelen.
Catastrophe theorie is toch meer de theorie dat voortgang plaats vindt via stadia, plotselinge overgangen.quote:Op maandag 28 februari 2005 11:09 schreef sterre1981 het volgende:
En hoe past catastrophe-theorie hier dan weer in?
Dat doet pijn aan mijn teer wiskunde / natuurkunde hartje. Tranen stromen over mijn wangen.quote:Op maandag 28 februari 2005 11:09 schreef sterre1981 het volgende:
Chaos-theorie komt toch van de Quantum-mechanica?
Strak antwoord.......quote:Op woensdag 2 maart 2005 20:36 schreef Haushofer het volgende:
Je haalt dingen door mekaar. Neem bijvoorbeeld het waterstof atoom. De Hamiltoniaan van dit ding ( dus datgene wat de energie beschrijft) is exact op te lossen, want je hebt maar 1 electron en dus geen elektron-elektron interacties. Dus volgens jouw redenatie zou je dan ook een exacte beschrijving moeten hebben van de elektronenbaan. Dat is dus niet zo.
Voor elementen hoger dan waterstof ga je tewerk met de zogenaamde perturbatie-methode. Je gaat uit van een exacte situatie, en brengt daar kleine storingen bij. Hiermee kun je dan die elektronen interacties uitrekenen. Het ladingsveld van zo'n elektron zal oa de kernlading 'afschermen'.
quote:Op woensdag 2 maart 2005 23:54 schreef Haushofer het volgende:
Die heb ik dit weekend ook gezien, maar kon ook geen bron vinden via Google
Grappig. Het schijnt dat er wereldwijd interesse voor was om haar haakwerk in boeken op te nemen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |