abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 17 februari 2005 @ 21:00:51 #1
81237 releaze
best of both worlds
pi_25132646
Naar aanleding van het topic Ervaringen met/rondom kinderen de post van Enyalius
quote:
...

zoals mensen van christelijk geloof wat een irritante, kortzinnige eikels zijn dat. die gasten weten niet wat spiritueel zijn is als ze er mee dood geslagen zouden worden. ze zijn zo blind dat als ze de gaven krijgen dat ze denken dat het niet van god maar een ander verzonnen entiteit zoals satan is.

...
vroeg ik mij het volgende af.. Waarom bestaat (een) "god" (het goede) wel en een "satan" niet (of iets wat het slechte "belichaamt")?

want yin yang etc..

(ben persoonlijk overigens van geen enkele overtuiging, geloof ook niet in god, heb alleen zo m'n ideeën en ben zoekende naar iets, maar geloof dus nergens in)

Brand los menschen van allerlei levensovertuigingen
  donderdag 17 februari 2005 @ 21:02:29 #2
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_25132670
ze bestaan bijde niet dacht je daar van..
  donderdag 17 februari 2005 @ 21:02:56 #3
81237 releaze
best of both worlds
pi_25132682
Oh sluit em maar, dr is al zon topic.. krent dat ik er rond loop.

donderdag 17 februari 2005 @ 21:05:14 #4
81237 releaze
best of both worlds
pi_25132719
oh wacht, dat gaat voornamelijk oiver het christelijke geloof.. topic weer open houden aub
  donderdag 17 februari 2005 @ 21:06:32 #5
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_25132740
Vroeger geloofden ze ook in Satan maar dat kwam ze bij nader inzien niet zo goed uit dus die hebben ze maar afgeschaft
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  donderdag 17 februari 2005 @ 21:07:15 #6
81237 releaze
best of both worlds
pi_25132755
quote:
Op donderdag 17 februari 2005 21:02 schreef fs180 het volgende:
ze bestaan bijde niet dacht je daar van..
ik vroeg niet of ze wel of niet bestonden, ik vroeg dat wanneer iemand wel in god gelooft waarom hij niet in de duivel geloofde.

het gaat niet om het bestaan het gaat om het geloof. en hoe die mensen tot hun overtuiging wel of niet in god geloven komen boeit me niet, ik wil weten waarom ze niet in de duivel geloven. waarom ie volgens hen niet bestaat.
pi_25133172
In mijn idee bestaat God wel en de duivel niet, omdat ik God zie als 'alles wat is' en niet alleen als 'het goede'. Strict genomen bestààt er niet eens 'het slechte' maar dat lijkt me een andere discussie die hier niet geheel op zijn plaats is.

Een christelijk denkbeeld zou kunnen zijn dat alleen God bestaat en 'het slechte' wordt veroorzaakt door de keuzes van mensen. Of door mensen die niet de weg van God bewandelen. Iets dergelijks . Maar het is al lang geleden dat ik mij voor het laatst verdiept heb ik de 'duivel-kwestie' binnen het Christendom .
pi_25133821
Mensen die in God geloven, geloven vaak ook dat de duivel bestaat. Ze zijn alleen gepolariseerd, en geloven dat uitsluitend God volgen het beste is.

Vanuit mezelf gezien bestaan beiden, en hebben ze beiden hun voor- en nadelen. Ik zie ze ook meer conceptueel. Een concrete verschijningsvorm van God en de Satan kun je in ieder mens vinden.
  donderdag 17 februari 2005 @ 21:57:53 #9
81237 releaze
best of both worlds
pi_25133845
quote:
Op donderdag 17 februari 2005 21:26 schreef ReCreative het volgende:
Strict genomen bestààt er niet eens 'het slechte' maar dat lijkt me een andere discussie die hier niet geheel op zijn plaats is.
jawel, dit wil ik weten waarom bestaat dat slechte niet?
pi_25135747
satan wordt gewoon genoemd in de bijbel hoor.
pi_25136148
quote:
Op donderdag 17 februari 2005 23:26 schreef het_fokschaap het volgende:
satan wordt gewoon genoemd in de bijbel hoor.
ah! dus hij bestaat. slotje
=)
  vrijdag 18 februari 2005 @ 09:41:17 #12
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_25140517
Satan kan alleen bestaan met toestemming van god. God is immers almachtig en heeft dus ook Satan geschapen. Dat betekent dat God slechte trekjes moet hebben, want iets wat alleen maar "Goed" is kan nooit iets slechts scheppen. Dus niet alleen de duivel is slecht, god is ook slecht. Hetgeen ook verklaart waarom de mens slecht is.

Ow wat is de wereld toch zalig!
'Nuff said
pi_25140574
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 09:41 schreef Doffy het volgende:
Satan kan alleen bestaan met toestemming van god. God is immers almachtig en heeft dus ook Satan geschapen. Dat betekent dat God slechte trekjes moet hebben, want iets wat alleen maar "Goed" is kan nooit iets slechts scheppen. Dus niet alleen de duivel is slecht, god is ook slecht. Hetgeen ook verklaart waarom de mens slecht is.

Het is min of meer een noodzaak dat God ook slecht is. Gezien niets uit zichzelf kan ontstaan (Op God na), is alles geschapen. Als we dus kwaad vinden, houdt dat in dat dat niet vanzelf is ontstaan..

Maargoed, het haalt een belangrijk onderdeel van de christelijke visie onderuit, dus ik denk niet dat je veel christenen zult vinden die zich hier in kunnen vinden.
pi_25141001
quote:
Op donderdag 17 februari 2005 23:42 schreef KarmaniaK het volgende:

[..]

ah! dus hij bestaat. slotje
wel in combinatie met een evt. geloof in de bijbelse god
pi_25141324
quote:

Voor mij is God alles wat er is. Dus zowel het 'goede' als het 'slechte'. Mensen kunnen ook 'goed' en 'slecht' zijn. Maar dat zijn maar relatieve termen natuurljjk.

Voor mij bestaat Satan niet omdat hij volgens het geloof buiten God valt. Hij is een tegenovergesteld persoon van God. Maar als alles een deel van God is dan is Satan dat ook. Dus kan Satan ook niet bestaan als iets wat afgescheiden is van God. Tenzij hij in loondienst is ofzo .

Ook geloof ik niet dat God zoiets zou verzinnen als een Satan. Er zit geen logica in. Geen toegevoegde waarde voor de mensheid.
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 09:45 schreef Alicey het volgende:
Gezien niets uit zichzelf kan ontstaan (Op God na), is alles geschapen.
Maar wie schiep dan de schepper?

vrijdag 18 februari 2005 @ 10:43:26 #16
27698 Doffy
pi_25141421
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 10:38 schreef Geartsjuh het volgende:

Niet van die lastige vragen stellen, gij zondaar!

'Nuff said
pi_25141518
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 10:38 schreef Geartsjuh het volgende:

Voor mij is God alles wat er is. Dus zowel het 'goede' als het 'slechte'. Mensen kunnen ook 'goed' en 'slecht' zijn. Maar dat zijn maar relatieve termen natuurljjk.

Voor mij bestaat Satan niet omdat hij volgens het geloof buiten God valt. Hij is een tegenovergesteld persoon van God. Maar als alles een deel van God is dan is Satan dat ook. Dus kan Satan ook niet bestaan als iets wat afgescheiden is van God. Tenzij hij in loondienst is ofzo .

Ook geloof ik niet dat God zoiets zou verzinnen als een Satan. Er zit geen logica in. Geen toegevoegde waarde voor de mensheid.
In de bijbel probeert Satan Jezus te verleiden tot andere zaken dan hetgeen waarmee hij bekend is geworden
  vrijdag 18 februari 2005 @ 14:00:06 #18
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_25144507
De strijd tussen het 'goede' en het kwaad, is waar veel op uitdraait als je het heel zwart/wit (daar heb je er weer één) gaat bekijken.
God staat voor het goede, satan voor het slechte. (ik gebruik even deze stelling voor 't gemak) Veel komt op de keuze tussen goed en slecht neer. Dat zal in vroegere tijden niet anders geweest zijn.
Zelf mensen zonder geloof zullen het hier wel mee eens zijn. Voor hun zijn het echter de begrippen, en bij bijv. het geloof hebben deze een 'naam'.

't Is persoonlijk, in zekere zin.
(Un)masking for the greater good.
  vrijdag 18 februari 2005 @ 14:07:54 #19
27698 Doffy
pi_25144638
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 14:00 schreef Natalie het volgende:
God staat voor het goede, satan voor het slechte. (ik gebruik even deze stelling voor 't gemak) Veel komt op de keuze tussen goed en slecht neer. Dat zal in vroegere tijden niet anders geweest zijn.
Ik vind het zelf erg eng om deze begrippen te absoluteren. Er is niet zoiets als "alleen maar goed" of "alleen maar slecht". Zodra mensen dingen beginnen te roepen over 'as van het kwaad' of dat soort flauwekul, zie ik de kruistochten al weer voor me... en dat blijkt helaas geen fenomeen uit het verleden te zijn, maar enfin, dat is offtopic
quote:
Zelf mensen zonder geloof zullen het hier wel mee eens zijn. Voor hun zijn het echter de begrippen, en bij bijv. het geloof hebben deze een 'naam'.

't Is persoonlijk, in zekere zin.
Zeker, maar ik heb geen last van het Goede of het Slechte die tegen mij spreekt als ik met m'n neus in het stof lig, hoor
'Nuff said
  vrijdag 18 februari 2005 @ 14:42:08 #20
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_25145162
Ik bedoel niet dat het altijd een keus is tussen goed en slecht. Maar meer dat er altijd twee uitersten zijn.
(Un)masking for the greater good.
pi_25145388
En Lucifer dan?
stupidity has become as common as common sense was before
pi_25145963
quote:

Ik lig ook altijd dubbel over het verhaal van de perfecte en almachtige God.
Kennelijk was ie niet in staat om de perfecte mens (zonder zonden) te schapen.
Om deze fout in het religieuse dogma glad te strijken heeft men de duivel ingevoerd, deze heeft de perfecte mens verleid, tot het begaan van de zonde.
voor iemand die niet verder denkt dan zijn neus, is daarmee de kous af.
Wat ik wel vreemd vindt is dat sommige gelovingen praten over "het is de schuld van de duivel" en andere het weer hebben over "de wil van god", de duivel is vaak de veroorzaker van het kwade/slechte en de godheid is vaak degene die dingen oplegd.
Als je goed kijkt mag je echter vaker constateren dat dingen de schuld zijn van de mens en ook de wil van de mens is.
De mens geeft dus de duivel de schuld van zijn eigen tekortkomingen en de godheid wordt gebruikt om zijn eigen wil meer legitimiteit te verstrekken.
Als je zover bent dat je dit door hebt dan gaat er een heel ander universum voor je open, veel dingen in het leven hebben gewoon te maken met geluk of pech hebben.
Veel dingen zijn gewoon compleet verklaarbaar en andere dingen blijven een groot mysterie.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_25146635
quote:
God wordt geschept door een auto ...
en toen ontstaat de Big Bang
To see or not to see. That's my answer.
pi_25146660
dubbelpost

[ Bericht 97% gewijzigd door Guyver2 op 18-02-2005 17:39:14 ]
To see or not to see. That's my answer.
  vrijdag 18 februari 2005 @ 17:05:37 #25
107058 Lord_of_the_String
vechter voor waarheid
pi_25147133
mmmz, voor alle duidelijkheid: God heeft inderdaad satan geschapen, net als de rest van de schepping, (hemel, aarde en alles wat daarin/op leeft) God is een persoon. satan was oorspronkelijk (nog voor de verschijning aan Eva in het paradijs) de hoofdengel in de hemel, tot hij opstandig werd tegenover God en zelfs zelf wel even God wou zijn. Hij is met 1/3 van de engelen (die ook ongehoorzaam waren) op aarde gesmeten en 'de god van deze wereld' geworden (let op de hoodletters). Wie niet via Jezus zich tot God heeft gekeerd, verkeert dus onder heerschappij van de satan en zijn engelen, die na de zondeval in het paradijs tot heersers over de goddeloze mens werden gesteld. de satan is natuurlijk zwaar gefrustreerd door deze tegenvaller en is continu bezig de mensheid van God af te houden en tot zijn slaven te maken. Dit doet hij op meerdere manieren, via allerlei stromingen die God lijken te aanbidden, maar in werkelijkheid alleen meer in een van de vele strikken van de duivel, satan, lucifer zijn gelopen. (de satan heeft meerdere namen, hij noemt zichzelf het liefst god)
"Ego is de god die de regels maakt vandaag. Waarheid is onbelangrijk,
beter dan de ander lijken is het ideaal." Lord of the String Oktober 2015
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')