vroeg ik mij het volgende af.. Waarom bestaat (een) "god" (het goede) wel en een "satan" niet (of iets wat het slechte "belichaamt")?quote:...
zoals mensen van christelijk geloof wat een irritante, kortzinnige eikels zijn dat. die gasten weten niet wat spiritueel zijn is als ze er mee dood geslagen zouden worden. ze zijn zo blind dat als ze de gaven krijgen dat ze denken dat het niet van god maar een ander verzonnen entiteit zoals satan is.
...
ik vroeg niet of ze wel of niet bestonden, ik vroeg dat wanneer iemand wel in god gelooft waarom hij niet in de duivel geloofde.quote:Op donderdag 17 februari 2005 21:02 schreef fs180 het volgende:
ze bestaan bijde nietdacht je daar van..
jawel, dit wil ik wetenquote:Op donderdag 17 februari 2005 21:26 schreef ReCreative het volgende:
Strict genomen bestààt er niet eens 'het slechte' maar dat lijkt me een andere discussie die hier niet geheel op zijn plaats is.
ah! dus hij bestaat. slotjequote:Op donderdag 17 februari 2005 23:26 schreef het_fokschaap het volgende:
satan wordt gewoon genoemd in de bijbel hoor.
Het is min of meer een noodzaak dat God ook slecht is. Gezien niets uit zichzelf kan ontstaan (Op God na), is alles geschapen. Als we dus kwaad vinden, houdt dat in dat dat niet vanzelf is ontstaan..quote:Op vrijdag 18 februari 2005 09:41 schreef Doffy het volgende:
Satan kan alleen bestaan met toestemming van god. God is immers almachtig en heeft dus ook Satan geschapen. Dat betekent dat God slechte trekjes moet hebben, want iets wat alleen maar "Goed" is kan nooit iets slechts scheppen. Dus niet alleen de duivel is slecht, god is ook slecht. Hetgeen ook verklaart waarom de mens slecht is.
Ow wat is de wereld toch zalig!![]()
Voor mij is God alles wat er is. Dus zowel het 'goede' als het 'slechte'. Mensen kunnen ook 'goed' en 'slecht' zijn. Maar dat zijn maar relatieve termen natuurljjk.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 09:41 schreef Doffy het volgende:
Satan kan alleen bestaan met toestemming van god. God is immers almachtig en heeft dus ook Satan geschapen. Dat betekent dat God slechte trekjes moet hebben, want iets wat alleen maar "Goed" is kan nooit iets slechts scheppen. Dus niet alleen de duivel is slecht, god is ook slecht. Hetgeen ook verklaart waarom de mens slecht is.
Maar wie schiep dan de schepper?quote:Op vrijdag 18 februari 2005 09:45 schreef Alicey het volgende:
Gezien niets uit zichzelf kan ontstaan (Op God na), is alles geschapen.
In de bijbel probeert Satan Jezus te verleiden tot andere zaken dan hetgeen waarmee hij bekend is gewordenquote:Op vrijdag 18 februari 2005 10:38 schreef Geartsjuh het volgende:
Voor mij is God alles wat er is. Dus zowel het 'goede' als het 'slechte'. Mensen kunnen ook 'goed' en 'slecht' zijn. Maar dat zijn maar relatieve termen natuurljjk.
Voor mij bestaat Satan niet omdat hij volgens het geloof buiten God valt. Hij is een tegenovergesteld persoon van God. Maar als alles een deel van God is dan is Satan dat ook. Dus kan Satan ook niet bestaan als iets wat afgescheiden is van God. Tenzij hij in loondienst is ofzo.
Ook geloof ik niet dat God zoiets zou verzinnen als een Satan. Er zit geen logica in. Geen toegevoegde waarde voor de mensheid.
Ik vind het zelf erg eng om deze begrippen te absoluteren. Er is niet zoiets als "alleen maar goed" of "alleen maar slecht". Zodra mensen dingen beginnen te roepen over 'as van het kwaad' of dat soort flauwekul, zie ik de kruistochten al weer voor me... en dat blijkt helaas geen fenomeen uit het verleden te zijn, maar enfin, dat is offtopicquote:Op vrijdag 18 februari 2005 14:00 schreef Natalie het volgende:
God staat voor het goede, satan voor het slechte. (ik gebruik even deze stelling voor 't gemak) Veel komt op de keuze tussen goed en slecht neer. Dat zal in vroegere tijden niet anders geweest zijn.
Zeker, maar ik heb geen last van het Goede of het Slechte die tegen mij spreekt als ik met m'n neus in het stof lig, hoorquote:Zelf mensen zonder geloof zullen het hier wel mee eens zijn. Voor hun zijn het echter de begrippen, en bij bijv. het geloof hebben deze een 'naam'.
't Is persoonlijk, in zekere zin.
Ik lig ook altijd dubbel over het verhaal van de perfecte en almachtige God.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 09:41 schreef Doffy het volgende:
God wordt geschept door een auto ...quote:Maar wie schiep dan de schepper?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |