quote:
Op zondag 13 maart 2005 17:58 schreef Remzz het volgende:Die CD-i speler wat was dat nou precies? Voorloper van de DVD? (was net iets voor mijn tijd
![]()
)
Zoiets, ja...
Het was min of meer vergelijkbaar met de CD-ROM, zag er ook net zo uit, alleen werd zo'n schijfje dan in een speciale speler afgespeeld in plaats van op een computer, en die speler was dan op je televisietoestel aangesloten. Het was een soort opvolger van de muziek-CD en de beeldplaat (de Videodisc, een CD met geluid én beeld dus), maar in plaats van er alleen naar te kunnen luisteren en/of kijken, zoals bij deze twee systemen, was er interactie mogelijk door de gebruiker. (de i van CD-i stond dan ook voor 'interactive'.)
D.m.v. een afstandsbediening kon je dus het verdere verloop bepalen van wat je zag en hoorde, bv. iets aanklikken op het scherm, net als op een computerscherm.
Zo had je bijvoorbeeld een hele encyclopedie op een CD-i schijfje en kon je door het één voor één aanklikken van letters op een op het scherm afgebeeld toetsenbord, een woord invoeren waarvan je dan de betekenis te zien kreeg, evt. ook met afbeeldingen, geluid en videofilmpjes erbij.
Op zo'n CD-i speler kon je niet alleen CD-i's afspelen, maar ook gewone muziek-CD's, video-CD's (bv. om een speelfilm of documentaire te bekijken) en je eigen fotodiscs.
Ook educatieve programma's (cursussen) en spelletjes werden er op CD-i uitgebracht, dat waren eigenlijk gewoon computerspelletjes zoals we die nu kennen, maar dan op je TV in plaats van op de computer, waarbij je de actie kon besturen met de afstandsbediening.
(Die reageerde vaak vrij stroef helaas, dus echt lekker ging het niet! En een los toetsenbord was ook wel handig geweest, maar dat is er nooit gekomen geloof ik.)
Zo ongeveer tegelijkertijd met de CD-i kwam ook de CD-ROM op, die dus alleen voor de computer bestemd was. Die werd al gauw razend populair, waardoor de CD-i, die in vergelijking daarmee vrij beperkt was, nogal op de achtergrond raakte en niet de wereldwijde doorbraak werd die men ervan verwacht had.
En na de CD-ROM kwam dus de DVD, met veel meer opslagcapaciteit.
Ik hoop dat ik het zo een beetje goed duidelijk gemaakt heb.