abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25100111
Stel je kent iemand die jarenlang internet verslaafd is geweest (zeg maar nooit naar buiten, geen vrienden, geen sociaal leven) en die wil wat aan zijn sociale leven doen. Wat zou je die persoon voor tips kunnen meegeven?

Zelf zat ik te denken om een sportvereniging of een gezellige kroeg aan te raden, maar zelf wist ik ook niet echt welke tips ik moet geven over hoe nou het beste voorzichtig een sociaal leven weer op te bouwen.

Iemand hier met tips?
  dinsdag 15 februari 2005 @ 14:11:04 #2
70366 JPM01
The F1 season is over
pi_25100190
zelfde denk ik..., ik heb zelf dat soort patroon gehad, veelal bezig op de computer tot dat ik sinds dit voetbalseizoen weer voetbal
To finish first, you first have to finish!
Next race: See you 12 march 2006 Gulf Air Bahrain Grand Prix, Manama
AFC Ajax 4 ever
pi_25100201
Ligt eraan waar jij denkt dat je het makkeljkst contact kan krijgen.
Ervanuitgaand dat dit topic gewoon op jou slaat....
DVDkasten voor grotere verzamelingen --> http://www.dvdkast.nl
pi_25100216
Zoek werk waar je niet om mensen heen kunt. Bijv. in de kroeg. Verder moet je elke gelegenheid aan grijpen om in contact te komen met mensen. Oefening baart kunst.

Succes d'r mee.
[i][b]'Tis maar fok!'[/b][/i]
  dinsdag 15 februari 2005 @ 14:12:46 #5
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_25100231
Heb de TT even aangepast.

Een sportclub is een goede start. Samen gaan misschien een optie?
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  dinsdag 15 februari 2005 @ 14:18:40 #6
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_25100328
Internet is maar een surrogaat voor een social life he ?
(hoop dat ik het merendeel van Fok hiermee niet voor de lamp stoot )
Era Vulgaris
  dinsdag 15 februari 2005 @ 14:21:17 #7
108504 Shreever
Tintinnabulation!
pi_25100367
Ik denk dat een sportclub of iets dergelijks het beste is om te beginnen, en iemand die je op sleeptouw neemt is misschien ookwel erg handig
Excuse me... have you seen my sanity...I think I lost it.
  dinsdag 15 februari 2005 @ 14:25:42 #8
54845 clowncloon
Oppervlakkigheid troef
pi_25100436
WAAROM wil je opeens een sociaal leven? Heb je het over jezelf of over iemand anders?
Het lijikt wel net alsof je verplicht bent om sociaal achtief te zijn. Veel vrienden = succesvol. Wat een bullshit.
Antec P180 | Intel Core 2 Quad Q6600 | Asus Striker Extreme S775 | 4 GB DDR2 800 Mhz
Seagate 400 GB | 8800 GTX Ultra 768 MB | X-Fi Extreme Gamer | Logitech Z5500 | much more...
  dinsdag 15 februari 2005 @ 14:26:39 #9
13250 Lod
Sapere aude!
pi_25100452
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 14:18 schreef Vassili_Z het volgende:
Internet is maar een surrogaat voor een social life he ?
Wat versta je onder een sociaal leven? Echt onder de mensen zijn, of is contact hebben ook al goed. Alleen maar virtueel contact of een kluizenaarsbestaan waarbij je helemaal geen menselijk contact meer hebt, welke is slechter?

Ik heb niet de behoefte om vaak en veel mensen te zien. Af en toe mensen die ik goed ken en weer eens wil zien. Anderen hebben juist weer heel veel mensen om zich heen nodig, ik zou daar knap ongelukkig van worden.

Belangrijkste is dat je weet wat je wilt bereiken in je sociale leven en daar op aan stuurt.
GNU Terry Pratchett
pi_25100477
Maar wat zou je hem voor advies kunnen meegeven over het opbouwen van een sociaal leven? Ik ben bang dat hij gewoon een stukje sociale ervaring mist. Zo valt een gesprek bijvoorbeeld vaak zeer snel dood.
pi_25100491
Het is idd waarschijnlijk het gemakkelijkst om via een sportvereniging contacten te leggen. Het zal alleen een flinke stap zijn, om die te zetten. Laat die persoon ns om zich heen kijken, misschien zijn er kennissen, of mede studenten of zoiets die ook een sport beoefenen. dan zal het waarschijnijk makkelijker zijn, om daar op af te stappen. Als je altijd sociaal contact hebt gemeden (gewild of ongewild) lijt me dit toch de beste manier....
The future belongs to those,
who believe in the beauty of their dreams.
pi_25100556
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 14:28 schreef dyna18 het volgende:
Maar wat zou je hem voor advies kunnen meegeven over het opbouwen van een sociaal leven? Ik ben bang dat hij gewoon een stukje sociale ervaring mist. Zo valt een gesprek bijvoorbeeld vaak zeer snel dood.
Ik weet niet over welke leeftijd dat we het hebben, maar goed...er zijn ook cursussen "sociale vaardigheidstrainingen" wel teverstaan. Is wel gelijk een hele grote stap, en dat is misschien niet nodig ( maar wel handig voor velen).
Neem hem eerst eens mee op sleeptouw, zoals iemand al zei . Gesprekken voeren moet / kun je "leren" .
Is het een kwestie van verlegenheid misschien....?
  dinsdag 15 februari 2005 @ 14:35:28 #13
10233 Peewee
Introducing 'me'
pi_25100568
Als je niet in een kroeg terecht wilt komen, is Scouting ook een idee. Bij Scoutinggroepen bij jou in de buurt zoeken ze vast aktieve leiding en het staat nieteens zo slecht op je cv.
Bumperklever - nietsnut - af en toe gelukkig
Du Riechst So Gut
pi_25100629
Erkennen van het probleem is vaak de halve oplossing. Ook voor jou.
pi_25100633
Hij moet gewoon zelf doen wat hij graag wilt. Als 100 mensen zeggen dat hij geen sociaal leven heeft maar hij voelt zich gelukkig als ie de hele dag achter de PC zit, wie zijn die 100 mensen dan om daar over te oordelen? Maar als hij zelf niet gelukkig is met de situatie dan moet hij die veranderen natuurlijk. Ga onder een sport, ga 1x in de 2weken op stap met een paar vrienden, ga poolen of bowlen of zwemmen oid doe waar je zin in hebt
-
pi_25100664
Ik vind een kroeg niet echt de plek om een sociaal leven op te bouwen, sorrie.

Ik denk vooral aan (vrijwilligers)werk, cursus/opleiding of verenigingsleven.
En dan actief he, neem taken en verantwoordelijkheden.

Gewoon, iets doen. Contact is dan heel vanzelfsprekend.
  dinsdag 15 februari 2005 @ 14:44:58 #17
42741 Decoy
Have you met my girlfriend Bob
pi_25100696
Begin een Clan of guild
"Never interrupt your enemy when he is making a mistake. - Napoleon Bonaparte."
pi_25100729
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 14:44 schreef Decoy het volgende:
Begin een Clan of guild
He he, grapjas. Het grootste deel van zijn internetverslaving bestond juist uit online gaming
  dinsdag 15 februari 2005 @ 14:51:29 #19
62679 N-E-R-D
No-one*Ever*Really*Dies
pi_25100791
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 14:47 schreef dyna18 het volgende:

[..]

He he, grapjas. Het grootste deel van zijn internetverslaving bestond juist uit online gaming
LANpartys mischien een idee, of gamed hij helemaal niet meer?
Life is a waste of time. Time is a waste of life.
So let's get wasted and have the time of our lives.
pi_25100831
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 14:39 schreef splendor het volgende:
Hij moet gewoon zelf doen wat hij graag wilt. Als 100 mensen zeggen dat hij geen sociaal leven heeft maar hij voelt zich gelukkig als ie de hele dag achter de PC zit, wie zijn die 100 mensen dan om daar over te oordelen? Maar als hij zelf niet gelukkig is met de situatie dan moet hij die veranderen natuurlijk. Ga onder een sport, ga 1x in de 2weken op stap met een paar vrienden, ga poolen of bowlen of zwemmen oid doe waar je zin in hebt
Nee hij heeft zelf de motivatie om iets aan de situatie te veranderen. Hij is net afgestudeerd en nu aan het solliciteren voor een vaste baan. Waarschijnlijk dat hij door deze verandering heeft ingezien dat het zo niet langer kon (hij zat 4 jaar lang zeg maar 14-15 uur per dag, 7 dagen per week achter de PC).

ga 1x in de 2weken op stap met een paar vrienden - welke vrienden?
ga poolen of bowlen - alleen?

Dat is dus het probleem, het is niet dat hij weinig vrienden heeft, hij heeft gewoon dus echt op dit moment contact met niemand.

[ Bericht 0% gewijzigd door dyna18 op 15-02-2005 15:55:38 ]
pi_25100879
OT: Ik ben even naar de kapper, ik lees straks verder
  dinsdag 15 februari 2005 @ 14:59:11 #22
62679 N-E-R-D
No-one*Ever*Really*Dies
pi_25100889
Een vaste baan zou een goeie start zijn denk ik
Life is a waste of time. Time is a waste of life.
So let's get wasted and have the time of our lives.
  dinsdag 15 februari 2005 @ 15:01:50 #23
67938 MuRKie
..warm as butters..
pi_25100918
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 14:11 schreef derek0905 het volgende:
Ligt eraan waar jij denkt dat je het makkeljkst contact kan krijgen.
Ervanuitgaand dat dit topic gewoon op jou slaat....
lame opmerking.. slaat nergus op

En wat als ut over hemzelf gaat.. Dan zou hij ut blijkbaar liever niet bekend maken dus laat dat dan zo, dit is nl btje triest!
pi_25100931
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 14:54 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Nee hij heeft zelft de motivatie om iets aan de situatie te veranderen. Hij is net afgestudeerd en nu aan het solliciteren voor een vaste baan. Waarschijnlijk dat hij door deze verandering heeft ingezien dat het zo niet langer kon (hij zat 4 jaar lang zeg maar 14-15 uur per dag, 7 dagen per week achter de PC).

ga 1x in de 2weken op stap met een paar vrienden - welke vrienden?
ga poolen of bowlen - alleen?

Dat is dus het probleem, het is niet dat hij weinig vrienden heeft, hij heeft gewoon dus echt op dit moment contact met niemand.
Hij heeft JOU.. jij bent dit topic begonnen omdat jij je zijn probleem aantrekt..of omdat je zijn probleem ziet..
Hij heeft dus wel een vriend...kun jij dan niets met m doen?
Misschien doe jij aan sport? kun jij hem daar niet in betrekken? probeer hem eens mee uit te nemen.. Wanneer er gezamelijke interesses zijn gaan de gesprekken ook iets gemakkelijker, en is er stof om over te praten.

Ik zie hier net de post boven mij staan, ik ga er vanuit dat het niet over jezelf gaat, wanneer dat wel zo is (dat moet je gewoon zelf weten hoor) dan wordt het idd iets moeilijker..
Dan zou je misschien kunnen overwegen om een cursus "sociale vaardigheden "te doen. Als er niemand in de buurt is om je te helpen, dan zoek de hulp iets verder...

[ Bericht 9% gewijzigd door Myriam7 op 15-02-2005 15:10:34 ]
pi_25101612
Ik ben bang dat ik hem niet kan helpen behalve advies geven, we wonen gewoon hartstikke ver van elkaar vandaan.
Zo'n cursus is misschien ook een optie, maar wel meteen een vrij vergaande, ik hoopte zelf misschien wat tips te verzamelen die hem verder kan helpen bij het aangaan van sociaal contact, zeg maar wat tips voor sociale omgang met mensen.

OT: tering wat is het koud buiten zeg, echt weer om lekker de hele dat achter je PC te zitten
pi_25101912
Kan je niet gewoon wat meer info geven over hem en de relatie die je met hem hebt, want zo blijft het lullen in de ruimte
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_25101915
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 16:01 schreef dyna18 het volgende:

OT: tering wat is het koud buiten zeg, echt weer om lekker de hele dat achter je PC te zitten
Tja dat heeft jou vriend ook gedacht 4 jaar lang.. kijk maar uit dat je niet de zelfde kant opgaat

Geintje...., ik ben aan het denken..hij heeft natuurlijk geen andere hobby's buiten zn pc. dat wordt / is een echt probleem. Hij is afgestudeerd.. zijn er geen medestudenten die iets aan sport doen, waar hij zich ook zou kunnen opgeven..? maar jah dat heeft ie in die 4 jaar studie ook nooit gedaan.. lastig hoor!! Ik zie hem nu niet direct bij de leiding van een scouting-groep gaan, alhoewel je daar leuke contacten kunt opdoen..

Zijn er misschien broers of zussen...waar hij iets mee kan ondernemen..?
Het is echt vreselijk lastig.. als je je nooit ergens mee hebt beziggehouden, en je wil dan ineens wel..

Durft hij eigenlijk wel een gesprek met iemand aan te gaan..?
pi_25102007
Een internetcafeetje?
pi_25102013
Het is niet echt een kwestie van durfen denk ik. Het gesprek aangaan lukt nog wel, maar na het hallo en waar kom je vandaan, valt het gesprek dood.

De vraag is dus niet echt, van waar kun je contacten op doen, maar meer over tips om het contact beter te laten verlopen.
pi_25102212
Als hij dadelijk een baan heeft komt hij al voor een groot gedeelte uit zijn isolement. Hij heeft regelmaat in zijn leven en waarschijnlijk zal het bedrijf waar hij werkt wel allerlei dingen doen buiten werktijd en hij leert zo mensen kennen
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_25102286
Misschien wel, maar geef eens wat tips als je kan.
Hij heeft namelijk ook 7 maanden stage gelopen bij een groot bedrijf, maar achteraf ook daar geen contacten aan over gehouden. Uit het isolement komen is zeker een goede eerste stap, maar er zijn meer stappen nodig ben ik bang.
  dinsdag 15 februari 2005 @ 17:54:00 #32
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_25102389
Waar ken jij hem van?
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  dinsdag 15 februari 2005 @ 18:03:52 #33
42381 CvB
handles your hunger better
pi_25102517
Sporten kan wel een oplossing zijn...Moet dan wel een teamsport zijn, want ik zit nu net een paar weken op fitness, maar daar leg ik echt geen enkel contact.

Mijn advies is het volgende: laat hem een jaartje backpacken in Australië. Ten eerste wordt hij hierdoor wel gedwongen met allerlei mensen om te gaan, anders komt ie daar nergens. Daar zal hij waarschijnlijk wel een hoop meemaken, waardoor hij al veel meer gespreksstof heeft om gesprekjes op gang te houden. In mijn ogen vallen die gesprekken met hem zo vaak stil omdat hij helemaal niets meemaakt en hij een stukje levenservaring mist.

Het zal waarschijnlijk wel een grote stap voor 'm zijn, maar ik dnek dat dit hem wel goed kan doen.
Vind ik
pi_25103159
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 17:16 schreef dyna18 het volgende:
Het is niet echt een kwestie van durfen denk ik. Het gesprek aangaan lukt nog wel, maar na het hallo en waar kom je vandaan, valt het gesprek dood.

De vraag is dus niet echt, van waar kun je contacten op doen, maar meer over tips om het contact beter te laten verlopen.
Maar luister ns.. hij heeft gestudeerd zeg je, en hij heeft stage gelopen, dan heeft hij dus in feite gespreksstof genoeg om over te praten... maar dat lukt dus niet.. Kun je hem niet warm maken voor een hobby..iets wat je in groepsverband doet. Iets met muziek wellicht. (ik roep maar wat hoor) .dan kom je onder de mensen met een gemeenschappelijke hobby, dat praat een stuk eenvoudiger, en als eenmaal het ijs gebroken is ..dan is de volgende stap gemakkelijker.

Maar eigenlijk vraag je oplossingen om de communicatie tussen hem en anderen beter te laten verlopen zodat hij vrienden maakt en zich ergens bij hoort voelen... toch?

Moeilijk hoor..niet iedereen is even gemakkelijk in het voeren van een gesprek (heeft verder niets met opleiding of zo te maken)
Sommige mensen luisteren gewoon liever en laten anderen het woord doen.. wat niet altijd even handig is voor de andere partij..

Om socialer te worden, moet hij ook assertief zijn.. volgens mij is hij dat niet..(misschien heb ik het mis) Hij moet een soort van angst overwinnen om gewoon vrijuit te kunnen/ willen praten. Hij moet zich vooral op zn gemak voelen..Hij moet weten dat hij capabel genoeg is om een gesprek op gang te houden. Geef hem desnoods een aantal gespreksonderwerpen in gedachten mee..

En nogmaals de diversiteit van nieuwe bezigheden, geeft ook gemakkelijker stof om over te praten.

Als je er in je eentje voor staat is dit gemakkelijker gezegd dan gedaan, vandaar die cursus " sociale vaardigheden" ...
pi_25103403
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 22:34 schreef Myriam7 het volgende:

Maar eigenlijk vraag je oplossingen om de communicatie tussen hem en anderen beter te laten verlopen zodat hij vrienden maakt en zich ergens bij hoort voelen... toch?
Correct, daar heeft hij naar eigen zeggen de meeste behoefte aan heeft.
quote:
Moeilijk hoor..niet iedereen is even gemakkelijk in het voeren van een gesprek (heeft verder niets met opleiding of zo te maken)
Sommige mensen luisteren gewoon liever en laten anderen het woord doen.. wat niet altijd even handig is voor de andere partij..

Om socialer te worden, moet hij ook assertief zijn.. volgens mij is hij dat niet..(misschien heb ik het mis) Hij moet een soort van angst overwinnen om gewoon vrijuit te kunnen/ willen praten. Hij moet zich vooral op zn gemak voelen..Hij moet weten dat hij capabel genoeg is om een gesprek op gang te houden. Geef hem desnoods een aantal gespreksonderwerpen in gedachten mee..
Noem eens wat voorbeelden als je wil?
pi_25103593
Euhm..ff kijken.. Wat heeft hij gestudeerd? Waar heeft hij stage gelopen? Waar heeft hij gestudeerd? Misschien kun je daarop voort borduren...?
Het is zo lastig omdat je de persoon niet kent, en maar wat gaat "roepen"....
pi_25103647
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 18:03 schreef CvB het volgende:
Mijn advies is het volgende: laat hem een jaartje backpacken in Australië.
En dat is wel het beste advies uit dit topic..
En het is ook nog eens goed voor z'n zelfvertrouwen!
pi_25103953
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 17:54 schreef Copycat het volgende:
Waar ken jij hem van?
Het is dat stemmetje in z'n hoofd volgens mij.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_25103976
quote:
Mijn advies is het volgende: laat hem een jaartje backpacken in Australië.
Het advies lijkt me niet erg realististisch al denk ik wel dat de analyse klopt dat hij levenservaring mist.

Als hij de laatste 4 jaar een opleiding gevolgd heeft en verder alleen geinternet heeft lijkt me niet erg waarschijnlijk dat hij een jaar weg kan financieel gezien dan.

Maar het idee is opzich goed al kan vrijwilligerswerk(dat kan ook in Nederland overigens) ook heel goed zijn.

Dyna, kun je niet zelf met hem gesprekken gaan voeren en daar tijd in gaan steken. Je bent misschien geen therapeut maar je hebt zelf toch voldoende ervaring om iemand te leren hoe hij een gesprek moet voeren?
pi_25104776
Oh god, zo een..
Ik zie nou niet een nerd op een sportvereniging gaan met veel enthousiasme, of vrijwilligerswerk. Ik zou eerst afwachten wat het werk hem brengt, en dat hij daar op kan voortborduren met sociale contacten, en vooral actief meedoen aan activiteiten rondom het werk, of zelf mensen mee naar het cafe vragen.
pi_25105062
zo een?
pi_25105106
Die gast heeft jou toch als goeie vriend?
pi_25106246
Goed, er wordt hierboven vaak gepost dat ik hem als vriend toch kan helpen. Ik ben bang dat dat niet zo simpel ligt. Voor diegene die het nog niet door hadden, en zoals Bloodhound Gang al zong,
"Je beste vriend dat ben je zelf".
Bovenstaande gaat inderdaad over mijzelf....

Zucht dat is eruit, en die vriend bestaat dus idd niet.

En wat is nou het probleem.... simpel gezegd, ik kan geen vrienden maken.
Ik doe al mijn hele leven aan sport, ik heb gestudeerd, ik heb 7 maanden stage gelopen, maar ik heb er dus geen enkele vrienden gemaakt.

Het gaat dus niet over locaties om vrienden te maken, want bovenstaande activiteiten omvatten genoeg omgang met anderen, maar meer over tips hoe ik het nou wel eens goed kan aanpakken.

In conversaties ben ik ronduit zwak, ik weet vaak niets interessants te zeggen, niet te boeien en het gesprek valt al snel dood.
Een kind op de basisschool is waarschijnlijk meer ervaren in sociale omgang dan ik, en mensen mijden mij al snel.

Nee, ik wil hier niet een zielig verhaal gaan houden. Ik wil hier verandering in brengen, en ben op zoek naar advies, tips en/of artikelen online met informatie die kan helpen.
pi_25106500
Just do it, is het enigste advies wat ik je kan geven... (gewoon veel dingen doen die je leuk vind, zolang het maar dingen zijn die je in contact brengt met andere mensen)

Schijt aan en doen! (klinkt heel simplistisch, maar het is een waarheid als een koe...:) )
  woensdag 16 februari 2005 @ 08:11:45 #45
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_25108446
als je knap was geweest had je dit probleem waarschijnlijk niet gehad. doe wat aan je uiterlijk!

[ Bericht 76% gewijzigd door mymoodfentje op 16-02-2005 08:37:28 ]
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
pi_25108469
quote:
Op woensdag 16 februari 2005 00:57 schreef dyna18 het volgende:
Goed, er wordt hierboven vaak gepost dat ik hem als vriend toch kan helpen. Ik ben bang dat dat niet zo simpel ligt. Voor diegene die het nog niet door hadden, en zoals Bloodhound Gang al zong,

Ik doe al mijn hele leven aan sport, ik heb gestudeerd, ik heb 7 maanden stage gelopen, maar ik heb er dus geen enkele vrienden gemaakt.

Het gaat dus niet over locaties om vrienden te maken, want bovenstaande activiteiten omvatten genoeg omgang met anderen, maar meer over tips hoe ik het nou wel eens goed kan aanpakken.

In conversaties ben ik ronduit zwak, ik weet vaak niets interessants te zeggen, niet te boeien en het gesprek valt al snel dood.
Een kind op de basisschool is waarschijnlijk meer ervaren in sociale omgang dan ik, en mensen mijden mij al snel.

Nee, ik wil hier niet een zielig verhaal gaan houden. Ik wil hier verandering in brengen, en ben op zoek naar advies, tips en/of artikelen online met informatie die kan helpen.
Joh , je doet alsof het stom is om over zoiets te posten..is niet zo..!!

En ik had idd (met mij waarschijnlijk nog anderen) al zo'n vermoeden. Omdat je bleef aandringen op tips...

En nu weet ik dus bijna zeker dat je niet assertief genoeg bent, zoals ik dit al enkele posts eerder aangaf. (troost je, ik moet ook nog veel leren ).
Wat geeft jou nu de indruk dat je niets boeiends te vertellen hebt.. omdat het gesprek stil valt..? dat hoef ook niet altijd aan jou te liggen, je bent waarschijnlijk meer een luisteraar, dan een verteller..

Je hebt gestudeerd, je kunt over je studie praten..over je studiejaren..over dingen die er ooit ns op school zijn gebeurd.. er zijn talloze dingen die je kunt aangrijpen om over te vertellen... vooropgesteld dat je wilt vertellen!

Ben je wel ns op vakantie geweest...? Daar moet toch ook wat over te vertellen zijn? Waar ben je geweest.. in een hotel, op een camping..etc....

Mensen die jou de moeite waard vinden luisteren wel.. probeer relaxed te zijn, laat je niet opjagen door het gevoel.."dadelijk weet ik niets meer te vertellen" Daar wordt je alleen maar onzeker van...

Het lijkt alsof je vindt dat jij het niet waard bent om naar te luisteren.. dat heeft voor een deel met je houding te maken..probeer iets zelfverzekerder over te komen.. (hoor wie dat zegt haha) Probeer je eigendunk een beetje op te krikken...Iedereen is het waard om naar geluisterd te worden.. Laat je niet gelijk uit het veld slaan, wanneer er anderen zijn die kletsen als brugman..

Hou je eens bezig met films die nu in de bioskoop uitkomen..dat zijn er altijd wel een paar ( ik zeg ook maar wat) Dat zijn ook gespreks-items die niet perse een hoop diepgang hebben...

En zoals ik al zei overweeg een cursus "sociale vaardigheden". Het is echt vreselijk lastig, om losser en gemakkelijker in de omgang te worden, zonder dat er iemand naast je staat die je kan bijspringen...

Er zijn ook tal van boeken die je misschien kunnen helpen.. (Ik heb er zelf ook een aantal gelezen)
bv.
1) Elementaire sociale vaardigheden----------------K.v.Meer, J.v.Neijenhof en M. Bouwer

2) Communicatie & sociale vaardigheden--------- R.H.M.Spoler-v den Hombergh

3) Van binnen sterk----------------------------------------Melissa Tyrrell

Misschien heb je er iets aan.. Het geeft je misschien iets meer hulp in het vinden naar je eigen evenwicht....

[ Bericht 5% gewijzigd door Myriam7 op 16-02-2005 09:35:57 ]
pi_25108490
quote:
Op woensdag 16 februari 2005 00:57 schreef dyna18 het volgende:

Ik kan ook geen vrienden maken, geen idee wat er mis gaat. Het is niet zo dat ik mezelf helemaal buitensluit. Ik doe genoeg dingen buiten de deur, alleen daar heb je het al ik doe dat in mijn eentje.
En inderdaad de adviezen die hier worden gegeven; kroeg in, uitgaan etc. is harstikke leuk, maar daar moet ik dan in mijn eentje naar toe en daar kan ik me echt niet toezetten.

Sport wordt ook vaak als advies gegeven, maar wat ik merk is dat mensen daar niet komen om vriendschappen te sluiten, het blijft meestal bij een kort babbeltje.

Ja tips om het goed aan te pakken zijn er denk ik niet, ik denk dat je al voldoende probeert alleen het resultaat blijft uit.
pi_25111279
Die sociale vaardigheidstrainingen kunnen echt werken, ik heb ze zelf gegeven en mensen op zien bloeien en veel zelfvertrouwen zien krijgen.

Als je goed bent met computers, kun je dan niet (als vrijwilliger) hier les in gaan geven? Ouderen of gehandicapten begeleiden bijvoorbeeld. Je hebt dan een gespreksonderwerp en het is goed voor je zelfvertrouwen; jij bent namelijk de specialist. Je doet meteen contacten op met leeftijdsgenoten. Er zijn veel organisaties die hier vrijwilligers voor zoeken. Je kunt dan ook meteen de cursus in de praktijk brengen.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_25112151
Yppy aangezien jij zelf dit soort cursussen gegeven hebt, weet jij niet ergens wat goed materiaal online te staan? (artikelen en dergelijke?)
pi_25112233
quote:
Op woensdag 16 februari 2005 08:20 schreef Sabrina1981 het volgende:

Ja tips om het goed aan te pakken zijn er denk ik niet, ik denk dat je al voldoende probeert alleen het resultaat blijft uit.
Ik wil je niet beledigen, maar dit bovenstaande geloof ik niet. Elke activiteit die iemand doet kun je ervaring in op doen en het beter of slechter verrichten, dus waarom zou dat niet voor een gesprek (dan wel interactie in totaal) gelden?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')