abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 12 februari 2005 @ 00:32:00 #1
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_25049883
Deze week verschillende nachten in Drenthe blijven slapen en daar suikerbrood op.

Nu vroeg ik mij af zou ik dit ook zelf kunnen maken zonder broodbakmachine en zo ja heeft er iemand een goed recept?

Al vast bedankt.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_25050545
je hebt wel een oven tot je beschikking ?
De enige echte BaggerUser!
Riemen
fiets kopen
  zaterdag 12 februari 2005 @ 01:09:19 #3
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_25050557
is ook vaak bij de bakker verkrijgbaar hoor,
suikerbrood
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_25050572
Kijk eens op www.webchef.nl

Zal er vast wel bij staan (zo niet, leuke inspiratie voor andere dingetjes!)
Niet mieten! Door gieten!
pi_25051029
quote:
Op zaterdag 12 februari 2005 01:10 schreef seilram het volgende:
Kijk eens op www.webchef.nl

Zal er vast wel bij staan (zo niet, leuke inspiratie voor andere dingetjes!)
Hij vraagt toch niet om andere dingetjes?
Op dinsdag 13 maart 2007 15:37 schreef Tha-CheF het volgende:
rudedeltadude, wie heeft nou zo'n nickname !
Op vrijdag 6 maart 2009 00:34 schreef Gabbylicious het volgende:
Rudedeltatoedeloe :W
pi_25052718
Allereerst: suikerbrood iig NOOIT in broodbakker bakken, dit is funnest vooor de anti-aanbaklaag.

ik gebruik de broodbakmach. wel voor kneden van het deeg (tot aan de suikertoevoeging)

recept wat ik altijd gebruik:

had ff geen zin om het over te typen

belangerijk bij suikerbrood is:
- de suiker, probeer orginele suikerchips te gebruiken andere suikersoorten lossen oha te snel op.
- het bakblik, gebruik wegwerpblikken, of blikken die je alleen nog maar voor suikerbrood gebruikt, anders kun je die weggooien.

hoop dat je er wat aan hebt.
pi_25052776
Als je geen wegwerpblik hebt kun je ook heel goed bakpapapier gebruiken om het blik te bekleden.
  zaterdag 12 februari 2005 @ 14:13:59 #8
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_25056321
quote:
Op zaterdag 12 februari 2005 01:08 schreef BaggerUser het volgende:
je hebt wel een oven tot je beschikking ?
Ja dat wel
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_25057184
quote:
Op zaterdag 12 februari 2005 01:09 schreef Erosjuhhh het volgende:
is ook vaak bij de bakker verkrijgbaar hoor,
suikerbrood
De Edah heeft het ook...

Maar zelf bakken is natuurlijk veel leuker.
Are you pondering what I'm pondering?
  zaterdag 12 februari 2005 @ 15:37:47 #10
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_25057375
quote:
Op zaterdag 12 februari 2005 15:22 schreef Mini_rulez het volgende:

[..]

De Edah heeft het ook...

Maar zelf bakken is natuurlijk veel leuker.
maar volgens mij krijg je het bij zelf bakken nooit zo lekker...
maar ben benieuwd!
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_25057979
quote:
Op zaterdag 12 februari 2005 15:37 schreef Erosjuhhh het volgende:
maar volgens mij krijg je het bij zelf bakken nooit zo lekker...
...

Het is dus gewoon lekkerder
en je kan lekker varieren, zelf al eens krenten door het suikerbrood gemengd

erg belangerijk is wel dat je de suikerchips goed door het deeg verdeeld, en dat is best lastig, het is best veel suiker en je moet er eigenlijk voor zorgen dat er geen suikerklontjes meer tegen elkaar aan liggen.
pi_25059014
Ik heb dit recept een tijd geleden al uitgeprobeert. En het is zo lekker dat je je vingers erbij wilt opeten.
pi_25059138
hoe kwam je aan dat recept dan

mijn bron verdient trouwens alle krediet voor dit recept, www.hoeve-eiteweert.nl hier zijn ook de genoemde ingrediënten te verkrijgen.
  zondag 13 februari 2005 @ 11:51:48 #14
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_25070146
Waar zijn die suikerchips eigenlijk te koop hier in Brabant?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_25072961
ik zou het niet weten,
mijn zus komt regelmatig bij die hoeve (bakt AL het brood zelf, gezin met 3 kinderen, dan moet je regelmatig meel inslaan )
Als ik dan weer een keer richting zus ga dan geef ik bestelling altijd ff door

Maar ik heb ff gegoogled, en kom tot de ontdekking dat ze ook wel suikernibs genoemd worden, ook verkrijgbaar in verschillende maten (ik gebruik meestal P4, P5 kan ook)
molen de arend in Terheijden heeft ze iig maar misschien wil de lokale warme bakker ze ook wel aan je verkopen
  zondag 13 februari 2005 @ 15:13:21 #16
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_25073017
Suikerbrood kan wel in de broodbakmachine hoor, alleen dan moet je de suikerkorrels er met de hand doorheen kneden.
pi_25074180
er staan inderdaad verschillende recepten voor suikerbrood op internet waarbij met beweerd dat suikerbrood wel in de broodbakmachine kan.
Echter: daarbij gaat men vaak uit van de toevoeging van parelsuiker en dat is nou eenmaal een stuk kleiner en lost een stuk beter op als suikerchips/nibs. en het gebruik van parelsuiker levert nou eenmaal niet het gewenste resultaat (meer gewoon een zoet brood, ipv die 'suikereilandjes' die we zo graag zien)
En dan hebben ook nog het risico van het inbranden van de suiker tijdens het bakken, ook dit kan de levensduur van je bakblik behoorlijk inkorten.
  zondag 13 februari 2005 @ 19:19:53 #18
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_25074523
Oké dat wist ik niet... ik heb het inderdaad zelf eens gemaakt met de BBM, maar het was nooit zo lekker als de echte uit de winkel.
  zondag 13 februari 2005 @ 21:09:12 #19
19881 DaeQ
ie_zhc.exe
pi_25075933
hmm, suikerbrood van bakker klontje!
道 可 道 , 非 常 道 。 名 可 名 , 非 常 名 。
  zaterdag 5 maart 2005 @ 11:21:11 #20
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_25377698
quote:
Op zondag 13 februari 2005 16:35 schreef Bowiefan het volgende:
En dan hebben ook nog het risico van het inbranden van de suiker tijdens het bakken, ook dit kan de levensduur van je bakblik behoorlijk inkorten.
Heb je dat risico van inbranden met suikerchips of met parelsuiker?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_25396115
in principe heb je dat risico met alle suikersoorten.
Hoe groter en harder de klonten hoe minder goed de suiker oplost (en we willen die niet op geloste suiker nou juist )
en door de temperatuur gaat de suiker smelten wat het inbranden veroorzaakt.
parelsuiker is aanmerkelijk kleiner en zachter als die chips/nibs dus dat zal minder branden

Wees versatandig en bak je suikerbrood in een ander blik.
(aan de andere kant: die BBM's kosten geen drol meer, als je lui bent kun je het natuurlijk proberen )
pi_25407341
Suikerbrood
  maandag 7 maart 2005 @ 11:44:06 #23
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_25410048
Witbrooddeeg maken, en bij de laatste keer kneden de suiker en gembersiroop toevoegen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_25486929
Kijk eens op de site van de hobbybakker.. www.hobbybakker.nl
daar staat bij de recepten een goed recept voor suikerbrood en daarnaast nog tig andere heerlijke broden en taarten
Ik houd van mijzelf... en dat is wederzijds
  vrijdag 30 september 2005 @ 13:58:43 #25
21210 Paladin82
In Black and White
pi_31058410
Hmz tis een beetje een kick, maar iemand enig idee waar je die suikerchips in de omgeving van Alkmaar kan kopen, de supermarkten enz verkopen die dingen niet echt namelijk.
yesterday is History , Today is a Gift , Tomorrow a mystery
pi_31058541
Je kan toch gewoon aluminiumfolie aan de binnenkant van je blik plaatsen?
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  vrijdag 30 september 2005 @ 14:20:14 #27
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_31058993
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 13:58 schreef Paladin82 het volgende:
Hmz tis een beetje een kick, maar iemand enig idee waar je die suikerchips in de omgeving van Alkmaar kan kopen, de supermarkten enz verkopen die dingen niet echt namelijk.
Kijk eens rond op internet of ga langs bij een molen waar ze meel enzo verkopen, die zijn er vast wel in de omgeving Alkmaar, daar verkopen ze het vaak wel.
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  vrijdag 30 september 2005 @ 18:49:16 #28
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_31064673
quote:
Op zaterdag 12 februari 2005 15:22 schreef Mini_rulez het volgende:

[..]

De Edah heeft het ook...
AH ook...
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_31378477
Zou je niet gewoon kandijsuiker kunnen gebruiken?
pi_31378492
quote:
Op zaterdag 12 februari 2005 00:32 schreef Martijn_77 het volgende:
Deze week verschillende nachten in Drenthe blijven slapen en daar suikerbrood op.

Nu vroeg ik mij af zou ik dit ook zelf kunnen maken zonder broodbakmachine en zo ja heeft er iemand een goed recept?

Al vast bedankt.
ben jij in drenthe geweest? Waar? en waarom heb je niet extra suikerbrood meegenomen?
  woensdag 12 oktober 2005 @ 11:02:06 #31
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_31379183
suikerbrood...

ik heb 2 jaar een relatie met een fries gehad, en ik kreeg dus regelmatig vers suikerbrood van de warme bakker op zondagochtend

damn, ik mis mijn ex totaal niet, maar dat suikerbood....
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
  woensdag 12 oktober 2005 @ 23:00:21 #32
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_31396031
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 10:28 schreef Frinq het volgende:

[..]

ben jij in drenthe geweest? Waar? en waarom heb je niet extra suikerbrood meegenomen?
Dat was begin dit jaar en dat was bij van der Valk in Emmen
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_31416192
Suikerbrood
pi_35474368
Zoals belooft in Broodbakmachine deel 5 het reecpt van suikerbrood

500 gr tarwebloem
8 droge gist
270 ml water
8 gr zout
30 ml gembersiroop
100 gr krentenbroodpoeder
6 gr kaneel
250 gr suikerchips

Alles in de bbm behalve de duikerchips. Zet het deegprogramma aan.
Als deze klaar is het werkblad bestuiven met wat bloem. Vorm een bol van het deeg en duw de suikerchips in het deeg. Wanneer dit gelukt is een lange worst maken van het deeg. Verdeel het in tweeen en leg ieder deel in een ingevette bakvorm.
1 uurtje na laten rijzen met een theedoek erover.

Bakken op 180 graden 40-45 min

Indien je geen suikerchips kunt krijgen gebruik dan suikerparels
Ipv van het invetten van de bakvorm gebruik ik altijd bakpapier dit voorkomt dat de suiker aan hetbil brandt.
pi_35476427
Ik wist helemaal niet dat suikerbrood niet in heel Nederland standaard in het broodassortiment zat! Hier kan je het ook gewoon bij de AH kopen en alle andere supermarkten hebben het ook.

Maar waar koop je suikerchips en ik ben ook wel benieuwd naar wat emil wilde weten (dat over de kandij)
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_35476592
Ik koop de suikerparels bij de molen waar ik ook mijn meel koop. Misschien wil een banketbakker dit ook wel verkopen.

Gewone kandijsuiker is te hard. Ik ben bang dat je dat wat vullingen gaat kosten. Suikerparels kun je verpulveren en dat lukt met kandij echt niet
pi_35479686
Deze heb ik ook gepost in het kaneeltopic, het is een soort van suikerbrood...Ik heb al van meer mensen gehoord die ik dit presenteerde dat ze dachten dat het van de bakker kwam...

Kaneelbrood met hazelnoten en rozijnen

Olie om in te vetten
250 gram witbroodmix
30 gram witte basterdsuiker
50 gram lichtbruine basterdsuiker
1 ei
ca. 130 ml. lauwwarm water
Bloem
4 theelepels kaneel
1 of 2 sinaasappels
50 gram hazelnoten
100 gram blanke rozijnen
25 gram boter
Broodvorm van 900 gram

Vet de broodvorm in met olie. Meng de broodmix met witte basterdsuiker in een ruime kom. Klop het ei goed los en voeg het bij de broodmix. Giet het water in gedeelten bij en kneed met een koele hand of met een mixer met deeghaken tot een zacht deeg ontstaat. Kneed het goed door. Rol het uit tot een rechthoek van ca. 20 x 30 cm.
Meng de bruine basterdsuiker met de kaneel. Rasp de schil van de sinaasappels en hak de hazelnoten grof. Voeg de sinaasappelrasp, hazelnoten en rozijnen bij het kaneel-suikermengsel.

Smelt de boter en bestrijk het deeg tot 1 cm. binnen de deegrand mee. Verdeel het kaneel-suikermengsel over de deeglap. Rol het deeg vanaf de smalle kant strak op. Vorm een mooie rol en leg deze met de deegnaad naar de onderkant in de broodvorm. Dek deze af en laat het deeg op een warme plek rijzen totdat het in volume verdubbeld is (20 a 30 minuten). Verwarm de oven tot 200C en bak het in 25 minuten goudbruin.

Het presenteert ook heel mooi! Als je het doorsnijdt zie je -als het goed is- een spiraal met suiker, rozijnen en nootjes in de sneetjes brood....

I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
pi_35480546
Haal het bij 'T Stoepje op de markt :p heb er vandaag nog 10tallen verkocht namens 't stoepje
A man's got to do what a man's got to do.
  zaterdag 25 februari 2006 @ 20:11:26 #39
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_35487435
Suikerbrood (machine)

400 gr. tarwebloem
150 ml. water
3 el. gembersiroop
2 eieren
30 gr. roomboter
2 el. melkpoeder
3 gr. zout
5gr. gedroogde gist

180 gram parelsuiker*
1 tl. kaneel*
20 gr. kristalsuiker*

Het probleem met suikerbrood is even vanzelfsprekend als lastig. De parelsuiker kan de bakvorm beschadigen. En gewone suiker etc. geven niet het gewenste resultaat. Daarom MOET er tijdens het bereiden van een suikerbrood ÉÉN handeling handmatig worden uitgevoerd. Voor hen die niet gewend zijn soms ook lekker met de handen in het deeg te zitten, is dit misschien een eerste, leuke ervaring.

Doe de ingrediënten in de bakvorm, uitgezonderd de kristalsuiker en de parelsuiker. Zet de machine op een stand voor alleen deeg of pizza. Laat het kneden en rijzen voor ca. anderhalf uur. Dan deeg én deegklopper uit de machine halen. Een houten werkplank licht bestuiven met bloem. De parelsuiker* en het kaneel* mengen met het deeg. (Het nu pas toevoegen van het kaneel geeft mooie adertjes in het deeg. Natuurlijk kan het ook in het begin al toegevoegd worden.) Hier een bol van maken en helemaal bestrooien met de kristalsuiker* . Dan het deeg terug doen in de bakvorm ZONDER de deegklopper. Het deeg ca. twee uur laten rijzen in de broodmachine, dan 40 minuten bakken op de 'alleen bakken' stand.

“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')