Ten eerste het is Jehovah's getuigen, we zijn getuigen van Jehovah.quote:Op zaterdag 12 februari 2005 12:05 schreef het_fokschaap het volgende:
Jehova-getuigen geloven in de letterlijke interpretatie van o.a. het scheppingsverhaal begrijp ik. Hebben Jehova-getuigen in hun bijbelstudie ook gekeken naar de regionale religies die vaak vergelijkbare en soms ook eerder opgetekende verhalen bevatten waaruit door de bijbel mogelijk geleend is dmv integratie en ballingschap etc. ?
excuusquote:Op zaterdag 12 februari 2005 13:16 schreef compufreak88 het volgende:
[..]
Ten eerste het is Jehovah's getuigen, we zijn getuigen van Jehovah.
Enki, Nin-ti en Adapa. Één van de sumerische scheppingsverhalen. Sumerië bevond zich in het huidige Irak (Mesopotamië).quote:Ten tweede, noem is een voorbeeld dan.
Heb jij de 10e planeet gelezen?quote:Op zaterdag 12 februari 2005 13:21 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
excuus
[..]
Enki, Nin-ti en Adapa. Één van de sumerische scheppingsverhalen. Sumerië bevond zich in het huidige Irak (Mesopotamië).
Tevens heb je de Enuma Elish van de babyloniërs welke bestaat uit 7 tabletten van schepping.
meer info: http://home.comcast.net/~chris.s/sumer-faq.html#A1.6,
http://www.bibleorigins.net
de 12e planeet, maar dat vind ik net als de bijbel niet geloofwaardigquote:Op zaterdag 12 februari 2005 13:27 schreef Sweetsixteen16 het volgende:
[..]
Heb jij de 10e planeet gelezen?
hele kleine onnauwkeurige samenvatting:quote:Op zaterdag 12 februari 2005 13:24 schreef Sweetsixteen16 het volgende:
Ik heb erg veel zin om de discussie voort te zetten.
Ik ben namelijk, zoals al eerder gemeld in topic nr.1, iemand tegen gekomen die Jehovah's getuige is.
Ik ben zeer benieuwd naar het geloof. Ik ben wel wat opschoten met alle informatie van het voorgaande topic, msischien zijn er bij bepaalde mensen wel ineens een lichtje gaan branden.
Misschien wil iemand een soort samenvatting geven van wat er allemaal precies is beschreven in het voorgaande topic, zodat we daar over verder kunnen borduren?
ga je ook nog in op de voorbeelden die ik gaf ? heb je evt. sumerische, babylonische of andere regionale invloeden op de vorming van de bijbel meegenomen in je bijbelstudie ? zo ja, wat is je verklaring voor de oudere verhalen welke overeenkomsten hebben in de bijbel.quote:Op zaterdag 12 februari 2005 13:38 schreef compufreak88 het volgende:
[..]
hele kleine onnauwkeurige samenvatting:
Het eerste gedeelte werd er heel veel onzin geschreven over JG's, later kwam ik er in samen met STORMSEEKER en nog wat anderen, en probeerden die dingen te verduidelijken, en toen kwam de discussie tussen Stormseeker en nog wat anderen..
Je hebt volledig gelijk als je zegt dat redding voor de mens uberhaupt alleen mogelijk is geworden door het offer dat Jezus bracht door te sterven en het offer dat God bracht door zijn Zoon dit te laten ondergaan.quote:Ikkemem schreef op - donderdag 10 februari 2005 @ 00:51 het volgende:
Door Christus alleen
Ik heb die definitie inderdaad op meerdere plekken gelezen, maar ik had in een oude katholieke encyclopedie wel datgene gelezen wat ik postte.quote:Quazzy schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 01:01 het volgende:
De paus is (volgens de RKK), niet de plaatsvervanger, maar de plaatsbekleder van Christus op aarde. En dat jij Christus met God gelijkstelt zal ik opvatten als een foutje
Dat klopt, het staat er, maar het is natuurlijk een illustratie om ons duidelijk te maken dat wij ons in moeten spannen om uiteindelijk een ‘’prijs’’ te behalen. Van wie moeten we anders ook winnen? Het is eigenlijk een strijd met onszelf, dus als we hem inderdaad uitlopen, winnen we ook meteen. Een uitbreiding op de reeds genoemde tekst maakt dit duidelijker:quote:miss_sly schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 08:31het volgende:
De tekst die je quote zegt toch echt dat je moet zorgen dat je de prijs behaalt, dus de beste moet zijn, niet dat je de loop moet uitlopen.
Oh ja? Stel je bent 10 jaar oud en je ouders zijn veel ouder en wijzer dan jij en je weet dat je het beste voor je willen. Ze willen graag dat je het goed doet op bv. school en zeggen je dat als je goed je best doet op school je iets krijgt waar je heel lang blij mee kunt zijn (speelgoed of iets dergelijks). Jij weet dat wat zij willen goed voor je is en dat je dat zowiezo wilt doen, maar je krijgt van je ouders dus ook nog iets moois in het vooruitzicht gesteld. Voelt dit ook aan als chantage? Vind ik niet.quote:Vind je dit zelf niet een beetje rieken naar chantage? Doe precies wat ik wil, en dan zul je een beloning krijgen. Ieder ander die dat van je zou verwachten, zou je in zijn gezicht uitlachen.
quote:
Nogmaals, IK veroordeel niemand. Ik kom met de bijbelse boodschap bij mensen aan. Als zij zich veroordeeld voelen komt dat door de boodschap uit de bijbel. Ik ben slechts de boodschapper, ik heb zelf die veroordelende woorden niet opgetekend.quote:Als jij aan iemand gaat vertellen dat hij/zij dat moet doen, zeg je tegelijkertijd dat die persoon het op dit moment niet goed doet, dus veroordeel je die persoon, terwijl je verder niets van hem/haar weet.
quote:miss_sly schreef op maandag 7 februari 2005 @ 15:49 het volgende:
Dit heb ik nu al een paar keer gelezen, en nu ben ik toch benieuwd
Kun je eens vertellen welke methoden dat zijn?
Ik had al wat voorbeelden gegeven, maar ik heb nu meer informatie. Ik moet het echter nog even goed doornemen en overtypen, maar wanneer ik het heb zal ik het posten.quote:STORMSEEKER schreef op maandag 7 februari 2005 @ 19:20 het volgende:
JG hebben speciale comite’s opgericht om samen te werken met ziekenhuizen en artsen om zo voorlichting te geven en samen te werken om alternatieven te vinden voor bloed.
Ik ken ook iemand die dat doet en heb hem al gemaild om extra info. Als ik wat heb, laat ik het wel weten (als er interesse is natuurlijk!).
alleen pik jij voor het gemak het bijbelverhaal eruit als het originele verhaalquote:Op zaterdag 12 februari 2005 14:21 schreef STORMSEEKER het volgende:
De Vloed was een enorme gebeurtenis die mondiale gevolgen heeft gehad. Deze ontzagwekkende gebeurtenis liet zo’n onuitwisbare indruk op het mens achter dat ze over de hele wereld legendarisch is geworden.
quote:In het boek Myths of Creation schat Philip Freund dat er meer dan 500 vloedlegenden worden verteld door meer dan 250 stammen en volken. Zoals te verwachten valt, zijn deze legenden door de eeuwen heen erg opgesmukt met denkbeeldige gebeurtenissen en personages. Maar in al die legenden zijn enkele fundamentele overeenkomsten te vinden.
dat een bepaalde groep mensen een bepaaldle ervaring heeft en deze verspreid op vele plaatsen over de wereld over lange tijd is niet zo vreemd lijkt me. dat gebeurt met verhalen. zo zijn er ook liedjes die je over de hele wereld tegenkomt met dezelde melodie.quote:Het interessante punt is dat al die volken nooit allemaal contact met elkaar hebben gehad en wel allemaal dezelfde verhaalbasis hebben. Het kan niet anders dan dat dit er op duidt dat alle volken een gemeenschappelijk begin hebben gehad en het vloedverhaal hebben meegenomen toen zij wegtrokken uit die streek naar alle andere plaatsen op de wereld. En ook is het feit dat zovelen dit verhaal kennen een bewijs dat het echt gebeurd is.
mja, dat kan gewoon opgeschreven zijn met de kennis die men had van boeken uit het oude testament. en het is een cirkelredenatie om de bijbel te verklaren via de bijbel.quote:Voor ons is dan nog van belang dat Jezus zelf
meer dan 2400 jaar later sprak over de vloed als een geschiedkundig feit (Mattheüs 24:37-39).
Ik vraag me af of dat relevant is. Het tetragrammaton is Hebreeuws, en daar doen ze niet aan klinkers opschrijven. Wanneer je de letters naar het Latijnse schrift probeert te vertalen, krijg je JHWH of JHVH. Jahweh en Jehovah zijn dan allebei mogelijkheden.quote:Op zaterdag 12 februari 2005 18:14 schreef Lord_of_the_String het volgende:
laat één zgn. JG (jullie doen oneer aan mijn initialen :-|) mij nu eens uitleggen waarom jullie denken dat Yahweh de naam Jehova zou hebben... nieuwe bijbelvertaling is eindelijk duidelijk: God, De Heer
Je brengt het zo wel mooi, maar toch blijft het niet deugen. Want God heeft het beste met je voor als je Hem volgt. En als je het niet doet, wordt je verworpen door Hem. Terwijl mensen niet eens zeker zijn dat Hij bestaat ! Dat is vreemd, vind ik.quote:STORMSEEKER:
Oh ja? Stel je bent 10 jaar oud en je ouders zijn veel ouder en wijzer dan jij en je weet dat je het beste voor je willen. Ze willen graag dat je het goed doet op bv. school en zeggen je dat als je goed je best doet op school je iets krijgt waar je heel lang blij mee kunt zijn (speelgoed of iets dergelijks). Jij weet dat wat zij willen goed voor je is en dat je dat zowiezo wilt doen, maar je krijgt van je ouders dus ook nog iets moois in het vooruitzicht gesteld. Voelt dit ook aan als chantage? Vind ik niet.
Alleen gaat het hier om het leven van mensen, iets waarvan men zelf kan beslissen hoe men het inricht. God vraagt ons het in te richten zoals hij wil (met oog op wat goed voor ons is) en belooft ons daarbij ook nog eens iets geweldigs als wij inderdaad iets doen wat toch al goed voor ons is.
Maar jij gelooft wel dat mensen die niet jouw visie volgen, verkeerd bezig zijn toch? Dan zie ik het verschil niet zo...quote:Nogmaals, IK veroordeel niemand. Ik kom met de bijbelse boodschap bij mensen aan. Als zij zich veroordeeld voelen komt dat door de boodschap uit de bijbel. Ik ben slechts de boodschapper, ik heb zelf die veroordelende woorden niet opgetekend.
Om maar even een analogie van Rereformed te gebruiken : Kinderen worden op een keer volwassen, en gaan zelf beslissingen nemen. Ongeacht de beslissingen die het (nu volwassen) kind neemt, en of de ouders het er al of niet mee eens zijn, zij zullen altijd achter hun kind blijven staan en het steunen.quote:Op zaterdag 12 februari 2005 19:36 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je brengt het zo wel mooi, maar toch blijft het niet deugen. Want God heeft het beste met je voor als je Hem volgt. En als je het niet doet, wordt je verworpen door Hem. Terwijl mensen niet eens zeker zijn dat Hij bestaat ! Dat is vreemd, vind ik.
Wat een mooi voorbeeld van de zondeval aliceyquote:Op zaterdag 12 februari 2005 19:52 schreef Alicey het volgende:
[..]
Om maar even een analogie van Rereformed te gebruiken : Kinderen worden op een keer volwassen, en gaan zelf beslissingen nemen. Ongeacht de beslissingen die het (nu volwassen) kind neemt, en of de ouders het er al of niet mee eens zijn, zij zullen altijd achter hun kind blijven staan en het steunen.
Maar toch heeft God ons een vrije wil gegeven, zodat wij geen robots zijn, die alleen maar doen wat God wil. Daardoor konden Adam en Eva ook sondigen.quote:Op zondag 13 februari 2005 16:08 schreef Boomstam het volgende:
[..]
Wat een mooi voorbeeld van de zondeval alicey
Kinderen die denken dat ze volwassen zijn en zelf wel alles kunnen beslissen
(zelf beslissen of de verboden vrucht wel goed of niet goed voor ons is)
Helaas zijn we niet in staat om beslissingen te nemen, blijkt volgens christenen uit hoe de wereld er hedendaags eruit ziet.
Rom 9:20,21
Maar gij, o mens! wie zijt gij, dat gij God zoudt tegenspreken? Zal het geboetseerde soms tot zijn boetseerder zeggen: Waarom hebt gij mij zo gemaakt?
Of heeft de pottebakker niet de vrije beschikking over het leem om uit dezelfde klomp het ene voorwerp te vervaardigen tot eervol, het andere tot alledaags gebruik?
Christen zullen ook van mening zijn dat ze niet gemaakt zijn beslissingen tenemen die tegen de wil van God in gaan. Daarvoor zijn we simpelweg niet gemaakt.
Jak 3,12
Kan soms, mijn broeders, een vijgeboom olijven of een wijnstok vijgen opleveren?
Gelukkig zal God ons wel blijven steunen, zo erg dat Jezus deze consequenties opzich nam.
Maar dat geld alleen voor de verloren zonen(dochters) die terug komen.
God zal altijd op de uitkijk staan, of we al terug komen.
het had voor veel mensen toch makkelijker geweest zonder vrije wil. tevens worden anderen vaak slachtoffer van de vrije wil van een ander.quote:Op zondag 13 februari 2005 16:22 schreef compufreak88 het volgende:
Maar een vrije wil betekent niet dat je zomaar tegen gods regels in mag gaan. God heeft ons gemaakt, en vervolgens regels opgesteld, waar wij naar zouden moeten leven.
Dus wat jij zegt is .quote:Ikkemem schreef op - donderdag 10 februari 2005 @ 00:51 het volgende:
Door Christus alleen
Je hebt volledig gelijk als je zegt dat redding voor de mens uberhaupt alleen mogelijk is geworden door het offer dat Jezus bracht door te sterven en het offer dat God bracht door zijn Zoon dit te laten ondergaan.
Maar er is wel degelijk van onze kant een reactie nodig op dit gebaar. Het is niet zo dat iedereen per definitie gered is door dat offer van Jezus.
Joh 3
16 Want God heeft de wereld zozeer liefgehad dat hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven, opdat een ieder die geloof oefent in hem, niet vernietigd zou worden, maar eeuwig leven zou hebben.
1 Tim 2
5 Want er is één God en één middelaar tussen God en mensen, een mens, Christus Jezus, 6 die zichzelf gegeven heeft als een overeenkomstige losprijs voor allen — [hiervan] dient op de speciaal daarvoor bestemde tijden getuigenis te worden afgelegd.
Gegeven voor in principe iedereen, maar reageert iedereen hier op?
Nee:
Markus 10
45 Want ook de Zoon des mensen is niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen en zijn ziel te geven als een losprijs in ruil voor velen.”
Velen, niet iedereen.
Iedereen heeft door Jezus’ offer de kans gekregen zich weer te verzoenen met God, maar dat vereist wel een reactie van onze kant.
Als je goed had gelezen had je geweten dat ik dat nooit heb beweerd. Alleen door Jezus' volmaakte offer kon worden teruggewonnen wat de volmaakte Adam verloren liet gaan.quote:Op zondag 13 februari 2005 21:01 schreef ikkemem het volgende:
Dus wat jij zegt is .
Christus offer is niet volmaakt genoeg.
Maar alleen passief blijven staan kijken of je zelfs tegen God keren helpt je geen steek verder. Je zult inderdaad echt aan God kenbaar moeten maken dat je Zijn wil wil doen zodat je redding mag ontvangen.quote:Wij moeten er dus nog aan meewerken .
Ah, jij bedoelt zeker dat iedereen die alleen maar gelooft per definitie gered wordt. Zoals deze tekst zegt is inderdaad geloof nodig, zowiezo.quote:De Bijbel zegt duidelijk. Joh3-16
Want alzo lief heeft God de wereld gehad,dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft,opdat een ieder,die in Hem gelooft niet verloren ga,maar het eeuwige leven hebbe.
Dat ben ik, zoals al gezegd, met je eens.quote:Maar de oproep om Christus Offer te aanvaarden is wel voor iedereen.
ja en dat is ook weer tegen de wil van God in dan, heb uw naaste lief enzo.quote:Op zondag 13 februari 2005 16:58 schreef het_fokschaap het volgende:
het had voor veel mensen toch makkelijker geweest zonder vrije wil. tevens worden anderen vaak slachtoffer van de vrije wil van een ander.
Misschien weet stormseeker dat beter, maar ik denk dat dit onderdeel is in de beeltenis naar God.quote:als ik geschapen zou zijn zonder vrije wil had ik me daar waarschijnlijk ook niet echt druk over gemaakt
kun jij de universele voordelen opsommen die god hebben doen besluiten de vrije wil in te voeren ?
mja, daar hebben de familie van - en het slachtoffer zelf weinig aanquote:Op zondag 13 februari 2005 22:09 schreef Boomstam het volgende:
[..]
ja en dat is ook weer tegen de wil van God in dan, heb uw naaste lief enzo.
meer dan een volmaakt wezen ? dat is nogal wat. wanneer denk je dat te bereikenquote:Misschien weet stormseeker dat beter, maar ik denk dat dit onderdeel is in de beeltenis naar God.
Opdat we door beslissingen groeien naar meer dan een volmaakt wezen.
en hoe sterk ben je inmiddels ? ben je sterker dan ongelovigen ?quote:Zie het als een boom die belaagd wordt door de wind, zonder wind zal die boom meer en meer losser in de grond komen te zitten. maar met die wind zal de boom sterk in de grond wortelen.
Nu als de boom de mens is, de wind de verleiding(die van de vrucht)
dan worden mensen dus sterker door verleidingen te weerstaan.
Mocht de boom zich begeven aan de wind dan zal die omvallen, wat er gebeurt is met de zondeval.
Goeie vraag. Zowiezo zullen wij echt niet een anti-wapen lobby in het leven roepen oid. We bemoeien ons geheel niet met dat soort (veelal politieke) organisaties. Zoals je zelf al zegt heeft het inderdaad ook al weinig zin, als je wilt kun je met een steen, een vork, een stoel of gewoon je handen iemand vermoorden. Hoewel ik er erg zeker van ben dat er in de, door de bijbel beloofde, nieuwe wereld geen wapens meer zullen zijn (''-zwaarden tot ploegscharen-'') (zijn ook niet meer nodig dan natuurlijk) en God natuurlijk een grondige hekel heeft aan alle moeite die er gedaan wordt om maar zoveel mogelijk mensen uit te kunnen roeien, blijft een wapen gewoon een stuk technologisch materiaal waardoor je best gefascineerd kunt raken.quote:Op zondag 13 februari 2005 22:14 schreef aloa het volgende:
Ik vroeg me af, of jehovah's tegen wapens zijn? Ik heb een keer een discussie gehad met iemand daarover. Mijn standpunt was toen, dat het mij onmogelijk leek om alle wapens in de wereld te verbieden. Tenslotte kan een persoon een ander ook verwonden of zelfs doden met z'n handen. Vroeg me af hoe daarover gedacht werd, bij jehovah's getuigen
niet in deze wereld, en die volmaaktheid is dus dat we uiteindelijk doen waarvoor we gemaakt zijn. God dienen en eren.quote:Op zondag 13 februari 2005 22:15 schreef het_fokschaap het volgende:
meer dan een volmaakt wezen ? dat is nogal wat. wanneer denk je dat te bereiken
en wat is volmaaktheid ?
Ik ben sterker als dat ik ongelovig geweest zou zijn.quote:en hoe sterk ben je inmiddels ? ben je sterker dan ongelovigen ?
Denk je dat je zwakker wordt als je van je geloof afvalt -of- beter gezegd, iets anders gaat geloven?quote:Op maandag 14 februari 2005 01:18 schreef Boomstam het volgende:
[..]
Ik ben sterker als dat ik ongelovig geweest zou zijn.
Je kunt natuurlijk winnen van andere gelovigen door net toch dat tikje beter te zijn, sterker te geloven en harder te bidden dan de rest. En hoe weten jullie nou wanneer je teksten lettelrijk moet nemen, wat eigenlijjk als ik het goed begrepen heb wel jullie basis is, en wanneer iets alleen maar ter illustratie is en je het dus moet interpreteren en niet letter moet opvatten?quote:Op zaterdag 12 februari 2005 13:54 schreef STORMSEEKER het volgende:
Dat klopt, het staat er, maar het is natuurlijk een illustratie om ons duidelijk te maken dat wij ons in moeten spannen om uiteindelijk een ‘’prijs’’ te behalen. Van wie moeten we anders ook winnen? Het is eigenlijk een strijd met onszelf, dus als we hem inderdaad uitlopen, winnen we ook meteen. Een uitbreiding op de reeds genoemde tekst maakt dit duidelijker:
1 Kor 9
24 Weet GIJ niet dat de hardlopers in een wedloop allen hardlopen, maar dat slechts één de prijs ontvangt? Loopt zo dat GIJ hem moogt behalen. 25 Bovendien oefent iedereen die aan een wedstrijd deelneemt, zelfbeheersing in alle dingen. Nu doen zij het natuurlijk om een vergankelijke kroon te verkrijgen, maar wij een onvergankelijke. 26 Daarom is de wijze waarop ik hardloop, niet onzeker; de wijze waarop ik mijn slagen richt, is dusdanig dat ik niet in de lucht sla; 27 maar ik beuk mijn lichaam en leid het als een slaaf, om niet, na tot anderen te hebben gepredikt, zelf op een of andere wijze afgekeurd te worden.
Er wordt hier ook gesproken over manier waarop het het doet en hij noemt ook zelfbeheersing als belangrijke factor, iets wat betrekking heeft op jezelf, je moet zelf die zelfbeheersing oefenen.
Hij ‘’beukt’’ zijn lichaam, wat dus ook duidt op iets wat niet makkelijk gaat.
Mijn ouders hebben mij nooit een beloning voorgehouden als ze mij vertelden dat ik iets moest doen dat goed was voor me, zoals op school mijn best doen. De bedoeling was dat ik dat deed, zo niet, dan had ik voornamelijk mezelf daarmee. Bovendien is het doel van de opvoeder (en dus ook van god als je deze vergelijking doortrekt) een kind op te voeden tot het moment dat het zelf verder gaat, met de nodige bagage om het goed te doen, maar wel op eigen houtje. Mijn ouders zouden niet op het idee te hoeven komen mij nu nog te straffen voor iets dat ik in hun ogen fout doe. Dat kan niet meer bij volwassenen!quote:Oh ja? Stel je bent 10 jaar oud en je ouders zijn veel ouder en wijzer dan jij en je weet dat je het beste voor je willen. Ze willen graag dat je het goed doet op bv. school en zeggen je dat als je goed je best doet op school je iets krijgt waar je heel lang blij mee kunt zijn (speelgoed of iets dergelijks). Jij weet dat wat zij willen goed voor je is en dat je dat zowiezo wilt doen, maar je krijgt van je ouders dus ook nog iets moois in het vooruitzicht gesteld. Voelt dit ook aan als chantage? Vind ik niet.
Alleen gaat het hier om het leven van mensen, iets waarvan men zelf kan beslissen hoe men het inricht. God vraagt ons het in te richten zoals hij wil (met oog op wat goed voor ons is) en belooft ons daarbij ook nog eens iets geweldigs als wij inderdaad iets doen wat toch al goed voor ons is.
Vind je het zelf niet een beetje gemakkelijk om op die manier geen enkele verantwoordelijkheid bij jezelf neer te leggen, maar alles bij de bijbel en god en andere mensen?quote:Nogmaals, IK veroordeel niemand. Ik kom met de bijbelse boodschap bij mensen aan. Als zij zich veroordeeld voelen komt dat door de boodschap uit de bijbel. Ik ben slechts de boodschapper, ik heb zelf die veroordelende woorden niet opgetekend.
Dus de BIJBEL veroordeelt die persoon en daarmee dus God.
Dat van die alternatieven voor bloed vind ik wel heel in teressant, maar ik zou het toch wel prettig vinden als een medicus of iemand met wat meer verstand van zaken daar eens nou zou kijken, want mij als leek kun je natuurlijk van alles wijsmaken.quote:Ik had al wat voorbeelden gegeven, maar ik heb nu meer informatie. Ik moet het echter nog even goed doornemen en overtypen, maar wanneer ik het heb zal ik het posten.
En inderdaad, nu er een nieuw topic is gestart kan de TT nu wel eens goed worden weergegeven.
'' Jehovah's Getuigen op FOK! Deel II ''
Ik denk dat ik zelf aan artsen over laat hoe zij opereren. Ze hebben er voor gestudeerd. Nu is dat natuurlijk geen garantie dat ze het beter weten, maar ik weet er zelf helemaal bijna niets van.quote:Op maandag 14 februari 2005 08:51 schreef miss_sly het volgende:
Dat van die alternatieven voor bloed vind ik wel heel in teressant, maar ik zou het toch wel prettig vinden als een medicus of iemand met wat meer verstand van zaken daar eens nou zou kijken, want mij als leek kun je natuurlijk van alles wijsmaken.
Als je dan naar de vergelijking met de opvoeding kijkt, is het toch zo dat ouders regels opstellen en richtlijnen geven, om op ene bepaald moment het kind los te laten en de eigen verantwoording te nemen? Dat hoef je dus als gelovige nooit, zelf verantwoording nemen, zelf nadenken, zelf beslissingen nemen, daar heb je god, de bijbel en je geloof voor....quote:Op zondag 13 februari 2005 16:22 schreef compufreak88 het volgende:
[..]
Maar toch heeft God ons een vrije wil gegeven, zodat wij geen robots zijn, die alleen maar doen wat God wil. Daardoor konden Adam en Eva ook sondigen.
Maar een vrije wil betekent niet dat je zomaar tegen gods regels in mag gaan. God heeft ons gemaakt, en vervolgens regels opgesteld, waar wij naar zouden moeten leven.
quote:Op maandag 14 februari 2005 08:59 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik denk dat ik zelf aan artsen over laat hoe zij opereren. Ze hebben er voor gestudeerd. Nu is dat natuurlijk geen garantie dat ze het beter weten, maar ik weet er zelf helemaal bijna niets van.
Dat blijkt heel duidelijk uit uitspraken als: "Tja, ik vind het ook niet leuk dat er in de Bijbel staat dat homoseksualiteit verkeerd is, maar het staat er nou eenmaal, dus ik moet het wel afkeuren". Tenenkrommend (en ja, ik heb iemand eens zoiets horen zeggen).quote:Op maandag 14 februari 2005 09:08 schreef miss_sly het volgende:
Als je dan naar de vergelijking met de opvoeding kijkt, is het toch zo dat ouders regels opstellen en richtlijnen geven, om op ene bepaald moment het kind los te laten en de eigen verantwoording te nemen? Dat hoef je dus als gelovige nooit, zelf verantwoording nemen, zelf nadenken, zelf beslissingen nemen, daar heb je god, de bijbel en je geloof voor....
Als het letterlijk zou zijn, zoals jij stelt, zou er maar 1 iemand gered worden, aangezien die de 'winnaar' is van de 'wedstrijd'. En dus zouden alle andere gelovigen die iets minder konden of wisten verliezen en dan ook maar sterven oid. Dat is natuurlijk onzin. De schrijver stelt zelfs het verschil tussen de echte wedlopen en deze geestelijke 'wedloop'. Derhalve is het hier voor mij duidelijk genoeg dat het hier om een illustratief voorbeeld gaat waarmee hij elke gelovige gewoon wil aanmoedigen om op goede wijze door te gaan en ieder voor zich de prijs te behalen.quote:Op maandag 14 februari 2005 08:51 schreef miss_sly het volgende:
Je kunt natuurlijk winnen van andere gelovigen door net toch dat tikje beter te zijn, sterker te geloven en harder te bidden dan de rest. En hoe weten jullie nou wanneer je teksten lettelrijk moet nemen, wat eigenlijjk als ik het goed begrepen heb wel jullie basis is, en wanneer iets alleen maar ter illustratie is en je het dus moet interpreteren en niet letter moet opvatten?
Eerst zeg je: Jij oordeelt mensen. Dan zeg ik; nee, de bijbel veroordeelt mensen op grond van hun daden en denken. Ik oordeel niet, ik breng alleen de bijbelse boodschap en mensen moeten zelf weten wat ze er mee doen. Nu zeg jij: Vind je het niet makkelijk de verantwoordelijkheid bij de bijbel enz.. te leggen?quote:Vind je het zelf niet een beetje gemakkelijk om op die manier geen enkele verantwoordelijkheid bij jezelf neer te leggen, maar alles bij de bijbel en god en andere mensen?
1. Of ik het nou gevraagd breng of niet, het heeft totaal geen invloed op het vraag of het nou een oordeel is of niet. Als ik op verzoek met de bijbel en haar boodschap kom, blijft de boodschap geheel hetzelfde. En het blijft God die via zijn woord daden en gedachten veroordeelt.quote:Als jij het nodig vindt ongevraagd die ene te boodschap te gaan brengen, is dat toch echt wel een oordeel.
Allereerst heb ik geen enkel belang bij het ''dingen wijsmaken'' van mensen en ik heb in ieder geval al controleerbare informatie gegeven om duidelijkheid te verschaffen. Maar het staat je vrij ( en ik moedig van harte aan) om een (verwacht) deskundig iemand dit te laten beschouwen.quote:Dat van die alternatieven voor bloed vind ik wel heel in teressant, maar ik zou het toch wel prettig vinden als een medicus of iemand met wat meer verstand van zaken daar eens nou zou kijken, want mij als leek kun je natuurlijk van alles wijsmaken.
Dat is je goed recht, maar met alle respect (nu we het er toch over hebben), het zou goed zijn je van te voren eens te verdiepen in zaken die je plotseling kunnen overkomen, vooral als het gaat om ongelukken of plotselinge ziekte. Naast de bloedkwestie zijn er vast nog tal van andere zaken waar een beetje extra kennis geen kwaad kan. Het gaat uiteindelijk wel om je leven en het is niet per definitie zo dat elke arts die je tegenkomt op de hoogte is van de nieuwst mogelijkheden (verre van dat zelfs). Behandelmethoden kunnen tussen ziekenhuizen onderling enorm verschillen.quote:Op maandag 14 februari 2005 08:59 schreef Alicey het volgende:
Ik denk dat ik zelf aan artsen over laat hoe zij opereren. Ze hebben er voor gestudeerd. Nu is dat natuurlijk geen garantie dat ze het beter weten, maar ik weet er zelf helemaal bijna niets van.
Het begint een beetje off-topic te raken.quote:Op maandag 14 februari 2005 17:36 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Dat is je goed recht, maar met alle respect (nu we het er toch over hebben), het zou goed zijn je van te voren eens te verdiepen in zaken die je plotseling kunnen overkomen, vooral als het gaat om ongelukken of plotselinge ziekte. Naast de bloedkwestie zijn er vast nog tal van andere zaken waar een beetje extra kennis geen kwaad kan. Het gaat uiteindelijk wel om je leven en het is niet per definitie zo dat elke arts die je tegenkomt op de hoogte is van de nieuwst mogelijkheden (verre van dat zelfs). Behandelmethoden kunnen tussen ziekenhuizen onderling enorm verschillen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |