ASSpirine | donderdag 10 februari 2005 @ 23:01 |
Ik zoek formules om remweg van een auto te berekenen in functie van het gewicht van een auto, snelheid, en afh van regenval ik zou dit graag hebben, moet dit daaarna nog toepassen in een programma en als het kan misschien ook dat van de dikte van de banden, ruwheid van wegdek | |
Five_Aces | donderdag 10 februari 2005 @ 23:09 |
Zitten nogal veel variabelen in he, bijvoorbeeld ook diameter van de remschijven en de kracht die de klauwen er op kunnen uitoefenen, het materiaal waarvan de pads gemaakt zijn. En bij de auto is niet alleen het gewicht van belang, maar ook de drag-factor. En dat is alleen nog maar de auto, geen externe variabelen. Zijn voor zover ik weet geen algemene formules voor. | |
Tjabbo | donderdag 10 februari 2005 @ 23:10 |
Je zult de grootte van de remschijven en remblokken ook mee moeten laten tellen. En of achter ook remschijven zitten of remtrommels. Ook de temperatuur speelt een rol. Wil je de remweg van vlak na een koude start, of de remweg van na een lange rit? Daarnaat heb je dingen zoals ABS. telt ook mee. Als je dus aan kleine dingetjes zoals 'ruwheid van het wegdek' wilt denken, dan kunnen deze er ook wel bij ![]() | |
ASSpirine | donderdag 10 februari 2005 @ 23:19 |
oh crap, het moest een simpel ding zijn jullie maken het me moeilijk ![]() Het is mij eigenlijk eender welke autotype he tis ik zou graag een site hebben waar er meerdere formules opstaan Het moet geen perfecte berekening zijn natuurlijk koude start enzo, is allemaal niet belangrijk bij mij ik moet in labview een grafiek kunnen weergeven snelheid heb ik trouwens al | |
_VoiD_ | donderdag 10 februari 2005 @ 23:19 |
Met andere woorden, dat kun je dus wel vergeten, een standaard formule. | |
ASSpirine | donderdag 10 februari 2005 @ 23:22 |
quote:heb ik nu ook al opgemerkt, maar ik kies dan gewoon formules van bijvoorbeeld, een golf voor mij is dat goed genoeg mijn leraar gaat daar ook niet over zeuren ofzo het is maar een project dat laat zien dat ik met het programma kan werken, over zoiets zullen ze niet zeuren ![]() | |
Steve-O | donderdag 10 februari 2005 @ 23:33 |
staat zo'n leuk sommetje in elk Cbr theorie boek ... | |
slashyou | donderdag 10 februari 2005 @ 23:43 |
quote:Doe de tests zelf zou ik zeggen. | |
Fester | donderdag 10 februari 2005 @ 23:45 |
Als je met het volgende rekening houdt: massa en snelheid bepalen de kinetische energie. (ik denk dat die kinetische energie 1 is, bij een snelheid van 1 en gewicht van 2 ![]() De weerstand van het wegdek hangt globaal gezien van het volgende af: blokkeren de wielen (weerstand =0.01) droog wegdek met net niet blokkerende wielen (weerstand is 1) nat wegdek (weerstand is 0.5) Voer dat maar eens in en ik denk dat je al een heel aardig model hebt om remweg te simuleren. | |
poehe00 | donderdag 10 februari 2005 @ 23:45 |
Remweg = V0^2 / 2a V0= snelheid in m/s a= remvertraging, afhankelijk van kwaliteit van de auto kan bij droog wegdek op 6 m/s^2 en bij droog wegdek op 4 m/s^2 gesteld worden Dit is natuurlijk een aanname, maar dit wordt gebruikt bij het ontwerpen van een weg en kan als gemiddelde genomen worden. Bron: - HBO wegenbouw - Wegontwerp Dit is de afstand in m vanaf het moment dat de bestuurder gaat remmen, de reactie tijd zit er dus niet bij in, de reactie tijd moet je voor de veiligheid stellen op 2 sec., al hebben de meetse mensen een snellere reactietijd (1 sec). Voor de stopafstand moet je er dus nog een keer 2 x V0 bij doen dus 2 keer de snelheid in m/s. [ Bericht 31% gewijzigd door poehe00 op 11-02-2005 00:06:07 (reactietijd) ] | |
Herr.Flick | donderdag 10 februari 2005 @ 23:54 |
quote:Wat heeft de grootte van de remschijven er nu mee te maken ![]() Blokkeren = blokkeren, of je remschijven nu groot zijn of klein. (zonder ABS) ![]() | |
Fester | donderdag 10 februari 2005 @ 23:57 |
quote:Mijn eerste reactie was dat grotere schijven meer energie kunnen opnemen. Bij het blokkeren hebben de schijven heel erg weinig energie te verwerken. Vlak voordat ze blokkeren echter... | |
slashyou | donderdag 10 februari 2005 @ 23:58 |
quote:theoretisch niks, praktisch alles | |
Furby | vrijdag 11 februari 2005 @ 00:05 |
Als je remmen sterk genoeg zijn om uiteindelijk te blokkeren maakt het geen fuck uit of je 30 cm of 1 meter aan diameter hebt. Wat de max bepaald is natuurlijk je banden. Als jij remschijven op een | |
poehe00 | vrijdag 11 februari 2005 @ 00:10 |
het formaat van je remschijven heeft er idd weinig mee te maken wat belangrijker is, is het profiel op je banden en de staat van het wegdek. (en natuurlijk de weersomstandigheden en de staat je van remmen maar das logisch, maar je gaat er vanuit dat je remmen voldoen aan de daarvoor gestelde eisen.) | |
MouseOver | vrijdag 11 februari 2005 @ 00:17 |
Zoek eens op "noodstop" en "crow" in google, ze hebben een xls op hun site gehad met de berekeningen. | |
DIA | vrijdag 11 februari 2005 @ 00:20 |
tv p | |
Tjabbo | vrijdag 11 februari 2005 @ 08:03 |
quote:Wat slashme zegt. Jij weet net zo goed als ik dat grotere remschijven en betere remblokken de auto beter afremmen dan kleinere. En dat heeft inderdaad weinig met blokkeren te maken, maar dat zei ik ook niet ? | |
ASSpirine | vrijdag 11 februari 2005 @ 17:54 |
trouwens, ik zit nog met een variabele qua brandstofverbruik zeg maar, een auto doet ong 100 km op 8 liter ofzo? met wat voor snelheid is dat? 50, 80 ,120? en 1 liter brandtsof, kan ik daar ook gewoon 1 kg van maken? | |
Tjabbo | vrijdag 11 februari 2005 @ 18:31 |
1 liter = 10dm3 (dacht ik ![]() Niet uit te drukken in KG daarvoor moet je het soortelijk gewicht van benzine weten. een liter vloeibaar lood is lichter dan een liter melk bv ![]() een auto rijdt met een gemiddelde snelheid en normaal brandstofverbruik doet zeg maar 1 op 10. nu moet je zelf toch in staat zijn dit om te rekenen, niet? ![]() | |
ASSpirine | vrijdag 11 februari 2005 @ 18:41 |
oops, vergeten van soortelijk gewicht ![]() Ik heb zelf een kleine formule "gemaakt" waardoor het bij 120 km/h 18 liter brandstof verbruikt op 100km bij 80 km/h 8 liter op 100km beetje overdreven zeker? [edit] ondertussen heb ik het bij 100km/h op 10 liter staan en bij 120 km/h op 14,4 liter staan dit zijn betere waarden heb ik het gevoel [ Bericht 23% gewijzigd door ASSpirine op 11-02-2005 18:48:13 ] | |
M5 | zaterdag 12 februari 2005 @ 13:06 |
soortelijk gewicht van benzine is ongeveer 0,72 kg per liter. De grip van de banden (wrijving met wegdek) bepaald de grote van de maximale vertraging, niet de grote van de remschijven/remklauwen. Die bepalen alleen de maximale remkracht, maar dat wil niet zeggen dat je alle remkracht kunt gebruiken. Het is dus een combinatie van het type wegdek, bandoppervlakte dat contact heeft met wegdek en de kwaliteit van de band. | |
speedfreak1 | zaterdag 12 februari 2005 @ 13:46 |
Is het niet gewoon zo dat een auto een wettige remvertraging heeft? 5 meter per seconde kwadraat als ik het goed heb, maar de meesten presteren veel beter, meer in de richting van 8. Overigens zal het inderdaad voornamelijk afhangen van de massa van het voertuig in relatie met de contactoppervlakte van de banden met het wegdek, dat bepaalt namelijk de grootste wrijvingskracht, en die is de bepalende factor voor het remvermogen, de remmen presteren namelijk altijd meer dan dat, hetgeen je kunt afleiden uit het feit dat de wielen blokkeren als je vol in de remmen gaat. Volgens mij is die maximale wrijvingskracht evenredig met de massa per contactoppervlakte, zeg maar de druk die de banden op het wegdek uitoefenen. Komt natuurlijk nog een wrijvingscoëfficiënt bij. | |
M5 | zaterdag 12 februari 2005 @ 13:58 |
quote:auto's moeten volgens mij met een bepaalde begin snelheid binnen een bepaalde afstand stil kunnen staan. dat is een eis, en daar volgt dan een bepaalde vertraging uit die daarvoor nodig hebt. | |
speedfreak1 | zaterdag 12 februari 2005 @ 14:07 |
quote:Ze meten bij de APK echt het remvermogen door met blokkerende wielen te remmen op een horizontale krachtmeter. Verder gaat het in het voertuigrelement echt over een wettige remvertraging. | |
M5 | zaterdag 12 februari 2005 @ 14:10 |
quote:dat zeg ik toch ook? Je hebt een bepaalde vertraging nodig. | |
vlad | zaterdag 12 februari 2005 @ 19:04 |
De formule waar jij om vraagt is niet zo heel moeilijk. (zoals nu uitgeschreven lijkt die moeilijk, maar ik kan hem vanuit word niet in de goede opmaak kopiëren, vandaar de haken) De formule is opgebouwd uit de gewichtsafhankelijke rijweerstanden en de luchtweerstand. Ook de invloed van roterende delen is meegenomen. Een vochtig wegdek is te simuleren door de hechtingscoëfficiënt aan te passen. (droog ongeveer 0.85, nat wegdek uiteraard lager) De breedte van de banden beïnvloed de rolweerstand en dit kan je meenemen door de rolweerstandcoëfficiënt aan te passen. De formule: S=((Phi)/(2*0.5*rho*cw*A)) *Ln((murol*G+frol*G*cos alpha+G*sin alpha+0.5*rho*cw*A*v1^2)/( murol*G+frol*G*cos alpha+G*sin alpha+0.5*rho*cw*A*v2^2)) Waarin: S = Remweg [m] Phi = Factor voor de invloed van roterende massa’s ((m+mred)/m)*m =>tussen de 1.05-1.10 [-] m = massa van het voertuig [Kg] mred = gereduceerde roterende massa’s [Kg] rho = soortelijke massa lucht [Kg/m^3] cw = Luchtweerstandscoefficient [-] A = Frontaal oppervlak voertuig [m^2] Ln = wiskundige functie Murol = Hechtingscoefficient [-] G = voertuiggewicht [N] (massa voertuig [Kg] * gravitatieversnelling g [ 9,81 m/s^2] frol = rolweerstandcoëfficiënt [-] alpha = hellingshoek voor geval voertuig op een helling rijdt [o] Als je duidelijker formule wilt hebben of de volledige afleiding moet je maar gil geven. Misschien kan je er wat mee ![]() -Bron- 4 jaar MTS autotechniek 4 jaar HTS autotechniek en boek voertuigtechniek ‘remmen’zoals gebruikt op de HTS | |
ASSpirine | maandag 21 februari 2005 @ 15:18 |
het verbruik per uur van een motor bij een bepaalde snelheid, is daar een formule van? Ik moet werken met exponentiële waarden, maar bij een snelheid van 220km/h heb ik een verbruik van 44 liter per uur, wat mij nogal ongeloofwaardig lijkt ![]() | |
slashme | maandag 21 februari 2005 @ 15:46 |
quote:Dit is geheel afhankelijk van het motortype, overbrenging, type auto, etc. Lijkt me onmogelijk om daar zelfs maar normalistisch rekenmodel van te maken. Maar 44 liter per uur lijkt jou ongeloofwaardig, hoezo? Lijkt mij heel goed mogelijk namelijk. | |
M5 | maandag 21 februari 2005 @ 15:48 |
quote:Het verbruik is voor elke motor anders, en dan ook nog eens verschillend per auto. Dus wil je daar een formule van opstellen, moet je beetje ingewikkeld gaan doen. Er zeg maar niet een simpele formule die altijd klopt. 44 liter/h bij 220 km/h is verbruik van 1 liter op 5 km. Dat kan, mits je motor een grote V8 is en je een SUV rijdt ![]() | |
slashme | maandag 21 februari 2005 @ 16:09 |
quote:Ik denk dat je met een simpele V6 in bijvoorbeeld een audi a4 ook al snel richting de 1 op 5 gaat bij 220 in het uur. | |
Kolkie | dinsdag 22 februari 2005 @ 14:54 |
Dat weet ik wel haast zeker! Je weerstand (en dus energie die nodig is om die weerstand te overwinnen) neemt aanzienlijk (=meer dan lineair) toe bij hogere snelheden! Verder is die weerstand afhankelijk van frontaal oppervlak, cw-waarde, rolweerstand auto, rendement van motor, rendement van overbrenging en gewicht. | |
vlad | woensdag 23 februari 2005 @ 15:02 |
brandstofverbruik zelf uitrekenen is vrij lastig. Als je dat wil berekenen bij 220 km/h zou ik eerst het benodigd koppel aan de motor uitrekenen. (alle weerstanden + rendement van aandrijflijn en uiteraard de overbrengverhoudingen van cardan en bal meenemen). Toerental van de motor kan je makkelijk uitrekenen door rotatiesnelheid aan de wielen te vertalen naar de rotatiesnelheid aan de motor d.m.v. overbrengverhoudingen. Met het koppel en toerental kan je dan het geleverde vermogen berekenen. Dan weet je hoeveel vermogen je brandstof moet leveren. Vervolgens kan je dit vermogen vertalen naar de hoeveelheid benodigde vermogen. Je zal hierbij wel een aaname moeten doen voor de lambda waarde. Maar de formule die je hiervoor nodig bent is vrij ingewikkeld en ik wete hem zo niet. (er zijn misschien ook andere manieren, maar ik heb het een keer op deze manier gedaan en kreeg er redelijk realistische waarden uit vergeleken met een voertuig onder dezelfde omstandigheden op de rollenbank) | |
God_de_Vader | woensdag 23 februari 2005 @ 15:50 |
voor de gemiddelde gezinswagen op een droog wegdek geldt de snelheid delen door 10 in t kwadraat geeft de meters van de remafstand dus... 50 km/h -> 5 tot de tweede 25 meter 100 km/h -> 10 tot de tweede = 100 meter Voila dat is wat men standaard gebruikt in statistieken | |
Sloper | woensdag 23 februari 2005 @ 18:37 |
quote:dit is incl reactietijd ofzo? Want een beetje puike nieuwe bak met met ABS en EBA en nog wat zooi. Citroen C5 Station ofzo, nieuw, maar toch gezinswagen, doet van 100-0 in 42mtr ofzo. Audi RS4 in 32mtr geloof ik... | |
God_de_Vader | donderdag 24 februari 2005 @ 12:02 |
Dit is wat het bivv gebruikt en zoals in de tekst staat standaard remafstand dat is met een standaard wagen geen abs of toeters en bellen en inclusief reactie tijd ... | |
Kolkie | donderdag 24 februari 2005 @ 16:14 |
Ik wil niet veel zeggen hoor maar met 100 op de klok heb ik dus ECHT geen 100 meter nodig om stil te komen staan. Hooguit de helft! En da's met een 13 jaar oude VW transporter (t3). | |
_-rally-_ | zondag 27 februari 2005 @ 06:15 |
Eén formule is onmogelijk. Remweg is primair afhankelijk van de specifieke remvertraging van die auto. En die is van zoveel faktoren afhankelijk, denk aan diameter, dikte en koeling van de schijven, kwaliteit, samenstelling en temperatuur van de remblokken, maximale remdruk, remkrachtverdeling, schokdempers, banden, wielen, gewichtsverdeling Er zijn wel regels mbt de minimale remvertraging die een auto moet hebben. | |
vlad | woensdag 2 maart 2005 @ 19:12 |
quote:Dit is niet waar. Er is wel degelijk 1 formule mogelijk, zie een van mijn eerdere posts. De meeste variabelen die jij noemt worden meegenomen in constante, de remkrachtcoefficient. Een aantal variabelen die jij genoemd hebt zijn niet van belang. En een aantal kunnen verwaarloosd worden als je rekent onder normale omstandigheden en het zwaartepunt niet te hoog ligt. Denk eraan dat theoretische formules alleen maar een benadering van de werkelijkheid zijn, geen 100% nauwkeurige weergave!! |