abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25030510
Ik zoek formules om remweg van een auto te berekenen in functie van het gewicht van een auto, snelheid, en afh van regenval

ik zou dit graag hebben, moet dit daaarna nog toepassen in een programma
en als het kan

misschien ook dat van de dikte van de banden, ruwheid van wegdek
  donderdag 10 februari 2005 @ 23:09:10 #2
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_25030679
Zitten nogal veel variabelen in he, bijvoorbeeld ook diameter van de remschijven en de kracht die de klauwen er op kunnen uitoefenen, het materiaal waarvan de pads gemaakt zijn. En bij de auto is niet alleen het gewicht van belang, maar ook de drag-factor. En dat is alleen nog maar de auto, geen externe variabelen. Zijn voor zover ik weet geen algemene formules voor.
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
pi_25030700
Je zult de grootte van de remschijven en remblokken ook mee moeten laten tellen.
En of achter ook remschijven zitten of remtrommels.

Ook de temperatuur speelt een rol. Wil je de remweg van vlak na een koude start, of de remweg van na een lange rit?
Daarnaat heb je dingen zoals ABS. telt ook mee.

Als je dus aan kleine dingetjes zoals 'ruwheid van het wegdek' wilt denken, dan kunnen deze er ook wel bij
pi_25030879
oh crap, het moest een simpel ding zijn
jullie maken het me moeilijk

Het is mij eigenlijk eender welke autotype he tis
ik zou graag een site hebben waar er meerdere formules opstaan
Het moet geen perfecte berekening zijn natuurlijk

koude start enzo, is allemaal niet belangrijk bij mij
ik moet in labview een grafiek kunnen weergeven

snelheid heb ik trouwens al
pi_25030896
Met andere woorden, dat kun je dus wel vergeten, een standaard formule.
pi_25030948
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 23:19 schreef _VoiD_ het volgende:
Met andere woorden, dat kun je dus wel vergeten, een standaard formule.
heb ik nu ook al opgemerkt, maar ik kies dan gewoon formules van bijvoorbeeld, een golf
voor mij is dat goed genoeg

mijn leraar gaat daar ook niet over zeuren ofzo
het is maar een project dat laat zien dat ik met het programma kan werken, over zoiets zullen ze niet zeuren
pi_25031183
staat zo'n leuk sommetje in elk Cbr theorie boek ...
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
pi_25031453
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 23:22 schreef ASSpirine het volgende:

[..]

heb ik nu ook al opgemerkt, maar ik kies dan gewoon formules van bijvoorbeeld, een golf
voor mij is dat goed genoeg

mijn leraar gaat daar ook niet over zeuren ofzo
het is maar een project dat laat zien dat ik met het programma kan werken, over zoiets zullen ze niet zeuren
Doe de tests zelf zou ik zeggen.
[Dit bericht is gewijzigd door Kreator]
pi_25031485
Als je met het volgende rekening houdt:
massa en snelheid bepalen de kinetische energie. (ik denk dat die kinetische energie 1 is, bij een snelheid van 1 en gewicht van 2 ) (.5 m v^2)
De weerstand van het wegdek hangt globaal gezien van het volgende af:
blokkeren de wielen (weerstand =0.01)
droog wegdek met net niet blokkerende wielen (weerstand is 1)
nat wegdek (weerstand is 0.5)

Voer dat maar eens in en ik denk dat je al een heel aardig model hebt om remweg te simuleren.
pi_25031491
Remweg = V0^2 / 2a

V0= snelheid in m/s
a= remvertraging, afhankelijk van kwaliteit van de auto kan bij droog wegdek op 6 m/s^2 en bij droog wegdek op 4 m/s^2 gesteld worden

Dit is natuurlijk een aanname, maar dit wordt gebruikt bij het ontwerpen van een weg en kan als gemiddelde genomen worden.

Bron: - HBO wegenbouw
- Wegontwerp

Dit is de afstand in m vanaf het moment dat de bestuurder gaat remmen, de reactie tijd zit er dus niet bij in, de reactie tijd moet je voor de veiligheid stellen op 2 sec., al hebben de meetse mensen een snellere reactietijd (1 sec). Voor de stopafstand moet je er dus nog een keer 2 x V0 bij doen dus 2 keer de snelheid in m/s.

[ Bericht 31% gewijzigd door poehe00 op 11-02-2005 00:06:07 (reactietijd) ]
  donderdag 10 februari 2005 @ 23:54:57 #11
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_25031722
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 23:10 schreef Tjabbo het volgende:
Je zult de grootte van de remschijven en remblokken ook mee moeten laten tellen.
En of achter ook remschijven zitten of remtrommels.

Ook de temperatuur speelt een rol. Wil je de remweg van vlak na een koude start, of de remweg van na een lange rit?
Daarnaat heb je dingen zoals ABS. telt ook mee.

Als je dus aan kleine dingetjes zoals 'ruwheid van het wegdek' wilt denken, dan kunnen deze er ook wel bij
Wat heeft de grootte van de remschijven er nu mee te maken

Blokkeren = blokkeren, of je remschijven nu groot zijn of klein. (zonder ABS)

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_25031800
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 23:54 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

Mijn eerste reactie was dat grotere schijven meer energie kunnen opnemen.
Bij het blokkeren hebben de schijven heel erg weinig energie te verwerken. Vlak voordat ze blokkeren echter...
pi_25031821
quote:

[..]

theoretisch niks, praktisch alles
[Dit bericht is gewijzigd door Kreator]
  vrijdag 11 februari 2005 @ 00:05:53 #14
36959 Furby
Geile neuk Harrie
pi_25031987
Als je remmen sterk genoeg zijn om uiteindelijk te blokkeren maakt het geen fuck uit of je 30 cm of 1 meter aan diameter hebt. Wat de max bepaald is natuurlijk je banden. Als jij remschijven op een deawoo Chevrolet Kanos met 155 bandjes hebt of remtrommels maakt verder geen fuck uit. Die bandjes hebben toch maar een max aan grip/remvertraging.
Op zaterdag 22 april 2006 21:20 schreef Zweefvliegje het volgende:
Bij een stoplicht mag je gewoon achter elkaar staan, zonder 2 seconden afstand! :(
pi_25032092
het formaat van je remschijven heeft er idd weinig mee te maken wat belangrijker is, is het profiel op je banden en de staat van het wegdek. (en natuurlijk de weersomstandigheden en de staat je van remmen maar das logisch, maar je gaat er vanuit dat je remmen voldoen aan de daarvoor gestelde eisen.)
  vrijdag 11 februari 2005 @ 00:17:02 #16
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_25032244
Zoek eens op "noodstop" en "crow" in google, ze hebben een xls op hun site gehad met de berekeningen.
Vampire Romance O+
  vrijdag 11 februari 2005 @ 00:20:22 #17
73888 DIA
die ja .....
  vrijdag 11 februari 2005 @ 08:03:02 #18
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_25035131
quote:

[..]

Wat slashme zegt.

Jij weet net zo goed als ik dat grotere remschijven en betere remblokken de auto beter afremmen dan kleinere. En dat heeft inderdaad weinig met blokkeren te maken, maar dat zei ik ook niet ?
pi_25043618
trouwens, ik zit nog met een variabele qua brandstofverbruik
zeg maar, een auto doet ong 100 km op 8 liter ofzo?
met wat voor snelheid is dat? 50, 80 ,120?

en 1 liter brandtsof, kan ik daar ook gewoon 1 kg van maken?
  vrijdag 11 februari 2005 @ 18:31:02 #20
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_25044213
1 liter = 10dm3 (dacht ik )

Niet uit te drukken in KG daarvoor moet je het soortelijk gewicht van benzine weten.
een liter vloeibaar lood is lichter dan een liter melk bv

een auto rijdt met een gemiddelde snelheid en normaal brandstofverbruik doet zeg maar 1 op 10.

nu moet je zelf toch in staat zijn dit om te rekenen, niet?
pi_25044416
oops, vergeten van soortelijk gewicht

Ik heb zelf een kleine formule "gemaakt" waardoor het bij 120 km/h 18 liter brandstof verbruikt op 100km
bij 80 km/h 8 liter op 100km

beetje overdreven zeker?

[edit]
ondertussen heb ik het bij 100km/h op 10 liter staan
en bij 120 km/h op 14,4 liter staan

dit zijn betere waarden heb ik het gevoel

[ Bericht 23% gewijzigd door ASSpirine op 11-02-2005 18:48:13 ]
pi_25055374
soortelijk gewicht van benzine is ongeveer 0,72 kg per liter.

De grip van de banden (wrijving met wegdek) bepaald de grote van de maximale vertraging, niet de grote van de remschijven/remklauwen. Die bepalen alleen de maximale remkracht, maar dat wil niet zeggen dat je alle remkracht kunt gebruiken. Het is dus een combinatie van het type wegdek, bandoppervlakte dat contact heeft met wegdek en de kwaliteit van de band.
V10
pi_25055909
Is het niet gewoon zo dat een auto een wettige remvertraging heeft? 5 meter per seconde kwadraat als ik het goed heb, maar de meesten presteren veel beter, meer in de richting van 8. Overigens zal het inderdaad voornamelijk afhangen van de massa van het voertuig in relatie met de contactoppervlakte van de banden met het wegdek, dat bepaalt namelijk de grootste wrijvingskracht, en die is de bepalende factor voor het remvermogen, de remmen presteren namelijk altijd meer dan dat, hetgeen je kunt afleiden uit het feit dat de wielen blokkeren als je vol in de remmen gaat. Volgens mij is die maximale wrijvingskracht evenredig met de massa per contactoppervlakte, zeg maar de druk die de banden op het wegdek uitoefenen. Komt natuurlijk nog een wrijvingscoëfficiënt bij.
Ik ben spijkerhard. Sommigen noemen dat egoïstisch. Ik noem dat rechtvaardig.
Ik stem Wilders. U ook?
Kijk ook eens op mijn web-log
pi_25056066
quote:
Op zaterdag 12 februari 2005 13:46 schreef speedfreak1 het volgende:
Is het niet gewoon zo dat een auto een wettige remvertraging heeft? 5 meter per seconde kwadraat als ik het goed heb, maar de meesten presteren veel beter, meer in de richting van 8. Overigens zal het inderdaad voornamelijk afhangen van de massa van het voertuig in relatie met de contactoppervlakte van de banden met het wegdek, dat bepaalt namelijk de grootste wrijvingskracht, en die is de bepalende factor voor het remvermogen, de remmen presteren namelijk altijd meer dan dat, hetgeen je kunt afleiden uit het feit dat de wielen blokkeren als je vol in de remmen gaat. Volgens mij is die maximale wrijvingskracht evenredig met de massa per contactoppervlakte, zeg maar de druk die de banden op het wegdek uitoefenen. Komt natuurlijk nog een wrijvingscoëfficiënt bij.
auto's moeten volgens mij met een bepaalde begin snelheid binnen een bepaalde afstand stil kunnen staan. dat is een eis, en daar volgt dan een bepaalde vertraging uit die daarvoor nodig hebt.
V10
pi_25056221
quote:
Op zaterdag 12 februari 2005 13:58 schreef M5 het volgende:

[..]

auto's moeten volgens mij met een bepaalde begin snelheid binnen een bepaalde afstand stil kunnen staan. dat is een eis, en daar volgt dan een bepaalde vertraging uit die daarvoor nodig hebt.
Ze meten bij de APK echt het remvermogen door met blokkerende wielen te remmen op een horizontale krachtmeter. Verder gaat het in het voertuigrelement echt over een wettige remvertraging.
Ik ben spijkerhard. Sommigen noemen dat egoïstisch. Ik noem dat rechtvaardig.
Ik stem Wilders. U ook?
Kijk ook eens op mijn web-log
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')