Een lesje Grange Hill/EE voor beginners:
Engeland's beroemdste schoolserie loopt al vanaf 1978 en werd begin 1982 ook op de Nederlandse televisie uitgezonden ('De Lieverdjes Van...'). Momenteel zendt de BBC maandag en woensdag het 28e seizoen uit (deze week even niet vanwege 'Fame Academy In Da Bungalow'). Een aantal acteurs hebben later een rolletje in 'Eastenders' weten te bemachtigen:
Susan Tully (1967) speelde tussen 1980 en 1983 in 'GH' (als Suzanne) voordat ze bij 'EE' terechtkwam. Tien jaar geleden werd de eerste aflevering herhaald waarin we zien hoe een 16-jarige Michelle Fowler een geheime ontmoeting heeft met Dennis Sr., niet alleen de vader van haar goede vriendin Sharon maar ook van haar ongeboren kind. Do I need to say more ? In oktober 1995, een jaar na Sharongate, laat Michelle zich via een knallende ruzie zwanger maken door Grant waarna ze met Vicky naar de Vee-Es vertrekt.
Susan Tully heeft later nog een paar afleveringen van 'Grange Hill' geregisseerd en zit nu op de stoel bij 'Tracey Beaker'.
De beroemdste ex-'Grange Hill'-er die de overstap van de school-square naar Albert Square heeft gemaakt is Todd Carty (1963); de rol van de rebelse Tucker Jenkins (met z'n onafscheidelijke leren jack) betekende de doorbraak van de in Ierland geboren kindacteur.
Toen hij te oud werd voor 'Grange Hill' kreeg TC, samen met twee 'klasgenoten' z'n eigen serie ('Tucker's Luck'; 1983-85). Of de serie ook in Nederland werd uitgezonden is mij niet bekend; wel heeft de Engelse versie van 'I Love 1984' hier aandacht aan besteed.
In de zomer van 1990 was TC voor het eerst te zien als Mark Fowler (in feite een volwassen versie van Tucker), een rol die hij ruim dertien jaar zou spelen. Tussendoor keerde TC nog even terug op Bekend Terrein; eind 1997 werd een documentaire gedraaid over 20 jaar 'Grange Hill' waarin we aan het begin zien hoe Mark/Tucker van de Square naar zijn oude school loopt, wat de indruk wekt dat beide series in dezelfde studio worden gemaakt.
Vijf jaar later, na die afleveringen waarin Lisa en Louise naar het glazen Mitchell-huis worden verjaagd, was hij weer even in 'GH' te zien als Tucker die z'n neefjes (waarvan er een de bijnaam Togger draagt) naar school brengt; helaas heb ik dat gemist, wel zag ik de docu over 's mans definitieve vertrek uit de Square.
Wat TC nu doet is niet bekend, maar mocht er een reunie van 'Tucker's Luck' komen dan zien we hem in gezelschap van Lynne Slater en Billy Mitchell (met wie hij op tienjarige leeftijd een speelgoedreclame deed).
Classic quote: "Ik wil het uitmaken, ik ben seropositief".