abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 7 maart 2005 @ 19:51:05 #126
45621 Suzanna
Mama van...
pi_25415726
Hee, Bar_en_Mar, dat zou het wel kunnen zijn!! Ik kan me nog herinneren dat je daar moeite mee had, had je daar ook over gepost op het forum?
pi_25426923
Uhm.... Even jullie mening graag..

Is het raar dat ik nu al een Borstkolf heb aangeschaft?

Tussen de inschrijfpapieren van de kraamzorg zat een papier waarop vermeld stond dat de kraamverzorgsters vanwege hygienische redenen niet meer hun/een borstkolf van gezin naar gezin mogen meenemen. En dat je als je er wel één wil die wel via de kraamverzorgster kunt kopen. (voor ongeveer dezelfde prijs als in de winkel)

Nu zag ik via advertentiezoeker deze staan:

voor wel 15 euro...
Ik wil bij deze baby weer proberen om BV te gaan geven (als dat al mogelijk is).
Aangezien ik toch Avent flesjes wil gaan gebruiken (ook als de BV om wat voor reden dan ook niet wil lukken), heb ik 'm gekocht.

Er mist alleen wel één flesje en de bijbehorende(?) afsluitplaatjes zitten er niet bij. Jammer maar hallo voor 15 euro! Het ding is gewoon nog zo goed als nieuw.
W ~ H ~ T
pi_25427235
Waarom zou dat raar zijn? Is een mooi koopje toch? En stel dat je 'm niet gebruikt, dan kun je hem altijd nog doorverkopen. Misschien kun je nog wat met deze info over tweedehands kolven?
pi_25427461
Ik zat toen ik zwanger was van Wilyan al te twijfelen of ik er één aan zou schaffen. Dat werd me toen erg afgeraden.

Ik heb het stukje even doorgelezen en moet zeggen dat je idd op Marktplaats (en andere veilingsites) wel vaker foto's van een kolf ziet staan waarvan de flesjes er helemaal dof uitzien, krasjes hebben of dat de maatstreepjes onleesbaar zijn en ook het rubberen borstkussentje of andere onderdelen wat er helemaal geel uitziet...

Van deze set is er één dingetje waar een scheurtje in zit, maar dat onderdeel zit ook nog nieuw reserve in het doosje. Verder kun je zien dat hij erg weinig is gebruikt en het flesje zit bijvoorbeeld weer geen enkel krasje op.

De mevrouw waar ik 'm van heb heeft 'm zelf geprobeerd voor haar zoontje. Dat jongetje bleek een afwijking in zijn hersentjes te hebben en wist niet hoe hij moest drinken/slikken waardoor hij na een tijdje een sonde heeft gekregen.
Uiteindelijk heeft ze de kolf dus eigenlijk maar een paar keer gebruikt.
W ~ H ~ T
  dinsdag 8 maart 2005 @ 18:56:11 #130
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_25428979
Jonnetje, ik heb ook een kolf gekocht toen ik nog zwanger was. (ook de avent isis) En ik was dolblij dat ik niet op stel en sprong nog zo'n ding moest halen toen ik 'm in de kraamweek nodig had! Dat de kraamverzorgster 'm alleen maar even in een pan met kokend water hoefde te gooien.

Lijkt me trouwens een waanzinnig goede koop! Wist je trouwens dat Avent een hele goede service heeft als er een onderdeeltje stuk is? Dat dingetje dat gescheurd is, dat is zeker dat zachte siliconending waar je de hendel aan vast maakt?
Als ik jou was zou ik avent even bellen dan krijg je zo'n ding zo thuisgestuurd, heb je er in elk geval eentje op voorraad, mocht de huidige het begeven
En afdekplaatjes enzo kun je gewoon los kopen, dus daar zou ik ook niet over in zitten.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  † In Memoriam † dinsdag 8 maart 2005 @ 21:00:35 #131
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_25430440
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 14:50 schreef Jonnetje het volgende:

Tussen de inschrijfpapieren van de kraamzorg zat een papier waarop vermeld stond dat de kraamverzorgsters vanwege hygienische redenen niet meer hun/een borstkolf van gezin naar gezin mogen meenemen.
En dat is ook niet voor niks lijkt me, ik kan me herinneren dat er in mijn aktieve VBN tijd veel onderzoek is gedaan naar het overdragen van ziektes via kolven die door meerdere mensen gebruikt waren.

Ik denk dat je heel goed moet kijken of de onderdelen die met de melk in contact komen goed gesteriliseerd kunnen worden.
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
  dinsdag 8 maart 2005 @ 21:20:45 #132
34891 melonovy
La Kutschie
pi_25430859
Lijkt me een prima investering Jonnetje! 15 euro is weinig geld.
De flesjes zijn ook los te koop, zijn gewone standaard Avent flessen. Mocht de bv niet lukken, kun je de kolf weer doorverkopen.
Ik heb altijd alle onderdelen van zo'n zelfde kolf in pan met water gesterlisieerd.
Succes er mee!
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_25432173
Eerst even: ik heb helemaal geen verstand van kolven, maar het schijnt dat je bij deze kolf alle onderdelen kunt steriliseren, en de kunststof schelp eventueel nog los nieuw erbij kunt kopen. Dus als die kolf er goed uitziet en je weet dat hij weinig gebruikt is denk ik dat je daar geen problemen van hoeft te verwachten, Jonnetje.
Als je zoekt op "Avent Isis" en steriliseren kun je wel meer info vinden op Google.
  dinsdag 8 maart 2005 @ 22:53:47 #134
3011 E.T.
pi_25432257
de Isis kan idd in z'n geheel uitgekookt worden
Erg makkelijk dus qua overnemen
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  dinsdag 8 maart 2005 @ 23:01:07 #135
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_25432401
alles kan gesteriliseerd worden ja, doe t bijna elke dag
pi_25440532
Hier even een vraagje over het maken van pap

Ik kreeg op het cb vandaag het advies om afentoe ( het was geen pré) eens pap te geven aan Thijs, dat zou kunnen met of gewoon afgekolfde melk of met opvolg melk...

Iemand hier ervaring mee en met welke melk deden jullie het dan?
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
  woensdag 9 maart 2005 @ 12:41:27 #137
3011 E.T.
pi_25440685
Ik heb Saskia nooit pap gegeven toen ik nog bv gaf.
Ze kreeg tenslotte ook brood, en qua voedingsstoffen voegt pap dan niets meer toe.
En van 't lepeltje happen (2e argument voor pap) deed ze ook al met fruit en groente..
Ik zag dus geen toegevoegde waarde. (nu hebben ze bij mji op het cb ook nooit iets gezegd over pap, maar dat terzijde)
  woensdag 9 maart 2005 @ 12:41:35 #138
3011 E.T.
pi_25440686
edit: een keer is genoeg
pi_25440724
brood mag hij pas werd mij verteld vanmorgen met 9 maand
het ging niet echt over het van de lepel eten (want hier ook al met fruit en groente) maar over de ijzer wat erin zit
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
  woensdag 9 maart 2005 @ 12:47:56 #140
3011 E.T.
pi_25440767
Brood is toch 7 maanden? (hier wel volgens het cb)
pi_25440833
lol zo zie je maar weer hoe het verschilt per cb
pi_25441308
Zelf geen ervaring, maar voor afgekolfde melk schijn je het beste Biobim te kunnen gebruiken (van de natuurwinkel), dat bindt beter. Myrthe krijgt geen pap. Om de ijzer hoef je het niet te doen. In moedermelk zit niet veel ijzer, maar 't wordt wel beter opgenomen dan ijzer uit koemelk en groenten enzo. Als je geinteresseerd bent kan ik wel linkjes zoeken.
Brood krijgt ze af en toe een korstje van, of een soepstengel oid. Meer om te sabbelen dan als voeding dus. Met een boterham geven wacht ik ook tot ze wat ouder is, al is dat natte-duimen-werk want de adviezen over introduceren van gluten lopen nogal uiteen. (En gluten komen ook in de moedermelk terecht dus op zich krijgt ze die al sinds haar geboorte.. ik begrijp de adviezen op dit punt niet, vandaar dat ik zelf wat aanrommel. )
pi_25441363
tjonge.. wel 3 knipogende smileys in 1 post..
  zaterdag 12 maart 2005 @ 08:53:17 #144
45621 Suzanna
Mama van...
pi_25485802
Dus eigenlijk hoef je helemaal geen pap meer te gaan geven met 6 maanden, alleen als introductie fruit/groente en bij zeven maanden wat brood? Klinkt logisch, want borstvoeding is toch volledige voeding, voor een lange tijd...

Ik heb op het borstvoedingsforum vaker over moeders gelezen die hun kindje tussendoor ook moedermelk lieten drinken in plaats van bijv. melk of water. Hun kindje wilde ook vaak niets anders (zelfs op 2,5 jarige leeftijd!).
Op zich natuurlijk leuk dat zo'n kindje nog zo lekker drinkt, maar ik vind dat persoonlijk nogal lang...wat vinden jullie? (ook onpraktisch, vanwege oppassen etc...)
pi_25486972
De AAP (vereniging van Amerikaanse kinderartsen) raadt aan om minimaal 1 jaar bv te geven (waarvan de eerste zes maanden exclusief), en daarna zolang moeder & kind willen. De WHO raadt hetzelfde aan, maar dan 2 jaar ipv 1 jaar. Het blijft wel gezondheidsvoordelen houden. Als het kind ouder wordt drinkt hij gewoonlijk minder vaak bij de moeder maar de concentratie antistoffen ed neemt toe. Meestal drinkt een ouder kind nog zo'n 2 keer per dag: 's morgens bij het wakker worden en 's avonds als hij gaat slapen. De buitenwereld hoeft er dus niets van te merken.
Ik heb 't nog nooit gezien, en ken IRL ook niemand die dat doet, maar online zijn er meerdere. Het duidelijkste voorbeeld vind ik wel de moeder die eerst een tweeling kreeg en die borstvoeding gaf, toen een eenling erbij. Ze drinken nu nog alledrie bij haar, en ze is weer zwanger van een tweeling.
Nursing an older infant
Nursing after the first year
pi_25568880
En een schopje terug naar boven

Thijs krijgt nu vollop bijvoeding met als "gevolg"hij ineens weer terug komt tussen 24.00 en 01.00 uur.
Was dat bij jullie ook het geval?
pi_25573321
Niet gemerkt, maar Myrthe leeft er nog niet op.. Bijvoeding is geen hele maaltijd voor haar, en ik weet geen vaste tijden voor voedingen (er is wel een ritme maar ik let er nooit zo op).

Bixister (en Suzanna misschien?): Tips for juggling a newborn and toddler
quote:
* What can I do to prepare my older child for a new baby?
* Should breastfeeding be "hidden" from your older child or other children?
* General tips
* Activities to do with your older child while baby is nursing
* If you need a nap and your toddler doesn't
* What if your older child asks to nurse?
* Additional Resources
Er staat wel meer interessante info op die site.
- Cluster Feeding and Fussy Evenings

En de hele index staat op Life with Baby. Heel handig om door te lezen als je tijd hebt.

Oja, Suzanna: je melkproductie kan idd achteruit lopen door je nieuwe zwangerschap, en de melk kan anders (zouter) smaken dan normaal. Verder zul je waarschijnlijk last krijgen van pijnlijke tepels bij het voeden. Wist die VBN-contactpersoon dat niet?
  vrijdag 18 maart 2005 @ 21:00:17 #148
45621 Suzanna
Mama van...
pi_25573704
poemojn:
Ik had een VBN-medewerkster gebeld, maar zij moest eerst met collega's overleggen. De CB-arts vond dat ik gewoon door kon gaan met volledige borstvoeding omdat Noa wel tevreden en alert en vrolijk is. Ze was de afgelopen maand maar 200 gram aangekomen.... maar hij maakte zich geen zorgen, hij ging op mijn oordeel af zei hij.
Mijn zus raadde me echter aan echt te gaan bijvoeden, want ze had de ervaring dat met zwangerschap de melk weinig tot niets kan gaan worden..en zeker niet genoeg is voor een volledige borstvoeding.

Dus wordt het bijvoeden, want ik wil niet helemaal stoppen met de borstvoeding...

Over pijnlijke tepels: die heb ik inderdaad, dat was een van de tekenen die erop wezen dat ik zwanger was, daarom ging ik een test doen.
  vrijdag 18 maart 2005 @ 21:06:19 #149
45621 Suzanna
Mama van...
pi_25573844
Even nog een vraagje...hoe zit het nu met potjes en eerste hapjes als ik én flesvoeding én borstvoeding geef? Bij borstvoeding is het met zes maanden, dat weet ik...ik wilde de Rapley-methode proberen.

Wat raden jullie me aan?
pi_25574211
Eigenlijk denk ik dat de cb-arts gelijk heeft, en dat je aan Noa wel merkt wanneer (en of) je moet gaan bijvoeden. Ik heb zelf geen ervaring met bv en zwangerschap zoals je weet.. maar kom je wel eens bij Jip en Janneke? Daar is nu een vrouw die eerst een tweeling kreeg en die voedde, toen weer zwanger werd en na de bevalling 3 kinderen bv gaf. Die kinderen drinken nu alledrie nog bij haar en ze is weer zwanger van een tweeling. Maar die zijn wel ouder dan Noa natuurlijk. En daar zijn dacht ik wel meer tandemvoedende moeders dus die kunnen je misschien helpen.
Dat Noa nu minder aankomt is op zich niet vreemd, bij bv heb je vaak de 4-maanden-dip. Aan het eind van het eerste jaar is de gemiddelde bv-baby een stuk lichter dan de gemiddelde fv-baby. Groeicurves voor bv-baby's.
Misschien heb je hier nog wat aan:
Nursing During Pregnancy and Tandem Nursing: The Official FAQ
quote:
The Milk
* How will my milk change?

Discomforts & Concerns of Pregnant Nursing Mamas
* “Is it for me?” Tips for Making Your Decision
about Nursing during Pregnancy and Tandem Nursing
* Will pregnancy cause my child to wean prematurely?
* What if I want to wean?
* Sore nipples and agitation during pregnancy
* How will breastfeeding affect my morning sickness?
* Nursing during labor
De Rapley-methode kan alleen als Noa al goed kan zitten, en zelf voedsel in haar mond kan stoppen. Dat is vaak rond zes maanden. (Sowieso geldt ook voor fv-baby's dat wordt aangeraden tot 6 maanden te wachten, niet alleen voor bv-baby's.. de officiele richtlijn voor het cb is 6 mnd).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')