abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 9 februari 2005 @ 21:04:36 #1
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_25011903
Vervolg op Borstvoeding deel 8

Laatste posts gingen over boterhammen en appeltaart
... ♥ ik mis je ♥
  woensdag 9 februari 2005 @ 21:30:02 #2
106680 AnnieBaby
Mama van Stella!
pi_25012326
Jaaa, boterhammen met pindakaas. Dan kan ik echt de hele dag van eten. En na een bord avondeten heb ik alweer trek. Alsof het een voorgerecht is
pi_25013015
HIer boterhammen met Palingworst en gebraden gehakt (oma's koek) en ik heb iets met appelflappen....
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
pi_25023242
Nou ja joh!!! Ik kan ook best veel brood eten en ineens met smeerworst. At ik anders nooit!
En chocola! Dacht eerst dat het aan mij lag hehehe maar gelukkig niet de enige.
pi_25023298
Gewoon acht boterhammen eten, en veel avondeten en toe.
pi_25029793
Myrthe is helaas nog steeds 200 gram onder haar geboortegewicht (vandaag dag 16) dus ik moet gaan bijvoeden De lactatiekundige denkt dat het komt door de traumatische bevalling en door het bloedverlies, beiden zijn normaal gesproken al vaak aanleiding tot het niet goed op gang komen van de bv en ik heb ze allebei En ook nog vlakke tepels dus ik moet voeden met tepelhoedjes. Alleen nou wil Myrthe dus het flesje niet leegdrinken, ze spuugt alles net zo hard weer uit, hoe moet dat nu ? Ze moet toch wat binnenkrijgen/houden..
  donderdag 10 februari 2005 @ 22:34:17 #7
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_25030022
Heb je met een cupje voeden al geprobeerd? En hoeveel moet je bijvoeden dan?
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
pi_25030639
Balen zeg Ladybos, als ze alles weer terug geeft kan het zijn dat ze vol zit...Je kunt iemand niet dwingen om te drinken/eten.... (maar wat ik ook gehoord heb is zodat ze het in het maagje gehad hebben is het niet erg)
Hopelijk komt alles snel op gang en is Mythe snel boven het gewicht

Hoe zit het straksjes met bijvoeden....
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
pi_25031735
Tepelhoedjes 'moeten' niet bij vlakke tepels, heeft de lactatiekundige je die aangeraden? Heeft ze ook verteld over de nadelen ervan (minder stimuleren van de melkproductie)? En heb je wel tepelhoedjes met contactuitsparingen? http://www.borstvoeding.ecoparents.com/hoedje.html
Heeft ze ook borstcompressie aangeraden om meer vette achtermelk bij Myrthe naar binnen te krijgen? http://www.borstvoeding.com/newman/borstcompressie.html
Is je lactatiekundige aangesloten bij NVL?
Succes
  vrijdag 11 februari 2005 @ 10:11:44 #10
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_25036297
wat vervelend zeg dat Myrthe teruggeeft met flesje ik heb werkelijk geen advies hoe het wel te doen, misschien een spuitje of zo?? maar wel veel sterkte gewenst

ook even een vraagje, ik kan het niet vinden in mijn boek.
ik heb eergisterennacht om 00.00 100 cc bv uit de vriezer gehaald en laten ontdooien voor gisteren dat wij naar de film gingen, ik had ook 1 flesje verse bv mee gegeven, nu heeft ze die verse gegeven en zit ik nog steeds met die ontdooide 100 cc in de koelkast, die is nu dus al bijna 36 uur uit de vriezer, mag ik deze nog geven aan maxim vandaag???
  vrijdag 11 februari 2005 @ 11:01:34 #11
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_25036987
Ik heb het even gevraagd aan de verpleeghulp annex kraamhulp die er vandaag is. Haar antwoord: normaal gesproken mag je bv 5 dagen in de koelkast bewaren. Dus volgens haar kun je die melk nog best kan gebruiken, ténzij die betreffende melk al eens opgewarmd is geweest (en daarna ingevroren).
... ♥ ik mis je ♥
  vrijdag 11 februari 2005 @ 11:09:36 #12
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_25037095
Phluphy, kolf jij nog steeds alles voor Danyel?
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  vrijdag 11 februari 2005 @ 11:11:23 #13
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_25037119
Ja mevrouw !!
... ♥ ik mis je ♥
  vrijdag 11 februari 2005 @ 11:12:48 #14
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_25037136
Wow, wat goed, zeg! Echt petje af dat je dat volhoudt. Die Danyel boft maar.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  vrijdag 11 februari 2005 @ 12:17:55 #15
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_25038053
tnx phluphy annex kraamhulp
pi_25041904
Om de vraag voor te zijn sauna en borstvoeding.
  vrijdag 11 februari 2005 @ 17:48:21 #17
106680 AnnieBaby
Mama van Stella!
pi_25043506
hihi, jij bent echt goed. Bedankt!
pi_25047511
Nou het gaat weer lekker hier :-( Ik werd me vannacht toch een partij ziek, flink overgeven, diarree en een paar keer flauwgevallen, en 40 graden koorts. Zat ik net op te wachten. Ben nog zo slap van het lage Hb gehalte en maak me zorgen om Myrthe die maar niet aankomt. BV loopt meteen erg terug, maar ik ben ook zo kapot, ik trek het gewoon niet zo. Beginnende borstontsteking, fikse tepelkloven, zit huilend van de pijn te voeden, en nu ook nog hartstikke ziek. Heb gisteren en vandaag een paar keer gekolfd, 1e keer 90cc, toen 100, toen 2x 60 en de laatste keer maar 30 Voor de rest krijgt ze bijvoeding. Gelukkig pakt ze de fles nu wel, alleen soms komt er nog steeds een hele voeding terug. En als dat dan een met veel moeite gekolfde voeding is zit ik weer te huilen

Poemojn, de tepelhoedjes zijn aangeraden door de kraamhulp, zonder de hoedjes pakte ze de borst echt niet. Na drie dagen worstelen tepelhoedje gehaald en in 1x goed. Uiteraard met contactuitsparingen en de lactatiekundige raadde aan om bij te kolven om de productie op gang te houden. Borstcompressie heeft ze het niet over gehad.
  vrijdag 11 februari 2005 @ 21:45:27 #19
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_25047702
Jeetje Ladybos!
Sterkte.

Ik weet dat het heeel erg moeilijk is, maar probeer veel te rusten en niet te stressen. Probeer de harde stukken uit je borst te masseren en doe vooral heel rustig aan. Laat Myrthe (hoe pijnlijk ook) je helpen je borsten leeg te maken. Met kolven komt er nl. minder uit dan dat je kleintje eruit haalt.

Ik weet dat het nu even heel erg zwaar is en ms denk jezelf over stoppen. Als je nu doorzet ben je echt een ontzettende kanjer in mijn ogen. Maar lukt het niet, maak dan voor jullie zelf een beslissing. Myrthe zal er echt niet slechter van worden als ze op de fles overstapt.

De sleutel ligt 'm in rust en ontspanning. Probeer ook in je hoofd rust te creëeren. Als je dat lukt zul je zien dat het beter gaat.
Als je niet lacht, ben je dood.
  vrijdag 11 februari 2005 @ 21:59:32 #20
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_25047997
Sterkte Ladybos!
Doe niet meer dan je aankan en rust zoveel mogelijk.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  FOK!fossiel vrijdag 11 februari 2005 @ 22:03:43 #21
2628 Karin
pi_25048083
Ladybos wat klote zeg
Heb je het nog over voeden met een cupje gehad met iemand? Dat ging bij Bram heel goed toen hij een week oud was, heb je ook minder kans dat ze daarna de borst minder goed kan pakken als ze eenmaal gewend is aan de fles.
Sterkte!
pi_25048214
Gelukkig had ik m'n post bewaard Fok hapert
Mijn post:
--

Op dat bijvoeden & te weinig aankomen na lijkt het verdacht veel op mijn kraamtijd. Overmatig bloedverlies bij de bevalling vergroot ook de kans op borstontsteking, jammer genoeg.
Je moet ook niet ten koste van alles willen doorgaan. Ik ben blij dat het bij ons wel gelukt is en dat Myrthe nog bv krijgt, maar als je het niet meer ziet zitten kan ik me dat goed voorstellen: niets om je schuldig over te voelen. Wil je wel doorgaan, dan kun je de lactatiekundige nog eens bellen (ik neem aan dat jij ook gratis nog weer moet bellen om haar advies na een week te evalueren?). Ook kun je meer tips vragen op het borstvoedingsforum.
'k Sluit me aan bij Dutchie.. Het beste is om Myrthe aan te leggen met haar kin richting de harde plekken, zo kan ze die het beste leegdrinken. Mag je al in bad en heb je een bad? Dan kun je ook een borstvoedingsdag inbouwen: samen op de bank/bed/bad liggen en Myrthe veel aanleggen, en je man/vriend het huishouden laten doen. In veel traditionele culturen is het ook gebruikelijk dat de nieuwe moeder de eerste 40-60 dagen alleen met het voeden en haar baby bezig is, en niet met huishoudelijke klusjes: dat doen haar vrouwelijke familieleden voor haar.

Het tepelhoedje kun je ook gebruiken bij het aanleggen, en daarna even loskoppelen en Myrthe opnieuw aanleggen. Dan heeft ze waarschijnlijk makkelijker grip. Zo kun je het weer afbouwen, als je wilt. Maar er zijn ook genoeg vrouwen die daar wel zes maanden mee kunnen voeden, dus maak je geen zorgen als het niet meteen wil. (Ik heb ze zelf na zo'n 1,5 a 2 maanden afgebouwd.)

Mbt kloven: goed laten luchten, aan de lucht laten drogen, na het voeden moedermelk erop smeren (antibacteriele werking). Als je zalf wilt gebruiken kun je het beste kiezen voor pure lanoline (waarschijnlijk verkoopt de apotheek dat wel, of je lactatiekundige), en dan dun smeren zodat je de huid niet week houdt. Zoogcompressen vaak verschonen. Wat ook goed schijnt te werken, ik heb er zelf geen ervaring mee, zijn Soothies gel breast pads (online bestellen). De apotheek verkoopt waarschijnlijk ook wel tepelbeschermers: die gebruik je ipv zoogcompressen; ze vangen de melk op en laten lucht door via de luchtgaatjes. Wel opletten dat ze geen pijn doen; bij stuwing kunnen ze een soort kolvende werking hebben waardoor je steeds meer aanmaakt.

Om je productie te verhogen kun je die borstcompressie proberen.
Als alle normale maatregelen (kolven, borstcompressie, heel veel aanleggen) geen effect hebben kun je de huisarts ook nog vragen domperidon voor te schrijven (meer info). Dat werkt ook productieverhogend, maar medicijnen zijn nooit de eerste keus natuurlijk.

Voor je borstontsteking: verwarm de borst met bijv warme washandjes voor je gaat voeden. Zo kan de melk makkelijker stromen. Probeer veel te rusten. Neem paracetamol tegen de pijn (mag volgens Newman). Is de koorts na 24 uur niet weg neem dan antibiotica; de huisarts weet wel wat je bij borstvoeding kunt gebruiken.

Heel veel sterkte.

/edit
Aanvulling op Karin: je kunt misschien ook een borstvoedingshulpset gebruiken voor het bijvoeden.

23 euro bij www.borstvoedingswinkel.nl.
pi_25048489
Hmm is wel erg veel info tegelijk he? Nouja, gebruik eruit wat je kunt gebruiken en maak je niet te druk.
pi_25055926
Poemojn heel erg bedankt voor je reactie, Karin, Grijs en Dutch ook natuurlijk. Ik was inderdaad al op het punt van stoppen, vooral toen ik gisteren zo ziek was. Maar ben toch doorgegaan met kolven ook al \kwam er niet veel en gisteravond, vannacht en vanochtend weer gevoed + 1x gekolfd, 70 cc Maar verder ben ik nog zo brak als wat, lig dus maar weer op bed voor de verandering. Ik heb bijna dagelijks telefonisch contact met de lactatiekundige, dus dat is wel fijn. Zij heeft me ook http://www.borstvoedingalmere.nl/BVA%20mothermates.htm mothermates tegen de tepelkloven. De kloven zijn er nog maar het aanleggen deed geen zeer meer, wat echt een verademing is want ik zat huilend van de pijn te voeden, en ik ben echt wel wat pijn gewend. Het kolven vind ik wel fijn omdat ik dan goed kan zien hoeveel ze binnen krijgt. Op onze weegschaal was ze echter helaas weer afgevallen t.o.v. gisteren, terwijl ze gisteren megaveel gedronken heeft. Bijna een halve liter kunstvoeding en daarnaast nog wat ik af heb kunnen kolven (250 denk ik). M'n moeder schrok er echt van toen ze binnenkwam hoe ze afgevallen was

De kloven zullen wel blijven vrees ik, ik heb een hele lichte en tere huid, die moeilijk geneest. Met kolven doen ze geen pijn gelukkig dus dat is wel vol te houden, maar als mijn kleding erlangs schuurt dan is het behoorlijk pijnlijk. Gaan die kloven na verloop van tijd over of is het iets waar je de hele bv periode last van kunt blijven houden ?

Het bijvoeden met de fles gaat nu goed, het drinken uit de borst doet ze ook met een tepelhoedje dus het verschilt niet zoveel van een speen qua vorm. Moet ik dan toch beducht zijn op tepel/speen verwarring ?
pi_25056952
Die kloven gaan over (bij mij iig wel, ik ken ook geen verhalen waarbij dat niet het geval was). Meestal ben je na zo'n 6 weken gewend aan het voeden, bij mij duurde het ca. 8 weken, maar toen had ik ook nergens meer last van. Erg fijn dat het aanleggen geen pijn deed. Die mothermates ken ik niet, maar het lijkt hetzelfde principe te zijn als die gelpads.

Spuugt Myrthe nog veel?
Bloed(d)en jouw kloven ook? Als een baby bloed binnenkrijgt kan hij misselijk worden, dus dat kan het spugen ook nog verklaren.

Als je aanlegt met tepelhoedje moet je goed opletten dat ze haar mond goed wijd opendoet. Je loopt nl het risico dat ze met een tuitmondje gaat aanhappen, omdat dat bij tepelhoedjes voldoende is. Maar leg je haar dan zonder tepelhoedje aan dan kan zo'n tuitmondje kloven veroorzaken.
Verder is het bij een tepelhoedje zo dat de baby niet al hoeft te gaan zuigen voor ze echt iets in haar mond voelt. Zonder tepelhoedje moeten ze eerst goed aanzuigen om de tepel achterin de mond te krijgen, maar met tepelhoedje zit dat er meteen al. Het is dus wel een iets andere drinktechniek. Bij een tepelhoedje is de melkstroom ook meer constant dan zonder tepelhoedje: zonder tepelhoedje komt de melk uit zo'n 15 kanalen en spuit 't alle kanten op; met tepelhoedje heb je maar een paar gaatjes en komt de melk veel trager.

Weeg je Myrthe altijd op ongeveer hetzelfde moment van de dag? Na een voeding? Heeft ze elke dag voldoende poep- en plasluiers? Dat kan allemaal nl behoorlijk uitmaken bij het wegen.
Toen Myrthe toen ze 10 dagen was een weekendje ter observatie in het ziekenhuis lag moest ze voor en na elke kant vd voedingen gewogen worden. Tussendoor werd ze verschoond. Ze had niet elke dag een poepluier maar dat weekend in het ziekenhuis ineens wel tussen 2 voedingen, dus dat scheelde behoorlijk bij het wegen: na het voeden was ze lichter dan ervoor. Daarom is het ook beter om over een langere termijn dan een dag haar gewicht te vergelijken.
Wat voor weegschaal hebben jullie? Een digitale of een mechanische? En als het een digitale is (gewoonlijk nauwkeuriger), heeft die dan ook een correctiemogelijkheid voor als de baby niet netjes stilligt maar heen en weer spartelt om het gemiddelde gewicht te berekenen? Dat zijn ook factoren die al snel een afwijking in het gewicht veroorzaken.

Oja, nog over dat spugen: doet ze dat nog steeds? Heeft ze sinds haar geboorte wel regelmatig een poepluier gehad, liefst iig een keer per dag, en is ze haar meconium netjes kwijtgeraakt?
Myrthe had nl eens twee weken geen poepluier en spuugde ook steeds, en zij is toen door de huisarts nagekeken of er ook een verstopping in de darmen kon zijn. Dan zit een baby zo vol dat-ie alle nieuwe voedingen uitspuugt, en groeit-ie dus ook niet goed. Misschien kun je Myrthe eens door de huisarts laten nakijken? De oorzaak hoeft nl niet perse bij een te lage melkproductie te liggen.

Meer weet ik zo snel niet.. als me iets te binnenschiet post ik dat wel.
Succes en sterkte!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')