Gelukkig had ik m'n post bewaard
![]()
Fok hapert
![]()
Mijn post:
--
Op dat bijvoeden & te weinig aankomen na lijkt het verdacht veel op mijn kraamtijd.
![]()
Overmatig bloedverlies bij de bevalling vergroot ook de kans op borstontsteking, jammer genoeg.
Je moet ook niet ten koste van alles willen doorgaan. Ik ben blij dat het bij ons wel gelukt is en dat Myrthe nog bv krijgt, maar als je het niet meer ziet zitten kan ik me dat goed voorstellen: niets om je schuldig over te voelen. Wil je wel doorgaan, dan kun je de lactatiekundige nog eens bellen (ik neem aan dat jij ook gratis nog weer moet bellen om haar advies na een week te evalueren?). Ook kun je meer tips vragen op het
borstvoedingsforum.
'k Sluit me aan bij Dutchie.. Het beste is om Myrthe aan te leggen met haar kin richting de harde plekken, zo kan ze die het beste leegdrinken. Mag je al in bad en heb je een bad? Dan kun je ook een borstvoedingsdag inbouwen: samen op de bank/bed/bad liggen en Myrthe veel aanleggen, en je man/vriend het huishouden laten doen.
In veel traditionele culturen is het ook gebruikelijk dat de nieuwe moeder de eerste 40-60 dagen alleen met het voeden en haar baby bezig is, en niet met huishoudelijke klusjes: dat doen haar vrouwelijke familieleden voor haar. Het tepelhoedje kun je ook gebruiken bij het aanleggen, en daarna even loskoppelen en Myrthe opnieuw aanleggen. Dan heeft ze waarschijnlijk makkelijker grip. Zo kun je het weer afbouwen, als je wilt. Maar er zijn ook genoeg vrouwen die daar wel zes maanden mee kunnen voeden, dus maak je geen zorgen als het niet meteen wil. (Ik heb ze zelf na zo'n 1,5 a 2 maanden afgebouwd.)
Mbt kloven: goed laten luchten, aan de lucht laten drogen, na het voeden moedermelk erop smeren (antibacteriele werking). Als je zalf wilt gebruiken kun je het beste kiezen voor pure lanoline (waarschijnlijk verkoopt de apotheek dat wel, of je lactatiekundige), en dan dun smeren zodat je de huid niet week houdt. Zoogcompressen vaak verschonen. Wat ook goed schijnt te werken, ik heb er zelf geen ervaring mee, zijn
Soothies gel breast pads (online bestellen). De apotheek verkoopt waarschijnlijk ook wel
tepelbeschermers: die gebruik je ipv zoogcompressen; ze vangen de melk op en laten lucht door via de luchtgaatjes. Wel opletten dat ze geen pijn doen; bij stuwing kunnen ze een soort kolvende werking hebben waardoor je steeds meer aanmaakt.
Om je productie te verhogen kun je die borstcompressie proberen.
Als alle normale maatregelen (kolven, borstcompressie, heel veel aanleggen) geen effect hebben kun je de huisarts ook nog vragen domperidon voor te schrijven (
meer info). Dat werkt ook productieverhogend, maar medicijnen zijn nooit de eerste keus natuurlijk.
Voor je borstontsteking: verwarm de borst met bijv warme washandjes voor je gaat voeden. Zo kan de melk makkelijker stromen. Probeer veel te rusten. Neem paracetamol tegen de pijn (mag volgens
Newman). Is de koorts na 24 uur niet weg neem dan antibiotica; de huisarts weet wel wat je bij borstvoeding kunt gebruiken.
Heel veel sterkte.
![]()
/edit
Aanvulling op Karin: je kunt misschien ook een borstvoedingshulpset gebruiken voor het bijvoeden.
![]()
23 euro bij
www.borstvoedingswinkel.nl.