In plaats van selectief te quoten kun je ook lezen waarom.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 13:28 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
PardonJe loopt maandenlang te klepzeiken dat ik archiefwerk moet gaan verbieden en vervolgens lever je ineens zelf een archiefstuk in.
En toch ben je daar blijkbaar ook overheen gestapt. Misschien moet je dat dan nu ook doen, en gewoon megaan met de tijd. Als je aan dit principe blijft vasthouden, dan heb je dadelijk alleen nog maar een stel bleke fletse platen met slechte composities, scheve horizons en stapels storende elementen als inzendingen.quote:Als je nog wat tijd over hebt, en dat heb je, dan zou je die oude fotosoepdiscussies voor de gein eens door moeten lezen. Het is een geluk dat je hier sowieso nog foto's mag inleveren, nog maar een paar maanden geleden was zelfs croppen en levellen nog een discussiestuk.
Aan de hand van een foto kan ik wel de skills van een fotograaf afleiden ja. Lijkt me niet zo raar. En de oorzaak van het feit dat er zo'n afschuw van photoshop is bij bepaalde mensen kan in dit tijdperk van digitale fotografie niets anders betekenen dan onkunde op dat gebied bij die mensen. Misschien wordt het tijd dat die mensen zich dan ook eens gaan verdiepen in PS, in plaats van weer een enorm fletse plaat in te leveren die eruit ziet alsof ie op een mistige dag gemaakt is (zie inzendingen).quote:Verder vind ik het uiterst triest dat jij meent te moeten bepalen wie er hier met een camera om kan gaan of met fotosoep. Klinkt een beetje alsof er zo'n zondagsschilder van DPZ hier zit te oreren.
Het is zeker iets anders. Maar de foto wordt er mooier door naar mijn mening. Wat is er dan op tegen om het niet te doen (behalve de drogreden dat het in de regels staat)? Het is toch niet duidelijk een montageplaat oid? En het ultieme doel van de wedstrijd is toch om de mooiste foto te kiezen?quote:Op vrijdag 18 februari 2005 17:13 schreef Briggy het volgende:
Op de foto van het landschap zie je gewoon hoe het op het moment van de foto was.
Dat je camera ivm met licht dit niet vast kan leggen en je daar PS voor gebruikt heb ik totaal
geen moeite mee. Contrast, levels e.d. moet gewoon kunnen... ook op delen van een foto.
Op de foto van de auto haal je iets weg, dat vind ik toch iets heel anders dan het aanpassen
van de belichting.
goede oplossingquote:Op vrijdag 18 februari 2005 17:36 schreef Briggy het volgende:
Ik denk dat je hier nooit uit komt...
Ik ben iemand die gewoon niet iets weghaalt of iets toevoegt aan een foto.
Voor mij is een foto het vastleggen van wat ik zie.
Een mooie foto wil ik hebben op het moment van afdrukken niet door dingen weg te halen
(of toe te voegen).
Ik ken echter zat mensen die lantaarnpalen, verkeersborden e.d. weghalen, voor mij gaat
dat tegen mijn gevoel in. Je verandert de werkelijkheid.
En juist omdat het om een gevoel gaat, kom je nooit uit deze discussie.
Mijn mening is... levels/contrast/kleur bewerken... prima maar dingen weghalen (tenzij het
krasjes zijn) niet. Maar dat is MIJN mening.
En er zijn nou eenmaal in het verleden, na voldoende overleg, regels vastgesteld, het is erg vermoeiend om elke maand weer die hele discussie over die regels te zien.
Kunnen we die regels niet voor een jaar vastzetten, dan hoeft die discussie nog maar 1 keer per
jaar gevoerd te worden
Even één ding goed begrijpen: Ik heb hier de regeltjes niet zelf verzonnen, die hebben we bij het begin van de wedstrijden gewoon met de community zelf bepaald. Ik heb de fotosoepregels zelfs nog losser weten te maken, aanvankelijk wilde 'men' fotoshopgebruik hier helemaal verbieden. Wat mij betreft zou je dus naar eigen inzicht best een end weg mogen soepen.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 17:20 schreef American_Nightmare het volgende:
een tirade die de indruk zou moeten wekken dat ik hier de regels zelf heb verzonnen
Kan je voor jezelf blijven spreken als het gaat over compositie, scheef en storende elementen in onbewerkte foto's.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 17:20 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
...........
En toch ben je daar blijkbaar ook overheen gestapt. Misschien moet je dat dan nu ook doen, en gewoon megaan met de tijd. Als je aan dit principe blijft vasthouden, dan heb je dadelijk alleen nog maar een stel bleke fletse platen met slechte composities, scheve horizons en stapels storende elementen als inzendingen.
........
ik weet niet of het lukt, aangezien in de rest wel goed belicht vind.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 18:06 schreef De_Warme_bakker het volgende:
Ik begrijp uit de oplaaiende discussies dat contrast e.d. toegestaan is dat zat er ook al in en ik zal nog 'ens kijken of ik er wat aan kan doen.
jaja, niet posten jij, doorwerkenquote:Op vrijdag 18 februari 2005 18:20 schreef De_Warme_bakker het volgende:
Ik hoop dat het lukt... afwachten
Volgens mij weet je bar weinig van digitale fotografie af, als je denkt dat je met een DSLR een goede foto kunt maken zonder PS te gebruiken.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 17:47 schreef Ouwesok het volgende:
[..] Scheve horizonnen, fletse platen, beroerde composities....... Heeft volgens mij niet te maken met het al of niet gebruiken van fotoshop, maar met die 'fotografische skills'.
[,,]
Dat doe ik hoor.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 17:51 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Kan je voor jezelf blijven spreken als het gaat over compositie, scheef en storende elementen in onbewerkte foto's.
Danku
Mijn heldquote:Op vrijdag 18 februari 2005 17:36 schreef Briggy het volgende:
Ik denk dat je hier nooit uit komt...
Ik ben iemand die gewoon niet iets weghaalt of iets toevoegt aan een foto.
Voor mij is een foto het vastleggen van wat ik zie.
Een mooie foto wil ik hebben op het moment van afdrukken niet door dingen weg te halen
(of toe te voegen).
[...]
Mijn mening is... levels/contrast/kleur bewerken... prima maar dingen weghalen (tenzij het
krasjes zijn) niet. Maar dat is MIJN mening.
Dit was het antwoord dat ik in m'n studietijd had moeten geven! Die prof had me er dan, zonder één foto te zien, gewoon doorgelaten.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 18:23 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Volgens mij weet je bar weinig van digitale fotografie af, als je denkt dat je met een DSLR een goede foto kunt maken zonder PS te gebruiken.
De enige bewerkingen die ik bij de foto's heb gedaan die ik met mijn DSLR genomen heb is af en toe wat bijsnijden. Meer niet. Er zitten platen bij die inderdaad beter worden van wat soepen. Maar ook genoeg die nu al goed zijn. Kijk bijv. maar eens naar de laatste serie schaatsfoto's (sporttopic)quote:Op vrijdag 18 februari 2005 18:23 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Volgens mij weet je bar weinig van digitale fotografie af, als je denkt dat je met een DSLR een goede foto kunt maken zonder PS te gebruiken.
Sorry knul, maar er zit geen hout verschil in digitale of traditionele fotografie, met dien verstande dat digitale fotografie geen drol kost in gebruik. Daardoor zie je nu massa's zichzelf voor fotograaf uitgevende loosers rondmarcheren die als opgefokte japannertjes geheugenkaartjes staan af te tanken zonder na te denken waar ze precies mee bezig zijn. Thuisgekomen wordt de boel geschift waardoor het minst slechte overblijft en dat wordt dan met Photoshop tot iets verheven dat op een foto moet lijken, elk resultaat berust op louter toeval en niet op kennis.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 18:23 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Wat de wedstrijdcoördinatie zegtquote:Op vrijdag 18 februari 2005 19:41 schreef Rewimo het volgende:
Ik denk dat het tijd wordt om te zeggen dat wij hier een wedstrijd hebben met duidelijk omschreven regels. Als je meedoet aan de wedstrijd confirmeer je je aan die regels. Wil je dat niet, dan doe je niet mee.
Is dit een verwijzing naar mij ?quote:Op vrijdag 18 februari 2005 20:52 schreef Ouwesok het volgende:
...
Daardoor zie je nu massa's zichzelf voor fotograaf uitgevende loosers rondmarcheren die als opgefokte japannertjes geheugenkaartjes staan af te tanken zonder na te denken waar ze precies mee bezig zijn. Thuisgekomen wordt de boel geschift waardoor het minst slechte overblijft en dat wordt dan met Photoshop tot iets verheven dat op een foto moet lijken, elk resultaat berust op louter toeval en niet op kennis.
...
Niet naar jou elcastelquote:Op vrijdag 18 februari 2005 21:15 schreef elcastel het volgende:
[..]
Is dit een verwijzing naar mij ?.
Hij mag maximaal 550px breed zijn.het scheelt niet veel, maar tochquote:Op vrijdag 18 februari 2005 22:24 schreef poudaman het volgende:
@ Gele kenteken. Bedoel je mijn pic? Hij is niet bewerkt. Genomen met de Panasonic FZ3
welke maat mag de pic hebben om mee te doen?
Als je de kader iets kleiner maakt denk ik dat je op 550 breed zit.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 22:24 schreef poudaman het volgende:
@ Gele kenteken. Bedoel je mijn pic? Hij is niet bewerkt. Genomen met de Panasonic FZ3
welke maat mag de pic hebben om mee te doen?
heb je absoluut gelijk in....had ik de moeite genomen om alle ijzeren framepjes weg te halen dan was dit een wereldplaat denk ik. maar ja...was anders zo lullig geweest voor die beste vrouw die daar ligt. Als er ineens ene van der mafkees aankomt en alles met veellawaai wegschuiftquote:Op zaterdag 19 februari 2005 10:04 schreef Xilantof het volgende:
poudaman: hijs wel gaaf, ik vind alleen de voorgrond een beetje rommelig...
Ik heb het dan ook over contrast, levels, verzadiging, kleur. Ik heb het niet over dingen wegshoppen.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 20:52 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Als je met een DSLR of met wat voor ding dan ook niet een foto langs een gegeven concept kunt maken zonder het inroepen van hulpmiddelen anders dan voor het herstellen van contrast naar de door jouw gewenste waarden, dan beheers je simpelweg het proces fotografie niet. Dan beheers je alleen het proces 'aanklooien'.
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar dat mag ook wel naar 800. Als je een kader gebruik dan hou je onderhand niks meer over met die 550. En so what als de layout van één topic er niet zo netjes uit ziet.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 22:27 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Hij mag maximaal 550px breed zijn.het scheelt niet veel, maar toch
U was bezig inhoudelijke argumenten op te werpen. Dit is niet inhoudelijk meer. Blijkbaar ben je nu dus uitgeluldquote:Op zaterdag 19 februari 2005 16:12 schreef American_Nightmare het volgende:
Nee als ik een D70 had zou ik ook liever 550 hebben ja.
Wat heeft het voor zin om je daar druk over te maken? En als je er erg veel last van hebt ga je toch naar een ander forum?quote:Op zaterdag 19 februari 2005 17:08 schreef American_Nightmare het volgende:
Ik heb geen argumenten meer? Dat de foto's veel mooier zijn op 800 ipv 550 pix breed lijkt me toch een bijzonder sterk argument.
Maar jij vindt "daar hebben we 't maar mee te doen" blijkbaar een sterker argument.
Een discussie is best wel mogelijk denk aan het anoniem stemmen, maar waarom elke maand discussieren over dezelfde onderwerpen als je van te voren weet wat er uit komt en de beweegredenen achter die beslissingen kentquote:Op zaterdag 19 februari 2005 17:31 schreef American_Nightmare het volgende:
Krijg je dat weer. Je mag hier niets ter discussie stellen of je moet maar naar een ander forum. Kliekje..
Mooie fotoquote:Op zaterdag 19 februari 2005 17:52 schreef Briggy het volgende:
Ik heb nog een hele week, maar ik zit er over te denken om deze mee te laten doen...
maar niks zo veranderlijk als een Briggy
[afbeelding]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |