bron: http://www.nu.nlquote:UTRECHT - Moslimhomo's zijn niet gebaat bij emancipatie naar westers model. Zij hebben er meer belang bij dat medemoslims hen erkennen als een minderheid met wie ze rechtvaardig moeten omgaan, ook al accepteren ze hun levenswijze niet. "Als moslim hoef je iemand niet te accepteren, maar je moet wel rechtvaardig met hem omgaan", moet de basis van zo'n "status aparte" zijn.
Dat schrijft Omar Nahas, studiesecretaris van islamitische homo-organisatie Stichting Yoesuf in het boek Homo en moslim - hoe gaat dat samen. Dat verschijnt donderdag bij het instituut voor multiculturele ontwikkeling FORUM . Homo-emancipatie betekent volgens Nahas in de islam: "Wie homoseksueel is, leidt zijn leven als homo zonder anderen ermee te belasten. En omgekeerd: niet-homo's hoeven niet met homoseksualiteit in contact te komen als ze dat niet willen."
Westers model
Door het verbod op homoseksualiteit in de islam is emancipatie naar westers model voor moslimhomo's volgens Nahas niet haalbaar. "Daar komt bij dat de meeste moslims weinig op hebben met het provocerende, exhibitionistische vertoon waarmee homo-emancipatoire activiteiten in het westen vaak gepaard gaan. Moslimouders zullen niet méér begrip voor homoseksualiteit gaan opbrengen als hun zoon bij de Canal Pride halfnaakt en tongzoenend met een vriendje door de Amsterdamse grachten vaart."
Aparte voorzieningen
Nahas is geen voorstander van een speciale homomoskee of de aanstelling van een homo-imam. Een gebedshuis alleen voor homo's zou hen verder vervreemden van de islamitische gemeenschap, aldus de auteur.
Ook aan een apart opvanghuis voor allochtone homoseksuelen die hun huis wegens mishandeling zijn ontvlucht, waar het Amsterdams Centrum Buitenlanders plannen voor heeft, kleven volgens Nahas bezwaren. "Er kan zich al gauw een negatief groepsgevoel ontwikkelen, waardoor een mogelijke verzoening met de ouders en de omgeving verder bemoeilijkt wordt."
Hulpverleners en docenten
Het boek is vooral bestemd voor hulpverleners en docenten die met het thema islam en homoseksualiteit te maken hebben. Nahas geeft enige achtergrondkennis over homoseksualiteit in de islam, maar waarschuwt hulpverleners dat ze niet "de grote korankenner of islamitische psycholoog" moeten gaan uithangen.
Nahas tornt niet aan het verbod op homoseksualiteit in de koran, maar laat zien dat de islam de gelovige homo de ruimte laat om over zijn geaardheid zelf met God in het reine te komen. Hij betoogt ook dat het woord dat moslims voor homoseksualiteit gebruiken, weinig met de liefde tussen mensen van hetzelfde geslacht te maken heeft.
Koran
Het Arabische woord liwat stamt uit het verhaal in de koran over de schanddaden van de inwoners van Sodom en Gomorra. Het staat voor (gewelddadige) anale penetratie, seks met kinderen en dieren en andere bandeloosheid. Mohammed heeft volgens Nahas nooit over homoseksualiteit gesproken. "De koppeling tussen elkaar liefhebbende seksegenoten en anale verkrachters is niet door hem gelegd, maar door latere moslimgeleerden."
daar ben ik het helemaal mee eens. Als je een hekel hebt aan homo's, het zij zo. Je mag toch ook een hekel hebben aan kampers enzo? Ze daadwerkelijk kwaad doen vanwege hun geaardheid is natuurlijk onacceptabelquote:Op woensdag 9 februari 2005 02:42 schreef op_dreef het volgende:
[..]
bron: http://www.nu.nl
Kort samengevat: je mag homo's gerust minachten, haten en ze uit de weg gaan, zolang je ze maar niet te lijf gaat. Ik vraag me trouwens af welke docent/hulpverlener in godsnaam dit soort minachtende lektuur als hulpmiddel gebruikt.
Inderdaad, maar moet je je dan geen vragen gaan stellen over je verblijf in een Westerse samenleving als Nederland waar homo's gewoon geaccepteert worden ? Bovendien getuigd het niet van goede wil naar een samenleving toe om er dergelijke (radicale) opvattingen op na te houden.quote:Op woensdag 9 februari 2005 02:46 schreef HeyFreak het volgende:
[..]
daar ben ik het helemaal mee eens. Als je een hekel hebt aan homo's, het zij zo.
Zeker, ik wil mezelf dan ook niet in de rol van "gedachtenpolitie" wurmen. Ik vraag me gewoon af of dit soort opvattingen wel goed te combineren zijn met een verblijf in een land als Nederland. Ik sta er in ieder geval niet van te kijken dat de emancipatie van Moslims nauwelijks van de grond komt. Men wil (uitzonderingen daargelaten) simpelweg geen enkele concessie doen.quote:Je mag toch ook een hekel hebben aan kampers enzo?
mooie reactie! en nu terug onder je rotsquote:Op woensdag 9 februari 2005 03:01 schreef machteld het volgende:
Moslimhomo's moeten gewoon hun plaats kennen en zich laten penetreren door hun heterosexuele moslimbroeders zoals gebruikelijk is.
Nou, bepaalde dingen zijn tijdloos. Als de moslimgemeenschap wil dat de kloof tussen moslims en niet moslims niet nog groter wordt, zal men nu de hand in eigen boezem moeten steken. Ik zie dit boek dan ook als de zoveelste dikke middelvinger naar onze westerse cultuur.quote:Op woensdag 9 februari 2005 02:58 schreef HeyFreak het volgende:
Emancipatie heeft tijd nodig
quote:Een paar decennia geleden werd je hier ook in elkaar gemept omdat je homo was .
Volgens mij waren de christenen ook niet zo happig op homos.quote:Op woensdag 9 februari 2005 02:52 schreef op_dreef het volgende:
[..]
Inderdaad, maar moet je je dan geen vragen gaan stellen over je verblijf in een Westerse samenleving als Nederland waar homo's gewoon geaccepteert worden ? Bovendien getuigd het niet van goede wil naar een samenleving toe om er dergelijke (radicale) opvattingen op na te houden.
In welke rol wil je dan wel wurmen?quote:Zeker, ik wil mezelf dan ook niet in de rol van "gedachtenpolitie" wurmen. Ik vraag me gewoon af of dit soort opvattingen wel goed te combineren zijn met een verblijf in een land als Nederland. Ik sta er in ieder geval niet van te kijken dat de emancipatie van Moslims nauwelijks van de grond komt. Men wil (uitzonderingen daargelaten) simpelweg geen enkele concessie doen.
Toch heeft het christendom de verlichting doorgemaakt. Zeker vergeten ?quote:Op woensdag 9 februari 2005 03:11 schreef Monus het volgende:
[..]
Volgens mij waren de christenen ook niet zo happig op homos.
Moeten we hun ook vragen gaan stellen over hun verblijf in een westerse samenleving.
Ik wil je in geen enkele rol wurmen. Ik wil je wel onder je neus wrijven dat er in dit land bepaalde gebruiken en maatstaven gelden. Als jij die binnen de grenzen van onze wet negeert, heb ik daar geen problemen mee. Verwacht dan echter niet dat een samenleving je met zo'n instelling accepteert en volledig opneemt. Segregatie is ook goed, maar dan moet de moslimgemeenschap dit duidelijk aangeven. Dan weten we in ieder geval allemaal waar we aan toe zijn, en kunnen we ons migratiebeleid hier in de toekomst aan aanpassen!quote:In welke rol wil je dan wel wurmen?
euuh Marijuana is bad...
euuh Drugs are bad...
euuh Moslim is bad...
euuh Gay is cool...
Open daar dan een topic over.quote:Op woensdag 9 februari 2005 03:11 schreef op_dreef het volgende:
[..]
Een andere cultuur vestigt zich hier en weigert die maatstaven te aanvaarden, dat is de discussie!
Zo zie ik het dus nietquote:Op woensdag 9 februari 2005 03:11 schreef op_dreef het volgende:
[..]
Nou, bepaalde dingen zijn tijdloos. Als de moslimgemeenschap wil dat de kloof tussen moslims en niet moslims niet nog groter wordt, zal men nu de hand in eigen boezem moeten steken. Ik zie dit boek dan ook als de zoveelste dikke middelvinger naar onze westerse cultuur.
[..]
Klopt. Een paar decennia geleden had je ook nog de VOC en de slavenhandel. Wat dat aangaat speelt "ons eigen verleden" totaal geen rol in de benadering van dit dilemma nu. Wij hebben ons ontwikkeld naar moderne, westerse maatstaven. Een andere cultuur vestigt zich hier en weigert die maatstaven te aanvaarden, dat is de discussie!
quote:Op woensdag 9 februari 2005 03:16 schreef op_dreef het volgende:
[..]
Toch heeft het christendom de verlichting doorgemaakt. Zeker vergeten ?
Ik bekijk het vanuit het perspectief waarin het gebracht wordt. De auteur doet geen enkele concessie en verwacht dit ook niet van de moslimgemeenschap. Tenzij jij iemand heel laten een geweldig groot offer vind, natuurlijk!quote:Op woensdag 9 februari 2005 03:19 schreef Philosocles het volgende:
[..]
Open daar dan een topic over.
[quote]
Ik vind dat die moslim-homo van dat boek wel zinnige dingen zegt, vanuit dat perspectief bezien. Maar jij wilt het volgens mij helemaal niet vanuit zijn perspectief zien.
Mag ik vragen waar jij de arrogantie vandaan haalt om: A voor mij te denken. B: de context waarin ik dingen plaats/bedoel te kunnen beoordelen/kwalificeren ? Jij bent de kortzichtige partij in dit geheel, niet ik.quote:Je ziet er alleen maar een reden in om een heel andere discussie te voeren met een vooropgezette conclusie, waar het bericht uit je openingspost evidentie voor zou zijn.
Volgens mij niet hoor. Ik noem een Jos Brink, een Karl Noten, wijlen Pim Fortuyn..... het Christendom en homo's gaan hand in handquote:Op woensdag 9 februari 2005 03:24 schreef HeyFreak het volgende:
[..]
Wat homosexualiteit betreft leven de meeste Christenen volgens mij nog in de middeleeuwen hoor...
Zie mijn eerdere post. Het laat onverlet dat je als gemeenschap dan afstreeft op segregatie en weinig acceptatie van een land hoeft te verwachten.quote:Op woensdag 9 februari 2005 03:21 schreef HeyFreak het volgende:
[..]
Zo zie ik het dus niet
Je kunt ze het niet door de strot duwen. Mensen moeten zelf weten of ze homo's accepteren of niet. Dat is voor mij 'westers'. Zelf bepalen wat je denkt en niet meelopen met de massa omdat het zo politiek correct is. Zolang je er niemand mee kwaad doet is er geen probleem.
De VS staat hier geheel buiten. Het gaat nou over onze cultuur.quote:Met enkele decennia bedoelde ik zo'n 20 jaar ofzo en wij zijn nog wel het meest vooruitstrevende land qua homosexualiteit. De VS is ook een westers land en daar stond met op het punt om het homohuwelijk te verbieden in de grondwet.
Ik vind het dan kortzichtig van beide kanten...quote:Op woensdag 9 februari 2005 03:28 schreef op_dreef het volgende:
[..]
Zie mijn eerdere post. Het laat onverlet dat je als gemeenschap dan afstreeft op segregatie en weinig acceptatie van een land hoeft te verwachten.
Als er rechtvaardig denken richting homo's de norm wordt onder moslims dan is er veel bereikt na de ophef erover van vorig jaar. Rome is niet in 1 dag gebouwd.quote:Op woensdag 9 februari 2005 03:24 schreef op_dreef het volgende:
Ik bekijk het vanuit het perspectief waarin het gebracht wordt. De auteur doet geen enkele concessie en verwacht dit ook niet van de moslimgemeenschap. Tenzij jij iemand heel laten een geweldig groot offer vind, natuurlijk!
Goed, ik zal het even volledig uitschrijven.quote:Mag ik vragen waar jij de arrogantie vandaan haalt om: A voor mij te denken. B: de context waarin ik dingen plaats/bedoel te kunnen beoordelen/kwalificeren ? Jij bent de kortzichtige partij in dit geheel, niet ik.
Ik vroeg me al af hoe lang het zou duren voordat jij in dit topic zou verschijnen (daar homosexualiteit en alles wat ermee samenhangt op je warme belangstelling kan rekenen) eigenlijk verwachtte ik dat je al in je bedje lag en dat je komende middag pas zou reageren maar blijkbaar is je homo-obsessie zo sterk en ziekelijk dwangmatig...quote:
Nee hoor, maar dan kom je toch gewoon niet of vertrek je naar betere oorden ? Ik zou niet graag wonen in een land waar dergelijke praktijken gemeengoed zijn. By the way: ga jij vaak op vakantie met mensen waar je een rothekel aan hebt ?quote:Op woensdag 9 februari 2005 03:40 schreef HeyFreak het volgende:
[..]
Ik vind het dan kortzichtig van beide kanten...
Wat als dierensex legaal was in Nederland, moet dan ook iedereen het maar accepteren dat sommige mensen het met hun cocker spaniel doen?
Ook goed. Wij zijn verder uitgepraat, vriend!quote:Op woensdag 9 februari 2005 03:45 schreef Philosocles het volgende:
[..]
Als er rechtvaardig denken richting homo's de norm wordt onder moslims dan is er veel bereikt na de ophef erover van vorig jaar. Rome is niet in 1 dag gebouwd.
[..]
Goed, ik zal het even volledig uitschrijven.
"Maar jij wilt het volgens mij helemaal niet vanuit zijn perspectief zien. Je ziet er volgens mij alleen maar een reden in om een heel andere discussie te voeren met een vooropgezette conclusie, waar volgens mij volgens jou het bericht uit je openingspost evidentie voor zou zijn."
Wat je natuurlijk best mag corrigeren.
Het zou in ieder geval wel een hele verbetering zijn.quote:Moslimouders zullen niet méér begrip voor homoseksualiteit gaan opbrengen als hun zoon bij de Canal Pride halfnaakt en tongzoenend met een vriendje door de Amsterdamse grachten vaart."
Omdat je het met één ding niet eens bent hoef je maar niet te komen? Ik ben het niet eens met een aantal zaken in de VS (vuurwapenbezit bijvoorbeeld), dat zou mij er niet van weerhouden om daarheen te verhuizen als ik het daar beter zou kunnen hebben. Geen enkel land past 100% bij jouw politieke/maatschappelijke voorkeuren.quote:Op woensdag 9 februari 2005 03:45 schreef op_dreef het volgende:
[..]
Nee hoor, maar dan kom je toch gewoon niet of vertrek je naar betere oorden ? Ik zou niet graag wonen in een land waar dergelijke praktijken gemengoed zijn. By the way: ga jij vaak op vakantie met mensen waar je een rothekel aan hebt ?
Ik denk echter niet dat jij effectief gaat lobbyen om die wapenwet afgeschaft te krijgen, en DAT is het verschil. Sommige moslims zijn het niet gewoon oneens met wat hier gebeurt, maar ze willen het naar hun maatstaven aanpassen. En dat komt me nu onderhand wel enorm de keel uit, eigenlijk.quote:Op woensdag 9 februari 2005 03:53 schreef HeyFreak het volgende:
[..]
Omdat je het met één ding niet eens bent hoef je maar niet te komen? Ik ben het niet eens met een aantal zaken in de VS (vuurwapenbezit bijvoorbeeld), dat zou mij er niet van weerhouden om daarheen te verhuizen als ik het daar beter zou kunnen hebben. Geen enkel land past 100% bij jouw politieke/maatschappelijke voorkeuren.
Jij vindt dat iedereen die in Nederland homo's moet respecteren. Ik vind dat je het zelf moet weten of je homo's wil respecteren. Zolang er niemand kwaad gedaan wordt is er geen probleem. Als jij een gemeenschap van je af wil duwen alleen omdat ze het niet met dit onderwerp met je eens zijn, dan zit jij in het verkeerde land. Misschien dat Noord Korea dan beter bij je past. (no offence)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |