Persoonlijk vind ik het belachelijk dat zoiets strafbaar gesteld kan worden. Ik heb zelf WOII niet meegemaakt en ik heb volgens mij gewoon het recht om te geloven dat de heel WOII inclusief de holocaust nooit heeft plaatsgevonden, en die mening vervolgens te ventileren.quote:Het ontkennen van de holocaust blijft voorlopig strafbaar in Slowakije. Het parlement verwierp dinsdag met een overgrote meerderheid van stemmen het voorstel van de regering om de wet die de strafbaarheid regelt af te schaffen. Volgens het ministerie van Justitie zou die wet tegen de grondwettelijke vrijheid van meningsuiting ingaan.
Wie in Slowakije ontkent dat er in de Tweede Wereldoorlog miljoenen joden zijn vermoord kan sinds 2001 rekenen op maximaal drie jaar gevangenisstraf. Het parlement verwierp het argument dat de wet tegen de vrijheid van meningsuiting in zou gaan met overtuiging; 108 leden stemden voor het behoud van de wet, 1 stemde tegen en er waren 19 onthoudingen.
Overigens is het ontkennen van de holocaust ook in Nederland (en andere westerse landen) strafbaar. Dit blijkt uit het zogenaamde Verbeke-arrest uit 1997 waarin iemand is veroordeeld omdat hij zich ' opzettelijk beledigend heeft uitgelaten over een groep mensen, te weten Joden, wegens hun ras' door het ontkennen van de holocaust.
Je hebt idd het recht om bewijzen te bestuderen. Maar als je bewijs bestudeert, houdt dat automatisch in dat dat waar is (anders noem je het geen bewijs).quote:Op dinsdag 8 februari 2005 21:08 schreef American_Nightmare het volgende:
Van de frontpage:
[..]
Eenieder heeft het recht om het bestaande bewijs van het bestaan en verloop van WOII te bestuderen en daaruit zijn of haar eigen conclusies te trekken. Iemand kan nooit gedwongen worden om er een door een ander bepaalde mening op na te houden en verplicht worden deze ook uit te dragen.
Ik denk niet dat dat het opsluiten voor drie jaar van een individu die de holocaust ontkent rechtvaardigt. De overgrote meerderheid van de mensen is wel wat wijzer. Hoewel ik het met de TS eens ben, vind ik het wel een goed teken dat dit strafbaar is gesteld; de regeringen van die landen waar dit strafbaar is nemen de holocaust kennelijk zeer serieus en zullen dus ook bereid zijn zoiets dergelijks trachten te voorkomen.quote:Op dinsdag 8 februari 2005 21:17 schreef da_micha_man het volgende:
De geschiedenis is om van te leren. En als je die gaat ontkennen loopt het (weer) fout af!
Ik bedoelde natuurlijk bewijsmateriaal. En van bewijsmateriaal dient altijd bepaald te worden in hoeverre het daadwerkelijk bewijs levert.quote:Op dinsdag 8 februari 2005 21:20 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Je hebt idd het recht om bewijzen te bestuderen. Maar als je bewijs bestudeert, houdt dat automatisch in dat dat waar is (anders noem je het geen bewijs).
Ik zie niet in waarom het niet te ontkennen zou zijn? Heb jij gezien dat er mensen vermoord werden? Was je erbij? Nee, maar je baseert je mening op subjectief bewijsmateriaal.quote:Bovendien bestaat er een GROOT verschil tussen het bestuderen van zaken uit het verleden en daaruit bepaalde conclusies te trekken en het ontkennen dat de holocaust heeft plaatsgevonden. Dat laatste IS niet te ontkennen. Zie ook http://www.wikipedia.nl/holocaust en http://nl.wikipedia.org/wiki/Holocaustontkenning
Als mensen van de geschiedenis zouden leren had de wereld er allang heel anders uitgezien.quote:Op dinsdag 8 februari 2005 21:17 schreef da_micha_man het volgende:
De geschiedenis is om van te leren. En als je die gaat ontkennen loopt het (weer) fout af!
Ga jij OVERAL kijken bij gebeurtenissen die op het nieuws zijn? Dat is exact hetzelfde.quote:Op dinsdag 8 februari 2005 21:35 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Ik bedoelde natuurlijk bewijsmateriaal. En van bewijsmateriaal dient altijd bepaald te worden in hoeverre het daadwerkelijk bewijs levert.
[..]
Ik zie niet in waarom het niet te ontkennen zou zijn? Heb jij gezien dat er mensen vermoord werden? Was je erbij? Nee, maar je baseert je mening op subjectief bewijsmateriaal.
Nog niet zo heel lang geleden geloofden de meest intelligente mensen dat de aarde plat was. Dat viel niet te ontkennen..
Laat ik om dit soort vijandigheden te voorkomen even vooropstellen dat ik zelf nooit de holocaust zal ontkennen, noch dat ik dat ooit gedaan heb.quote:Op dinsdag 8 februari 2005 21:53 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Ga jij OVERAL kijken bij gebeurtenissen die op het nieuws zijn? Dat is exact hetzelfde.
Wat een onzin! Je zult wel weer een mening hebben om stoer te doen, dwars te liggen. In plaats van het bij voorbaat ontkennen dat iets heeft plaatsgevonden, zou je je ook kunnen verdiepen in het bewijsmateriaal. Wellicht dat je dan tot de conclusie komt dat 't toch niet allemaal onzin is ...
DE Jodenquote:Op dinsdag 8 februari 2005 23:22 schreef amazigh80 het volgende:
Dit bewijst eens te meer dat de Joden de holocaust voorlopig nog wel even kunnen gebruiken als een hele goede troefkaart om met veel zaken weg te kunnen komen. Het is triest maar waar helaas........
Dat jij bewijsmateriaal betreffende de holocaust afdoet als eenzijdig zegt mij genoeg (en waar jij je overige informatie warschijnlijk vandaan haalt)quote:Op dinsdag 8 februari 2005 22:45 schreef American_Nightmare het volgende:
Er zijn mensen die geloven niet in dit eenzijdige bewijsmateriaal
Je, degenen die onze vrijheid meningsuiting hebben beperkt door ons de restrictie op te leggen dat ik moet geloven dat er 6 miljoen Joden zijn gestorven tijdens WO II, je denkt toch zeker niet dat dit het idee is van een Palestijn.quote:
De vele miljoenen Palestijnen die deze zionisten hebben vermoord, om maar niet te spreken over het aantal dat verjaagd is en al decennia in kampen leeft. En i.p.v. dat we er iets van zeggen, nee joh, waarom zouden we, hun voorvaderen hebben de holocaust meegemaakt, dus we moeten hun juist vertroetelen, i.p.v. ze aan te spreken op hun misdaden!.quote:En welke zaken?
Leer eens lezen laml*l want ik zeg juist dat ik de holocaust niet ontken. En als jij denkt dat de informatie die wij krijgen mbt WOII niet eenzijdig is, dan heb je denk ik niet goed opgelet bij geschiedenisles en moet je je heel snel eens gaan verdiepen in het fenomeen 'propaganda'.quote:Op dinsdag 8 februari 2005 23:32 schreef machteld het volgende:
[..]
Dat jij bewijsmateriaal betreffende de holocaust afdoet als eenzijdig zegt mij genoeg (en waar jij je overige informatie warschijnlijk vandaan haalt)
Fok, let op uw saeck
Wat bedoel je; het ontkennen van het opkomen van de zon moet ook strafbaar gesteld worden?quote:Op dinsdag 8 februari 2005 23:32 schreef woediewokkie het volgende:
Het ontkennen van de holocaust is hetzelfde als het ontkennen dat de zon elke dag opkomt......
Het gaat er niet om of het wel of niet is gebeurd (we weten vrijwel allemaal wel dat het is gebeurd), maar wat mij als een doorn in het oog zit is de beperking van de vrijheid van meninsuiting en de inconsequentie van deze hele wetgeving.quote:Op dinsdag 8 februari 2005 23:32 schreef woediewokkie het volgende:
Het ontkennen van de holocaust is hetzelfde als het ontkennen dat de zon elke dag opkomt......
als JIJ dat wilt lezen,lolbroek,mag JIJ het zo lezenquote:Op dinsdag 8 februari 2005 23:41 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
[..]
Wat bedoel je; het ontkennen van het opkomen van de zon moet ook strafbaar gesteld worden?![]()
Juist woodiewokkie snapt de essentie van dit topic niet helemaal geloof ik..quote:Op dinsdag 8 februari 2005 23:43 schreef amazigh80 het volgende:
[..]
Het gaat er niet om of het wel of niet is gebeurd (we weten vrijwel allemaal wel dat het is gebeurd), maar wat mij als een doorn in het oog zit is de beperking van de vrijheid van meninsuiting en de inconsequentie van deze hele wetgeving.
De Palestijnen hebben geen reet met het al dan niet ontkennen van de holocaust uit te staan. Ik zou juist zeggen: juist de Israelis, met hun geschiedenis, zouden sympathie voor de Palestijnen op moeten brengen. Denk je ook niet dat er een verschilletje tussen de omgekomen Russen en de omgekomen Joden in de 2e wereldoorlog is? Het verbijsterende van de holocaust is juist dat het hier om de systematische vernietiging van een specifiek ras ging, de ultieme manifestatie van racisme.quote:Je, degenen die onze vrijheid meningsuiting hebben beperkt door ons de restrictie op te leggen dat ik moet geloven dat er 6 miljoen Joden zijn gestorven tijdens WO II, je denkt toch zeker niet dat dit het idee is van een Palestijn.![]()
En btw. als we ons toch druk gaan maken om de slachtoffers in WO II en het aantallen, dan horen we ons meer te bekommeren om de Russen, deze hebben 20 miljoenen mensen verloren in WO II. Waarom verbieden het niet wettelijk om dit te ontkennen? Of zijn 20 miljoen Russen niet belangrijk?
Wat een onzin, "de zionisten", wie zijn dat? Alle Joden? En waar hebben die "miljoenen Palestijnen" hun dood gevonden? Tijdens de bezetting van de Palestijnse gebieden zijn er in al die jaren, inclusief alle militante Palestijnen, "slechts" een paar duizend doden gevallen. Dat vind ik nog niet zo dramatisch hoor.quote:De vele miljoenen Palestijnen die deze zionisten hebben vermoord, om maar niet te spreken over het aantal dat verjaagd is en al decennia in kampen leeft. En i.p.v. dat we er iets van zeggen, nee joh, waarom zouden we, hun voorvaderen hebben de holocaust meegemaakt, dus we moeten hun juist vertroetelen, i.p.v. ze aan te spreken op hun misdaden!.
Je maakt je zorgen om anti-semitisme, maar dat daarvoor hebben we al wetgevingen, rasicme/discrimantie is in NL verboden. Of moeten de Joden zich toch onderscheiden van de rest omdat hun voorouders zoiets vreselijks hebben meegemaakt (:X)quote:Op dinsdag 8 februari 2005 23:41 schreef Bassie_NL het volgende:
Hmm, ik zie er het nut wel van in, van een verbod. Oké, in principe mag je zeker geloven wat je wil, daar ben ik het helemaal mee eens. Echter, het probleem met het idee dat iedereen zijn eigen mening over een onderwerp mag vormen is dat je er daarbij van uit gaat dat iedereen ook in redelijkheid zijn mening vormt. De redelijkheid is bij holocaust-ontkenners echter vaak ver te zoeken. Als je goed gaat snuffelen naar die mensen die de holocaust ontkennen kom je al snel ofwel bij neo-nazi's, ofwel bij Islamitische extremisten uit (of andere zieke figuren). Voornamelijk mensen die de staat Israël alsmede all Joden het liefste van de aardbodem zien verdwijen. De ontkenning van de holocaust is daarmee rechtstreeks verbonden met antisemitisme, iets wat wel degelijk nog bestaat. En om antisemitisme te bestrijden is een verbod op de ontkenning van de holocaust wel degelijk een zinnig middel lijkt me. Extreme problemen vereisen extreme maatregelen. Voor mij is het ontkennen van de holocaust niet veel anders dan haatzaaien.
Niettemin mag men in Israël de holocaust niet aanvoeren als argument om dingen te kunnen doen die zij anders niet mogen.
Jij beweert dat 'Er zijn mensen die geloven niet in dit eenzijdige bewijsmateriaal' , daarmee geef je aan te geloven in het bestaan van eenzijdig bewijsmateriaal betreffende de holocaust hetgeen je verder niet uitwerkt.quote:Op dinsdag 8 februari 2005 23:41 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Leer eens lezen laml*l want ik zeg juist dat ik de holocaust niet ontken. En als jij denkt dat de informatie die wij krijgen mbt WOII niet eenzijdig is, dan heb je denk ik niet goed opgelet bij geschiedenisles en moet je je heel snel eens gaan verdiepen in het fenomeen 'propaganda'.
[..]
Wat bedoel je; het ontkennen van het opkomen van de zon moet ook strafbaar gesteld worden?![]()
Sorry hoor, maar de "beperking van de vrijheid van meningsuiting" is je nobele streven? Al die arme, zielige mensen die dolgraag willen ontkennen dat de holocaust heeft plaatsgevonden krijgen nu geen stem? Dat kan me bitter weinig schelen, vrijheid van meningsuiting komt met een verantwoordelijkheid. Een verantwoordelijkheid die ik ontkenners van de holocaust nog nooit heb zien nemen.quote:Het gaat er niet om of het wel of niet is gebeurd (we weten vrijwel allemaal wel dat het is gebeurd), maar wat mij als een doorn in het oog zit is de beperking van de vrijheid van meninsuiting en de inconsequentie van deze hele wetgeving.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |