Interessant. Vanavond, 22:00 BBC2.quote:Auschwitz was the site of the largest mass murder the world has ever seen. It's estimated that over a million Jews were sent to their deaths in the concentration camp's gas chambers. Yet few people know its full history.
To mark the 60th anniversary of the liberation of Auschwitz, this landmark series reveals the camp's horrifying history, and attempts to understand how such a place could exist. How was the camp established, what was the mentality of its perpetrators, and what role did it play in the Nazis' overall plans?
With computerised reconstructions of Auschwitz, based on plans unearthed in the 1990s, as well as dramatised accounts of some of the key moments in the camp's history, and interviews with people who were there - including former members of the SS - this series aims to be the most complete history of Auschwitz ever made for television.
The fifth episode tells the history of the most frenzied period of killing in the history of Auschwitz - and the surprising story of the Nazis' attempt to negotiate with the Allies. The year 1944 is the most important in the history of Auschwitz: more people were killed then than ever before. It was also the year that the Western Allies were faced with difficult decisions about whether they should bomb the camp or even negotiate with the Nazis over the fate of some of the Hungarian Jews. Contains upsetting scenes.
http://www.bbc.co.uk/history/war/genocide/
Het ergste is nog dat er film in kleur beschikbaar van is, dat haalt het extra dichtbij. Alsof het in de jaren 70 gebeurd had kunnen zijn ofzo.quote:Op woensdag 9 februari 2005 00:11 schreef static het volgende:
Wist niet dat het een serie was, heb de BBC dus maar overgeslagen en met deel 1 begonnen.
Indrukwekkend.
Ik durfde het al niet te opperen. Hou Canvas in de gaten zou ik zeggen, het is een ontzettend intrigerende serie. Deel 2 heb ik $%^&^* ook gemist.quote:Op donderdag 10 februari 2005 21:16 schreef static het volgende:
Komt dit toevallig nog op DVD uit?
De release is half maart zie ik net, een 3 DVD box.quote:Op donderdag 10 februari 2005 21:25 schreef Harry_Sack het volgende:
[..]
Ik durfde het al niet te opperen. Hou Canvas in de gaten zou ik zeggen, het is een ontzettend intrigerende serie. Deel 2 heb ik $%^&^* ook gemist.
niet te geloven, er zit toch geen t-shirt bij ofzo he?quote:Op donderdag 10 februari 2005 21:48 schreef static het volgende:
[..]
De release is half maart zie ik net, een 3 DVD box.
Zeer zeker de moeite waard.quote:Op donderdag 10 februari 2005 21:53 schreef MrX1982 het volgende:
Dat klinkt interessant. Ik wacht wel op de dvd uitgave heb nu toch al teveel gemist.
Ik ben benieuwdquote:
http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start;sid=EmU9gfSaEeI9gLaR3FwDthRCExG8bs1vVdY=?BOL_OWNER_ID=1002004000100411&Section=VIDEO&lgl=1&plid=&lgl_BOL_OWNER_ID=1quote:Op donderdag 10 februari 2005 22:06 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd
Waar kan je trouwens tzt die dvd bestellen? gewoon op de site van de BBC ofzo?
Hoe kijk jij eigenlijk naar deze serie?quote:Op donderdag 10 februari 2005 22:32 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Ah ok tnx
Ik zet hem op mijn verlanglijstje
Niet ik wacht wel op de dvd release. Heb nu toch al wat afleveringen gemist. Ik hou er niet van om half ergens in te vallenquote:Op donderdag 10 februari 2005 22:34 schreef Harry_Sack het volgende:
Hoe kijk jij eigenlijk naar deze serie?
Het gaat om de verhalen van oogetuigen en technische en organisatorische verhalen van vernietiging in detail. Het is best heftig om te zien.quote:Op donderdag 10 februari 2005 22:37 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Niet ik wacht wel op de dvd release. Heb nu toch al wat afleveringen gemist. Ik hou er niet van om half ergens in te vallen
Same here, vooral omdat ik nu deel 2 heb gemist, ik wil er niet middenin vallen.quote:Op donderdag 10 februari 2005 22:37 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Niet ik wacht wel op de dvd release. Heb nu toch al wat afleveringen gemist. Ik hou er niet van om half ergens in te vallen
Dat zal idd wel heftig zijn om te zien. Maar wel intrigerend om inzicht te krijgen in wat mensen elkaar aandoen. Ook omdat het erg surrealistisch is dat zoiets in onze beschaafde wereld heeft kunnen plaats vinden.quote:Op donderdag 10 februari 2005 22:42 schreef Harry_Sack het volgende:
Het gaat om de verhalen van oogetuigen en technische en organisatorische verhalen van vernietiging in detail. Het is best heftig om te zien.
Om eerljik te zijn, denk ik eerder dat het in het menselijke vermogen ligt om de grootste sukkel tot de grootste extreme te laten groeien in het juiste klimaat. Ik vind het zeer schokkend om te horen van een oud-gevangenen die zijn mede-joden grapjes hoorde maken voordat zij hen de gaskamers in moesten leiden. De architectuur wordt uitvoerig besproken, net als de experimenten om het 'jodenvraagstuk' op te lossen. Dit is wat je kunt verwachten van de serie.quote:Op vrijdag 11 februari 2005 00:00 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Dat zal idd wel heftig zijn om te zien. Maar wel intrigerend om inzicht te krijgen in wat mensen elkaar aandoen. Ook omdat het erg surrealistisch is dat zoiets in onze beschaafde wereld heeft kunnen plaats vinden.
Daar heb je zeker gelijk in. Vanuit zijn persoon gezien was hij er op de juiste plaats op het juiste moment. Wat ik intrigerend vind is vooral de waarom vraag. Hoe heeft zoiets kunnen gebeuren in een beschaafd land cq werelddeel. De waarom vraag ben ik nog niet geheel achter maar persoonlijk denk ik dat de oorsprong wel te vinden is in de Industriële revolutie of mss beter gezegd een product van die revolutie.quote:Op vrijdag 11 februari 2005 00:22 schreef Harry_Sack het volgende:
Om eerljik te zijn, denk ik eerder dat het in het menselijke vermogen ligt om de grootste sukkel tot de grootste extreme te laten groeien in het juiste klimaat.
Soort van geforceerd leuk doen ofzo om de verschrikkingen het hoofd te bieden. Blijft erg morbide omdat soort dingen te horen ja.quote:Ik vind het zeer schokkend om te horen van een oud-gevangenen die zijn mede-joden grapjes hoorde maken voordat zij hen de gaskamers in moesten leiden.
Klinkt erg boeiend. Jammer dat de dvd release nog zolang duurt. Maar js is het wachten wel waardquote:De architectuur wordt uitvoerig besproken, net als de experimenten om het 'jodenvraagstuk' op te lossen. Dit is wat je kunt verwachten van de serie.
Ik zal eens bij bol kijken voor dat boek van Wiesenthalquote:Als je ook een goed boek wilt lezen van de situatie na Auswitz, dan kan ik je van harte Simon Wiesenthal aanraden (zelf lees ik nog steeds moordenaars onder ons), iets over de Joodse Raad of ander materiaal over overleving uit de kampen.
Wiesenthal beschrijft o.a. de vluchtroutes de financiering daavan voor vooraanstaande officieren die tot het einde van hun leven hebben geleefd of nog steeds leven in Argentinie, onder dezelfde voorwaarden als zij gewend waren van het derde rijk. Destijds werden er zelfs plannen beraamd voor een 3e wereldoorlog. Dat werd uiteindeljk de koude oorlog..
check de biebquote:Op vrijdag 11 februari 2005 00:47 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Daar heb je zeker gelijk in. Vanuit zijn persoon gezien was hij er op de juiste plaats op het juiste moment. Wat ik intrigerend vind is vooral de waarom vraag. Hoe heeft zoiets kunnen gebeuren in een beschaafd land cq werelddeel. De waarom vraag ben ik nog niet geheel achter maar persoonlijk denk ik dat de oorsprong wel te vinden is in de Industriële revolutie of mss beter gezegd een product van die revolutie.
[..]
Soort van geforceerd leuk doen ofzo om de verschrikkingen het hoofd te bieden. Blijft erg morbide omdat soort dingen te horen ja.
[..]
Klinkt erg boeiend. Jammer dat de dvd release nog zolang duurt. Maar js is het wachten wel waard
[..]
Ik zal eens bij bol kijken voor dat boek van Wiesenthal
Ik heb Hitlers Beulen op dvd en daar vertellen ze dat de mossad verschillende pogingen heeft gedaan om Jozef Mengele op te sporen en te pakken maar dat is helaas nooit gelukt. Die vent is volgens mij een van de meest smerige mensen uit het Derde Rijk geweest.
quote:"In 1944 had hij in Boedapest tegen een paar vrienden gezegd: ' Honderd doden is een ramp. Vijf miljoen doden maken een statistiek."
Absoluut interessant, al is deze zin geschiedkundig gezien niet correct.quote:Op dinsdag 8 februari 2005 18:56 schreef static het volgende:
Auschwitz was the site of the largest mass murder the world has ever seen.
Ach, onze huis anti-semiet, neo nazi en Holocaust-ontkenner is ook weer aanwezig. Problemen met lezen?quote:Op vrijdag 11 februari 2005 09:26 schreef Fonkmeistah het volgende:
[..]
Eichman is dus schuldig aan het quoten van Stalin ?
quote:Eichmann heeft dat heel goed begrepen. In 1944 had hij in Boedapest tegen een paar vrienden gezegd: ' Honderd doden is een ramp. Vijf miljoen doden maken een statistiek.'
Yep in de middeleeuwen was alles beter en kwamen massamoorden gelukkig niet voor en speciaal Joden werden in Europa zo vriendelijk behandeld;)quote:Op vrijdag 11 februari 2005 00:47 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Daar heb je zeker gelijk in. Vanuit zijn persoon gezien was hij er op de juiste plaats op het juiste moment. Wat ik intrigerend vind is vooral de waarom vraag. Hoe heeft zoiets kunnen gebeuren in een beschaafd land cq werelddeel. De waarom vraag ben ik nog niet geheel achter maar persoonlijk denk ik dat de oorsprong wel te vinden is in de Industriële revolutie of mss beter gezegd een product van die revolutie.
[..]
Mwa, voeg het woordje 'planned' toe en je bent een stuk dichter bij de waarheid..quote:Op vrijdag 11 februari 2005 09:45 schreef Luger het volgende:
[..]
Absoluut interessant, al is deze zin geschiedkundig gezien niet correct.
Eh, hoewel hij dat idd is, heeft hij op dit punt wel gelijk dus jij bent degene met het leesprobleem geloof ik.quote:Op vrijdag 11 februari 2005 09:47 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ach, onze huis anti-semiet, neo nazi en Holocaust-ontkenner is ook weer aanwezig. Problemen met lezen?
[..]
quote:Asked about a decision that could cost hundreds of thousands of lives Josef Stalin is known to have famously remarked:
" A single death is a tragedy, but a million lives, a mere statistics."
Als je iets eerder geboren was had je mooi met je geloofsgenoten samen de SS'ers naar een overwinning kunnen helpen aan het Oost-front.quote:Op vrijdag 11 februari 2005 10:34 schreef Fonkmeistah het volgende:
ik ben geen voorstander van het nazi regime hoor.. ben wel blij dat ze de russen op afstand hebben gehouden anders had onze huis stasi vetenari mij allang richting de gulags gestuurd.
erg bedankt voor het maken van deze opmerkingquote:Op vrijdag 11 februari 2005 10:45 schreef HarigeKerel het volgende:
Nou, ik zou liever daar onder leven dan onder een nazi regime, ja.
Ik denk niet dat je de jodenvervolging in de Tweede Wereldoorlog kan vergelijken met de vervolging in de middeleeuwen. De vervolging in WOII ging gepaard met nationalisme,eugenetica en de mystieke leer omtrent het Arische ras. Die opkomst valt mi zeker wel te wijten aan de onzekerheden die de industriële revolutie met zich meebracht. De hele wereld was namelijk veranderd niets was meer zoals vroeger.quote:Op vrijdag 11 februari 2005 09:53 schreef brambor het volgende:
Yep in de middeleeuwen was alles beter en kwamen massamoorden gelukkig niet voor en speciaal Joden werden in Europa zo vriendelijk behandeld;)
Er zijn idd vele factoren die tot de gruwelheden hebben bijgedragen in WOII maar je eerste post kwam een beetje over alsof de jodenvervolging in de middeleeuwen te vergelijken was met de vervolging in WOII. Maar deze post is al een stuk duidelijkerquote:Op vrijdag 11 februari 2005 15:32 schreef brambor het volgende:
Ik vergelijk het ook niet, want ik besef dat er grote verschillen zijn. De industriële revolutie heeft natuurlijk invloed gehad, alleen al wanneer je het bekijkt vanuit het feit dat er nu op grote schaal vernietigd kon worden.
En natuurlijk zijn er grote veranderingen ontstaan tussen 1500-1900: opkomst van het nationalisme in de 19 eeuw, geen duidelijke hiërarchie meer door afname van de absolute macht van vorsten en God had ook niet meer dezelfde status en ook de industriële revolutie.
Maar sommige veranderingen begonnen al voordat de industriële revolutie echt op gang kwam. Ik bedoel de godsdienst hervormingen begonnen al in de 15e/16e eeuw en dat heeft uiteindelijk ook enorme onzekerheden veroorzaakt (maar dat heeft misschien wel de industriële revolutie bevorderd)
Ik denk dat er veel factoren zijn
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |