abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 dinsdag 8 februari 2005 @ 17:25:10 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_24990254
Iedereen groeit op met de muziek van zijn generatie.
Ik was net iets te jong om een echte generatiegenoot van Joey Ramone en Johnnie Rotten te zijn.
Echt gegrepen door gitaarmuziek werd ik midden jaren 80.
Midden jaren 80 kwam mijn periode, de periode die definitief mijn smaak bepaalde.

Black Flag, The Wipers, Dinosaur jr, The Replacements deden mijn bloed sneller stromen en doormiddel van het VPRO programma de Wilde Wereld werd ik op mijn wenken bedient. Het ene na het andere bandje stal mijn hart. Door die bands ging ik ook terug in de tijd en leerde the MC5, The Stooges en The Sonics kennen.

Dit was voor mij de tijd dat mijn smaak definitief werd ontwikkeld. The Gun Club, Jesus and Mary Chain en Mudhoney deed de rest.

Maar mijn all time garageband is toch Hüsker Dü. Hemelse melodiën en over de top gitaarwerk. Diane, ooit verschrikkelijk verkracht door Therapie, is een juweeltje onder andere diamanten.

Meer mensen die zich hier in herkennen ?

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 dinsdag 8 februari 2005 @ 17:38:04 #2
7889 tong80
Spleenheup
pi_24990403
6 views, ik had een prikkelender topictitel moeten verzinnen.

Domme Tongie.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  dinsdag 8 februari 2005 @ 17:42:58 #3
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_24990455
Diane verkracht door Therapy? Valt wel mee tong...
  Trouwste user 2022 dinsdag 8 februari 2005 @ 17:44:59 #4
7889 tong80
Spleenheup
pi_24990474
Is vreselijk met die violen. Luister maar naar het orgineel, dan hoor je hoe het bedoeld is. Geen sentimenteel zoetsappig gedreutel maar door merg en been gaande gitaren en zang.

pi_24990546
Via Nirvana kwam ik terecht bij Husker Du, Mudhoney en de Wipers. Kwam erachter dat er in de jaren 80 ook goeie muziek gemaakt werd
Je weet wel zo'n rariteitenkabinet van de Ikea. Zelf inmekaar zetten. Rariteiten apart verkrijgbaar.
  Trouwste user 2022 dinsdag 8 februari 2005 @ 17:55:07 #6
7889 tong80
Spleenheup
pi_24990589
Het vreemde is dat Nirvana een onbeduidend bandje was, dat één redelijke elpee had gemaakt. Ik weet nog dat ik het belachelijk vond dat ze omdat ze vriendjes waren van Sonic Youth een platencontract kregen bij Geffen. Maar de geschiedenis gaf me ongelijk.

FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 8 februari 2005 @ 17:56:12 #7
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_24990605
Helemaal niets mis met die titel hoor!

Met name vroeger veel van deze muziek verzameld. Ik heb een flink bak (ongeveer 50 of zo) vol met tapes die de titel Guitar USA en dan een volgnummer hebben. Met onder andere -behalve de genoemde bands- ook Dream Syndicate, (oude) Soul Asylum, CaveDogs, Smithereens, en namen die ik nu alweer vergeten ben. Soms ook wat richting de Americana. Del Fuegos bijvoorbeeld of Giant Sand.

REM (wat met name vroeger er toe gerekend kon worden) en wonderlijk genoeg ook Hüsker Dü zijn bij mij nooit echt aangeslagen ondanks pogingen van Ulx om me daar aan te krijgen ...
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
  Trouwste user 2022 dinsdag 8 februari 2005 @ 17:59:09 #8
7889 tong80
Spleenheup
pi_24990648
Ik denk ook dät je Hüsker Dü niet een beetje leuk kan vinden. Het is alles of niets.

Leuk dat je Soul Asylum noemt. Helaas doorgebroken door een baggernummer 'Runaway train' Een nummer dat zoveel anders is dan echte meesterwerkjes van ze.

FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 8 februari 2005 @ 18:03:38 #9
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_24990724
Sonic Youth is een band waar ik ook jaren niets van hoefde te weten (net zoals The Pixies) - maar waar ik plots WEL van inzag dat ik het ook goed vond (The Pixies vind ik daarentegen nog steeds niets).

In die muziek stroming zitten ook veel dingen die ik helemaal niet vind - maar ook enkele van mijn 100% top favorieten (The Replacements!!!) en een paar geweldige LP (... and the horse they rode in on van Soul Asylum- GEWELDIG en ondergewaardeerd album).

Ik ga zou eens in de bak kijken welke pareltjes (en bagger) ik vergeten ben ...
  Trouwste user 2022 dinsdag 8 februari 2005 @ 18:06:06 #10
7889 tong80
Spleenheup
pi_24990765
Grappig de plaat van Soul Asylum die je noemt vond ik juist het moment om af te haken.

Hang time is tig keer interessanter. Toen hadden ze nog geen tonnen om een plaat over te produceren.

Je vergeet je echte held te noemen Doc.

FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 8 februari 2005 @ 18:10:15 #11
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_24990821
quote:
Op dinsdag 8 februari 2005 18:06 schreef tong80 het volgende:
Grappig de plaat van Soul Asylum die je noemt vond ik juist het moment om af te haken.

Hang time is tig keer interessanter. Toen hadden ze nog geen tonnen om een plaat over te produceren.

Je vergeet je echte held te noemen Doc.

HangTime vind ik weer minder.

... and the Horse they rode in on is een hele mooie plaat tussen HangTime en die bekende Graveyard train of hoe die bekende ook mag heten (die ik wel heb, net zoals de opvolger daarvan die ook best leuk is): het "oude" publiek vond "... and the horse" te poppy/glad, en het "grote" publiek vond 'm te rauw, en ik vind 'm perfect!
  dinsdag 8 februari 2005 @ 18:10:39 #12
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_24990827

Queen.
tvp.
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 8 februari 2005 @ 18:11:09 #13
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_24990836
Ik weet nu niet precies wie je met die held bedoeld maar ik heb nu ook haast eigenlijk ...

Op de fiets kom ik daar wel achter
  Trouwste user 2022 dinsdag 8 februari 2005 @ 18:12:32 #14
7889 tong80
Spleenheup
pi_24990857
quote:
Op dinsdag 8 februari 2005 18:11 schreef Doc het volgende:
Ik weet nu niet precies wie je met die held bedoeld maar ik heb nu ook haast eigenlijk ...

Op de fiets kom ik daar wel achter
En dan zing je een nummer van Thelonious monster

dinsdag 8 februari 2005 @ 18:14:07 #15
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_24990884
Één Nederlandse band uit die tijd denk ik nog vaak aan terug (hoewel ik meer een jazzer dan een rocker ben): Fatal Flowers.

Als ik melancholisch weg zit te dromen draai ik hele nummers van ze in m'n hoofd af, omdat ik namelijk helemaal niets van ze in huis heb.
iedereen is uniek behalve ik
  Trouwste user 2022 dinsdag 8 februari 2005 @ 18:16:07 #16
7889 tong80
Spleenheup
pi_24990918
quote:
Op dinsdag 8 februari 2005 18:14 schreef Philosocles het volgende:
Één Nederlandse band uit die tijd denk ik nog vaak aan terug (hoewel ik meer een jazzer dan een rocker ben): Fatal Flowers.

Als ik melancholisch weg zit te dromen draai ik hele nummers van ze in m'n hoofd af, omdat ik namelijk helemaal niets van ze in huis heb.
Ja die horen ook bij die periode. Younger days.

Net zoals de Nozems Hallo Venray en the Claw Boys Claw de Nederlandse rockers waren.

FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 8 februari 2005 @ 21:09:49 #17
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_24992530
Thelonious Monster

Al moet ik zeggen dat ik die eerder zie als een exponent van de LA punk/funk scene waar ook Jane's Addiction, oude werk van de Red Hot Chili Peppers, Fishbone en ook MikeWatt/Firehose toe reken. Aan de hardrock kant van dat spektrum zit dan weer FaithNoMore.

Echte gitaarbandjes waar ik nog op kwam waren bijvoorbeeld Buffalo Tom en Green On Red. En ook Screaming Trees. Waarmee je ook richting de bands gaat die tot de "grunge" worden gerekend (Grunge is ook later in de tijd en ST was natuurlijk helemaal geen grunge).

En dan heb je ook nog bandjes die meer richting de punk gaan zoals Slapshot, 7 Seconds en Fugazi.
  Trouwste user 2022 dinsdag 8 februari 2005 @ 21:37:45 #18
7889 tong80
Spleenheup
pi_24992955
Screaming trees de meest ondergewaardeerde band samen met Mudhoney.

Screaming Trees de eerste stonerband en Mudhoney de eerste Grunge band.

Maar zoals altijd worden de echte wegbereiders pas 20 jaar later geroemd, of helemaal niet.

Buffalo Tom is ook zo'n wereldband, ik snap nog steeds niet waarom die mannetjes met Make up die pretenderen punk te zijnj wel worden gewaardeerd en echt authentieke supergroepen moetenj aanmodderen in de marge.

Fugazi, mijn god what to say more ?

Overall beste user 2022 dinsdag 8 februari 2005 @ 22:42:52 #19
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_24993732
Mission of Burma

die waren ook erg goed. Speelden zo hard dat de gitarist na drie jaar doof was en de band werd opgedoekt. Maar oooooo wat zijn (that's when I reach for my) Revolver en Trem Two mooie nummers.

En verder inderdaad Hüsker Dü. En de eerste Suicidal Tendencies. En the Gun Club.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  Trouwste user 2022 dinsdag 8 februari 2005 @ 23:09:46 #20
7889 tong80
Spleenheup
pi_24994305
Het rare bij the Gun club is dat de productie erg schraal is. Terwijl je bij Hüsker dü nog steeds word weggeblazen

pi_24994785
Er is toen idd aardig muziek gemaakt die vaak pas gewaardeerd werd toen Nirvana doorbrak. Overigens is Mudhoney niet de eerste grungeband. Ik denk eerder aan The Melvins of Green River(voorloper Mudhoney/ Mother Love Bone). Verder moet ik me nog wat verdiepen in Dinosaur Jr. Ik moet toch maar eens ondervinden waarom half popjournalistiek Nederland hier een harde plasser van kreeg.

Overigens mag Soundgarden ook niet ontbreken.
pi_24994920
Husker Du en goeie productie in 1 zin?
pi_24994975
De laatste LP heeft een goede productie
  Trouwste user 2022 dinsdag 8 februari 2005 @ 23:35:21 #24
7889 tong80
Spleenheup
pi_24994978
Fuck de goede productie.

Trouwste user 2022 dinsdag 8 februari 2005 @ 23:38:55 #25
7889 tong80
Spleenheup
pi_24995095
Mark Arm is de ware voorloper van Curt Curbain.

Melvins waren zijn voorbeelkd maar nog zo obscuur dat niemand er van gehoord had.

Mother love bone waren idd wegberijders voor de grunge. Maar net te laat om Greg Sage te evenaren.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')