Let me explain...
Een jaar geleden kwam ik uit een collectieve verzekering bij mijn toenmalige baan. Tijdje freelance gewerkt, particulier verzekerd. Medio september parttime-klus gevonden, dus mocht ik de overstap maken naar het ziekenfonds (scheelt wat.. 90? 100 Euro per maand?). Dus prrrima. Gebeld met de Agis-klantenservice.
'Jawoor meneer, we sturen u een offerte en een inschrijfformulier. Fijn dat u bij Agis blijft'
En inderdaad, binnen twee dagen het beloofde pakket binnen. Ingevuld, keuze uit de aanvullende meuk gemaakt en opgestuurd...
*pauzemuziekje*
Een maand later maar eens gebeld... inmiddels was voor de maand oktober mijn particuliere bijdrage afgeschreven, en dat vond ik toch wel zonde van de pegels die op mijn rekening hoorden te blijven.
'Eeeeeeven kijken, ja, die papieren zijn vier weken geleden binnengekomen en liggen nu... ter beoordeling.... bij het ziekenfonds'
*pauzemuziekje*
Twee weken later. Post. Van de Agis. Ik denk: ha, mijn polis etc. Nope. Eén lullig velletje met het verzoek of ik mijn inkomensgegevens ter toetsing wilde opgeven. Doen ze zes weken over...
![]()
Geregeld. Opgestuurd. Inmiddels begin november, en je raadt het wellicht... nogmaals 170 pegels afgeschreven wegens particulier verzekerd.
*pauzemuziekje*
Twee weken later... Post van de Agis. Ik denk: ha, mijn po.... Nope. Een 'herhaald verzoek' om mijn inkomensgegevens alsnog te verstrekken
![]()
Dus ik er maar weer een belletje tegenaan gekwakt.
'Ja, nee, klopt, alles is binnengekomen, foutje. Nee, we kunnen u niet met terugwerkende kracht in het ziekenfonds doen, maar u kunt wel premierestitutie krijgen.'
*pauzemuziekje*
Begin december. Wederom 170 Euro lichter.
Maar weer eens gebeld.
'Ja, nee, komt er allemaal aan'
En inderdaad, twee dagen later post. Twee enveloppen, nog wel. Ik denk: ha, dat is vast mijn polis en mijn pasj... Nee, dus.
Envelop 1: 'Bij deze ontvangt u onze offerte. Tevens kunt u op het inschrijfformulier aangeven welke aanvullende...'
![]()
Envelop 2: Tweede herhaalde oproep. Wij raden u dringend aan om uw inkomensgegevens aan ons door te geven...
![]()
Telefoon gepakt. Lichtelijk geïrriteerd.
'Ja, nee meneer, sorry, alles komt goed, ja, u had uw offerte al opgestuurd, nog even geduld. Ja, restitutie is mogelijk, blablabla'
*pauzemuziekje*
Jaarwisseling... en KA-CHING.. voor de Agis. Inmiddels ruim 180 Euro's afgeschreven.
*pauzemuziekje*
Twee weken later. Post. Een aankondiging van de Agis. 'Wij hebben u ingeschreven. Binnen enkele dagen ontvangt u uw pasje en polis over de post'
*pauzemuziekje*
Twee dagen later... JOECHEI, mijn pasje en mijn polis. En een brief
![]()
'U bent per 21 januari 2005 ingeschreven bij het ziekenfonds. Om dat wij niet eerder konden beschikken over uw inkomensgegevens, kunnen wij u geen geld restitueren tot aan die datum'
[insert boze smiley factor 2000]
Naar de Agiswinkel in het centrum gebeend en daar briesend nog net die muts niet achter haar arobverantwoorde kantoormeubel vandaan gejast met bot geweld. Met stoom uit de oren en een onverantwoordelijk hoge bloeddruk mijn relaas gedaan.
'Nee, natuurlijk, dat kan niet door de beugel, nee daar klopt niks van, natuurlijk komt u in aanmerking voor restitutie... wat zegt u? Nieuwe baan? Per 1 februari? Collectief? Dus dan moeten we u uitschrijven? Had dat dan wel zin, ziekenfonds afsluiten voor die twee weken?'
![]()
'O, nee, u was al vanaf september bezig, ja, dom van me, hihihi. Nee, ik maak het allemaal in orde'
*zucht*
Afgelopen zaterdag. Post. Van de Agis. Of ik mijn inkomensgegevens wilde opsturen ter beoordeling van mijn toetreding tot het ziekenfonds EN een offerte EN een inschrijfformulier...
![]()
Vandaag: 180 Euro afgeschreven voor de particuliere ziektekostenverzekering bij de Agis... EN ruim 70 voor de ziekenfondsverzekering bij de Agis...
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHV.
Ja inderdaad, V. ja.