Dat mensen "burgerlijk" worden is nog niet eens het grote probleem; ik zie het ook overal om me heen, mensen van mijn leeftijd, zo rond de dertig, gaan trouwen, kopen een huis, een auto van de bank voor de deur.. En dan beginnen bij die vrouwen de hormonen op te spelen, de "biologische klok" , "begint te tikken", er moet een kind komen zodat de vrouw wat te verzorgen heeft. Komt er voorlopig - door wat voor reden dan ook, of het nu de hypotheeklasten is of traag zaad - géén kind dan verschijnt binnen afzienbare tijd het "excuushondje".
Die mensen kennen we allemaal wel; eindelijk weer een zaterdagavond waarop iedereen kan, zit je lekker te ouwehoeren onder het genot van een drankje en dan, zo tegen half elf, elf uur, staan ze op en verkondigen: "wij moeten 'helaas' naar huis, de hond zit alleen". Om vervolgens de jas aan te trekken en te verdwijnen, vaak met medeneming van de sfeer (binnen een uur zal de rest óók een excuus maken om richting vinex-doorzonwoning te verdwijnen)
Mensen waarmee je vroeger niet alleen de kroeg in ging of achter de meiden aanzat, maar ook vakanties in spanje doorbracht op het strand en dagjes naar amsterdam ging op ongelukkige dagen (zoals koninginnedag), moeten nu kennelijk op zaterdag al om half twaalf in bed liggen; want wil de vrouw naar huis, dan moet hij mee - stel je voor dat je een eigen leven zou hebben, aargh! - en probeer nu werkelijk niet hier commentaar op te hebben want dan krijg je altijd de standaard dooddoeners:
"ja hallo, wij moeten er morgen vroeg uit. we gaan naar mijn schoonouders". Of het venijnige:
"Tsja, sommige mensen hebben nu eenmaal verantwoordelijkheden en kunnen niet meer feesten zoals anderen (met andere woorden, wanneer word je nu eens volwassen)
Ach, verschillende vrienden heb ik al met lede ogen zien tuinen in de valstrik van "huisje, boompje, beestje". En begrijp me niet verkeerd, een relatie hebben is natuurlijk geweldig, ik zou mijn vriendin - waar ik overigens alweer vier jaar heel tevreden mee samenwoon - niet meer willen missen maar wanneer ik eens met de weinige overgebleven (voornamelijk vrijgezelle, zou dat toeval zijn?) vrienden de stad in wil, of stappen in Utrecht, of snowboarden in Duitsland, dan kán dat gewoon. Net zoals mijn vriendin lekker de stad in kan met vriendinnen, naar een sauna of naar een verjaardag van een collega.
Om kort te gaan:
Het grootste probleem dat veel "stelletjes" hebben? Het lijkt wel alsof ze vergroeid zijn! Alsof ze niet verder dan 5 meter uit elkaars buurt kunnen zijn zonder doodongelukkig te worden; waar de één gaat, staat de ander nooit verder dan een armlengte weg. Dát is nu de strop voor gezellige avonden in de kroeg, dat mensen alleen nog maar een "wij" zijn en geen "ik" meer.
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-