abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24969885
Afgelopen zomer was ik in Oekraïne. Wat mij daar opviel is dat zij (net als de Polen) niet echt goed overweg kunnen met de Turken. Een Oekraïner vertelde het volgende verhaal, dat volgens hem één van de voornaamste oorzaken was dat de Oekraïners en de Turken niet zo goed met elkaar overweg konden. Dit verhaal staat natuurlijk in een geschiedenis van eeuwenlange invallen en overheersing van en door Turken.

De man vertelde dat de Turken zo'n minachting hadden voor de Oekraïners, dat zij op een gegeven moment de Zwarte Zee zijn overgevaren en enkele honderden kinderen hebben ontvoerd. Deze kinderen werden in Turkije heropgevoed en opgeleid tot huurmoordenaars, waarnaar ze weer in Oekraïne werden losgelaten. Er zouden enkele duizenden doden zijn gevallen, waarbij de Oekraïners dus tegenover hun eigen kinderen kwamen te staan.

Uiteraard zal een groot deel van dit verhaal niet echt 100% waar zijn, maar er zal best een kern van waarheid in zitten. Ik heb al eens op internet wat rondgezocht, maar heb eigenlijk niets hierover kunnen vinden. Is er hier iemand die er meer over weet?
I'm just a poor wayfarin' stranger
travelin' through a world of woe
ain't no sickness, toil, nor danger
in that bright land to which I go
pi_24972475
te
quote:
Op maandag 7 februari 2005 13:12 schreef Quazzy het volgende:
Afgelopen zomer was ik in Oekraïne. Wat mij daar opviel is dat zij (net als de Polen) niet echt goed overweg kunnen met de Turken. Een Oekraïner vertelde het volgende verhaal, dat volgens hem één van de voornaamste oorzaken was dat de Oekraïners en de Turken niet zo goed met elkaar overweg konden. Dit verhaal staat natuurlijk in een geschiedenis van eeuwenlange invallen en overheersing van en door Turken.

De man vertelde dat de Turken zo'n minachting hadden voor de Oekraïners, dat zij op een gegeven moment de Zwarte Zee zijn overgevaren en enkele honderden kinderen hebben ontvoerd. Deze kinderen werden in Turkije heropgevoed en opgeleid tot huurmoordenaars, waarnaar ze weer in Oekraïne werden losgelaten. Er zouden enkele duizenden doden zijn gevallen, waarbij de Oekraïners dus tegenover hun eigen kinderen kwamen te staan.

Uiteraard zal een groot deel van dit verhaal niet echt 100% waar zijn, maar er zal best een kern van waarheid in zitten. Ik heb al eens op internet wat rondgezocht, maar heb eigenlijk niets hierover kunnen vinden. Is er hier iemand die er meer over weet?
De Ottomanen hadden wel de gewoonte om door hen overwonnen Christelijke volkeren hun sterkste kinderen af te pakken en die dan tot soldaat op te leiden - de zogenaamde devshirme - , maar ik kan mij niet herinneren dat ze ook dit soort methoden gebruikten. Bovendien lijkt me dit een vrij zinloze onderneming in een tijdperk waarin ze al hun krachten nodig hadden.
pi_24972549
Er is inderdaad wat gedonder geweest tussen de tartaren en de Oekraïners
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_24972576
quote:

De Turken hebben dit niet alleen de Oekraïners maar een heleboel volkeren geflikt. De eenheden die uit die bekeerde kinderen gevormd werden heetten geloof ik Janitsaren.

Edit: yep
quote:
De term janitsaar komt uit het Turkse "Yeni Ceri" (het jonge, het nieuwe leger). De janitsaren werden vanaf eind 14de eeuw gerekruteerd uit krijgsgevangen slaven en de onderworpen volkeren op de Balkan. Gedwongen bekeerd tot de Islam waren de janitsaren gedisciplineerde, goed getrainde en fanatieke strijders, die overal in Europa werden gevreesd.
Bron: http://www.geldersarchief(...)odtempl.htm?prod=225

[ Bericht 8% gewijzigd door Mwanatabu op 07-02-2005 16:23:25 ]
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zaterdag 12 februari 2005 @ 20:59:22 #5
85750 N_I_
Free Bizantium!
pi_25062207
quote:

De Kozakken van Zaporozje

Democracy is like a trolleybus. You get in, and once you have reached your destination you get out
христианский солдат
  woensdag 2 maart 2005 @ 10:56:05 #6
113506 ikkebaas
kbenierzelden
pi_25328851
Er zijn Turken geweest in de geschiedenis,
Maar ik denk wel dat er een verschil is tussen de Tartaren en de 'Turken' van de Ottomanen.
De laatste zijn vroeger gekomen, met de slag van Manzinkert 1071. En die zijn via het zuiden van de Caspische zee gekomen. De ottomanen stammen van die groep af.
De Tartaren hebben daar wijnig mee te maken.
}:(
pi_52489715
Ik ben een Tatar. het is TATAR niet tartar..

Check it.. dit verhaal is sowieso uit den duim gezogen, maar van de Janitsaren klopt het wel. Weeskinderen werden opgevoed als soldaten en kregen de beste opleiding in de hele wereld toen aanwezig.
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
  zondag 19 augustus 2007 @ 00:23:53 #8
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_52489953
Je stelt het wel heel lieflijkjes voor hoor Burakius (en Tartaren is een verbastering die al honderden jaren rondhangt in Europa, boeiend).
quote:
The first Janissary units comprised war captives and slaves, selecting one in five for enrollment in the ranks (Pencik rule). After the 1380s Sultan Mehmet I filled their ranks with the results of taxation in human form called devshirmeh: the Sultan’s men conscripted a number of non-Muslim, usually Christian Balkan boys, taken at birth at first at random, later, by strict selection – to be trained. Initially they favoured Greeks, Albanians (who also supplied many gendarmes), and Bulgarians, usually selecting about one boy from forty houses, but the numbers could be changed to correspond with the need for soldiers. Boys aged 14-18 were preferred, though ages 8-20 could be taken. Greeks formed a large part of the Janissary units. Next the devshirmeh was extended to also include Bosnians, Serbs, Croats and other Balkan countries, later especially Ukraine and southern Russia. The Janissaries started accepting enrollment from outside the devshirmeh system first during the reign of Sultan Murad III (1546-1595) and completely stopped enrolling devshirmeh in 17th century. After this period, volunteers were enrolled, mostly of Muslim origin
Waarom trap je dit topic trouwens na twee jaar omhoog, wat wekte je interesse?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_52490078
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 00:23 schreef Dagonet het volgende:
Je stelt het wel heel lieflijkjes voor hoor Burakius (en Tartaren is een verbastering die al honderden jaren rondhangt in Europa, boeiend).
[..]

Het woord van vandaag was tatar?
A lie may take care of the present, but it has no future..
You can't pay me enough to be nice to you...
pi_52490713
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 00:23 schreef Dagonet het volgende:
[..]

Ik geloof nou eenmaal niet in haatpropaganda van de destijdse vijanden van de Ottomanen. Ik hou het liever op mijn eigen Turkse bronnen en de logica er achter.
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_52495877
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 00:58 schreef Burakius het volgende:

[..]

Ik geloof nou eenmaal niet in haatpropaganda van de destijdse vijanden van de Ottomanen. Ik hou het liever op mijn eigen Turkse bronnen en de logica er achter. bij mijn eigen propaganda

Lawamena hitihala Lawamena haulala
  zondag 19 augustus 2007 @ 20:55:44 #12
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_52510083
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 00:58 schreef Burakius het volgende:

[..]

Ik geloof nou eenmaal niet in haatpropaganda van de destijdse vijanden van de Ottomanen. Ik hou het liever op mijn eigen Turkse bronnen en de logica er achter.
Zullen we het even over de Armenen hebben, dan?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_52514926
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 20:55 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Zullen we het even over de Armenen hebben, dan?
Tuurlijk. Komt u maar. 2 miljoen Armenen terwijl er niet eens 2 miljoen Armenen toen waren ... de list goes on. De files zijn open in Turkije en in Armenië niet. Trouwens bewijst Armenië zich genoeg. Ik praat over 1991 tot 1994 tegen de Azerbeijcanen (fout gespeld)
  maandag 20 augustus 2007 @ 08:29:27 #14
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_52520372
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 23:10 schreef Burakius het volgende:

[..]

Tuurlijk. Komt u maar. 2 miljoen Armenen terwijl er niet eens 2 miljoen Armenen toen waren ... de list goes on. De files zijn open in Turkije en in Armenië niet. Trouwens bewijst Armenië zich genoeg. Ik praat over 1991 tot 1994 tegen de Azerbeijcanen (fout gespeld)
Dank je voor het bevestigen van mijn vermoeden... Weer iemand die op mijn lijstje 'niet serieuze discussiepartners' kan worden geplaatst.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_52524986
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 00:13 schreef Burakius het volgende:
Ik ben een Tatar. het is TATAR niet tartar..

Check it.. dit verhaal is sowieso uit den duim gezogen, maar van de Janitsaren klopt het wel. Weeskinderen werden opgevoed als soldaten en kregen de beste opleiding in de hele wereld toen aanwezig.
De enige tataren die er zijn zijn die tataren die grotendeels in Tatarstan en overige Russische/Sovjet gebieden wonen. Ze hebben vaak redelijk lichte ogen en haar met een aziatisch uitziende ogen.

Het bastaardvolk dat in Turkije is gevestigd kan geen aanspraak maken op welke afkomst dan ook omdat het allemaal vermengd bloed is.
pi_52537977
Hoe ver zijn de Turken eigenlijk geraakt in Oekraïne?
pi_52542736
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 20:04 schreef zuiderbuur het volgende:
Hoe ver zijn de Turken eigenlijk geraakt in Oekraïne?
Krim
pi_52542784
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 12:28 schreef LordofWar86 het volgende:

[..]

De enige tataren die er zijn zijn die tataren die grotendeels in Tatarstan en overige Russische/Sovjet gebieden wonen. Ze hebben vaak redelijk lichte ogen en haar met een aziatisch uitziende ogen.

Het bastaardvolk dat in Turkije is gevestigd kan geen aanspraak maken op welke afkomst dan ook omdat het allemaal vermengd bloed is.
... ik ben ook vermengd ja.. ik ben Tatar/Nogai/Tsjetjeen en nog es Seldjoeks. Maar ik ken vrienden die nog 100% zijn. En mijn dorp in Turkije is zowat 100% Tatar.

You see... de Tataren mengen niet zo erg met de Turken en anders. Die mengen eerder met Nogai. Nu in Turkije heb je dus veel dorpen die only-Nogai of only Tatar zijn.

hier nog ff een lijstje:

http://www.tuzlacik.com/tatar%20k%C3%B6yleri.htm
pi_52542819
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 08:29 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Dank je voor het bevestigen van mijn vermoeden... Weer iemand die op mijn lijstje 'niet serieuze discussiepartners' kan worden geplaatst.
nee je heb gelijk. Ik geef het volledig toe aan de door u gegeven KRACHTIGE tegenargumenten .. been there done that..
pi_52543548
Goed, als we Burakius mogen geloven heeft er nog nooit een Turk op straat gespuugd. De devshirme was een ''belasting in vlees'', staat in het universitair handboek, dat natuurlijk geschreven is door de Armeense Lobby.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
pi_52546561
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 22:22 schreef Burakius het volgende:

[..]

... ik ben ook vermengd ja.. ik ben Tatar/Nogai/Tsjetjeen en nog es Seldjoeks. Maar ik ken vrienden die nog 100% zijn. En mijn dorp in Turkije is zowat 100% Tatar.
Ik denk dat dat dan meer uitzondering is dan regel. Er zullen vast wel tataarse enclaves zijn buiten de voormalige SU, net zoals er Griekse diaspora zijn in Syrië of Israel. Dan nog je geeft zelf toe dat je vermengd bloed hebt, waarop denk je überhaupt aanspraak te kunnen maken op tataarse nalatenschap?

(Hier meer info over tataren http://en.wikipedia.org/wiki/Tatars )

[ Bericht 9% gewijzigd door LordofWar86 op 21-08-2007 00:19:32 ]
pi_52547382
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 22:43 schreef Apropos het volgende:
Goed, als we Burakius mogen geloven heeft er nog nooit een Turk op straat gespuugd. De devshirme was een ''belasting in vlees'', staat in het universitair handboek, dat natuurlijk geschreven is door de Armeense Lobby.
Zelfs spugen is verboden en er zijn inderdaad veke verhalen over de Ottomanen dat ze niet eens spuugden op straat. Maar ik heb goed nieuws; op jou spuug ik graag. Devishirme in ruil voor besscherming en geen legerdienst. Ja graag. Niet dat het zelfs zoveel was. Zo geen verplichting tot Zakat.

Peeeeaaaaa
pi_52547417
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 00:12 schreef LordofWar86 het volgende:

[..]

Ik denk dat dat dan meer uitzondering is dan regel. Er zullen vast wel tataarse enclaves zijn buiten de voormalige SU, net zoals er Griekse diaspora zijn in Syrië of Israel. Dan nog je geeft zelf toe dat je vermengd bloed hebt, waarop denk je überhaupt aanspraak te kunnen maken op tataarse nalatenschap?

(Hier meer info over tataren http://en.wikipedia.org/wiki/Tatars )
Op het feit dat ik Tataars bloed heb. Uiteindelijk is het toch het Turks ras. Het zijn gewoon mensen die rond dezelfde regio zijn begonnen en zijn opgesplitst. Uberhaupt boeit het me ook weer niet zo veel. We komen toch allemaal van Adam en Eva.

Maar het is dus geen uitzondering op de regel. Ik weet dat je dat graag wil.. maar helaasch.. je kunt niet altijd gelijk hebben.
pi_52560620
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 00:44 schreef Burakius het volgende:

Maar ik heb goed nieuws; op jou spuug ik graag. Devishirme in ruil voor besscherming en geen legerdienst.
Aandoenlijk hoor, die kritische zin.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
  dinsdag 21 augustus 2007 @ 18:06:12 #25
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_52566212
Ah, dit topic loopt weer uit op een Turken zijn een superieur soort übermenschen die nog nooit een grassprietje hebben gekrenkt of een bloeddruppel laten vloeien.

Neuh.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')